Poniedziałek 11.05.2020
Zagadki o zwierzętach egzotycznych
Na dziś kolejna porcja zagadek, tym razem o zwierzętach egzotycznych na poważnie i na wesoło.
Co to za zwierzę, może zgadniecie,
ma torbę, w której nosi swe dzieci?(kangur)
Dumny dźwiga swe dwa garby,
niczym dwa największe skarby.(wielbłąd)
Kot ogromny, pręgowany,
ostre zęby, groźna mina.
Z takim kotem, mój kochany,
lepiej nigdy nie zaczynać!(tygrys)
Zwierzę to w Afryce żyje
i ma najdłuższą na świecie szyję.
Chodząc po ziemi, buja w obłokach
i może na nas patrzeć z wysoka.(żyrafa)
Chociaż wrażenie straszne robi, to
narysowanego nikt się nie boi.
według :"Zagadki dla najmłodszych", wybór i opracowanie J.Stec, Mac, Kielce 1996
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie
Podczas zadawania zagadek, zwróćcie uwagę na czytanie tekstu powoli i bardzo wyraźnie. Każdą zagadkę czytamy przynajmniej dwukrotnie. Dajmy dziecku czas na zastanowienie się. Jeżeli dziecko nadal ma trudność z udzieleniem odpowiedzi pokaż mu ilustracje. Chwalmy dziecko nie tylko za prawidłową odpowiedź, ale także za każdy podjęty wysiłek. Jeśli widzisz, że dziecko nie zna odpowiedzi na pytanie, mimo pokazanej ilustracji, spokojnie wytłumacz dziecku co to jest. Następnie kilka razy w ciągu dnia przypominaj jak nazywa się zwierzę z ilustracji. Jeśli będziecie mieli pewność, że dziecko zapamiętało nazwę, spróbujcie jeszcze raz przeczytać dziecku zagadkę.
__________________________________________________________
Środa 06.05.2020
Zgadnij, jakie to drzewo?
Wszystkim nam wiosna kojarzy się z rozkwitaniem roślin, w tym drzew. Zobaczcie, jakie drzewo znajduje się na zdjęciu.
Wyjdźcie z rodzicami z domu, zabierzcie białą kartę, świecową kredkę. Przyłóżcie kartkę do pnia i odrysujcie korę. Dotknijcie ją dłońmi, przytulcie się do drzewa, ono też czuje.
_______________________________________________________
Poniedziałek 04.05.2020
Wiosna wokół nas
Jak szybko mija czas! Nie tak dawno witaliśmy pierwszy dzień wiosny, a już dziś rozkwita dla nas wieloma barwami. Tak jak w wierszu "Kolory wiosny"- Danuty Elizy Sobiesiak (fragmenty).
Zielone żabki
skaczą po łące,
nad łąką świeci
słońce gorące.
Kolorowy motyl
Usiadł na trawie
Mamy dla Was zakodowane zagadki. Każdej literze odpowiada jakaś figura. Odgadnijcie, trzy wyrazy kojarzące się z wiosną.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie
Podczas tego zadania, możemy wykorzystać kolorowe kartki:
I. Wytłumacz dziecku zasady - trójkąt oznacza literę "A", kwadrat oznacza literę 'S", koło oznacza literę "O". Ułóż kolorowe kartki w odpowiednich miejscach i poproś dziecko, aby dopasowało odpowiednie litery.
II. W kolejnym etapie poproś dziecko, aby ułożyło litery według kodu figur, bez kolorów.
III. Następnie możecie zapisać odpowiednie litery.
Dziecko nie musi znać wszystkich liter. Mówcie mu jakie litery symbolizują figury, z czasem na pewno je zapamiętają. Podczas tego zadania zależy nam na rozwijaniu logicznego myślenia i rozkodowaniu ukrytków wyrazów. Powstały wyraz rodzic czyta dziecku, następnie spróbujcie przeczytać go razem. W ten sam sposób możecie rozkodować pozostałe wyrazy. Powodzenia!
____________________________________________________________
Środa 22.04.2020
Zagadki ''Co nam dają zwierzęta?''
Wiemy, że lubicie zagadki. Dziś przygotowałyśmy zagadki dla Waszego zmysłu smaku i dla ''główki''.
Kiedy mama będzie przygotowywać śniadanie, to w tajemnicy przed Wami ustawi na stole produkty od zwierząt hodowlanych. Pojawią się na przykład: mleko, biały ser, masło, jogurt, żółty ser, śmietana oraz inne produkty dostępne w lodówce. Poproście dorosłą osobę o związanie oczu (tylko nie podglądajcie!) Spróbujcie rozpoznać po smaku, czego spróbowaliście. Z pewnością nie było to trudne!
A teraz czas na kolejne zagadki.
1. Kiedy kury się hoduje żurek z ....... (jajkiem) lepiej smakuje.
2. Białe ..... (mleko) lubimy, ale gdy jest kożuch, to się krzywimy.
3. Można robić słodkie z nich de.... (sery)
4. Bez niego kanapka dobrze nie smakuje, czasem ktoś palcami je wylizuje (masło)
5. Choć w błocie się lubi tarzać, to z niej ......(mięso) lubimy zjadać.
Rozwiązania zagadek przedstawcie w formie kolorowych prac plastycznych.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
Zadajcie dziecku zagadki. Jeśli będą się dłużej nad nimi zastanawiać pokażcie fragment obrazka, który pomoże im w rozwiązaniu zagadki. Jeśli nie znają odpowiedzi na pytanie, pokażcie cały obrazek.
Ma skorupkę, tak jak orzech,
ale bardzo, bardzo cienką,
na śniadanie zjeść je możesz,
raz na twardo, raz na miękko.
To jest biały napój,
smaczny, bardzo zdrowy.
Dostajemy go w prezencie
od łaciatej krowy.
Zwykle bywa w sklepie,
w kostkach sprzedawane.
Będzie nim pieczywo
w mig posmarowane.
Jest dziurawy, lecz tych dziurek
nigdy nie łatamy.
My kroimy go w plasterki
i z chlebem zjadamy.
________________________________________________________
Wtorek 14.04.2020
Gra "Wyścig po zdrowie"
Do tej gry potrzebne będą:
* duży arkusz papieru
* flamaster
* pionki lub kapsle/żetony w różnych kolorach
* kostka do gry
Instrukcja:
Dorosły rysuje plansze (na zdjęciu jest tylko na wzór)
Jabłko - 2 pola do przodu
Banan - 4 pola do przodu
Śliwka - 1 pole do przodu
Cebula - 2 razy rzucasz kostką
Pomidor - 3 pola do przodu
Czekoladka - tracisz kolejkę
Coca-cola - 5 pól do tyłu
Grę zaczyna ten, kto wyrzuci na kostce 1 lub 6.
Plansza na zdjęciu jest tylko propozycją, zachęcamy do samodzielnego tworzenia gier. Wierzymy w Waszą pomysłowość.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie
Przed rozpoczęciem gry dokładnie zapoznajcie dzieci z zasadami. Podkreślcie, że z nie można ich zmieniać w czasie gry.
Jeśli dziecko ma problem z nazywaniem cyfry, użyjcie tabelki zamieszczonej poniżej - niech dziecko liczy odpowiednią liczbę kropek, a potem wykona tyle samo ruchów do przodu lub do tyłu:
Podczas gier uczymy dzieci działania w grupie, ale także radzenia sobie z porażką. To pomoże mu później budować relację z rówieśnikami. Uświadom dziecku, że porażka jest naturalnym elementem życia, że każdy uczy się na błędach, że czasem (tak jak w sporcie) się wygrywa, a czasem przegrywa. Swoim zachowaniem dawaj dziecku przykład, jak radzić sobie z porażką. Zachęcaj dziecko do analizy przyczyn niepowodzenia. Pomagaj mu w wyciąganiu wniosków na przyszłość (wskazując nieprawidłowości należy jednocześnie podkreślać osiągnięcia). Unikaj krytykowania, zawstydzania. Doceniaj wysiłek, jaki dziecko włożyło w pracę. Wzmacniaj poczucie własnej wartości poprzez stwarzanie sytuacji umożliwiających osiąganie sukcesów, wzmacniaj samodzielność i wytrwałości w działaniu, motywuj do pokonywania trudności, podnoś wiarę w możliwość uzyskania sukcesu.
Jeśli obserwujesz u dziecka napięcie emocjonalne pomóż mu je rozładować, zaproponuj przerwę i kilka ćwiczeń ruchowych lub oddechowych.
__________________________________
Środa 08.04.2020
Zajęcie matematyczne "Figury geometryczne"
Przed przystąpieniem do zabawy należy przygotować:
- papier kolorowy
- kartkę A-4
- nożyczki
- linijkę
- ołówek lub figury geometryczne dostępne w domu
Przygotowanie:
Dorosły wycina 4 figury: kwadrat, koło, prostokąt, trójkąt w dwóch wielkościach(duże i małe) oraz w różnych kolorach. Ilość figur zależy od wycinającego.
Przebieg:
Najpierw prosimy dziecko, aby określało wielkości figur, posługując się określeniami: mały, duży. Jeśli prawidłowo różnicuje, możemy dalej bawić się. Polecenia mogą być typu:
* ułóż na kartce małe czerwone koło, za nim duży zielony prostokąt, za prostokątem, 2 niebieskie trójkąty(staramy się przy każdej ułożonej przez dziecko figurze powtarzać jej nazwę)
* ułóż wszystkie małe trójkąty
* ułóż wszystkie czerwone koła
* ułóż wszystkie małe niebieskie prostokąty
Kochani po zabawie nie wyrzucajcie figur geometrycznych, mogą być jeszcze potrzebne.
Dostosowanie
Najpierw wraz z dzieckiem nazwijcie figury. Spróbujcie znaleźć w domu przedmioty o kształcie koła, kwadratu, prostokąta i trójkąta (np. monety, ramki, książki), zaprezentujcie je dziecku, jeśli przedmiot jest mały, możecie poprosić, aby odrysowało jego kształt na papierze. Następnie niech dzieci odszukają innych obiektów o podobnych kształtach w waszych domach.
Przejdzie do pracy na przygotowanych przez was figurach. Najpierw spróbujcie sklasyfikować wszystkie obiekty tzn: pokaż małe koła, pokaż wszystkie duże koło, pokaż wszystkie duże trójkąty, pokaż wszystkie małe prostokąty itd. – dziecko wskazuje tylko palcem, a my orientujemy się, że dobrze klasyfikuje obiekty.
Następnie przygotujcie sobie podkładkę, na której dziecko będzie mogło układać figury (może być to prostokątna podkładka pod talerz, podkładka pod myszkę, lub kawałek tektury).
Zacznijcie od prostych poleceń np.,: ułóż wszystkie trójkąty, ułóż wszystkie małe koła.
Jeśli dziecku dobrze idzie możecie utrudnić zadanie: ułóż dwa małe koła i jeden duży kwadrat.
Jeśli zauważycie, że dziecko się męczy, a zadania robią się dla niego trudne przerwijcie zabawę. Możecie do niej wrócić później. Nie róbcie nic na siłę, bawcie się z dzieckiem, możecie najpierw wy wykonywać zadanie, a później dziecko. Zaproponujcie dziecku, żeby ono układało dla Was zadania, które wy będziecie układać na podkładce, wymieniajcie się rolami i cieszcie się czasem spędzanym razem.
____________________________________________________________
Środa 01.04.2020
Zabawa „Wiosenne rymowanki”.
Dzieci tworzą rymy do podanych zdań, rodzic czyta robi przerwę dziecko kończy:
• Przez deszczyk pokropione rosną listeczki ….….(zielone)
• Zajączki kicają i trawki ……… (szukają)
• Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez ……… (ogona)
• Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się….. (chowają)
• Bocian ma ostro zakończony dziób ….. (czerwony)
----------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie
Pokaż dziecku przygotowane obrazki, nazwijcie je.
Obrazki przedstawiające: skarbonkę, krokodyla, płot, szybę, dłoń i buraki rozłóż przed dzieckiem, pozostałe trzymaj i prezentuj pojedynczo. Próbujcie znaleźć do nich rym np.,:
- biedronka –skarbonka
- motyle- krokodyle
- kot-płot
- ryba-szyba
- słoń-dłoń
Odkryjcie, że wiele słów pasuje do siebie, ponieważ ich brzmienie jest podobne do siebie, można je płynnie wypowiedzieć, przypominają wierszyk lub piosenkę. Spróbujcie znaleźć rym do swoich imion. Jeśli zabawa Wam się podoba możecie śpiewać znane przez dzieci piosenki i odkrywać ukryte w niej rymy.
______________________________________
Poniedziałek 30.03.2020
Wiosna w zagadkach!
Dorośli proponują dzieciom, aby
odgadywały zagadki.
- Pojawiają się na gałązkach leszczyny wiosną. (bazie)
- Przylatują do
Polski z ciepłych krajów, mają długie
dzioby. (bociany)
- Te kwiaty przebijają się przez śnieg. (przebiśniegi)
- Te wiosenne kwiaty można zobaczyć w kilku kolorach, ich nazwa zaczyna się głoską “k”. (krokusy)
- Coraz mocniej świeci. (słońce)
- Zaczynają pojawiać się na gałęziach drzew i krzewów. (pączki)
Można też zaproponować, aby
dzieci tworzyły samodzielnie zagadki dla rodziców związane z wiosną.
__________________________________________________
Dostosowanie
Podczas zadawania zagadek, zwróćcie uwagę na czytanie tekstu powoli i bardzo wyraźnie. Każdą zagadkę czytamy przynajmniej dwukrotnie. Dajmy dziecku czas na zastanowienie się. Jeżeli dziecko nadal ma trudność z udzieleniem odpowiedzi pokaż mu ilustracje. Chwalmy dziecko nie tylko za prawidłową odpowiedź, ale także za każdy podjęty wysiłek. Jeśli widzisz, że dziecko nie zna odpowiedzi na pytanie, mimo pokazanej ilustracji, spokojnie wytłumacz dziecku co to jest. Następnie kilka razy w ciągu dnia przypominaj jak nazywa się roślina/zwierzę z ilustracji. Jeśli będziecie mieli pewność, że dziecko zapamiętało nazwę, spróbujcie jeszcze raz przeczytać dziecku zagadkę.
Pojawiają się na gałązkach leszczyny wiosną. (bazie)
·Przylatują do Polski z ciepłych krajów, mają długie dzioby. (bociany)
Te kwiaty przebijają się przez śnieg. (przebiśniegi)
Te wiosenne kwiaty można zobaczyć w kilku kolorach, ich nazwa zaczyna się głoską “k”. (krokusy)
Coraz mocniej świeci. (słońce)
Zaczynają pojawiać się na gałęziach drzew i krzewów. (pączki)
Jeśli dziecko ma problem z zagadkami, a nauka nowych nazwa wymaga dużo pracy to mamy dla Was propozycję innej zabawy, która również będzie rozwijała logiczne myślenie i utrwali nowe nazwy. Wybierze 3 obrazki na których będą przedstawione np.: bocian, bazie, słońce (wybierzcie jedną nazwę, która dziecko zna, i dwie które wymagają utrwalenia). Ułóż je w rzędzie, poproś aby dziecko zamknęło oczy, zabierz jeden element i poproś dziecko, aby powiedziało czego brakuje.Udanej zabawy! 😊
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz