XIII - 22.05.2020 r.
"O kim mowa?" - rozwiązywanie zagadek słownych.
Aby ułatwić dzieciom zadanie, poniżej znajdują
się ilustracje przedstawiające postacie wymieniane w zagadkach, tak aby przedszkolaki wiedziały, z puli jakich odpowiedzi mogą
skorzystać.
W
lesie się zgubili,
po
zmroku błąkali.
Niezwykłą,
słodką chatkę
na swej drodze spotkali. (Jaś i Małgosia)
Wszyscy
je gnębili –
czy
wiecie, dlaczego?
Gdy
urosło, łabędzie
miały je za swego. (Brzydkie Kaczątko)
Z
płatka róży sukienka,
a
łóżko z orzeszka.
Co
to za mała dziewczynka
w maleńkim domku mieszka? (Calineczka)
Przez
niecną macochę
miała
pracy wiele,
a
po wielkim balu
spadł jej pantofelek. (Kopciuszek)
Na
zamku niegdyś żyła,
Królowa
urody jej zazdrościła.
Dziś
z krasnoludkami mieszka.
Kto? Królewna… (Śnieżka)
Wśród
morskich fal żyją
i
pięknie śpiewają.
Doskonale
pływają,
bo ogony mają. (Syrenki)
___________________________________________________DOSTOSOWANIE:
Wybierzcie
mniejszą ilość zagadek. Początkowo mogą to być bajki najbardziej znane
dziecku. Pokażcie dziecku jeden obrazek (ze znajdujących się powyżej) opisując go
nieco zmienioną treścią zagadki: „To jest Królewna Śnieżka. Kiedyś żyła na zamku z Królową, która była bardzo zazdrosna. Wygnała ją do lasu, a Śnieżka zamieszkała z Krasnoludkami.”
Następnie zróbcie to samo z dwoma pozostałymi obrazkami. Kiedy już omówicie
obrazki, połóżcie przed dzieckiem dwa z nich i powoli, wyraźnie przeczytajcie
treść wybranej zagadki. Kiedy dziecko odpowie Wam, co to było, zmieńcie
obrazki. Możecie dodawać kolejne bajki. Wszystko zależy od możliwości
Waszej pociechy.
- - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - -- - - -- - - - - - - - - - - - - - - - XII - 21.05.2020 r.
Zadaniem dziecka jest dopasowanie elementów do odpowiedniej bajki. 😊
__________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Pokażcie dziecku obrazek przedstawiający bajkę o Czerwonym Kapturku - nazwijcie tę bajkę, omówcie jej elementy oraz krótko omówcie treść, zawierając elementy, które znajdują się na obrazkach do dobrania. Następnie to samo zróbcie z obrazkiem przedstawiającym bajkę o Brzydkim Kaczątku. Po omówieniu połóżcie obrazki przed dzieckiem. Wskazujcie po jednym małym kwadracie z elementem dotyczącym bajki, np. z wilkiem i zapytajcie, do której bajki będzie pasował? Kiedy dziecko odpowie, niech położy obrazek w odpowiednim miejscu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - -
XI - 15.05.2020 r.
Znowu zapraszamy Was do gry! 😊 Dzisiejsza nazywa się "Szkło powiększające" i składa się z trzech części. Tym razem wcielicie się w rolę tropiciela dzikich zwierząt. Waszym zadaniem jest dopasować fragmenty futra lub skóry zwierząt do obrazków przedstawiających zwierzęta w całości.
Powodzenia! 😀
Uwaga! Fragmenty futer lub skór można powiększyć po dwukrotnym kliknięciu na obrazek.
_________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Zanim
zagracie w grę pokażcie zapoznajcie dziecko ze zwierzętami, które się w niej
znajdują. Możecie wykorzystać do tego poniższe obrazki. Pokazujcie dziecku po
jednym zwierzęciu i pytajcie „Co to jest”. Kiedy dziecko powie Wam nazwę,
pokażcie kolejny obrazek. Kiedy nie zna nazwy, Wy ją powiedzcie, a ono niech
powtórzy. Ułóżcie obrazki jeden obok drugiego przed dzieckiem. Następnie
pokazujcie obrazki, które przedstawiają futro lub skórę zwierząt, pytając, np.
„Jak myślisz, które zwierzę ma taką skórę/takie futro?”. Układajcie obrazki
skóry/futra pod obrazkiem odpowiedniego zwierzęcia. Następnie możecie zagrać w
powyższą grę.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
X - 13.05.2020 r.
Mamy dla Was kilka zagadek. Wierzymy, że poradzicie sobie z ich rozwiązaniem. 😊
🦁
Jest królem,
lecz nie w koronie,
ma grzywę,
choć nie jest koniem. (lew)
🦘
Chociaż ma torbę,
nie jest listonszem,
w swej torbie na brzuchu
własne dziecko nosi. (kangur)
🦒
Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję,
więc pewnie nie często ją myje,
na sierści ma plamy wzorzyste,
wprost z drzewa zrywa liście soczyste. (żyrafa)
🦓
W kostiumiku czarno - białym,
w ZOO ją zobaczyć możesz,
inna znowu śmiałym krokiem,
przejść przez jezdnię Ci pomoże. (zebra)
🦜
Bardzo piękna, kolorowa
i powtarza różne słowa. (papuga)
🐒
Z zabaw i figli zwierzak ten znany,
lubi też bardzo zjadać banany. (małpa)
🐍
Nie chodzi a pełza,
syczy groźnie wciąż,
nie zbliżaj się do niego,
bo to właśnie .... (wąż)
___________________________________________________________DOSTOSOWANIE:
Wybierzcie
mniejszą ilość zagadek. Początkowo mogą to być zwierzęta najbardziej znane
dziecku, np. papuga, lew, żyrafa. Pokażcie dziecku jeden obrazek (może skorzystać z poniższych) opisując go
nieco zmienioną treścią zagadki: „To jest żyrafa. Żyrafa ma bardzo długą szyję
(pokażcie ją palcem) oraz brązowe plamki na ciele. Bardzo lubi jeść liście.”
Następnie zróbcie to samo z dwoma pozostałymi obrazkami. Kiedy już omówicie
obrazki, połóżcie przed dzieckiem dwa z nich i powoli, wyraźnie przeczytajcie
treść wybranej zagadki. Kiedy dziecko odpowie Wam, co to było, zmieńcie
obrazki. Możecie dodawać kolejne zwierzęta. Wszystko zależy od możliwości
Waszej pociechy.
IX - 08.05.2020 r.
Tym razem zachęcamy Was do wspólnej gry w "Wiosenne Dobble". 🌸🌷 Zasady gry są takie same jak w popularnej, znanej wersji.
Jeśli
ktoś nie wie, co to za gra i na czym polega podajemy instrukcję:
W Dobble można grać na
klika sposobów. Najpopularniejszą jest wersja, w której wszystkie karty rozdaje
się graczom, a jedną z kart kładzie na środku stołu. Na dany sygnał gracze
patrzą na pierwszą kartę z góry, którą trzymają w ręku i szukają wspólnego
symbolu z kartą, która leży na stole. Symbol nazywają głośnoi szybko kładą
swoją kartę na stole, przykrywając starą kartę. Teraz każdy z graczy musi
znaleźć wspólny symbol z nową kartą! Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się
kart.
Dzięki tej grze dziecko ćwiczy:
✔refleks,
✔spostrzegawczość,
✔koordynację wzrokowo - ruchową,
✔logiczne myślenie.
DOSTOSOWANIE:
Możecie stworzyć własne dobble z mniejszą ilością elementów. Ograniczcie się do 3-4. Każdy symbol omówcie z dzieckiem i nazwijcie, aby wiedziało jaką nazwę wypowiedzieć. Możecie wykorzystać, np. motyla, słońce, trawę i mrówkę. Możecie rozpocząć grę od narysowania i wycięcia małych kwadratów z pojedynczymi symbolami. Rozdajcie okrągłe karty dziecku i sobie a następnie połóżcie na środku mały kwadrat, np. ze słońcem. Zapytajcie "Co to jest?", a jeśli dziecko Wam odpowie, to zapytajcie czy ma taki symbol u siebie na karcie. Jeśli tak, to kładziecie następny kwadracik i postępujcie analogicznie. Jeśli już będzie pewni, że dziecko wyszukuje takie same symbole, zagrajcie powoli w normalną wersję.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
VIII - 29.04.2020 r.
Dzisiaj mamy dla Was prostą łamigłówkę. Zadaniem dziecka jest połączenie takich samych obrazków. 😊
_________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
1. Pokazujcie dziecku po jednym obrazku - mapa, godło, flaga, dzieci. Nazywajcie każdy obrazek i zachęcajcie dziecko, aby po Was powtórzyło.
2. Ułóżcie je obok siebie przed dzieckiem.
3. Pokazujcie po kolei znów te same obrazki (wydrukowane drugi raz) pytając dziecko co to jest i prosząc je, aby wskazało Wam, gdzie ten obrazek pasuje. Jeśli dziecko ma z tym trudność pokażcie obrazek i powiedzcie "To jest godło". Zbliżajcie obrazek po kolei do innych obrazków przystawiając do każdego z nich i mówiąc: "Czy ten i ten obrazek (pokażcie palcem) są takie same? Nie!", kiedy przyłożycie do godła powiedzcie "Czy ten i ten obrazek (pokażcie palcem) są takie same? Tak, te dwa obrazki są takie same!".
4. Kiedy dziecko dopasuje do siebie takie same obrazki, możecie dać mu do wypełnienia kartę pracy. Pamiętajcie o prawidłowym chwycie narzędzia pisarskiego.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
VII - 24.04.2020 r.
Zapraszamy do gry w memory, dzięki której poćwiczycie swoją pamięć i spostrzegawczość wzrokową. Waszym zadaniem jest odszukać pary zwierząt - mamę i dziecko. Powodzenia! 😊
_________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Skupcie
się na mniejszej ilości obrazków. Pokażcie dziecku obrazki 4 zwierząt, np. krowę,
kurę, świnię i konia. Wspólnie je nazwijcie. Następnie obok każdego obrazka
połóżcie drugi, na którym znajduje się dziecko danego zwierzaka, jednocześnie
go nazywając – cielę, pisklę, prosię, źrebię. Możecie pobawić się w standardowe
memory lub skorzystać z poniższej gry.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
VI - 21.04.2020 r.
Zapraszamy do rozwiązania kilku zagadek! 😊
Łazi własnymi drogami,
ugania się za myszkami,
lubi wspinać się na płotek.
-Kto to jest? Tak to... (kotek)
Chodzi po podwórku,
o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie,
pyszne jajka znosi. (kura)
Gdy wychodzisz z domu,
on na Ciebie czeka.
Kiedy wrócisz znowu,
cieszy się i szczeka. (pies)
Czarne, białe i łaciate,
spotkasz je na łące latem,
nikt przed nimi nie ucieka,
dać Ci mogą dużo mleka. (krowa)
Co to za damy żyją w chlewiku?
Grube, różowe, jest ich bez liku.
Małe oczka, krótkie ryjki mają
i zawsze chrum, chrum, chrumkają. (świnie)
Udało Wam się rozwiązać wszystkie zagadki? Świetnie! Mamy w takim razie jeszcze jedną.
Gdzie chodzimy, gdy coś nas boli, czujemy się źle i jesteśmy chorzy? Oczywiście! Do lekarza!
A gdzie zaprowadzicie Wasze zwierzę, gdy to ono źle się czuje? Odpowiedź jest prosta - do lekarza dla zwierząt. A jak on się nazywa? Tak, macie rację! WETERYNARZ!
Pan weterynarz leczy zwierzęta,
pieski, króliki, małe kocięta.
Leczy papugi, świnki i konie,
on wyleczy także w ZOO wielkie słonie.
___________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
1. Pokażcie dziecku jeden
obrazek. Zapytajcie czy wie co to jest. Jeśli tak, to spróbujcie wspólnie
opisać cechy danego zwierzęcia, jeśli nie – powiedzcie mu nazwę, poproście, aby
powtórzyło a następnie omówcie z nim obrazek (jakiego koloru jest zwierzątko,
czy to zwierze może być małe czy duże itp.).
2. Opowiedzcie o
poszczególnych obrazkach używając słów z zagadki, np. pokażcie kotka i
powiedzcie „To jest kot. Kot biega za myszkami i bardzo lubi chodzić po płotku”. Możecie wykorzystać poniższe obrazki.
3. Zostawcie przed dzieckiem tylko dwa obrazki.
Przeczytajcie mu wolno i wyraźnie zagadkę. Następnie zapytajcie, o którym z
dwóch zwierząt mogliście czytać. Zmieńcie obrazki i tak samo postępujcie z
każdą zagadką.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
V - 15.04.2020 r.
Zachęcamy do rozwiązania kilku zagadek o zdrowiu. 😊
Byś miał bardzo dużo siły, byś nie chodził tak jak cień,
zapamiętaj, że podstawą jest spokojny, długi.... (sen)
Ruszajmy się wszyscy bez marudzenia,
bo ważne dla zdrowia się wszystkie.... (ćwiczenia)
Kto chce czysty, schludny być,
musi się dokładnie... (myć)
Deszcze, upały czy chłody - oto zadanie,
by dobrać do pogody odpowiednie.... (ubranie)
Aby na marne nie poszły twoje wysiłki,
codziennie zjadaj zdrowe.... (posiłki)
__________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
1.
Usiądźcie razem z dzieckiem i pokażcie mu jeden obrazek. Niech dziecko spróbuje
powiedzieć co on przedstawia. Jeśli sobie nie radzi, podpowiedzcie mu.
Następnie kładąc obrazek przed dzieckiem powiedzcie:
Chłopiec
śpi. Spokojny, długi sen jest potrzebny, aby mieć dużo siły.
Czytajcie
powoli i wyraźnie, aby dziecko wszystko zrozumiało. Tak samo postępujcie z
każdym następnym obrazkiem opisując go np.:
-Dziewczynka
ćwiczy, ponieważ ćwiczenia są dobre dla zdrowia.
-Dziecko
się myje. Trzeba się myć, aby być czystym.
-Dziecko
się ubiera. Musimy wybrać odpowiednie ubranie do pogody, która jest na dworze.
-Dziecko
je. Aby być zdrowym i silnym trzeba jeść zdrowe posiłki.
2.
Kiedy omówicie wszystkie obrazki, to zostawcie na stole tylko dwa. Powoli
przeczytajcie dziecku pierwszą zagadkę. Możecie przeczytać ją dwa razy. Niech
dziecko spróbuje na nią odpowiedzieć. Jeśli mu się nie uda dokończyć zdania,
może spróbować wskazać odpowiedni obrazek. Jeśli mu się uda, wymieńcie obrazki
na inne i przeczytajcie kolejną zagadkę. Tak samo postępujcie ze wszystkimi
zagadkami.
Pamiętajcie, aby nagradzać
dziecko nie tylko za prawidłową odpowiedź, ale również za podjęty wysiłek. 😊
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
IV - 10.04.2020 r.
Dzisiaj proponujemy zabawy z labiryntami! Labirynty wymagają od dziecka zaangażowania i skupienia, a więc rozwijają koncentrację. Dodatkowo, droga jaką należy pokonać do celu, skłania do logicznego myślenia. Podczas tego typu zabaw ćwiczymy orientację przestrzenną, a także sprawność grafomotoryczną. Umiejętnie sformułowane polecenie może wpływać na doskonalenie kompetencji matematycznych, a także przyrodniczych, o czym za chwilę się przekonacie. Tego typu zabawy mają również działanie relaksujące i wyciszające. 😊
Zadaniem dziecka jest pomoc kurze w odnalezieniu drogi do jej pisklątka.
Dodatkowo możemy zadawać dziecku proste pytania, np.:
Skąd się biorą pisklęta? Wykluwają się z jajka.
Skąd biorą się jajka? Znosi je kura.
Każde zdanie poszerza wiedzę Waszej pociechy. 😊
________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Pokażcie dziecku najpierw łatwiejszy labirynt. Wykorzystajcie opcję z narysowaną drogą. Niech dziecko zobaczy, jak należy ją pokonać, a następnie niech poprowadzi palec po drodze. Później może ją poprawić farbą lub flamastrem. Jeśli to mu się uda, pokażcie tę samą wersję labiryntu, ale już bez podpowiedzi w postaci przerywanej linii. Następnie możecie kolejno wypełniać trudniejsze labirynty, Poniżej znajdują się trzy wersje - od łatwiejszej do trudniejszej.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
III - 06.04.2020 r.
Czas na łamigłówki! 💡 Dziś proponujemy Wam nieco inną formę zabawy, która być może bardziej zainteresuje Wasze pociechy. Zapraszamy do skorzystania z poniższego linku i odszukiwania różnic na obrazkach. 🔎👀
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
II - 02.04.2020 r.
Zapraszamy do rozwiązania prostej łamigłówki! Zadaniem dziecka, jest znalezienie 4 różnic na poniższych obrazkach. 😊
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I - 31.03.2020 r.
Czas na Łamigłówki mądrej główki! Co to będzie?
ZAGADKI!
Zgodnie z tematem tygodnia, przygotowałyśmy dla Waszych dzieci zagadki o wiośnie, które nie tylko bawią, ale również mogą sporo nauczyć. 😍
Lubimy ją wszyscy
za ładną pogodę.
Co po długiej zimie
ożywia przyrodę. (wiosna)
Piórka czarno-białe,
buciki czerwone.
Uciekają przed nim żaby,
gdy idzie w ich stronę. (bocian)
Jeszcze wszystko uśpione,
jeszcze nic nie rośnie.
A on śnieg przebija,
i mówi o wiośnie. (przebiśnieg)
Myszek nie łowią,
ptaszków nie jedzą
te szare kotki,
co na drzewie siedzą. (bazie)
Gdy po deszczu lub po burzy
znów wygląda słonko,
kolorowy łuk maluje
nad stawem lub łąką. (tęcza)
Kiedy wiosna nastaje
Rośnie na łące.
Do słońca fioletową główkę
Wystawia radośnie. (krokus)
____________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Zacznijcie
od obrazków, które przedstawiają rzeczy znane dziecku, np. bocian, krokus.
Początkowo zapoznajcie je tylko z tymi dwiema zagadkami. Możecie codziennie
zwiększać ilość zagadek o jedną, oczywiście za każdym razem utrwalając te,
które już były. Poniżej znajdziecie również możliwość modyfikacji zadania. 😊
1.
Pokażcie dziecku wybrane obrazki, nazwijcie je. Poproście, aby dziecko
powtórzyło nazwę każdego obrazka lub aby nazwało je samodzielnie jeśli wie, co
się na nich znajduje.
2.
Omówcie te obrazki. Zapytajcie jakie są na nich elementy, kolory itp.
3.
Połóżcie przed dzieckiem jeden obrazek i przeczytajcie do niego zagadkę
(najlepiej dwa razy). Czytajcie powoli i wyraźnie. Następnie zapytajcie dziecko
o czym czytaliście. Oczywiście powinno wskazać Wam ten jeden obrazek.
4.
Następnie dołóżcie do niego drugi obrazek. Przeczytajcie dziecku powoli drugą zagadkę
(też najlepiej dwa razy) i zapytajcie, o którym z dwóch obrazków czytaliście.
Po zgadnięciu przez dziecko, przeczytajcie ponownie pierwszą.
Jeśli podane zagadki są dla dziecka za trudne, możecie zmodyfikować zabawę. Przedstawiam trzy propozycje:
1.
Nazywacie wszystkie obrazki, rozkładacie je przed dzieckiem, a następnie
pytacie: Gdzie jest bocian? Gdzie jest tęcza?
2.
Wybieracie kilka obrazków, omawiacie je z dzieckiem i kładziecie przed nim.
Następnie pytacie, np. na którym obrazku jest fioletowy kwiat? Oprócz wskazania
obrazka prosimy dziecko, aby nazwało dany zwiastun.
3.
Układacie przed dzieckiem np. 3 obrazki i nazywacie je (np. bocian, krokus,
tęcza). Następnie prosicie, aby dziecko zamknęło oczy i w tym czasie zabieracie
jeden obrazek i pytacie, co zniknęło.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz