XI - 19.05.2020 r.
Dzisiaj przychodzimy do Was z propozycją zabawy badawczej
"Zaczarowany obrazek". 🤩🧚
Co będzie potrzebne?
- sok z cytryny
- kartka białego papieru
- pędzelek
- żelazko
Dziecko maluje obrazek pędzelkiem maczanym w soku z cytryny. Kiedy kartka wyschnie, obrazek stanie się niewidoczny. Wówczas Rodzic przykłada do kartki rozpalone żelazko, co pozwoli odczytać ukryty tekst.
Dlaczego tak się dzieje?
Kwaśny sok działa na papier. Gdy podgrzewa się papier, jego kolor ciemnieje. W miejscu, gdzie działa sok z cytryny, odbywa się to szybciej.
(źródło: Paulina Figiel, "Chemia od kuchni - czyli ciekawe doświadczenia chemiczne w domowym laboratorium, [w:] Zeszyty Studenckiego Ruchu Naukowego Uniwersytetu Humanistyczno - Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2008, s. 2)
__________________________________________________________ X - 12.05.2020 r.
Dzisiaj proponujemy Wam wykonanie słonia z plasteliny. 🐘 Będziecie potrzebować tylko jej Wasz słoń może mieć różne kolory, wszystko zależy od tego, jakie kolor wybierze Wasza pociecha. Możecie również stworzyć całe zoo! 😍
DOSTOSOWANIE:
Jeśli
wykonanie słonia będzie za trudne, możecie zacząć od łatwiejszych zwierząt.
Spróbujcie stworzyć najprostsze zwierzę z plasteliny czyli węża. Wy twórzcie
swojego, a dziecko swojego. Doklejcie oczy i język.
Kiedy skończycie możecie
pochwalić dziecko i spróbować zrobić następne, które jest stosunkowo łatwe, np.
krokodyla – zróbcie wałek jak do grubszego węża, następnie palcami go
spłaszczcie i doróbcie mu łapy oraz oczy.
Na koniec spróbujcie zrobić słonia.
Niech dziecko wałkuje elementy i próbuje je przyklejać. W razie konieczności
możecie mu pomóc, ale nie wyręczać.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - IX - 05.05.2020 r.
Mieliśmy już zupę... drugie danie... deser... Czego nam brakuje? Najważniejszego posiłku podczas dnia! Czyli? Tak, śniadania! Dzisiaj proponujemy Wam wykonanie "Kolorowych wiosennych kanapek". Zwróćcie uwagę na konieczność spożywania warzyw, które są źródłem witamin. 😊
Co należy zrobić?
✅wspólnie zgromadźcie produkty – pomidory, sałatę,
rzodkiewkę, szczypiorek, ogórki – nazwijcie je, bawcie się nimi, wąchajcie,
próbujcie ich;
✅zgromadźcie wszystkie potrzebne narzędzia – nóż
(oczywiście bezpieczny dla dziecka), talerz, deskę do krojenia, pozwólcie
zrobić to dziecku;
✅porozmawiajcie na temat higieny i bezpieczeństwa podczas
pracy w kuchni;
✅wykonajcie kanapkę z wykorzystaniem wierszyka:
Najpierw chlebek masłem posmaruję,
na to ser położę, pomidora też dołożę,
może jeszcze ogóreczek i smaczna rzodkiewka,
dołożę papryczkę i posolę i popieprzę,
żeby wszystko było lepsze,
już nie powiem ani słowa
bo kanapka jest gotowa!
Możecie również zorganizować domowy konkurs na najpiękniejszą i najsmaczniejszą kanapkę!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
VIII - 28.04.2020 r.
Każdy z nas ma swoje ulubione polskie potrawy, które mógłby jeść codziennie. Począwszy od przystawek i kończąc na deserach. W tej zakładce proponowaliśmy Wam już - drogie Dzieci i Rodzice - ciasteczka marchewkowe oraz zupę z rzeżuchy.
Tym razem w ramach zajęć o
tematyce patriotycznej, zachęcamy Was do wspólnego przygotowania uwielbianych
przez wszystkie dzieci w naszej grupie kotletów schabowych lub mielonych. Każda
Mama, wie jak przyrządzić pysznego kotleta dla swojej rodziny. Dlatego
zostawiamy Wam pełną swobodę, jeśli chodzi o przepis. 😊
Podczas wspólnego przygotowywania
kotletów (i nie tylko) dziecko ćwiczy:
✔motorykę małą,
✔sprawność manualną palców i
dłoni,
✔reguluje napięcie mięśniowe
dłoni,
✔planuje swoje ruchy,
✔zaznajamia się z dotykiem i
fakturami różnych produktów spożywczych,
✔poznaje zasady bezpieczeństwa obowiązujące
w kuchni i podczas korzystania ze sprzętów gospodarstwa domowego.
Poniżej przedstawiamy kilka zdjęć
z tradycyjnymi polskimi potrawami.
Smacznego! 😁😍![]() |
BARSZCZ Z USZKAMI |
![]() |
GOŁĄBKI |
![]() |
KLUSKI ŚLĄSKIE |
![]() |
KOPYTKA |
![]() |
PIEROGI |
![]() |
ROSÓŁ |
![]() |
ZUPA POMIDOROWA |
VII - 23.04.2020 r.
Każde dziecko potrzebuje w swoim pokoju kredek, kleju i flamastrów. Jednak co zrobić, kiedy znajdują się one porozrzucane po całym pomieszczeniu? Mamy na to sposób. Dzisiaj proponujemy Państw wykonanie wraz z dziećmi organizera na przybory w postaci pieska. 🐕🐶
Potrzebne nam będą:
☑rolki po papierze toaletowym
☑kolorowe kartki
☑klej lub taśma dwustronna
☑nożyczki
Dziecko wybiera sobie kolor farby, po czym maluje rolki po papierze toaletowym (ich ilość zależy od tego, jak długiego pieska chcecie otrzymać). Gdy wyschną, sklejcie je ze sobą.
Niech Państwo narysują głowę psa - jeśli potrzeba, to pomóżcie dziecku ją wyciąć. Jeśli potrafi samo, niech wycina. Doklejcie oczy, uszy i nos. Równie dobrze dziecko może je narysować. Przyklejcie głowę do rolki po pojedynczej rolki.
Doklejcie ogon i łapki.
GOTOWE!! BRAWO!
_______________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Zwróćcie uwagę na prawidłowy
chwyt pędzla przez dziecko. Jest dużo elementów do wycinania, dlatego małe
niech wytną Państwo, a największy (którym jest głowa) niech spróbuje wyciąć
dziecko (możecie mu pomóc trzymając jego dłonie). Niech dziecko samodzielnie
wybiera kolory poszczególnych elementów, smaruje klejem i przykleja na
odpowiednie miejsca.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
VI - 17.04.2020 r.
Zarazków się nie boimy,
od nich zawsze stronimy.
Bakterie, wirusy mydła i wody się boją,
dlatego są naszą najlepsza bronią.
Ręce często myjemy,
szczególnie, gdy coś nimi jemy.
Więc pamiętaj!
Aby zdrowym zawsze być,
trzeba często ręce myć!
Wszyscy wiemy, jak ważne jest mycie rąk, a tym bardziej w obecnej sytuacji. Dzisiaj proponujemy doświadczenie pokazujące "dlaczego warto myć ręce". Zanim jednak przystąpicie do jego realizacji, warto porozmawiać z dzieckiem na temat mycia rąk i higieny.
Kiedy należy bezwzględnie przestrzegać zasady mycia rąk?
✅przed posiłkiem
✅po zabawie ze zwierzętami
✅po zakryciu dłońmi nosa i ust w czasie kaszlu lub kichania
✅po skorzystaniu z toalety
✅po powrocie do domu z placu zabaw
✅po czynnościach porządkowych i wyrzucaniu śmieci
Możecie również zawiesić w Waszej łazience plakat (jeden z poniższych lub zupełnie inny, stworzony przez Was) dotyczący mycia rąk.
Proponujemy także krótką lekcję z Myszką w paski.
Po wstępnie - czas na doświadczenie!
Czego będziemy potrzebować?
- 2 miski lub talerzyki
- woda
- mydło w kostce lub płyn do naczyń
- zmielony pieprz lub sypki brokat
Nalejcie wodę na talerz. Dosypcie pieprz lub brokat (dość gęsto). Niech dziecko zamoczy suchy palec w mieszance wody z pieprzem. Coś się stało? Nic. Teraz niech dziecko namydli palec lub zamoczy w płynie do naczyń i ponownie zamoczy. Pod wpływem mydła nasz pieprz "rozejdzie" się na krawędzie talerza. Wystarczy, że w trakcie tej zabawy pieprz odegra rolę zarazków i bakterii na naszych dłoniach, a mydło okaże się superbohaterem, który skutecznie je odstrasza. 😊👍
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
V - 16.04.2020 r.
Ostatnio był przepis na zupę, a wiadomo, że po obiedzie czas na... Tak! Deser! 😍 Dzisiaj proponujemy wykonanie ciasteczek marchewkowych! 🍪🥕 Jest to doskonała okazja do spędzenia kreatywnie czasu z dziećmi, a dodatkowo do rozwijania u nich motoryki małej, organizacji oraz stymulacji zmysłu dotyku, węchu i smaku. Oprócz tego, dzieci dostają informację, że warzywa również mogą być przepyszne!
Proponujemy nieco inną formę zapisu składników niezbędnych do ciastek, która będzie bardziej przystępna dla dzieci. Dlaczego? Bo jest w formie obrazków! Niech dziecko samo spróbuje skompletować składniki, które są zamieszczone na obrazkach (pod każdym z nich znajduje się informacja dla Państwa, ile danego produktu potrzeba). Następnie wspólnie weźcie się za robienie ciastek! 😁
SKŁADNIKI:
1. Masło do tego przepisu powinno być schłodzone. Jeśli jest miękkie, przynajmniej godzinę przed przygotowaniem ciasteczek włóżcie je do lodówki.
2. Marchewkę umyjcie i obierzcie, a następnie zetrzyjcie do miski na tarce o drobnych oczkach. Pozwólcie dziecku wykonywać większość czynności.
3. Do startej marchewki dosypcie mąkę, proszek i cynamon. Porządnie wymieszajcie, aby każdy kawałeczek marchewki był pokryty mąką, w ten sposób unikniecie większych, zbitych grudek z marchewki w ciastkach.
4. Dodajcie cukier puder (jeśli jest zbrylony, warto przetrzeć przez sitko, aby rozbić grudki) i masło pokrojone w kostkę. Szybko wymieszajcie i zagniećcie kulę z ciasta. Do tego celu można też użyć malaksera - wtedy ciasto będzie miało jeszcze intensywniejszy pomarańczowy kolor.
5. Kulę z ciasta należy schłodzić w lodówce przez 30 minut.
6. Rozgrzejcie piekarnik do 180 stopni (grzanie góra - dół, bez termoobiegu).
7. Wyjtnijcie ciasteczka w jakichkolwiek kształtach chcecie i ułóżcie na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, w niewielkich odstępach.
9. Ciasteczka należy piec przez 10 minut w 180 stopniach.
Podzielcie się z nami efektami! SMACZNEGO! 😀
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - IV - 08.04.2020 r.
Dzisiaj proponujemy Wam coś, czego jeszcze w naszych zakładkach nie było!
WARSZTAT KULINARNY! 🍜
Nic tak nie wzmacnia więzi rodzinnych jak wspólne gotowanie. 👪 Teraz, gdy czas nas nie goni jest to znakomita propozycja nie tylko dlatego, aby spędzić czas w domu na robieniu czegoś wyjątkowego, ale także dlatego, żeby zachęcić Wasze pociechy do pomagania w domowych obowiązkach, jak np. gotowanie oraz do zachęcania ich do poznawania nowych smaków. Już niedługo Wielkanoc, więc zachęcamy Was do przygotowania zupy z rzeżuchy. Tak, tak z rzeżuchy. I choć większości dzieci może nie przypaść do gustu i z pewnością nie będą chciały jej spróbować, to warto zachęcić dziecko, aby pomogło nam ją przygotować (może podczas gotowania zmieni zdanie). 😁
Dziecko pod
okiem rodzica może wsypać makaron do garnka, pokroić ziemniaki, dodać śmietany
lub makaronu do zupy. Dzięki takiej aktywności dziecko rozwija zdolności kulinarne, rozwija zmysł smaku i węchu, ćwiczy swoją cierpliwość, doskonali sprawność manualną, nabiera nawyku w angażowanie się w życie rodzinne. A po ugotowaniu zupy dziecko może pomóc nakryć do stołu - rozłożyć sztućce, talerze i serwetki.
Składniki:
✔pęczek rzeżuchy
✔bulion na włoszczyźnie - 1 sztuka
✔4 ziemniaki
✔makaron drobny
✔2 łyżki śmietany
✔1 łyżka mąki pszennej
Pokrojone w kostkę ziemniaki ugotuj w wodzie z kostką bulionową na włoszczyźnie. W tym samym czasie ugotuj również makaron.
Pod koniec gotowania ziemniaków, dodaj 3/4 pęczka rzeżuchy. Zagotuj.
Następnie zmiksuj, dodaj śmietanę i ponownie zagotuj.
Do zupy dodaj makaron, posyp rzeżuchą i podawaj.
_____________________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Oprócz wypisanych wyżej czynności, takich jak pomoc Wam w przygotowaniu zupy, pozwólcie dziecku również poznać wszystkie składniki. Rozłóżcie je, nazwijcie wszystko po kolei. Niech dziecko pozna ich cechy - czy są twarde, czy miękkie. Niech powącha wszystko. Zwróćcie uwagę na to, że niektóre rzeczy je się tylko ugotowane. Pokażcie, jak wygląda makaron, kiedy jest wyjęty z opakowania oraz jak wygląda makaron, kiedy już ugotowany. Jeśli dziecko chce go dotknąć, coś z niego ułożyć - pozwólcie mu na to! Niech poznaje świat za pomocą wszystkich zmysłów. 😉😊
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
III - 03.04.2020 r.
Kochani! Zaczynamy tydzień wielkanocny, a która roślinka może nam się z nim kojarzyć? 🤔 Tak, tak... dobrze myślicie! Rzeżucha! Sialiśmy ją już w przedszkolu, ale baaaardzo gorąco zachęcamy do zasadzenia jest w domu, ponieważ jeszcze nam się przyda! Nie zwlekajcie więc - odpalajcie filmik i działajcie! 😄😊
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
II - 01.04.2020 r.
To nie prima aprilis! Dzisiaj mamy dla Was aż dwa eksperymenty! 😎😵
Pierwszym z nich jest zabawa badawcza - "Mydlana tęcza".
Czego potrzebujemy?
- płynu do naczyń
- wody
- gliceryny
Zabawa w puszczanie baniek mydlanych w słoneczny
dzień to spotkanie z wieloma maleńkimi tęczami. Na powierzchniach delikatnych
banieczek światło odbija się na tęczowo. Kiedy któraś z baniek osiądzie na
jakiejś powierzchni i nie pęknie od razu, obejrzyj ją. Zobaczysz w niej z
bliska wszystkie kolory tęczy.
Drugi eksperyment to "Tęcza w szklance".
Co będzie nam potrzebne?
- 4 szklanki (najlepiej jednakowej wielkości)
- 1 wysoka szklanka lub podłużny wazon
- cukier
- barwniki (czerwony, zielony, niebieski, żółty) - jeśli nie macie barwników, można zabarwić wodę bibułą lub
- ciepła woda
- strzykawka lub łyżka
Jak wykonać doświadczenie?
Podpowiedź: Jeśli chcemy
zafarbować wodę za pomocą bibuły, lepiej przygotować sobie 4 pojemniczki z 60
ml ciepłej wody, włożyć do nich bibułę, a po zafarbowaniu ją wyjąć i dopiero
wlać wodę do cukru.
1. Do szklanek wsypujemy cukier.
Do pierwszej szklanki 1 łyżkę, do drugiej 2 łyżki, do trzeciej 3 łyżki, a do
czwartej 4 łyżki. Następnie do każdej szklanki wlewamy 60 ml ciepłej wody i
mieszamy do całkowitego rozpuszczenia cukru.
2. Dodajemy barwniki lub farbę (w
przypadku bibuły – korzystamy z podpowiedzi powyżej).
3. Następnie do wysokiego
naczynia wlewamy zabarwiony płyn z największą ilością cukru. Potem powoli (za
pomocą strzykawki lub łyżki) po ściance naczynia wlewamy pozostałe kolory
(najpierw ze szklanki z 3 łyżkami cukru, później z 2 łyżkami, na końcu z 1
łyżką cukru).
4. Podziwiamy piękną tęczę w
szklance!
5. Robimy zdjęcie i dzielimy się
pięknym efektem na mailu grupowym lub profilu przedszkola na facebook’u! 😁
__________________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Pozwalamy dziecku zadecydować, który kolor ma być pierwszy. Pozwólmy mu również wykonywać wszystkie czynności - wsypywać cukier, wlewać wodę, mieszać. Niech dziecko ma poczucie
sprawstwa! 😊
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I - 30.03.2020 r.
Doświadczenia i eksperymenty dla dzieci dają im mnóstwo radości oraz zabawy! Są również świetnym pomysłem na spędzenie czasu z rodzicami! 👪😍 Co jest w nich najważniejsze? 🤔 To, że mają wartość edukacyjną, a każdy eksperyment do czegoś prowadzi.
Dzisiaj proponujemy wykonanie eksperymentu - "Jak powstaje deszcz?" ☔💦
Zabawę możecie
zacząć od zaprezentowania i wyjaśnienia dzieciom różnych stanów skupienia wody:
1. STAN CIEKŁY - Wlejcie wodę
do miski albo garnka – pozwólcie się dziecku nią pobawić, przelewać itp.
2. STAN STAŁY - Niech dziecko
naleje wodę do woreczka lub pojemnika na lód – włóżcie to wspólnie do
zamrażarki i pokażcie później dziecku efekt - lód.
3. STAN GAZOWY - Pozostałą
wodę zagotujcie i pokażcie jak zmienia się ona w parę wodną (tylko oglądajcie,
aby dziecko się nie oparzyło).
Teraz zachęćcie
dziecko, aby zobaczyło jak powstaje deszcz.
Co będzie nam potrzebne? 🤔
- słoik
- ciepła woda
- lód
- talerzyk (papierowy lub porcelanowy)
1. Do słoika nalewamy gorącej wody. Dajemy dziecku talerzyk, którym przykrywa słoik. Na talerzyk dziecko wysypuje kostki lodu.
2. Gorąca woda stworzy nam parę wodną, która w kontakcie z zimnem zacznie się skraplać. W wyniku tego na ściankach słoika pojawią się kropelki wody.
Zachęcamy do wyjaśnienia dzieciom eksperymentu. 😊
Para wodna (z
lądów i oceanów) jest lekka i unosi się ku górze (można to zaobserwować np. przy
gotowaniu wody w czajniku – pokażmy to dziecku), powstają z niej chmury. Przy
zetknięciu się z zimnym powietrzem para wodna skrapla się i powstaje deszcz.
MIŁEJ ZABAWY! 😁
____________________________________________________________DOSTOSOWANIE:
1. Nalejcie dziecku wody do dwóch misek – do jednej ciepłej wody
(nie gorącej!), do drugiej zimnej wody. Pozwólcie dziecku dotykać wody, bawić się
nią, przelewać itp., jednocześnie zwracajcie uwagę na jej właściwości – ciepła
– zima. Możecie również pochować w wodzie przedmioty, które dziecko ma wyłowić.
Dajcie mu instrukcję słowną, np. teraz wyłów przedmiot z ciepłej wody, schowaj
zabawkę do zimnej wody itp.
2. Pozwólcie dziecku
pobawić się kostkami lodu. Niech samo spróbuje określić jakie one są. Możecie
również wykorzystać plastikowe kostki do lodu wielokrotnego użytku – część z
nich zamroźcie, część potrzymajcie w ciepłej wodzie. Wymieszajcie je później w
jednym pudełku/misce i poproście o wyjęcie wszystkich zimnych. Wymieszajcie je
ponownie i poproście o wyjęcie wszystkich ciepłych. Zabawy można w różnorodny
sposób modyfikować. 😊
3. Wlejcie do słoika
ciepłą wodę. Jeśli dziecko nie chce położyć talerzyka na słoiku, to Wy to
zróbcie. Pozwólcie, aby dziecko samodzielnie położyło na nim lód. Jeśli nie
chce dotknąć lodu, pozwólcie, aby położyło go np. za pomocą łyżki (wciąż
zwracamy uwagę na prawidłowy chwyt). Możemy pomóc dziecku prowadząc jego dłoń.
4. Wskazujcie dziecku palcem to, co się dzieje na słoiku, nie zapominając o tym, aby jednocześnie wszystko tłumaczyć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz