Co słyszę? Co widzę?

VIII - 21.05.2020 r.


Dzisiaj proponujemy Wam zabawę rozwijającą kompetencje językowe - "Taki jak...". Celem zabawy jest określenie cech postaci - szukanie odpowiedników tych cech w świecie zwierzęcym i nie tylko. Dzieci kończą rozpoczęte frazy:
leniwy jak... (leniwiec);
uparty jak... (osioł);
mądry jak... (sowa);
wierny jak... (pies);
chytry jak... (lis);
ociężały jak... (hipopotam);
ciemny jak... (noc);
jasny jak... (słońce);
słodki jak... (cukierek);
odważny jak... (lew);
kolorowy jak... (motyl)

Podpowiedzi w formie obrazków.












__________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Wybierzcie kilka określeń, które początkowo będzie najłatwiej wytłumaczyć dziecku. Mogą to być te dotyczące np. cukierka, leniwca, nocy, motyla. Pokażcie dziecku jeden obrazek, pytając co się na nim znajduje, np. motyla. Później określcie jego wygląd używając również cechy, która odnosi się do przysłowia. Kiedy omówicie wybrane obrazki, ułóżcie je przed dzieckiem. Następnie zapytajcie „Co jest leniwe?” itp. Kiedy wskaże leniwca, pochwalcie go oraz wyjaśnijcie, kiedy mówi się „leniwy jak leniwiec”. Postępujcie tak samo z resztą obrazków i cech.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

VII - 14.05.2020 r.


Dzisiaj proponujemy Wam zabawę rytmiczno - językową - "zwierzęce rytmy".
Rodzic pokazuje dowolny obrazek zwierzątka, a zadaniem dziecka jest podać nazwę zwierzęcia (jeśli nie zna, nazwę podaje rodzic) i dzieli ją na sylaby. Dziecko może sobie pomóc w wykonaniu tego zadania klaszcząc lub tupiąc tyle razy, ile sylab ma dany wyraz.

Dla chętnych! Pod ilustracją znajdują się kropki, które wskazują liczbę sylab w wyrazie. Dziecko po podzieleniu wyrazu na sylaby, liczy kropki i ustala ile sylab ma dany wyraz.








___________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Wybierzcie obrazki, które mają 1, 2 i 3 sylaby. To od nich zacznijcie zabawę. Pokażcie dziecku jeden obrazek pytając, co to jest. Jeśli nie potrafi Wam powiedzieć, wymówcie nazwę i zachęćcie dziecko, aby po Was powtórzyło. Następnie podzielcie wyraz na sylaby. Możecie pociąć obrazki na tyle części, ile sylab ma dany wyraz. Następnie niech dziecko składa obrazek w całość. Może dodatkowo liczyć, ile jest sylab pomagając sobie ilością „puzzli”. Na koniec możecie dodatkowo poćwiczyć motorykę małą poprzez przyklejanie puzzli na kartkę. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - -  

VI - 07.05.2020 r.


Zapraszamy do zabawy z ptakami i ich odgłosami. 🐦 Zadaniem rodzica jest wspólne oglądanie ilustracji, nazwanie ptaków i ustalenie ich odgłosów, np.:
✔bocian - kle, kle,
✔kukułka - ku-ku, ku-ku,
✔jaskółka - ci-wit,
✔skowronek - fiju, fiju,
✔wróbel - ćwir, ćwir.
Następnie zadajemy dziecku pytania, dotyczące odgłosu wybranego ptaka, np. Który ptak mówi  kle, kle, kle?
Dziecko wskazuje ptaki na obrazku, a następnie wspólnie z rodzicem dzieli na sylaby ustaloną nazwę ptaka. Zabawę powtarzamy kilka razy.

BOCIAN

JASKÓŁKA

KUKUŁKA

SKOWRONEK

WRÓBEL
________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:

1.Początkowo ograniczcie liczbę obrazków. Najlepiej wybrać te, które będą dla dziecka łatwe do zapamiętania, np. bocian, kukułka, wróbel.

2. Pokażcie dziecku jeden obrazek mówiąc „To jest bocian. Bocian robi kle, kle, kle”. Zachęćcie dziecko, aby powtórzyło po Was. Wspólnie opiszcie również obrazek. Postąpcie tak ze wszystkimi trzema.

3. Połóżcie przed dzieckiem trzy obrazki. Zapytajcie: „Gdzie jest bocian? Gdzie jest kukułka? Gdzie jest wróbel?”. Kiedy dziecko Wam odpowie, zadajcie następne pytania „Który ptak robi kle kle kle?” Jeśli dziecko nie odpowie, ale pokaże obrazek to zapytajcie: „Co to za ptak?”. Zachęcajcie dziecko do wypowiadania się. Nagradzajcie dziecko za każdy podjęty wysiłek przy wykonaniu zadania.
4. Następnie dzielcie wyrazy na sylaby. Powiedzcie „To jest bocian. Bo – cian. Co powiedziałam/em?”. Kiedy dziecko odpowie, przejdźcie do następnego obrazka. Później pomieszajcie obrazki i znów zróbcie to samo.
5. Możecie się bawić odgłosami zwierząt – powtarzać je szybko, w różnym rytmie, głośno, cicho itp. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

V - 30.04.2020 r.


"Śpiewające głoski" - zabawa czytelnicza ze śpiewem.

Rodzic prezentuje dziecku po koeli kartoniki z literami (A, E, I, O, U, Y) i odczytuje je. Zadaniem dziecka jest zaśpiewanie dowolnej melodii z użyciem tej samogłoski.






__________________________________________________________

DOSTOSOWANIE:
Niech najpierw Państwo zaśpiewają jakąś melodię z użyciem danej głoski, a następnie niech dziecko próbuje śpiewać razem z Wami.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

IV - 22.04.2020 r.


Dziś poćwiczymy percepcję słuchowo - wzrokową. Waszym zadaniem jest wysłuchać odgłosu wydawanego przez zwierzątko i połączyć wydawany dźwięk z obrazkiem zwierzątka. 🐔🎶

Uwaga! Dźwięk nakładamy na obrazek ze zwierzątkiem.

https://learningapps.org/watch?v=p36zvbtb520

_________________________________________________________

DOSTOSOWANIE:

1. Pokażcie dziecku obrazki kury, świni, krowy, konia i kozy. Omówcie ich wygląd.




2. Po kolei odtwarzajcie dźwięki zwierząt mówiąc przy każdym jego nazwę, np.: "To jest kura" itd.


3. Pomieszajcie obrazki i puście wybrany dźwięk pytając dziecko "Co to za zwierzę?". 
4. Kiedy przerobicie wszystkie odgłosy, zagrajcie w poniższą grę. 




- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

III - 16.04.2020 r.


Dzisiaj proponujemy ćwiczenie analizy wzrokowej oraz spostrzegawczości poprzez zabawę "Zgadnij co to?". Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, co ukryło się na obrazku. 😀
 
GRZEBIEŃ


MYDŁO

RĘCZNIK

SZCZOTECZKA

_________________________________________________________

DOSTOSOWANIE:

Pokażcie dziecku wszystkie obrazki w całości (zamieszczone poniżej). Niech dziecko spróbuje wszystkie nazwać, możecie dodatkowo porozmawiać, do czego się ich używa oraz pobawić się w pokazywanie czynności z użyciem danych przedmiotów (naśladowanie mycia rąk, mycia zębów, wycierania się i czesania). Następnie schowajcie obrazki i pokazujcie dziecku po kolei obrazki z częścią przedmiotów, pytając „co to jest?”.
Dodatkowo później możecie poćwiczyć pamięć dziecka. 😊
1. Ułóżcie przed nim obrazki w całości jeden obok drugiego. Dajcie dziecku chwilę na zapamiętanie. Następnie zakryjcie je (np. kartką) lub poproście, aby dziecko zamknęło oczy i zabierzcie jeden. Na koniec zapytajcie co zniknęło.
2. Ułóżcie przez dzieckiem obrazki w całości jeden obok drugiego. Dajcie dziecku chwilę na zapamiętanie, a następnie odwróćcie je rysunkami do dołu. Pokażcie dziecku obrazek z fragmentem, np. mydła i zapytajcie „gdzie jest mydło?”. Zadaniem dziecka jest odwrócić odpowiedni obrazek.





- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

II - 09.04.2020 r.


Co kojarzy nam się z Wielkanocą? 🤔

Rodzic prezentuje dziecku przedstawione na fotografiach symbole Wielkanocne - wspólnie z dziećmi najpierw je nazywa. Następnie spróbujcie podzielić na sylaby słowo RZEŻUCHA (rze-żu-cha). Ile było sylab? W ten sposób podzielcie pozostałe symbole na sylaby. Na końcu możecie poprosić dziecko, aby wycięło obrazki na tyle kawałków, ile sylab ma każde słowo.

ZAJĄC
PALMY
BARANEK
KURCZACZEK
PISANKI
RZEŻUCHA
KOSZYCZEK
_________________________________________________________

DOSTOSOWANIE:

1. Nazwijcie załączone obrazki. Porozmawiajcie o nich, określcie kolor przedmiotów, jeśli to zwierzę, to możecie udawać dźwięki jakie wydaje itp. Przypomnijcie dziecku, że to są symbole Świąt Wielkanocnych. Najlepiej wydrukować sobie dwa (cały i ten z linią do podziału).
2. Połóżcie przed dzieckiem jeden obrazek - zacznijcie od tych dwusylabowych. Zapytajcie co to jest? Następnie podzielcie wyraz na sylaby klaszcząc w dłonie na każdej sylabie. Zapytajcie dziecko: "Co powiedziałam?". Niech spróbuje połączyć sylaby w wyraz. Następnie spróbujcie policzyć ile sylab miało to słowo. Możecie w tym celu przeciąć obrazek na pół i dotykając każdej połowy jeszcze raz podzielić wyraz na sylaby. Wspólnie z dzieckiem policzcie części obrazka, a co za tym idzie - ilość sylab.
3. Schowajcie obrazek, który jest pocięty. Dołóżcie następny obrazek (w całości). Postępujcie dokładnie tak samo, jak wcześniej. Utrudnieniem dla dziecka jest to, że teraz ma przed sobą dwa obrazki i musi wskazać odpowiedni. Kiedy wskaże odpowiedni obrazek to znów spróbujcie policzyć ile ma sylab tnąc obrazek na części. 
4. Postępujcie tak ze wszystkimi obrazkami, cały czas dokładając po jednym. Kiedy macie już 3 obrazki przed dzieckiem, możecie je zaskoczyć dzieląc na sylaby np. pierwszy wyraz. Niech dziecko się skupi i uważnie słucha. 



 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

I - 30.03.2020 r.


Przyroda budzi się do życia i możemy zaobserwować coraz więcej rzeczy oznaczających, że Pani Wiosna na dobre do nas zawitała. 

Dzisiaj proponujemy zabawę językową - "Zwiastuny wiosny".🌷🌼

Rodzic prezentuje przedstawione na fotografiach zwiastuny wiosny – wspólnie z dziećmi nazywa je. Następnie rodzic wymienia słowo z podziałem na sylaby. Zadaniem dzieci jest powiedzieć, o jaki znak chodzi. Następnie następuje zamiana ról – dziecko nazywa zwiastuny wiosny i dzieli je na sylaby.


BAZIE

BOCIAN

PĄKI

ŻURAW

KROKUSY

PIERWIOSNEK

PRZEBIŚNIEG
SKOWRONEK
______________________________________________________________________

DOSTOSOWANIE:

1. Rozłóżcie na dywanie/stoliku obrazki tak, aby dziecko każdy z nich dokładnie widziało. Porozmawiajcie, co się na nich znajduje, nazwijcie je, opiszcie ich cechy, np. kolor. Kiedy to zrobicie, to zbierzcie wszystkie obrazki. Możecie zachęcić dziecko mówiąc, że teraz pobawicie się trochę inaczej.
2. Pokażcie dziecku jeden obrazek jednocześnie wymawiając jego nazwę. Następnie podzielcie wyraz na sylaby, połóżcie obrazek przed dzieckiem i znów wymówcie wyraz z podziałem na sylaby oraz poproście, aby dziecko powiedziało, co usłyszało, a następnie wskazało dany obrazek. Pokażcie drugi obrazek i postępujcie dokładnie tak samo, jak w pierwszym przypadku. Połóżcie drugi obrazek obok pierwszego i podzielcie wyraz na sylaby. Dziecko ponownie – najpierw mówi co usłyszało, a następnie wskazuje odpowiedni obrazek. Jak już leżą dwa obrazki, to powtarzamy również pierwszy.

3. Na koniec  można porozkładać obrazki w różnych miejscach w pokoju i poprosić, aby dziecko je znajdywało – na tej samej zasadzie – mówicie wyraz dzieląc go na sylaby, dziecko mówi co usłyszało, a następnie odnajduje obrazek w pokoju. Zaczynajcie od wyrazów dwusylabowych, które są łatwiejsze dla dziecka, ograniczcie się do mniejszej ilości obrazków. Następnie stopniowo możecie zwiększać ich ilość i dodawać wyrazy trzysylabowe.

Pamiętajcie, że nie wszystko dziecko musi zrobić od razu, nagradzajcie je nawet za najmniejszy wysiłek, który podejmie w wykonanie zadania. 😊🏆



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz