Łamigłówki mądrej główki

XIII. 24.06.2020r. - ŚRODA 

Dzień dobry!
Moi Drodzy, dzisiaj już środa, coraz bliżej do waszych upragnionych wakacji
Dzisiaj mamy dla Was propozycję zadań usprawniających koncentrację uwagi i motorykę małą.
Zabieramy się do pracy😀

Łamigłówka nr. 1 ,,Ukryty obrazek”
 Pokoloruj obrazek używając kredek w takich kolorach, jakie mają kropki na ilustracji. 


 Łamigłówka nr. 2 ,,Ubranie dla chłopca”
Pokoloruj ubranie każdego chłopca zgodnie z przykładem poniżej.



Łamigłówka nr.3 ,,Kodowanie”
Pokoloruj pola na odpowiednie kolory według poniższego kodu.


Łamigłówka nr. 4 ,,Sudoku z figurami geometrycznymi”
Uzupełnij puste pola figurami geometrycznymi znajdującymi się poniżej. Zabawa polega na tym, by żadna z figur nie powtarzała się w pionie i poziomie. 



XII. 16.06.2020r. - WTOREK 

  Rysunkowe dyktando
Potrzebne będą:
                       * kartka A-4
                       * flamaster lub marker

Instrukcja: dorosły czyta pojedyncze zdania instrukcji, dziecko rysuje.

1 W prawym górnym rogu kartki narysuj słońce.


2 .W lewym 2 chmurki.


3. Pod pierwszą chmurką narysuj 2 ptaki.


4. Na środku kartki narysuj duży prostokąt.


5. Nad prostokątem narysuj trójkąt.


6. W środku dużego prostokąta narysuj 2 małe kwadraty; z lewej i prawej strony.


7. Między kwadratami prostokąt.


8. Na zewnątrz dużego prostokąta z lewej strony narysuj 3 drzewa.


9. Na zewnątrz dużego prostokąta z prawej strony narysuj płotek


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
I. Jeśli dziecko myli jeszcze strony, przed rozpoczęciem dyktanda zaznaczcie mu lewą rękę zakładając na nią frotkę, gumkę lub zawiązując tasiemkę. Następnie upewniamy się czy dziecko zapamiętało jak nazywa się oznaczona ręka. Jeśli dziecko wie, zaczynamy czytać kolejne etapy instrukcji, dając dziecku czas na zastanowienie się i narysowanie każdego elementu. 

II. Jeśli wiemy, że mimo zaznaczenia ręki dziecko może mieć jeszcze trudność z narysowaniem takiego dyktanda proponuję trochę łatwiejszą wersję: 

1. Na górze kartki narysuj słońce.


2. A obok chmurkę.


3. Pod chmurką narysuj 2 ptaki.


4. Na środku kartki narysuj duży prostokąt.



5. Nad prostokątem narysuj trójkąt.


6. W środku dużego prostokąta narysuj 1 mały kwadrat.


7. Na dole po środku dużego prostokąta narysuj mały prostokąt. 


8. Z jednej strony domku narysuj drzewo. 


9. Z drugiej strony domku narysuj płot. 


A teraz pokolorujcie swój piękny obrazek ☺☺☺. 



XI. 02.06.2020r. - WTOREK 

Drogie Przedszkolaki! Mamy dla Was kolejną porcję łamigłówek. Spróbujcie rozwiązać poniższe zadania. Powodzenia! 








Brawo! Świetnie sobie poradziliście ☺
------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Jeśli niektóre karty pracy były dla Was zbyt trudne, rozwiążcie te poniżej, są łatwiejsze i na pewno sobie z nimi świetnie poradzicie. 











X. 26.05.2020r. - WTOREK 

 Diagram niespodzianka 👀

Kochani, wiemy, że lubicie niespodzianki, które Was spotykają, ale też umiecie sprawiać je innym. Tym razem chcemy, abyście zrobili radość mamie. Potrzebna będzie pomoc taty.
    1. Przygotujcie szablony kwiatów; możecie je sami zaprojektować, wyciąć z pomocą taty. 



    2. Na każdym kwiatku, jeśli potraficie napiszcie cyfry od 1 do 9 (jeśli jest to za trudne poproście o pomoc).


    3. Na kolejnych kwiatkach napiszcie sami lub z pomocą litery: O, H, K, C (dwa razy), Ę, A, I, M.


    4. Aby odczytać napis, potrzebny jest kod; każdej cyfrze odpowiada litera.
                 Kod: 
           1 - K, 2 - O, 3 - C, 4 - H, 5 - A, 6 - M, 7 - C, 8 - I, 9 - Ę 

     5. A teraz ułóż cyfry od najmniejszej do największej.Przyporządkuj cyfrom litery. 




Brawo udało się!!! 😁
------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Jeśli zadanie okaże się zbyt trudne dla dziecka, przedstawiamy łatwiejszą propozycję. 
1. Ułóżcie układankę, części są ponumerowane od 1 do 4. Zobaczcie kto jest na układance, z pomocą taty przeczytajcie czerwony napis na górze ilustracji. 

 

2. A teraz wytnijcie płatki i przyklejcie je w odpowiednie miejsce, i kwiatek dla mamy już gotowy. Poproście tatę, żeby pomógł Wam przeczytać jakie słowa są ukryte na płatkach 🌸. 



IX. 18.05.2020r. - PONIEDZIAŁEK 


  Dodajemy i odejmujemy

Do naszej zabawy potrzebne będą:

                                                 * kolorowy brystol
                                                 * nożyczki
                                                 * klamerki do bielizny
                                                 * duże figury geometryczne np. trójkąt i kwadrat

Instrukcja:

               1. Wycinamy figury geometryczne.

 

               2. Do wybranej figury np. trójkąta przypinamy 2 klamerki - ile jest?


Tak, 2 to dobra odpowiedź. 


               3. Przypinamy jeszcze 2 klamerki. Ile jest teraz? 


4, bardzo dobrze!

               4. Dopinamy kolejne 2. Ile mamy teraz? 


Tak 6, świetna odpowiedz!

W taki sposób liczymy wykorzystując kwadrat.

               1. Przypinamy do kwadratu 2 klamerki; ile jest?


2, to dobra odpowiedź. 

               2. Kolejno przypinamy 2, a ile teraz jest? 


4, bardzo dobrze !

               3. Jeżeli do 4 klamerek przypniemy jeszcze 2, to ile będzie?


6, świetna odpowiedź! 

               4. Jeśli do 6 klamerek dopniemy 2, to razem będzie ich? 


Zgadza się, jest 8. 

Do odejmowania przypinamy np. do trójkąta 6 klamerek.

               1. Liczymy, że jest 6 klamerek.


               2. Jeżeli odepniemy 2 klamerki, to ile zostanie? 


4, bardzo dobrze.

               3. Jeśli mamy 4 klamerki, a odepniemy 2, to ile zostanie?


2, to dobra odpowiedź. 

               4. Gdy od 2 zabierzemy 2 klamerki, to ile będzie? 


0, masz rację! 

W analogiczny sposób odejmujemy klamerki np. z kwadratu.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Jeżeli nie mają Państwo klamerek można wykorzystać również inne przedmioty np. guziki a figury mogą wtedy być podkładką do liczenia. 
  1. Na trójkąt kładziemy 1 guzik. Ile jest? 

Tak, jest 1. 

Dokładamy jeszcze 1 guzik. Ile mamy teraz? 


2, bardzo dobrze! 

Dokładamy kolejny 1 guzik. Ile jest teraz ? 


Tak 3, świetnie !

Dokładamy jeszcze 1 guzik. Ile jest teraz? 


4, brawo! 

I dokładamy kolejny 1 guzik. 


Tak 5, bardzo dobrze !

Jako podkładkę możemy wykorzystać również kwadrat. 
  1. Kładziemy na kwadrat 2 guziki. Ile jest? 

Tak, są 2. 

Dokładamy jeszcze 1 guzik. Ile mamy teraz? 


Brawo, 3! 

Dokładamy kolejny 1 guzik. Ile teraz jest? 


Tak 4, świetnie!

Dokładamy jeszcze 1 guzik. Ile mamy teraz?


5, bardzo dobrze! 

Do odejmowania kładziemy na trójkącie 4 guziki. 

Liczymy ile guzików jest na trójkącie


Tak, 4. 

Zabieramy 1 guzik. Ile zostanie? 


Bardzo dobrze, 3. 

Mamy 3 guziki a zabierzemy 1 guzik, to ile zostanie? 


2, świetnie!

Gdy od 2 guzików zabierzemy jeszcze 1 guzik, to ile nam zostanie? 


Tak 1, bardzo dobrze! 


Analogicznie odejmujemy zabierając guziki z podkładki w kształcie kwadratu ☺

Jeżeli dodawanie i odejmowanie na konkretach sprawia dziecku dużą trudność proponuję przeliczanie elementów. Wycinamy paski papieru, na dole każdy z nich podpisujemy kolejno cyframi od 0 do 5. Zadaniem dziecka jest ułożyć nad cyfrą wzdłuż paska odpowiednią liczbę guzików bądź innych przedmiotów. Jeżeli dziecko nie zna jeszcze cyfr, rodzic mówi dziecku ile guzików ma przygotować i po przeliczeniu ułożyć na pasku papieru. 


Można układać również na innych przedmiotach np. drewnianych szpatułkach. Takie zadanie może być dla dziecka świetną zabawą ćwiczącą umiejętność przeliczania i przy okazji również rączki ☺.


VIII. 13.05.2020r. - ŚRODA 

Witajcie!
Moi drodzy, dzisiaj zabawimy się w małych detektywów i rozwiążemy poniższe zaszyfrowane wyrazy. A więc, do dzieła Kochani!

Na początku spójrzcie uważnie na poniższą ilustrację. Każdej literze odpowiada jedno zwierzątko.


A teraz rozwiąż jaki wyraz kryje się pod tym szyfrem.
W kratki pod zwierzątkami wpisz odpowiadającą im literę.



Brawo!
To PANDA.





Brawo!
To KANGUR.





Brawo!
To PAPUGA.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Jeżeli nie znasz jeszcze wszystkich liter i przeczytanie powstałego wyrazu nie jest jeszcze możliwe zawsze możesz wykonać zadanie wspólnie z rodzicem lub wykonać nieco prostsze zadania znajdujące się poniżej :
  1. Wytnij wszystkie zwierzęta, pomieszaj je a następnie posegreguj i nazwij każde z nich. A teraz uszereguj je od najmniejszego do największego. 


2. Wytnij banany, policz je i przyklej obok małpki z odpowiednią cyfrą. Pamiętaj policz dobrze, każda małpka chce dostać dokładnie taką liczbę bananów, jaką cyfrę ma na brzuchu. 



3. Znajdź w każdym rzędzie zwierzę, które nie pasuje do pozostałych i otocz je pętlą. 



4. Wytnij zwierzęta z ostatniego szeregu, porozcinaj je a następnie przyklej  w pustych ramkach tak, aby kontynuować podany rytm ułożony ze zwierząt. 


Brawo! Świetnie sobie poradziliście! 😀😁😃


VII. 05.05.2020r. - WTOREK 

Witam Was serdecznie drogie przedszkolaki!
Spójrzcie proszę za okno, co widzicie?
Ja patrząc przez moje okno widzę piękną łąkę. 
A na tej łące jest piękna zielona trawa, ale nie tylko…
Serdecznie zapraszam Was, abyśmy uruchomili swoją wyobraźnię i  Wszyscy myślami przenieśli się na majową łąkę. A zatem kogo możemy spotkać na łące? Proszę Was 
o rozwiązanie poniższych zagadek.

Zwierzęta na łące

Jestem czerwona w czarne kropeczki,
Tak, jak i moje koleżaneczki.
Mieszkam na pięknej, zielonej łące,
Wiecie kim jestem kochane brzdące?(biedronka)



Jestem w żółto-czarne pasy,
W ulu sobie bzyczę czasem.
Miodu produkuje bez liku,
Czy wiesz kim jestem smyku? (pszczoła)



Gdy tylko poczuje wiosenne słońce,
Zaczynam latać po łące.
Mam skrzydła kolorowe, delikatne…
Kim jestem odgadniesz,
Przecież to łatwe. (motyl)



Choć jest bardzo mały,
Z nikim się nie liczy.
Podstępnie krew pije 
i okropnie bzyczy. (komar)



Jest to mały owad
bardzo pracowity,
buduje z siostrami
dom w kopcu ukryty. (mrówka)



Motyle, Biedronki, Pszczoły, Komary i Mrówki to OWADY żyjące na łące.



Domek noszę na plecach,
Na głowie mam różki.
Pomalutku przemierzam,
Łąki i leśne dróżki. (ślimak)



Ślimak należy do rodziny MIĘCZAKÓW, które również możemy spotkać na łące.


Gdy w gęstej siedzi trawie,
jest niewidoczna prawie.
Kum – kum!. Tak się odzywa.
Czy wiesz jak się nazywa? (żaba)



 Żaby są PŁAZAMI które także zamieszkują łąkę.



Na pastwisku, w sadzie
drąży korytarze,
kopce z ziemi sypie,
połyka szkodniki.
Bardzo pożyteczny,
choć nie zawsze grzeczny.
Pomyśl, zgadniesz wnet,
że to czarny … (kret)



Ma długi ogonek,
oczy jak paciorki.
Gdy zobaczy kota
umyka do norki. (mysz)



Wesoło skacze po łące,
wąchając kwiaty pachnące,
a kiedy głód go dopada,
marchewkę na obiad zjada. (zając)



 Krety, Myszy, Zające to SSAKI które również możemy spotkać na łące.

Pośród mchu smyknęła
w trawy dała nurka.
Jak wąż zwinna, szybka
błyszcząca … (jaszczurka)



Jaszczurki są GADAMI, które także możemy spotkać na łące.


Brawo! Doskonale rozwiązaliście powyższe zagadki, a teraz czeka na Was następne zadanie.


Proszę, przygotujcie kartkę, ołówek, linijkę i narysujcie poniższe dyktando graficzne.




A teraz pokolorujcie następujące pola:







Co Wam wyszło? 

Z niecierpliwością czekamy na wasze prace

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 

I. Wybieramy kilka łatwiejszych zagadek. Pamiętamy żeby czytać je dziecku powoli i bardzo wyraźnie. Każdą zagadkę czytamy przynajmniej dwukrotnie. Jeżeli dziecko nadal ma trudność z udzieleniem odpowiedzi możemy pokazać dziecku ilustrację prezentującą odpowiedź w formie graficznej - może to być dobra podpowiedź.  Bardzo ważne jest, żeby dać dziecku więcej czasu na udzielenie odpowiedzi. Chwalmy dziecko nie tylko za prawidłową odpowiedź, ale także za każdy podjęty wysiłek. 

II. Jeżeli zagadki okazują się zbyt trudne, pokazujemy dziecku ilustrację z mieszkańcami łąki. Pytamy, które z nich rozpoznaje i czy zna ich nazwę? 



III. Rozcinamy kartoniki ze zwierzętami. Zaczynamy od układania trzech wybranych obok siebie. Dziecko zasłania oczy a rodzic zamienia dwie miejscami. Zadaniem dziecka jest zauważyć i wskazać które z nich zmieniły miejsce. Jeśli dziecko dobrze sobie radzi dokładamy kolejne i kontynuujemy zabawę. Możemy bawić się zadając zagadki naprzemiennie raz rodzic a raz dziecko. Jest to bardzo dobre ćwiczenie na usprawnianie pamięci wzrokowej. Miłej zabawy!



IV. Pokoloruj ilustrację wg podanego kodu☺




VI. 21.04.2020r. WTOREK

Dzień dobry!
Dzisiaj Moi Drodzy czeka na Was kolejna niespodzianka. 
Będzie to nowe zadanie, inne niż do tej pory rozwiązywaliście. 
A oto przed wami, następne łamigłówki mądrej główki- REBUSY!
Czeka Was kolejna dawka dobrej zabawy, a zarazem nauki.
Powodzenia!

Jak rozwiązać poniższe rebusy?
Należy złączyć nazwę obrazka z sylabą obok, w ten sposób powstanie nowy wyraz. 

Rebus nr. 1



 Brawo!
Masz racje, to SŁOŃCE




SŁOŃCE


Rebus nr. 2


  Brawo!
Masz racje, to SERCE.



SERCE

Rebus nr.3


 Brawo!
Masz racje, to KOTLET.





KOTLET




Rebus nr. 4

Jak rozwiązać poniższy rebus?
Należy złączyć sylabę będącą przed obrazkiem z nazwą obrazka, w ten sposób powstanie nowy wyraz. 


Brawo!
Masz racje, to BURAK.





 BURAK




Rebus nr.5 



Jak rozwiązać poniższe rebusy? 

Należy złączyć głoskę będącą przed obrazkiem z nazwą obrazka i z głoską będącą za obrazkiem, w ten sposób powstanie nowy wyraz. 








 Brawo!


Masz racje, to KULA.








                  KULA

Rebus nr. 6

Jak rozwiązać poniższe rebusy? 
Należy złączyć sylabę będącą przed obrazkiem z nazwą obrazka i z sylabą będącą za obrazkiem, w ten sposób powstanie nowy wyraz. 


Brawo!
Masz racje, to MASKOTKA.








MASKOTKA


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dostosowanie: 



Jeżeli dziecko nie zna jeszcze wszystkich liter i rozwiązywanie rebusów będzie dla niego dużą trudnością proponuję rozwiązywać je wspólnie: rodzic czyta a dziecko mówi co widzi na obrazku ——> 🐘słoń (odpowiada dziecko) + ce ( czyta rodzic) i pytamy co wyszło? SŁOŃ - CE (mówi rodzic rozdzielając sylaby) dziecko powinno usłyszeć i powiedzieć cały powstały wyraz czyli SŁOŃCE! W ten sam sposób postępujemy ze wszystkimi rebusami, będzie to bardzo dobry ćwiczenie usprawniające słuch fonemowy waszego dziecko. Proponuję również przeczytanie dziecku kilka prostych zagadek: 



1. Tak cichutko chodzi,

że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo 

boją się go myszy. …




Brawo! To kot.  







KOT


2. Chodzi po podwórku

I grzebie łapami.

Jest to ptak domowy,

Nazwijcie go sami. ... 



Brawo! To kura. 





     KURA





3. Dobre ma zwyczaje

– ludziom mleko daje. …




Brawo! To krowa. 





KROWA


4. Za kości rzucone dziękuje ogonem. …

Brawo! To pies. 



PIES



5. Ma długi ogonek,

oczy jak paciorki.

Gdy zobaczy kota

umyka do norki….



Brawo! To mysz. 







MYSZ




V. 17.04.2020r. PIĄTEK 

Witam Was, Kochane Przedszkolaki!
Dzisiaj zajmiemy się tematyką zdrowego odżywiania w codziennym życiu. 
Przypomnimy sobie także, jak wygląda Piramida Żywienia i omówimy jej poszczególne piętra. 
Zapraszam do wspólnej pracy

Proszę odpowiedzcie mi na pytanie:
Co to znaczy zdrowe odżywianie?

Macie rację. Zdrowo się odżywiać to m.in. 
- jeść dużo warzyw i owoców
- unikać słodyczy
- nie pić słodkich napojów
 - pić dużo wody
 - nie jeść fast-foodów 
- nie przejadać się
- nie jeść zbyt tłustych dań.

A teraz spójrzcie na obrazek który znajduje się poniżej. 


To PIRAMIDA ŻYWIENIA. 
Piramida ma kształt trójkąta, który podzielony jest na kilka pięter. Na tych piętrach przedstawione są  różne produkty spożywcze, które są niezbędne w naszej codziennej diecie. Należy także pamiętać, ze powinniśmy spożywać je w odpowiednich proporcjach. 
Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności. Piramida pokazuje nam także, jak ważny w naszej diecie jest ruch oraz spożywanie odpowiedniej ilości płynów.

Co znajduje się w takim razie u podstawy tej piramidy?




- AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA- bieganie, jazda na rowerze, spacery, gra w piłkę oraz uprawianie różnego rodzaju sportów. Ruch rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną.




 - PŁYNY – woda jest potrzebna do prawidłowego przebiegu procesu trawienia. Bierze udział w procesie regulacji temperatury ciała, ułatwiając rozprowadzanie i oddawanie ciepła.




- OWOCE I WARZYWA- dają uczucie sytości, regulują pracę układu pokarmowego oraz stanowią bombę witaminową dla dobrej kondycji naszej skóry i prawidłowego funkcjonowania całego 
organizmu.



- PRODUKTY ZBOŻOWE- to m.in.  pieczywo razowe, kasze, ryż, płatki, makarony. Dostarczają witamin z grupy B, składników mineralnych oraz błonnika. Błonnik przyspiesza trawienie pokarmu i usuwa nadmiar toksyn z naszego organizmu.

- ZIEMNIAKI- Bulwy ziemniaka są jednym z najlepszych źródeł skrobi, po ich zjedzeniu przez długi okres czasu nasz organizm będzie czuł przypływ sił witalnych.






- PRODUKTY MLECZNE, MIĘSO, RYBY, JAJA- mleko, kefiry, maślanki, jogurty, sery, twarogi to bardzo ważna grupa produktów, zwłaszcza w diecie dzieci i młodzieży. 


Nabiał dostarcza najlepiej przyswajalnego wapnia, wysokowartościowego białka oraz witamin. Najważniejszym składnikiem, jest wapń, ze względu na jego ważną rolę w budowie mocnych kości i zębów. Mięso, drób, ryby i jaja stanowią źródło białka i tłuszczu pochodzenia zwierzęcego. W celu utrzymania dobrego stanu zdrowia warto wybierać chude gatunki mięs i ich przetwory - drób, indyk, cielęcina i chuda wołowina.









- OLEJE, TŁUSZCZE, ORZECHY- Większość tłuszczu w diecie powinna pochodzić z ryb, orzechów, pestek, oliwek, awokado i tłuszczów roślinnych, jak np. olej rzepakowy, sojowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek. Tłuszcze powinny stanowić jedynie dodatek do potraw.








- SŁODYCZE- nadmierny udział cukru w diecie, pochodzącego ze słodkich przekąsek  prowadzi do rozwoju nadwagi, otyłości i innych chorób dieto-zależnych. Poprzez kontrolowany dodatek naturalnych źródeł cukru (np. owoców) w diecie nie pozbawiamy się odczucia słodkiego smaku, ale również zapewniamy pokrycie zapotrzebowania organizmu na wiele cennych witamin i składników mineralnych.



Zapamiętaj! 

Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów.



Zasady zdrowego odżywiania:


  • Gimnastykuj się i uprawiaj sport.
  • Spożywaj posiłki regularnie (4–5 posiłków co 3–4 godziny).
  • Pamiętaj o częstym piciu wody.
  • Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  • Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  • Codziennie pij co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem i – częściowo – serem.
  • Unikaj spożycia cukru i słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  • Tłuszcze zwierzęce powinny zostać zastąpione tłuszczami roślinnymi.

A teraz moi drodzy zachęcam Was do samodzielnego uzupełnienia piramidy żywienia.



  • Na którym piętrze znajduje się spożywanie warzyw i owoców?

  • Na którym piętrze znajduje się spożywanie płynów?

  • Na którym piętrze znajduje się spożywanie produktów zbożowych?




Na którym piętrze znajduje się aktywność fizyczna?



Na którym piętrze znajduje się spożywanie produktów mlecznych, mięsa, jaj, ryb?



Na którym piętrze znajduje się spożywanie oleju, tłuszczy i orzechów?


Na którym piętrze znajduje się spożywanie słodyczy?


A teraz pora na MINI QUIZ.

Jeżeli podane zdanie będzie fałszywe - podnieście rękę w górę,  jeżeli będzie prawdziwe klaśnijcie w dłonie.

-         Zawsze należy myć ręce przed jedzeniem.    prawda
-        Każdą potrawę należy starannie i powoli pogryźć.   prawda
-        Owoce i warzywa nie zawierają żadnych witamin.  fałsz
-        Wystarczy jeden posiłek dziennie, ale za to bardzo obfity.  fałsz
-        Przed snem najlepiej zjeść tłustego kurczaka z potrójną porcją frytek i ogromnym deserem czekoladowym.  fałsz
-         Owoce i warzywa - to bogate źródło witamin.  prawda
-         Przed snem nie należy się objadać.  prawda
-         Zęby myjemy raz w roku.  fałsz
-         Słodycze należy jeść w odpowiednich ilościach.  prawda
-         Pożywienie należy połykać w całości.  fałsz
-        Warzywa i owoce oraz produkty mleczne niszczą nasze zdrowie.  fałsz
-         Słodycze dbają o ładny, zdrowy wygląd naszych zębów.  fałsz
-         Mydło, szczotka, grzebień, gąbka to przedmioty niezbędne do utrzymania prawidłowej higieny ciała. prawda
-         Brak witamin sprzyja zdrowiu.  fałsz
-         Należy myć zęby tylko z przodu.  fałsz
-         Ruch to zdrowie.  prawda
-         Potrawy z warzyw i owoców zawierają dużo witamin.  prawda
-         Spożywamy posiłki brudnymi rękami.  fałsz

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:

Jeżeli Państwa dziecko będzie miało trudności z odpowiadaniem na pytania w Quizie proponujemy do wykonania kartę pracy sprawdzającą czy dziecko rozumie zasady zdrowego żywienia. 








IV. 14.04.2020r. - WTOREK 

Dzień dobry!
Moi drodzy, w tym tygodniu będziemy mówić o zdrowiu, zdrowych nawykach żywieniowych, a także
 o higienie i prawidłowych nawykach higienicznych. Na początek przygotowałyśmy dla Was kilka zagadek, a zatem zabieramy się do ich rozwiązania. Powodzenia!

Zagadki o przedmiotach służących do codziennej pielęgnacji ciała:
  • Służy do picia, służy do mycia, bez niej nie ma na ziemi życia (woda).
  • Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni, a brudne rączki w czyste zamieni (mydło).
  • Czasem jest biała, siedzi w tubie, zęby nią czyścić codziennie lubię (pasta do zębów).
  • Duży lub mały jest w każdej łazience, kiedy skończysz  mycie, wyciera ci ręce (ręcznik).
  • Bywa w ramach lub bez ramy, kiedy w nim się przeglądamy, ono zawsze powie szczerze, czy wyglądam jak należy (lustro).

  • Na półeczce w Twej łazience, obok mydła oraz gąbki czeka, aby umyć Twoje ząbki (szczoteczka do mycia zębów).

  • Kiedy kaszlesz, kichasz w głos, w co należy wsadzić nos? (chusteczka)

  • Pieni się płyn z butelki, zamienia się w bąbelki. Nieraz głowę ci zmywa, czy wiesz jak się nazywa? (szampon)


  • Używasz go często, wieczorem i rano. Przypomina przedmiot, którym grabią siano. (grzebień)


  • Dziurki w niej, jak w serze, żyła w morzu na dnie. Do wanny ją bierzesz, bo umie myć ładnie. (gąbka)

Brawo! Wszystkie zagadki rozwiązane.
 A teraz zachęcam Was do odnalezienia 5 różnic jakie różnią te dwa obrazki. 


Mam nadzieję, że również i to zadanie wykonaliście bez najmniejszego problemu

-------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Wybieramy kilka łatwiejszych zagadek. Pamiętamy, żeby czytać je dziecku powoli i bardzo wyraźnie. Każdą zagadkę czytamy przynajmniej dwukrotnie. Jeżeli dziecko nadal ma trudność z udzieleniem odpowiedzi możemy pokazać dziecku ilustrację prezentującą odpowiedź w formie graficznej - może to być dobra podpowiedź. Bardzo ważne jest, żeby dać dziecku więcej czasu na udzielenie odpowiedzi. Chwalmy dziecko nie tylko za prawidłową odpowiedź, ale także za każdy podjęty wysiłek. 

III. 09.04.2020r. - CZWARTEK

Drogie dzieci, dzisiaj troszeczkę matematyki... I nie tylko…
Zachęcamy Was do wykonania zadań które dla Was przygotowałyśmy  

Do pracy potrzebne nam będą:
- fasola ,,Jaś” (jeśli nie macie fasoli mogą to być inne liczmany np. guziki, koraliki itp.)
- papilotki na babeczki (mogą to być również małe miseczki, w środku których będzie znajdowała się karteczka z napisanym działaniem matematycznym)
- klamerka do bielizny bądź pęseta
- czarny flamaster
- plastikowa lub metalowa taca



 Papilotki umieszczamy na tacy. Na środku papilotki piszemy flamastrem następujące działania matematyczne:

(jeśli nie mamy papilotki, piszemy na białej małej kartce działania, a następnie wkładamy kartkę do środka miseczki)

6 + 1

5 + 5

4 + 3

4 + 4

7 + 2

8 + 1

Wykonujemy obliczenia.

6 + 1 = 7
5 + 5 = 10
4 + 3 = 7
4 + 4 = 8
7 + 2 = 9
8 + 1 = 9

Chwytając klamerką ziarna fasoli przenosimy je do papilotki. W papilotce musi znajdować 
się tyle ziaren ile wynosi wynik działania. 
Dzięki ćwiczeniu z klamerką usprawniamy mięśnie naszych dłoni i palców. Możemy również przenosić fasolę z użyciem pęsety.



Zadanie wykonane?
Brawo!!! 
Bardzo dobrze Wam poszło

Dostosowanie: 
Jeśli dziecko ma jeszcze trudności z wykonywaniem obliczeń na większych liczbach lub gdy jego rączka nie jest na tyle wyćwiczona, żeby bez trudu przenieść klamerką bądź pęsetą większej ilości fasolek podajemy łatwiejsze przykłady ;-) 




To teraz zachęcam do wykonania podobnego zadania tylko z literkami. 
To ćwiczenie będzie polegało na utrwaleniu poznanych liter, a także łączeniu wielkiej litery 
z małą literą.

Do pracy potrzebujemy tych samych pomocy co wcześniej.

Do pracy potrzebne nam będą:
- fasola ,,Jaś” (jeśli nie macie fasoli mogą to być korki po wodzie lub innych napojach)
- papilotki na babeczki (mogą to być również małe miseczki, w środku których będzie znajdowała się karteczka z ,,małą literą”)
- klamerka do bielizny bądź pęseta
- czarny flamaster
- plastikowa lub metalowa taca


Na ziarnach fasoli piszemy flamastrem wielkie litery A, B, C, D, K, T, M, I. 
(jeżeli wasze dziecko utrwaliło wcześniej te litery, możemy napisać na ziarnach inne litery z alfabetu)
Na środku papilotki piszemy małe litery a, b, c, d, k, t, m, i, następnie ustawiamy je na tacy.



Chwytamy klamerką ziarenko z wielką literą.







I wkładamy je do papilotki z małą literą.






Jesteśmy z Was bardzo dumne!


Wspaniale poradziliście sobie z tymi zadaniami!




II. 02.04.2020r. - CZWARTEK

Kochane dzieci!🐞🐞🐞
Nadszedł kolejny dzień naszej upragnionej wiosny, a wraz z nim kolejne  niespodzianki. 
Dzisiaj przygotowałyśmy dla Was kilka zdań dotyczących pierwszych oznak wiosny. 
Niestety wkradł nam się mały Chochlik i wszystko pomieszał…
Waszym zadaniem jest wskazanie które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Mamy nadzieję, że nie sprawi Wam to żadnego problemu

Prawda/Fałsz
,,Oznaki wiosny”

Rodzic mówi zdania. Dzieci określają czy są prawdziwe czy
fałszywe.

· Teraz jest pora roku którą nazywamy wiosną.    PRAWDA/FAŁSZ
· Czy na wiosnę przylatują do Polski jaskółki?     PRAWDA/FAŁSZ
· Czy zimą jeździmy na wakacje i kąpiemy się w morzu?   PRAWDA/FAŁSZ
· Czy wiosną lepimy bałwana?  PRAWDA/FAŁSZ
· Czy przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty?  PRAWDA/FAŁSZ
· Czy wiosną kolorowe liście spadają z drzew?   PRAWDA/FAŁSZ
· Czy tulipan, zawilec i pierwiosnek to wiosenne kwiaty?  PRAWDA/FAŁSZ
· Czy wiosną zbieramy grzyby i kasztany?   PRAWDA/FAŁSZ
· Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów.   PRAWDA/FAŁSZ
· Wiosna następuje po Zimie.   PRAWDA/FAŁSZ

Zadanie wykonane?
BRAWO!!!

A teraz przeniesiemy się na łąkę, na której znajduję się cała rodzinka biedronek.
Waszym zadaniem jest policzyć ile kropek ma każda biedronka, a następnie wskazać liczbę odpowiadającą liczbie kropek. 





-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
 Jeżeli dziecko ma trudności z przeliczaniem, bądź ta umiejętność nie jest jeszcze utrwalona, oto kilka prostszych przykładów. To ćwiczenie będzie bardzo dobrą okazją do utrwalenia umiejętności rozpoznawania cyfr od 0 do 9. Wystarczy przygotować 10 karteczek i wpisać na nich poszczególne cyfry, tworzyć zbiory różnych przedmiotów, przeliczać a następnie dopasować kartonik z odpowiednią cyfrą. Można również zorganizować zabawę w sklep, nagromadzić różne przedmioty, poukładać na stole i na hasło "remanent" dziecko przelicza poszczególne grupy produktów i dopasowuje odpowiedni kartonik z cyfrą. Udanej zabawy ! 





I. 26.03.2020r. - CZWARTEK

Zagadki o tematyce wiosennej


Jak się nazywa ta pora roku,
Gdy się zielenić zaczyna wokół.
Skowronek nad polem śpiewa,
Kwiaty forsycji kwitną na drzewach. (wiosna)


Powrócił do nas z dalekiej strony,
Ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
Żabki płakały przez dzionek cały. (bocian)


Nie ma lepszej lotniczki,
Ogon niczym nożyczki.
Lepi gniazdo pod strzechą,
Jest dla ludzi pociechą,
W powietrzu toczy kółka,
Kto to taki?...  (jaskółka)


Zobaczysz je wiosną,
Gdy na wierzbach rosną.
Srebrne futra mają.
Jak się nazywają? (bazie)


Przez śnieg się odważnie przebijam.
Mróz nawet mnie nie powstrzyma.
Mam listki zielone, tak jak wiosna,
a dzwonek bielutki jak zima. (przebiśnieg)


Jak ten kwiatek się nazywa,
co słowo „pan” w nazwie ukrywa? (tulipan)


Kolorowe i pachnące, 
czy w ogrodzie, czy na łące, 
zawsze chętnie je zbieramy 
na bukiecik dla swej mamy. (kwiaty)

Co buduje każdy ptak, 
by chować pisklęta, 
a tylko kukułka, 
o tym nie pamięta? (gniazdo)

W krótkiej nazwie kwiatów 
mieszczą się „sanki”, 
a te kwiaty kwitną w marcu, 
w mroźne nocki, ranki. (sasanki)

Wiosną na drzewie się zieleni, 
ale opada na jesieni. (liść)


Zwiastuny wiosny

 przebiśniegi

                                            bocian
                                                 


 bazie





 krokusy





 pierwiosnki





skowronek





 jaskółka





 sasanki





pączki na drzewach




----------------------------------------------------------------
Dostosowanie:

Wybieramy kilka łatwiejszych zagadek. Pamiętamy żeby czytać je dziecku powoli i bardzo wyraźnie. Każdą zagadkę czytamy przynajmniej dwukrotnie. Jeżeli dziecko nadal ma trudność z udzieleniem odpowiedzi możemy pokazać dziecku ilustrację prezentującą odpowiedź w formie graficznej - może to być dobra podpowiedź. Bardzo ważne jest, żeby dać dziecku więcej czasu na udzielenie odpowiedzi. Chwalmy dziecko nie tylko za prawidłową odpowiedź, ale także za każdy podjęty wysiłek. 





Jak się nazywa ta pora roku,

Gdy się zielenić zaczyna wokół.

Skowronek nad polem śpiewa,

Kwiaty forsycji kwitną na drzewach. (wiosna)






Powrócił do nas z dalekiej strony,

Ma długie nogi i dziób czerwony.

Dzieci się śmiały, gdy go witały,

Żabki płakały przez dzionek cały. (bocian)






Zobaczysz je wiosną,

Gdy na wierzbach rosną.

Srebrne futra mają

Jak się nazywają? (bazie)








Kolorowe i pachnące, 

czy w ogrodzie, czy na łące, 

zawsze chętnie je zbieramy 

na bukiecik dla swej mamy. (kwiaty)








Wiosną na drzewie się zieleni, 

ale opada na jesieni. (liść)






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz