Zr贸b to sam!

XI - 19.05.2020 r.


Dzisiaj przychodzimy do Was z propozycj膮 zabawy badawczej
"Zaczarowany obrazek". 馃ぉ馃

Co b臋dzie potrzebne?
- sok z cytryny
- kartka bia艂ego papieru
- p臋dzelek
- 偶elazko

Dziecko maluje obrazek p臋dzelkiem maczanym w soku z cytryny. Kiedy kartka wyschnie, obrazek stanie si臋 niewidoczny. W贸wczas Rodzic przyk艂ada do kartki rozpalone 偶elazko, co pozwoli odczyta膰 ukryty tekst. 

Dlaczego tak si臋 dzieje?
Kwa艣ny sok dzia艂a na papier. Gdy podgrzewa si臋 papier, jego kolor ciemnieje. W miejscu, gdzie dzia艂a sok z cytryny, odbywa si臋 to szybciej.



(藕r贸d艂o: Paulina Figiel, "Chemia od kuchni - czyli ciekawe do艣wiadczenia chemiczne w domowym laboratorium, [w:] Zeszyty Studenckiego Ruchu Naukowego Uniwersytetu Humanistyczno - Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2008, s. 2) 
__________________________________________________________ 

X - 12.05.2020 r.


Dzisiaj proponujemy Wam wykonanie s艂onia z plasteliny. 馃悩 B臋dziecie potrzebowa膰 tylko jej Wasz s艂o艅 mo偶e mie膰 r贸偶ne kolory, wszystko zale偶y od tego, jakie kolor wybierze Wasza pociecha. Mo偶ecie r贸wnie偶 stworzy膰 ca艂e zoo! 馃槏





___________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Je艣li wykonanie s艂onia b臋dzie za trudne, mo偶ecie zacz膮膰 od 艂atwiejszych zwierz膮t. Spr贸bujcie stworzy膰 najprostsze zwierz臋 z plasteliny czyli w臋偶a. Wy tw贸rzcie swojego, a dziecko swojego. Doklejcie oczy i j臋zyk.


Kiedy sko艅czycie mo偶ecie pochwali膰 dziecko i spr贸bowa膰 zrobi膰 nast臋pne, kt贸re jest stosunkowo 艂atwe, np. krokodyla – zr贸bcie wa艂ek jak do grubszego w臋偶a, nast臋pnie palcami go sp艂aszczcie i dor贸bcie mu 艂apy oraz oczy. 


Na koniec spr贸bujcie zrobi膰 s艂onia. Niech dziecko wa艂kuje elementy i pr贸buje je przykleja膰. W razie konieczno艣ci mo偶ecie mu pom贸c, ale nie wyr臋cza膰.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -   

IX - 05.05.2020 r.


Mieli艣my ju偶 zup臋... drugie danie... deser... Czego nam brakuje? Najwa偶niejszego posi艂ku podczas dnia! Czyli? Tak, 艣niadania! Dzisiaj proponujemy Wam wykonanie "Kolorowych wiosennych kanapek". Zwr贸膰cie uwag臋 na konieczno艣膰 spo偶ywania warzyw, kt贸re s膮 藕r贸d艂em witamin. 馃槉

Co nale偶y zrobi膰?

✅wsp贸lnie zgromad藕cie produkty – pomidory, sa艂at臋, rzodkiewk臋, szczypiorek, og贸rki – nazwijcie je, bawcie si臋 nimi, w膮chajcie, pr贸bujcie ich;

✅zgromad藕cie wszystkie potrzebne narz臋dzia – n贸偶 (oczywi艣cie bezpieczny dla dziecka), talerz, desk臋 do krojenia, pozw贸lcie zrobi膰 to dziecku;
✅porozmawiajcie na temat higieny i bezpiecze艅stwa podczas pracy w kuchni;
✅wykonajcie kanapk臋 z wykorzystaniem wierszyka: 

Najpierw chlebek mas艂em posmaruj臋,
na to ser po艂o偶臋, pomidora te偶 do艂o偶臋,
mo偶e jeszcze og贸reczek i smaczna rzodkiewka,
do艂o偶臋 papryczk臋 i posol臋 i popieprz臋,
偶eby wszystko by艂o lepsze,
ju偶 nie powiem ani s艂owa
bo kanapka jest gotowa!

Mo偶ecie r贸wnie偶 zorganizowa膰 domowy konkurs na najpi臋kniejsz膮 i najsmaczniejsz膮 kanapk臋! 



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  

VIII - 28.04.2020 r.


Ka偶dy z nas ma swoje ulubione polskie potrawy, kt贸re m贸g艂by je艣膰 codziennie. Pocz膮wszy od przystawek i ko艅cz膮c na deserach. W tej zak艂adce proponowali艣my Wam ju偶 - drogie Dzieci i Rodzice - ciasteczka marchewkowe oraz zup臋 z rze偶uchy.
Tym razem w ramach zaj臋膰 o tematyce patriotycznej, zach臋camy Was do wsp贸lnego przygotowania uwielbianych przez wszystkie dzieci w naszej grupie kotlet贸w schabowych lub mielonych. Ka偶da Mama, wie jak przyrz膮dzi膰 pysznego kotleta dla swojej rodziny. Dlatego zostawiamy Wam pe艂n膮 swobod臋, je艣li chodzi o przepis. 馃槉

Podczas wsp贸lnego przygotowywania kotlet贸w (i nie tylko) dziecko 膰wiczy:

✔motoryk臋 ma艂膮,

✔sprawno艣膰 manualn膮 palc贸w i d艂oni,
✔reguluje napi臋cie mi臋艣niowe d艂oni,
✔planuje swoje ruchy,
✔zaznajamia si臋 z dotykiem i fakturami r贸偶nych produkt贸w spo偶ywczych,
✔poznaje zasady bezpiecze艅stwa obowi膮zuj膮ce w kuchni i podczas korzystania ze sprz臋t贸w gospodarstwa domowego.



Poni偶ej przedstawiamy kilka zdj臋膰 z tradycyjnymi polskimi potrawami.
Smacznego!  馃榿馃槏


BARSZCZ Z USZKAMI
GO艁膭BKI
KLUSKI 艢L膭SKIE
KOPYTKA
PIEROGI
ROS脫艁
ZUPA POMIDOROWA
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  

VII - 23.04.2020 r.


Ka偶de dziecko potrzebuje w swoim pokoju kredek, kleju i flamastr贸w. Jednak co zrobi膰, kiedy znajduj膮 si臋 one porozrzucane po ca艂ym pomieszczeniu? Mamy na to spos贸b. Dzisiaj proponujemy Pa艅stw wykonanie wraz z dzie膰mi organizera na przybory w postaci pieska. 馃悤馃惗

Potrzebne nam b臋d膮:
☑rolki po papierze toaletowym
☑kolorowe kartki
☑klej lub ta艣ma dwustronna
☑no偶yczki

Dziecko wybiera sobie kolor farby, po czym maluje rolki po papierze toaletowym (ich ilo艣膰 zale偶y od tego, jak d艂ugiego pieska chcecie otrzyma膰). Gdy wyschn膮, sklejcie je ze sob膮.

Niech Pa艅stwo narysuj膮 g艂ow臋 psa - je艣li potrzeba, to pom贸偶cie dziecku j膮 wyci膮膰. Je艣li potrafi samo, niech wycina. Doklejcie oczy, uszy i nos. R贸wnie dobrze dziecko mo偶e je narysowa膰. Przyklejcie g艂ow臋 do rolki po pojedynczej rolki.



Doklejcie ogon i 艂apki.


GOTOWE!! BRAWO!

_______________________________________________________

DOSTOSOWANIE:

Zwr贸膰cie uwag臋 na prawid艂owy chwyt p臋dzla przez dziecko. Jest du偶o element贸w do wycinania, dlatego ma艂e niech wytn膮 Pa艅stwo, a najwi臋kszy (kt贸rym jest g艂owa) niech spr贸buje wyci膮膰 dziecko (mo偶ecie mu pom贸c trzymaj膮c jego d艂onie). Niech dziecko samodzielnie wybiera kolory poszczeg贸lnych element贸w, smaruje klejem i przykleja na odpowiednie miejsca.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

VI - 17.04.2020 r.

Zarazk贸w si臋 nie boimy,
od nich zawsze stronimy.
Bakterie, wirusy myd艂a i wody si臋 boj膮,
dlatego s膮 nasz膮 najlepsza broni膮.
R臋ce cz臋sto myjemy,
szczeg贸lnie, gdy co艣 nimi jemy.
Wi臋c pami臋taj!
Aby zdrowym zawsze by膰,
trzeba cz臋sto r臋ce my膰!

Wszyscy wiemy, jak wa偶ne jest mycie r膮k, a tym bardziej w obecnej sytuacji. Dzisiaj proponujemy do艣wiadczenie pokazuj膮ce "dlaczego warto my膰 r臋ce". Zanim jednak przyst膮picie do jego realizacji, warto porozmawia膰 z dzieckiem na temat mycia r膮k i higieny.

Kiedy nale偶y bezwzgl臋dnie przestrzega膰 zasady mycia r膮k?
✅przed posi艂kiem
✅po zabawie ze zwierz臋tami
✅po zakryciu d艂o艅mi nosa i ust w czasie kaszlu lub kichania
✅po skorzystaniu z toalety
✅po powrocie do domu z placu zabaw
✅po czynno艣ciach porz膮dkowych i wyrzucaniu 艣mieci

Mo偶ecie r贸wnie偶 zawiesi膰 w Waszej 艂azience plakat (jeden z poni偶szych lub zupe艂nie inny, stworzony przez Was) dotycz膮cy mycia r膮k.  




Proponujemy tak偶e kr贸tk膮 lekcj臋 z Myszk膮 w paski.



Po wst臋pnie - czas na do艣wiadczenie!

Czego b臋dziemy potrzebowa膰?
  • 2 miski lub talerzyki
  • woda
  • myd艂o w kostce lub p艂yn do naczy艅
  • zmielony pieprz lub sypki brokat

Nalejcie wod臋 na talerz. Dosypcie pieprz lub brokat (do艣膰 g臋sto). Niech dziecko zamoczy suchy palec w mieszance wody z pieprzem. Co艣 si臋 sta艂o? Nic. Teraz niech dziecko namydli palec lub zamoczy w p艂ynie do naczy艅 i ponownie zamoczy. Pod wp艂ywem myd艂a nasz pieprz "rozejdzie" si臋 na kraw臋dzie talerza. Wystarczy, 偶e w trakcie tej zabawy pieprz odegra rol臋 zarazk贸w i bakterii na naszych d艂oniach, a myd艂o oka偶e si臋 superbohaterem, kt贸ry skutecznie je odstrasza. 馃槉馃憤




- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

V - 16.04.2020 r.


Ostatnio by艂 przepis na zup臋, a wiadomo, 偶e po obiedzie czas na... Tak! Deser! 馃槏 Dzisiaj proponujemy wykonanie ciasteczek marchewkowych! 馃崻馃 Jest to doskona艂a okazja do sp臋dzenia kreatywnie czasu z dzie膰mi, a dodatkowo do rozwijania u nich motoryki ma艂ej, organizacji oraz stymulacji zmys艂u dotyku, w臋chu i smaku. Opr贸cz tego, dzieci dostaj膮 informacj臋, 偶e warzywa r贸wnie偶 mog膮 by膰 przepyszne! 


Proponujemy nieco inn膮 form臋 zapisu sk艂adnik贸w niezb臋dnych do ciastek, kt贸ra b臋dzie bardziej przyst臋pna dla dzieci. Dlaczego? Bo jest w formie obrazk贸w! Niech dziecko samo spr贸buje skompletowa膰 sk艂adniki, kt贸re s膮 zamieszczone na obrazkach (pod ka偶dym z nich znajduje si臋 informacja dla Pa艅stwa, ile danego produktu potrzeba). Nast臋pnie wsp贸lnie we藕cie si臋 za robienie ciastek! 馃榿

SK艁ADNIKI:






1. Mas艂o do tego przepisu powinno by膰 sch艂odzone. Je艣li jest mi臋kkie, przynajmniej godzin臋 przed przygotowaniem ciasteczek w艂贸偶cie je do lod贸wki.

2. Marchewk臋 umyjcie i obierzcie, a nast臋pnie zetrzyjcie do miski na tarce o drobnych oczkach. Pozw贸lcie dziecku wykonywa膰 wi臋kszo艣膰 czynno艣ci.

3. Do startej marchewki dosypcie m膮k臋, proszek i cynamon. Porz膮dnie wymieszajcie, aby ka偶dy kawa艂eczek marchewki by艂 pokryty m膮k膮, w ten spos贸b unikniecie wi臋kszych, zbitych grudek z marchewki w ciastkach.


4. Dodajcie cukier puder (je艣li jest zbrylony, warto przetrze膰 przez sitko, aby rozbi膰 grudki) i mas艂o pokrojone w kostk臋. Szybko wymieszajcie i zagnie膰cie kul臋 z ciasta. Do tego celu mo偶na te偶 u偶y膰 malaksera - wtedy ciasto b臋dzie mia艂o jeszcze intensywniejszy pomara艅czowy kolor.

5. Kul臋 z ciasta nale偶y sch艂odzi膰 w lod贸wce przez 30 minut.

6. Rozgrzejcie piekarnik do 180 stopni (grzanie g贸ra - d贸艂, bez termoobiegu).

7. Wyjtnijcie ciasteczka w jakichkolwiek kszta艂tach chcecie i u艂贸偶cie na blaszce wy艂o偶onej papierem do pieczenia, w niewielkich odst臋pach.

9. Ciasteczka nale偶y piec przez 10 minut w 180 stopniach.

Podzielcie si臋 z nami efektami! SMACZNEGO! 馃榾
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

IV - 08.04.2020 r.


Dzisiaj proponujemy Wam co艣, czego jeszcze w naszych zak艂adkach nie by艂o! 
WARSZTAT KULINARNY! 馃崪


Nic tak nie wzmacnia wi臋zi rodzinnych jak wsp贸lne gotowanie. 馃應 Teraz, gdy czas nas nie goni jest to znakomita propozycja nie tylko dlatego, aby sp臋dzi膰 czas w domu na robieniu czego艣 wyj膮tkowego, ale tak偶e dlatego, 偶eby zach臋ci膰 Wasze pociechy do pomagania w domowych obowi膮zkach, jak np. gotowanie oraz do zach臋cania ich do poznawania nowych smak贸w. Ju偶 nied艂ugo Wielkanoc, wi臋c zach臋camy Was do przygotowania zupy z rze偶uchy. Tak, tak z rze偶uchy. I cho膰 wi臋kszo艣ci dzieci mo偶e nie przypa艣膰 do gustu i z pewno艣ci膮 nie b臋d膮 chcia艂y jej spr贸bowa膰, to warto zach臋ci膰 dziecko, aby pomog艂o nam j膮 przygotowa膰 (mo偶e podczas gotowania zmieni zdanie). 馃榿



Dziecko pod okiem rodzica mo偶e wsypa膰 makaron do garnka, pokroi膰 ziemniaki, doda膰 艣mietany lub makaronu do zupy. Dzi臋ki takiej aktywno艣ci dziecko rozwija zdolno艣ci kulinarne, rozwija zmys艂 smaku i w臋chu, 膰wiczy swoj膮 cierpliwo艣膰, doskonali sprawno艣膰 manualn膮, nabiera nawyku w anga偶owanie si臋 w 偶ycie rodzinne. A po ugotowaniu zupy dziecko mo偶e pom贸c nakry膰 do sto艂u - roz艂o偶y膰 sztu膰ce, talerze i serwetki.


Sk艂adniki:

✔p臋czek rze偶uchy

✔bulion na w艂oszczy藕nie - 1 sztuka

✔4 ziemniaki

✔makaron drobny

✔2 艂y偶ki 艣mietany

✔1 艂y偶ka m膮ki pszennej


Pokrojone w kostk臋 ziemniaki ugotuj w wodzie z kostk膮 bulionow膮 na w艂oszczy藕nie. W tym samym czasie ugotuj r贸wnie偶 makaron.

Pod koniec gotowania ziemniak贸w, dodaj 3/4 p臋czka rze偶uchy. Zagotuj.

Nast臋pnie zmiksuj, dodaj 艣mietan臋 i ponownie zagotuj.

Do zupy dodaj makaron, posyp rze偶uch膮 i podawaj.

_____________________________________________________________________

DOSTOSOWANIE:
Opr贸cz wypisanych wy偶ej czynno艣ci, takich jak pomoc Wam w przygotowaniu zupy, pozw贸lcie dziecku r贸wnie偶 pozna膰 wszystkie sk艂adniki. Roz艂贸偶cie je, nazwijcie wszystko po kolei. Niech dziecko pozna ich cechy - czy s膮 twarde, czy mi臋kkie. Niech pow膮cha wszystko. Zwr贸膰cie uwag臋 na to, 偶e niekt贸re rzeczy je si臋 tylko ugotowane. Poka偶cie, jak wygl膮da makaron, kiedy jest wyj臋ty z opakowania oraz jak wygl膮da makaron, kiedy ju偶 ugotowany. Je艣li dziecko chce go dotkn膮膰, co艣 z niego u艂o偶y膰 - pozw贸lcie mu na to! Niech poznaje 艣wiat za pomoc膮 wszystkich zmys艂贸w. 馃槈馃槉

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

III - 03.04.2020 r.


Kochani! Zaczynamy tydzie艅 wielkanocny, a kt贸ra ro艣linka mo偶e nam si臋 z nim kojarzy膰? 馃 Tak, tak... dobrze my艣licie! Rze偶ucha! Siali艣my j膮 ju偶 w przedszkolu, ale baaaardzo gor膮co zach臋camy do zasadzenia jest w domu, poniewa偶 jeszcze nam si臋 przyda! Nie zwlekajcie wi臋c - odpalajcie filmik i dzia艂ajcie! 馃槃馃槉


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

II - 01.04.2020 r.


To nie prima aprilis! Dzisiaj mamy dla Was a偶 dwa eksperymenty! 馃槑馃樀


Pierwszym z nich jest zabawa badawcza - "Mydlana t臋cza".

Czego potrzebujemy?
  • p艂ynu do naczy艅
  • wody
  • gliceryny

Zabawa w puszczanie baniek mydlanych w s艂oneczny dzie艅 to spotkanie z wieloma male艅kimi t臋czami. Na powierzchniach delikatnych banieczek 艣wiat艂o odbija si臋 na t臋czowo. Kiedy kt贸ra艣 z baniek osi膮dzie na jakiej艣 powierzchni i nie p臋knie od razu, obejrzyj j膮. Zobaczysz w niej z bliska wszystkie kolory t臋czy.



Drugi eksperyment to "T臋cza w szklance".


Co b臋dzie nam potrzebne?
  • 4 szklanki (najlepiej jednakowej wielko艣ci)
  • 1 wysoka szklanka lub pod艂u偶ny wazon
  • cukier
  • barwniki (czerwony, zielony, niebieski, 偶贸艂ty) - je艣li nie macie barwnik贸w, mo偶na zabarwi膰 wod臋 bibu艂膮 lub  
  • ciep艂a woda
  • strzykawka lub 艂y偶ka 


Jak wykona膰 do艣wiadczenie?



Podpowied藕: Je艣li chcemy zafarbowa膰 wod臋 za pomoc膮 bibu艂y, lepiej przygotowa膰 sobie 4 pojemniczki z 60 ml ciep艂ej wody, w艂o偶y膰 do nich bibu艂臋, a po zafarbowaniu j膮 wyj膮膰 i dopiero wla膰 wod臋 do cukru.



1. Do szklanek wsypujemy cukier. Do pierwszej szklanki 1 艂y偶k臋, do drugiej 2 艂y偶ki, do trzeciej 3 艂y偶ki, a do czwartej 4 艂y偶ki. Nast臋pnie do ka偶dej szklanki wlewamy 60 ml ciep艂ej wody i mieszamy do ca艂kowitego rozpuszczenia cukru.







2. Dodajemy barwniki lub farb臋 (w przypadku bibu艂y – korzystamy z podpowiedzi powy偶ej).






3. Nast臋pnie do wysokiego naczynia wlewamy zabarwiony p艂yn z najwi臋ksz膮 ilo艣ci膮 cukru. Potem powoli (za pomoc膮 strzykawki lub 艂y偶ki) po 艣ciance naczynia wlewamy pozosta艂e kolory (najpierw ze szklanki z 3 艂y偶kami cukru, p贸藕niej z 2 艂y偶kami, na ko艅cu z 1 艂y偶k膮 cukru).


4. Podziwiamy pi臋kn膮 t臋cz臋 w szklance!


5. Robimy zdj臋cie i dzielimy si臋 pi臋knym efektem na mailu grupowym lub profilu przedszkola na facebook’u! 馃榿

__________________________________________________________________

DOSTOSOWANIE:


Pozwalamy dziecku zadecydowa膰, kt贸ry kolor ma by膰 pierwszy. Pozw贸lmy mu r贸wnie偶 wykonywa膰 wszystkie czynno艣ci - wsypywa膰 cukier, wlewa膰 wod臋, miesza膰. Niech dziecko ma poczucie sprawstwa! 馃槉

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

I - 30.03.2020 r.


Do艣wiadczenia i eksperymenty dla dzieci daj膮 im mn贸stwo rado艣ci oraz zabawy! S膮 r贸wnie偶 艣wietnym pomys艂em na sp臋dzenie czasu z rodzicami! 馃應馃槏 Co jest w nich najwa偶niejsze? 馃 To, 偶e maj膮 warto艣膰 edukacyjn膮, a ka偶dy eksperyment do czego艣 prowadzi.

Dzisiaj proponujemy wykonanie eksperymentu - "Jak powstaje deszcz?" ☔馃挦



Zabaw臋 mo偶ecie zacz膮膰 od zaprezentowania i wyja艣nienia dzieciom r贸偶nych stan贸w skupienia wody:
1. STAN CIEK艁Y - Wlejcie wod臋 do miski albo garnka – pozw贸lcie si臋 dziecku ni膮 pobawi膰, przelewa膰 itp.
2. STAN STA艁Y - Niech dziecko naleje wod臋 do woreczka lub pojemnika na l贸d – w艂贸偶cie to wsp贸lnie do zamra偶arki i poka偶cie p贸藕niej dziecku efekt - l贸d.
3. STAN GAZOWY - Pozosta艂膮 wod臋 zagotujcie i poka偶cie jak zmienia si臋 ona w par臋 wodn膮 (tylko ogl膮dajcie, aby dziecko si臋 nie oparzy艂o).
Teraz zach臋膰cie dziecko, aby zobaczy艂o jak powstaje deszcz.

Co b臋dzie nam potrzebne? 馃

  • s艂oik
  • ciep艂a woda
  • l贸d
  • talerzyk (papierowy lub porcelanowy)

1. Do s艂oika nalewamy gor膮cej wody. Dajemy dziecku talerzyk, kt贸rym przykrywa s艂oik. Na talerzyk dziecko wysypuje kostki lodu.



2. Gor膮ca woda stworzy nam par臋 wodn膮, kt贸ra w kontakcie z zimnem zacznie si臋 skrapla膰. W wyniku tego na 艣ciankach s艂oika pojawi膮 si臋 kropelki wody.



Zach臋camy do wyja艣nienia dzieciom eksperymentu. 馃槉

Para wodna (z l膮d贸w i ocean贸w) jest lekka i unosi si臋 ku g贸rze (mo偶na to zaobserwowa膰 np. przy gotowaniu wody w czajniku – poka偶my to dziecku), powstaj膮 z niej chmury. Przy zetkni臋ciu si臋 z zimnym powietrzem para wodna skrapla si臋 i powstaje deszcz.

MI艁EJ ZABAWY! 馃榿
____________________________________________________________

DOSTOSOWANIE: 

1. Nalejcie dziecku wody do dw贸ch misek – do jednej ciep艂ej wody (nie gor膮cej!), do drugiej zimnej wody. Pozw贸lcie dziecku dotyka膰 wody, bawi膰 si臋 ni膮, przelewa膰 itp., jednocze艣nie zwracajcie uwag臋 na jej w艂a艣ciwo艣ci – ciep艂a – zima. Mo偶ecie r贸wnie偶 pochowa膰 w wodzie przedmioty, kt贸re dziecko ma wy艂owi膰. Dajcie mu instrukcj臋 s艂own膮, np. teraz wy艂贸w przedmiot z ciep艂ej wody, schowaj zabawk臋 do zimnej wody itp.
2. Pozw贸lcie dziecku pobawi膰 si臋 kostkami lodu. Niech samo spr贸buje okre艣li膰 jakie one s膮. Mo偶ecie r贸wnie偶 wykorzysta膰 plastikowe kostki do lodu wielokrotnego u偶ytku – cz臋艣膰 z nich zamro藕cie, cz臋艣膰 potrzymajcie w ciep艂ej wodzie. Wymieszajcie je p贸藕niej w jednym pude艂ku/misce i popro艣cie o wyj臋cie wszystkich zimnych. Wymieszajcie je ponownie i popro艣cie o wyj臋cie wszystkich ciep艂ych. Zabawy mo偶na w r贸偶norodny spos贸b modyfikowa膰. 馃槉
3. Wlejcie do s艂oika ciep艂膮 wod臋. Je艣li dziecko nie chce po艂o偶y膰 talerzyka na s艂oiku, to Wy to zr贸bcie. Pozw贸lcie, aby dziecko samodzielnie po艂o偶y艂o na nim l贸d. Je艣li nie chce dotkn膮膰 lodu, pozw贸lcie, aby po艂o偶y艂o go np. za pomoc膮 艂y偶ki (wci膮偶 zwracamy uwag臋 na prawid艂owy chwyt). Mo偶emy pom贸c dziecku prowadz膮c jego d艂o艅. 
4. Wskazujcie dziecku palcem to, co si臋 dzieje na s艂oiku, nie zapominaj膮c o tym, aby jednocze艣nie wszystko t艂umaczy膰. 

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz