Ćwiczenia językowe
Zapraszamy do zabawy! 😀🐅🐊🐫
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie
Nazwijcie wspólnie z dzieckiem wszystkie zwierzęta zamieszczone na tablicach.
Zatrzymujcie nagranie, jeśli jest taka potrzeba i dajcie dziecku tyle czasu na zastanowienie, ile potrzebuje.
___________________________________________________________
Znajdź ukrytą nazwę ptaka.
Wiosna to nie tylko pojawiające się rośliny, ale też powrót ptaków do naszego kraju.
Mamy dla Was dziś diagramy literowe. Jeśli skreślicie niepotrzebne litery, to pojawią się nazwy ptaków. Prawda, że nie jest to trudne?
BOCIAN
KUKUŁKA
SKOWRONEK
SŁOWIK
WILGA
--------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie
I Spróbujcie zapamiętać nazwę trzech ptaków.
II Każdą nazwę podzielcie na sylaby. Użyjcie do tego obrazków zamieszczonych poniżej. Przetnijcie je wzdłuż linii i ułóżcie. Po ułożeniu obrazków dziecko dzieli je na sylaby, zauważa, że wyraz ma tyle sylab, co części obrazka. Dziecko liczy sylaby w każdym wyrazie.
BOCIAN
KUKUŁKA
WILGA
III Pod każdym obrazkiem umieścicie podpis - wydrukowany i wycięty z plansz zamieszczonych poniżej lub napisany drukowanymi literami. Dziecko stara się zapamiętać globalny zapis. Następnie prezentujemy dziecku przygotowane sylaby i litery (wycięte z materiałów zamieszczonych poniżej). Wykorzystując puste miejsca w tabelce dziecko stara się umieścić tam odpowiednie sylaby i litery (cały czas może patrzeć na zapis globalny). Wspólnie z dzieckiem czytamy sylaby i nazywamy litery, próbując je zapamiętać.
___________________________________________________________
Piątek 24.04.2020
Imiona naszych milusińskich
Większość z Was posiada ukochane zwierzęta. A jeśli ktoś ich nie ma, to z pewnością znajdą się zwierzęta pluszaki.
Mają one swoje imiona: Mruczuś, Azor, Łatek, Figaro, Reksio, Kitka, Milka.
Mamo, Tato powiedzcie dziecku imię zwierzęcia z pominięciem pierwszej lub ostatniej głoski:
..zor. Dziecko dodaje "a" i mamy imię AZOR.
Mruczu... Dziecko dodaje "ś" i powstało słowo MRUCZUŚ.
..zor. Dziecko dodaje "a" i mamy imię AZOR.
Mruczu... Dziecko dodaje "ś" i powstało słowo MRUCZUŚ.
Możemy wymyślać kolejne imiona i odgadywać pominięte głoski.
Jeśli są do dyspozycji litery, spróbujcie z nich układać imiona swoich pupili lub imion wymyślonych przez dzieci.
Teraz czas na zabawę ze swoimi zwierzętami! Prześlijcie swoje zdjęcia z nimi. Bardzo chcemy je poznać. My przedstawiamy:
Figaro & Krysia
Kitka
Czui
Pusia
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie
Podczas tej zabawy skupmy się na głoskach, na które kończą się proponowane wyrazy.
Najpierw, wspólnie wymyślamy imiona dla naszych pluszaków. Rodzic mówi głośno i wyraźnie imię, a dziecko stara się powtórzyć ostatnią głoskę. Później możecie zaproponować dziecku zabawę, w której będą musieli dodać ostatnią głoskę np.:
Azo…. – i dziecko dodaje ostatnią głoskę „r”
Mrucze… - i dziecko dodaje ostatnią głoskę „k”
Reksi… - i dziecko dodaje ostatnią głoskę „o”.
Następnie proponujemy, aby rodzic mówił pełne imię, a dziecko mówi jaką głoskę słyszy na początku np.: Azor – „a”; Mruczek – „m” .
Przy okazji zabaw z głoskami możemy przypomnieć dziecku dzielenie na sylaby. Każde imię naszych zwierząt oraz pluszaków dzielimy na sylaby, jednocześnie klaszcząc w dłonie.
___________________________________________________________
Piątek 10.04.2020
Wielkanocna opowieść
Tym razem zapraszamy do zabawy z kartą pracy troszkę inaczej.
Potrzebne będą: wydrukowana karta, nożyczki, klej lub taśma dwustronna, kapsle/nakrętki , woreczek/pudełko.
Wydrukujcie kartę i wytnijcie osobno każde kółko z obrazkiem, naklejcie obrazki na nakrętki/kapsle od butelek. Włóżcie nakrętki do woreczka/pudełka.
Każdy z uczestników zabawy losuje 3 nakrętki i układa zdanie, historyjkę z wykorzystaniem swoich obrazków.
Jeżeli nie macie możliwości wydrukowania karty można samodzielnie narysować kilka symboli wiosenno - wielkanocnych.
Miłej zabawy 😊😊
----------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie
Rodzic opowiada historyjkę jak pierwszy. Pokazuje dziecku wylosowane obrazki i tworzy krótkie opowiadanie. Zachęcamy dziecko do zamiany ról, niech spróbuje samodzielnie opowiedzieć swoją historię, jeśli ma problem wspieramy go. Zaczynamy od krótki zdań . Na początku możecie losować dwa przedmioty i połączyć je w krótkie opowiadanie. Z czasem używajcie rozwiniętych zdań i budujcie piękne historię 😊
___________________________________________________________
Czwartek 02.04.2020
Wiosna w sylabach
Dorosły pyta dziecko, jaką mamy teraz porę roku?
Dziecko odpowiada, że mamy wiosnę. Rodzic wymienia słowa związane z wiosną np.: sasanka, krokus, zawilec, przebiśnieg, bocian, skowronek, słońce itp.
Dorosły prosi, aby dziecko podzieliło na sylaby wymienione przez siebie słowa z jednoczesnym klaśnięciem w dłonie, przy każdej wymienionej sylabie. Dziecko powinno powiedzieć, ile usłyszało sylab. Jeżeli niepoprawnie policzyło sylaby, dorosły dzieli sam na sylaby, następnie prosi dziecko o ponowne podzielenie na sylaby i ich przeliczenie.
Następnie może nastąpić zamiana ról. Dziecko proponuje, aby rodzic dzielił na sylaby jego skojarzenia z wiosną (nawet, jeśli będą odległe, prosimy o wyjaśnienie dziecko, dlaczego, tak mu się kojarzą). Rodzic liczy sylaby. Ten fragment zabawy połączyć można z obserwacją przyrody przez okno, np.: na przydomowy ogródek).
Następnie siedząc naprzeciwko siebie (dziecko musi dobrze słyszeć), podajemy słowo, np.: wiosna i prosimy, aby dziecko powiedziało, jaką głoskę słyszy na początku słowa - rodzic stara się ją mocniej zaakcentować. W ten sposób bawimy się posługując wiosenną tematyką.
Kolejnym etapem może być określanie głoski na końcu słowa. Staramy się nie podawać za dużo słów, jeżeli widzimy zmęczenie dziecka.
----------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie
1. „Układanka sylabowa” – zabawa polega na układaniu obrazków podzielonych na dwa elementy – dwie sylaby ( przygotowane obrazki, przetnijcie na pół). Po ułożeniu obrazków dziecko dzieli je na sylaby, zauważa, że wyraz ma tyle sylab, co części obrazka. Możecie ułatwić dziecku liczenie sylab poprzez kładzenie kapsli/nakrętek na każdym obrazku (po każdej wypowiedzianej sylabie, dziecko kładzie kapsel na obrazek).
2. „Sylabowy kwiat” kładziemy przed dzieckiem obrazek przedstawiający kwiat .
Uzupełniamy wolne miejsca na obrazku:
- Na górze: wybieramy jeden z obrazków: bocian, słońce, krokus.
- Dziecko dzieli wybrane słowo na sylaby np.: bocian - bo/cian.
- Rodzic pokazuje dziecku zapis słowa "bocian" i czyta je głośno i wyraźnie, dziecko powtarza po dorosłym.
- Rodzic układa dwie sylaby w odpowiednie miejsce i próbuje czytać z dzieckiem sylaby. Przy czytaniu sylab, palcem dziecka wskazujemy kolejne sylaby jakie czytamy - rodzic czyta, a dziecko powtarza.
- To samo powtarzamy z kolejnymi obrazkami.
- To samo powtarzamy z kolejnymi obrazkami.
3. Na koniec może spróbować wysłuchiwać pierwszych głosek. Mówimy głośno i wyraźnie słowo: „bocian” i prosimy dziecko, aby powiedziało, jaką głoskę słyszy na początku słowa. Powtórz dziecku kilka razy słowo, staraj się zaakcentować pierwszą głoskę. W ten sposób bawimy się posługując wiosenną tematyką. Staramy się nie podawać za dużo słów, jeżeli widzimy zmęczenie dziecka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz