Co słyszę? Co widzę?

XIII. 17.06.2020r. - ŚRODA 


  "Szukamy brakujących liter, sylab, wyrazów"

1. Powiedz brakującą głoskę.

  
         


* la...o (t)







  
* tr...wa (a)



     

* trus...awki (k)






   


* owo...e (c) 





               


* moty... (l) 







* pogo...a (d) 





2. Wymyśl słowa zaczynające się brakującymi głoskami. Np. (t) - tata, (c) - cebula.


3. Powiedz brakujące sylaby.



     

* sa...ta (ła)










* kapu... (sta)






  

* po...dor (mi) 








* tru...ka (ska) 






   

* ko...rek (pe)







* ogó... (rek) 






4. Powiedz, co zaczyna się brakującymi sylabami. Np. (ła) - łapa, (rek) - reklama.

5. Dokończ następujące zdania:

   Mama.....(myje) truskawki.            Tata....ogórki(obiera).
   Ola....pomidory(je).                       Babcia....koperek (kroi).
   Ula....sałatę (kupuje).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:

Jeżeli zadania są jeszcze dla Was za trudne proponuję rozwiązać poniższe ćwiczenia, są nieco łatwiejsze i napewno świetnie sobie z nimi poradzicie.
  1. Podziel wyrazy znajdujące się na ilustracjach i policz z ilu sylab się składają.
 

2. Pod każdym obrazkiem narysuj tyle kropek, ilu sylab słyszysz w jego nazwie.


3. Przeczytaj samogłoski znajdujące się w rzędzie po lewej stronie a następnie połącz je linią z lodem, na którym wpisana jest ta sama litera. 


4. Nazwij co znajduje się na ilustracjach a następnie spróbuj  powiedzieć na jaką głoskę zaczyna się każdy z tych letnich przedmiotów. Spróbuj wymyślić po jednym przykładzie innych wyrazów zaczynających się tą samą głoską. 


Brawo, świetnie sobie poradziliście ! 😁


XII. 10.06.2020r. - ŚRODA 


Moje Kochane Dzieci!
Witam Was serdecznie w środowy poranek
Poznaliście już wszystkie litery z alfabetu, uczyliście się głoskować, sylabizować,  wyodrębniać głoskę w nagłosie i wygłosie, a część z Was już świetnie potrafi czytać i pisać Na dzisiaj przygotowałam dla Was kilka ćwiczeń utrwalających wyżej wymienione umiejętności, a zatem zabieramy się do pracy

Zadanie 1.
Z rozsypanki sylabowej ułóż następujące wyrazy: 
  • rama
  • raki
  • rura
  • jama
  • daje
  • mata
  • tama
  • kura
  • myje
  • jajo


Zadanie 2.
Napisz po śladzie.


Zadanie 3.
Przeczytaj poniższą czytankę.

Ola puka do domku: puk, puk, puk.
Pola pyta: Kto to puka?
Ola da Poli pisaki, a Pola da Oli pora.
A tu kapusta i pomidor.
Tam paka i lupa.
To lupa taty.
Pola i Ola: Pa! Pa!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 

Kochani jeśli powyższezadanra są dla Was zbyt trudne, proponujemy wykonać poniższe zadania, są one znacznie łatwiejsze i na pewno ze wszystkim świetnie sobie poradzicie. Powodzenia ☺









XI. 03.06.2020r. - ŚRODA 


NAUKA CZYTANIA Z KLOCKAMI

Kochane dzieci!
Część z was poznała już wszystkie litery, potrafi podzielić wyraz na sylaby i głoski, a część z was dopiero będzie się tego uczyła. Aby ułatwić wam te trudne zadanie przygotowałyśmy propozycję niezwykle ciekawej zabawy z literami. Z liter utworzone są sylaby, aby można było tworzyć z nich wyrazy, a nawet zdania.

Zaczynamy od wykonania potrzebnych do zabawy pomocy.
Potrzebować będziemy:
  • klocki LEGO (najlepiej Duplo) lub inne kolorowe klocki - 5 różnych kolorów po 12 sztuk.
  • biała kartka z napisanymi na niej sylabami (sylaby otwarte ze spółgłoskami T, B, R, P, M)
  • taśma klejąca i nożyczki
Podczas zabawy wykorzystujemy zasadę stopniowania trudności. 

  1. Zaczynamy od przyklejenia sylab na klocki taśmą klejącą w ten sposób:
  1. Rozsypujemy klocki i prosimy dziecko aby pogrupowało je według kolorów. Pytamy się czy coś zauważyło (do każdego koloru klocka przyporządkowane są sylaby rozpoczynające się na jedną głoskę).
 Czytamy na głos sylaby, dziecko po nas powtarza.



2. Ponownie rozsypujemy klocki na podłodze i prosimy dziecko, aby odnajdywało dwie takie same sylaby. Czytamy sylaby, dziecko po nas powtarza. Starsze dzieci próbują odczytać sylaby samodzielnie. 


3. Wśród rozsypanych sylab prosimy, aby odnalazło wszystkie z literą A (lub z inną literą). Jeśli dziecko nie wie jak litera wygląda, my zaczynamy zabawę, wskazujemy ją na sylabie. 


4. Układamy z sylab wyraz, a dziecko je odwzorowuje. Starsze dzieci starają się odczytać wyraz, a młodsze czytają razem z dorosłymi. 


5. Z dostępnych sylab dziecko układa wyraz i odczytuje na głos. 



6. Układamy domino. Z klocków układamy węża. Robimy to w taki sposób, aby każda kolejna dołożona sylaba z poprzednią tworzyła wyraz, np.: mapa - para - rama - mata  - tara



7. Możemy też utworzyć krótkie zdanie i poprosić dziecko aby je odczytało. 


Z klockami nauka czytania może być naprawdę fajna! ☺
------------------------------------------------------------------
Dostosowane; 
Z młodszymi dziećmi możemy pobawić się w Memory wykorzystując oczywiście zrobione przez nas klocki. Wystarczy, że klocki położymy sylabą skierowaną do podłogi.



X. 27.05.2020r. - ŚRODA 


MOJA RODZINA
Moja mama i mój tata - oglądanie zdjęć i albumów rodzinnych.
Proponujemy wraz z dziećmi obejrzeć zdjęcia i albumy rodzinne. Zwracamy uwagę na zmiany w wyglądzie na przestrzeni lat, porównujemy wygląd kobiety i mężczyzny. Omawiamy cechy zewnętrzne w wyglądzie.
Rozmowa na podstawie poniższego obrazka:
- co przedstawia zdjęcie?
- kto na nim jest?


Po obejrzeniu zdjęć odtwórzcie dzieciom poniższy film, w którym dzieci odpowiadają na pytanie: co to jest rodzina? Porównajcie wcześniejsze wypowiedzi swoich dzieci z wypowiedziami dzieci z filmu. Oczywiście po obejrzeniu filmu każdy może jeszcze coś dopowiedzieć.


Wykonaj poniższe zadania: 







-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Jeśli nie potraficie jeszcze czytać poproście rodziców o pomoc lub/i wykonajcie poniższe nieco łatwiejsze zadania. 
  1. Podzielcie na sylaby nazwy członków rodziny i policzcie z ilu sylab składają się te słowa. W ramkach nad postaciami narysujcie taką samą liczbę pionowych kresek co sylab w słowach. 
                             

2, Wytnijcie ilustracje umieszczone w owalach i dopasujcie do obrazka. Gdy upewnicie się, że wszystko pasuje przyklejcie ☺


3. Nazwijcie czynności pokazanym na ilustracji a następnie otoczenie czerwoną pętlą te z nich, które najczęściej wykonują z mamą, natomiast niebieską te, które częściej wykonujecie z tatą. 


Brawo! Świetnie sobie poradziliście ☺

IX. 20.05.2020 - ŚRODA 


Muzyczny quiz rodzinny

Kochani dziś zapraszamy do wspólnej zabawy dzieci i rodziców. Przygotowałyśmy dla Was muzyczne zagadki. Ciekawe czy odgadniecie z jakich bajek pochodzą utwory muzyczne. Na koniec każdego fragmentu czeka podpowiedź-ilustracja. Miłej zabawy 😀😀🎵🎶


____________________________________________________________
Dostosowanie

Przed rozpoczęciem zabawy pokażcie dziecku ilustracje przedstawiające tytuły bajek, których piosenki usłyszycie w filmiku. Przypomnijcie sobie ich nazwy. Następnie puścicie nagranie. Jeśli dziecko od razu nie wie, skąd pochodzi słyszany utwór puścicie ten fragment jeszcze raz. Jeśli nadal nie wiem, podpowiedzcie mu i pochwalcie za podjęte próby. Możecie tę zabawę powtórzyć kilka razy, tak aby dziecko utrwaliło piosenki i potrafiło je nazwać. 















VIII. 12.05.2020r. - WTOREK 


Witam Was drogie przedszkolaki!
Jak samopoczucie w piękny wtorek?
Mam nadzieję, że czujecie się dobrze i z chęcią wykonacie poniższe zadania
A więc, zapraszam Was do wspólnej nauki


Zadanie 1.
Podziel na sylaby nazwy zwierząt egzotycznych.











 Zadanie 2.
Podziel na głoski nazwy zwierząt egzotycznych.














Zadanie 3.
  • Nazwa którego zwierzęcia zaczyna się na głoskę ,, g ‘’?


                                                                             



Brawo! Masz rację, to


goryl

  • Nazwa którego zwierzęcia zaczyna się na głoskę ,, f ‘’?

                       


                                                             Brawo! Masz rację, to



flaming

  • Nazwa którego zwierzęcia zaczyna się na głoskę ,,h’’?

               
                                



                                                                Brawo! Masz rację, to
 


                                                         hipopotam





Zadanie 4.


  • Nazwa którego zwierzęcia kończy się na głoskę ,, a ‘’?



                       





                                                               Brawo! Masz rację, to

                  
                                                             zebra

  • Nazwa którego zwierzęcia kończy się na głoskę ,, d ‘’?

               

                   




                                                               Brawo! Masz rację, to



wielbłąd

Zadanie 5.
Na poniższym obrazku widzisz pomieszane litery wielkie pisane i małe pisane.
Twoim zadaniem jest wykonać poniższe polecenia.





  • Otocz zieloną pętlą wszystkie litery R,r
  • Otocz różową pętlą wszystkie litery N,n
  • Otocz pomarańczową pętlą wszystkie litery S,s
  • Otocz żółtą pętlą wszystkie litery G,g
  • Otocz fioletową pętlą wszystkie litery P,p
  • Otocz brązową pętlą wszystkie litery L,l
  • Otocz niebieską pętlą wszystkie litery E,e
Po wykonaniu zadania możesz sprawdzić czy wykonałeś je poprawnie, spójrz na poniższy obrazek.




Zadanie 6.
Pokoloruj pola z literą:
  • B,b na zielono
  • D,d na czerwono
  • K,k na pomarańczowo
  • I,i na żółto
  • J,j na niebiesko
  • C,c na różowo



 A teraz sprawdź, czy wykonałeś zadanie prawidłowo.



 Gratulacje!
Świetnie poradziliście sobie z powyższymi zadaniami!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Jeżeli dzielenie na głoski jest dla Was jeszcze zbyt trudne spróbujcie podzielić nazwy zwierząt na sylaby, policzcie ile ich jest i w ramkach poniżej narysujcie taką samą ilość kresek. 



Następnie spróbujcie powiedzieć na jaką głoskę zaczyna się i kończy nazwa każdego egzotycznego zwierzęcia. 



A teraz wytnijcie ilustrację po wyznaczonych liniach i spróbujcie ułożyć ☺ Czy wiecie już co to za zwierzę? 



VII. 07.05.2020r. - CZWATEK 


Witam Was Serdecznie Drogie Dzieci.
Jak Wam mija tydzień? Dzisiaj jest już czwartek, więc coraz bliżej do upragnionego weekendu. Bardzo dobrze Was znam i wiem, że jesteście pracowitymi przedszkolakami i chętnie się uczycie Dzisiaj również nie będziemy próżnować, tylko zaprosimy do naszego alfabetu nową literę której jeszcze nie znamy. Spójrzcie jaka to będzie litera


Poznanie litery Ż,ż

1.Rozwiązanie przez dziecko zagadki.
Wystarczy, że dojrzy
bociana z daleka –
przerywa kumkanie,
w podskokach ucieka. (żaba)


2. Demonstracja obrazka ilustrującego żabę, na podstawie którego będzie wprowadzana litera.


3. Podział słowa żaba na sylaby: akcentowanie każdej sylaby w słowie klaśnięciem w dłonie, określenie liczby sylab.


4. Podział słowa na głoski: przeliczenie głosek na palcach, określenie liczby głosek w słowie.


5. Różnicowanie głosek: samogłoski- na czerwono, spółgłoski- na niebiesko.


6. Wyodrębnienie pierwszej głoski w słowie.    ,,Ż”
7. Pokaz litery „Ż” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej na planszy.





omówienie kształtu litery,
• porównanie wyglądu litery małej i wielkiej,
• porównanie liter drukowanych i pisanych,
• kreślenie w powietrzu nowej litery zgodnie z obowiązującym kierunkiem kreślenia.


8. Przeczytaj:

 żżżżż



9. Ułożenie i odczytanie imienia – Żaneta, wyjaśnienie pisowni.



                               


           Wielka Ż drukowana                                                             Wielka Ż pisana





Zapamiętaj:  Imiona piszemy zawsze wielką literą!




10. Szukanie wyrazów zaczynających się na głoskę ,,Ż”.

                                                               żelazko



żyrafa


11. Kreślenie litery palcami po śladzie z użyciem farby.
Potrzebne Ci będą: 
- kartka z konturami litery Ż,ż jaką widzisz poniżej
- farby





 Zamocz palec w farbie i kreśl literę zgodnie z kierunkiem.




12. Odczytywanie sylab.


Przeczytaj:


ŻE
ŻA
ŻO
ŻY
ŻI
ŻU


13. Czytanie tekstu.


Przeczytaj:

Żaba jest mała i jeż jest mały.
Jeż ma kolce i mały ryjek.
Jeż żyje w lesie i je owady.
Żaba też je owady.
Żaba lubi wodę. Tam ma dom.
To duży staw.
Tam żyją ryby i latają ważki.


14. Możliwość pisania litery w liniaturze.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Przy podziale słowa na głoski skupiamy się głównie na tym, żeby dziecko wysłuchiwało pierwszą głoskę i potrafiło podać inne wyrazy które się na nią zaczynają. Gdy dzielimy dziecku wyraz na głoski, przy wypowiadaniu każdej unosimy jeden palec do góry, dziecka zadaniem jest policzyć i odpowiedzieć z ilu głosek składa się dany wyraz. Aby wspomóc nasze dziecko w podziale głosek na spółgłoski i samogłoski pamiętajmy, żeby wszystkie głoski wymawiać głośno i wyraźnie ( tłumaczymy dziecku, że jeśli na końcu wypowiadanej głoski słyszymy "y" to dana głoska jest spółgłoską i oznaczamy ją kolorem niebieskim, gdy wypowiadamy samogłoski należy przyłożyć palce do szyi i wtedy czujemy drgania, oznaczamy je kolorem czerwonym). Każde kreślenie litery zaczynamy wspólnie, bierzemy rękę dziecka i razem z nim kreślimy w wyznaczonym kierunku w powietrzu, na plecach siostry, brata, rodzica. Dobrym sposobem na utrwalenie wyglądu litery "ż" wielkiej i małej pisanej będzie zabawa z farbą - dziecko paluszkiem po wyznaczonym śladzie rysuje kształt liter, następnie robi to samo palcem umoczonym w farbie. Pilnujemy, by kreślenie odbywało się zgodnie ze wskazanym na ilustracji kierunkiem. Przy czytaniu sylab, palcem dziecka wskazujemy kolejne sylaby jakie czytamy, rodzic czyta a dziecko powtarza, podobnie jest z czytaniem zdań. Dziecko śledząc wzrokiem za swoim palcem i słysząc dźwięk czytany przez rodzica szybciej kojarzy literę z jej odpowiadającym dźwiękiem. Gdy dziecko ma jeszcze trudności z odwzorowywaniem samodzielnym litery pozwólmy zrobić tylko przykłady z wyrysowanym kształtem tzw. po śladzie. Pilnujmy postawy dziecka przy pisaniu, plecy mają być prosto, nogi pod stołem a ręce na stole, ważne jest także prawidłowe oświetlenie. Korygujmy chwyt piśmienniczy dziecka, jeśli nie jest on jeszcze utrwalony. Dzielmy dziecku pracę na etapy, róbmy przerwy, chwalmy za osiągnięcia oraz za podjęty wysiłek🏆


VI. 28.04.2020r. - WTOREK 


Witam Was Kochani.
W tym tygodniu, jak co tydzień poznamy nową literę.
Jak myślicie jaka litera będzie tym razem?
Czeka na Nas litera F,f, a więc zapraszam do wspólnej nauki

Poznanie litery F,f

1. Rozwiązanie przez dziecko zagadki.
W oczach się mieni no
biel przy czerwieni
powiewa w święto
na polskiej ziemi. (flaga)


 2. Demonstracja obrazka ilustrującego flagę, na podstawie którego będzie wprowadzana litera.


3. Podział słowa flaga na sylaby: akcentowanie każdej sylaby w słowie klaśnięciem w dłonie, określenie liczby sylab.



4. Podział słowa na głoski: przeliczenie głosek na palcach, określenie liczby głosek w słowie.


5. Różnicowanie głosek: samogłoski- na czerwono, spółgłoski- na niebiesko.


6. Wyodrębnienie pierwszej głoski w słowie.    ,,F”
7. Pokaz litery „F” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej na planszy.



• omówienie kształtu litery,
• porównanie wyglądu litery małej i wielkiej,
• porównanie liter drukowanych i pisanych,

Uwaga!
Litera F,f jest dość trudną literą do napisania, najpierw poćwicz na tej oto planszy:



 • kreślenie w powietrzu nowej litery zgodnie z obowiązującym kierunkiem kreślenia.

8. Przeczytaj:
f f f f f f

9. Ułożenie i odczytanie imienia – Filip, wyjaśnienie pisowni.















 Wielka F drukowana


                                                                                                                             Wielka F pisana


                                                                                   



Zapamiętaj:  Imiona piszemy zawsze wielką literą!

10. Szukanie wyrazów zaczynających się na głoskę ,,F”.



 











             fotel                                                                                                               farby

                                                   
                                                                          foka                                                            


11. Plastyczne odtworzenie litery- pomalowanie litery farbami. 



                                

12. Odczytywanie sylab.


Przeczytaj:

FE
FA
FO
FY
FI
FU
EF
AF
OF
YF
IF
UF



13. Czytanie tekstu.


Przeczytaj:
To fotel mamy.
Na fotelu jest kot i koc.
Na kocu mała foka i fala.
Mama gotuje obiad.
Na stole fasola, buraki i por.
Obok garnek i pokrywka.
Mama jest wesoła i kot jest wesoły.
Mama daje kotu mleko.
Na fotelu tylko koc. Kot pije mleko.



14. Możliwość pisania litery w liniaturze.




----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Przy podziale słowa na głoski skupiamy się główni na tym, żeby dziecko wysłuchiwało pierwszą głoskę i potrafiło podać inne wyrazy które się na nią zaczynają. Gdy dzielimy dziecku wyraz na głoski, przy wypowiadaniu każdej unosimy jeden palec do góry, dziecka zadaniem jest policzyć i odpowiedzieć z ilu głosek składa się dany wyraz. Aby wspomóc nasze dziecko w podziale głosek na spółgłoski i samogłoski pamiętajmy, żeby wszystkie głoski wymawiać głośno i wyraźnie ( tłumaczymy dziecku, że jeśli na końcu wypowiadanej głoski słyszymy "y" to dana głoska jest spółgłoską i oznaczamy ją kolorem niebieskim, gdy wypowiadamy samogłoski należy przyłożyć palce do szyi i wtedy czujemy drgania, oznaczamy je kolorem czerwonym). Każde kreślenie litery zaczynamy wspólnie, bierzemy rękę dziecka i razem z nim kreślimy w wyznaczonym kierunku w powietrzu, na plecach siostra, brata, rodzica. Dobrym sposobem na utrwalenie wyglądu litery "f" wielkiej i małej drukowanej będzie wykonanie pracy plastycznej - pokolorowanie farbami za pomocą palców, gąbki lub pędzla wydrukowanych liter. Przy czytaniu sylab, palcem dziecka wskazujemy kolejne sylaby jakie czytamy, rodzic czyta a dziecko powtarza, podobnie jest z czytaniem zdań. Dziecko śledząc wzrokiem za swoim palcem i słysząc dźwięk czytany przez rodzica szybciej kojarzy literę z jej odpowiadającym dźwiękiem. Gdy dziecko ma jeszcze trudności z odwzorowywaniem samodzielnym litery pozwólmy zrobić tylko przykłady z wyrysowanym kształtem tzw. po śladzie. Pilnujmy postawy dziecku przy pisaniu, plecy mają być prosto, nogi pod stołem a ręce na stole, ważne jest także prawidłowe oświetlenie. Korygujmy chwyt piśmienniczy dziecka, jeśli nie jest on jeszcze utrwalony. Dzielmy dziecku pracę na etapy, róbmy przerwy, chwalmy za osiągnięcia oraz za podjęty wysiłek🏆


V. 23.04.2020r. - CZWARTEK 


Dzień dobry przedszkolaki! 
Dzisiaj do naszego alfabetu zaprosimy kolejną nową literę. 
Tym razem będzie to litera Ł,ł. 
Zapraszam do wspólnej nauki


Poznanie litery Ł,ł

1. Rozwiązanie przez dziecko zagadki.
Zrobię dołek, zrobię rów,
to usypię kopczyk znów.
Chwyć mnie mocno, oprzyj nogę,
cały ogród skopać mogę. (łopata)


2. Demonstracja obrazka ilustrującego łopatę, na podstawie którego będzie wprowadzana litera.

3. Podział słowa łopata na sylaby: akcentowanie każdej sylaby w słowie klaśnięciem w dłonie, określenie liczby sylab.

4. Podział słowa na głoski: przeliczenie głosek na palcach, określenie liczby głosek w słowie.


5. Różnicowanie głosek: samogłoski- na czerwono, spółgłoski- na niebiesko.


6. Wyodrębnienie pierwszej głoski w słowie.    ,,Ł”
7. Pokaz litery „Ł” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej na planszy.



• omówienie kształtu litery,
• porównanie wyglądu litery małej i wielkiej,
• porównanie liter drukowanych i pisanych,
• kreślenie w powietrzu nowej litery zgodnie z obowiązującym kierunkiem kreślenia.

8. Przeczytaj:

 ł ł ł ł ł ł


9. Ułożenie i odczytanie imienia – Łucja, wyjaśnienie pisowni.



                                      












           
                    
                       Wielka Ł drukowana                                                                        Wielka Ł pisana
                             



 Zapamiętaj:  Imiona piszemy zawsze wielką literą!


10. Szukanie wyrazów zaczynających się na głoskę ,,Ł”.

                       ławka
                                                                                                                                  łapa                                 

                                                                     
                                                                            łabędź                                                   


11. Plastyczne odtworzenie litery z użyciem plasteliny.



12. Odczytywanie sylab.


Przeczytaj:


ŁE
ŁA
ŁO
ŁY
ŁI
ŁU

13. Czytanie tekstu.


Przeczytaj:

To piesek Łatek.
Łatek ma łaty i biały krawat.
To pies Uli.
Łatek podał Uli patyk.
To tresowany pies.


14. Możliwość pisania litery w liniaturze.






-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Dostosowanie: 

Przy podziale słowa na głoski skupiamy się główni na tym, żeby dziecko wysłuchiwało pierwszą głoskę i potrafiło podać inne wyrazy które się na nią zaczynają. Gdy dzielimy dziecku wyraz na głoski, przy wypowiadaniu każdej unosimy jeden palec do góry, dziecka zadaniem jest policzyć i odpowiedzieć z ilu głosek składa się dany wyraz. Aby wspomóc nasze dziecko w podziale głosek na spółgłoski i samogłoski pamiętajmy, żeby wszystkie głoski wymawiać głośno i wyraźnie ( tłumaczymy dziecku, że jeśli na końcu wypowiadanej głoski słyszymy "y" to dana głoska jest spółgłoską i oznaczamy ją kolorem niebieskim, gdy wypowiadamy samogłoski należy przyłożyć palce do szyi i wtedy czujemy drgania, oznaczamy je kolorem czerwonym). Każde kreślenie litery zaczynamy wspólnie, bierzemy rękę dziecka i razem z nim kreślimy w wyznaczonym kierunku w powietrzu, na plecach siostra, brata, rodzica. Dobrą zabawą utrwalającą kierunek kreślenia i kształt litery jest wyklejenie konturów litery z plasteliny, poniżej przedstawię jak krok po kroku wykonać to zadanie.  Przy czytaniu sylab, palcem dziecka wskazujemy kolejne sylaby jakie czytamy, rodzic czyta a dziecko powtarza, podobnie jest z czytaniem zdań. Dziecko śledząc wzrokiem za swoim palcem i słysząc dźwięk czytany przez rodzica szybciej kojarzy literę z jej odpowiadającym dźwiękiem. Gdy dziecko ma jeszcze trudności z odwzorowywaniem samodzielnym litery pozwólmy zrobić tylko przykłady z wyrysowanym kształtem tzw. po śladzie. Pilnujmy postawy dziecku przy pisaniu, plecy mają być prosto, nogi pod stołem a ręce na stole, ważne jest także prawidłowe oświetlenie. Korygujmy chwyt piśmienniczy dziecka, jeśli nie jest on jeszcze utrwalony. Dzielmy dziecku pracę na etapy, róbmy przerwy, chwalmy za osiągnięcia oraz za podjęty wysiłek🏆



Uwaga!



Jeżeli masz problem z odwzorowaniem kształtu litery Ł,ł, podamy Ci kilka wskazówek



Krok 1:


Przygotuj plastelinę oraz tacę. Następnie wybierz jeden kolor plasteliny.





Krok 2:
Urwij kawałek plasteliny i rozwałkuj ją tak, żeby powstał jeden długi cienki wałeczek i drugi krótki cienki wałeczek.



 Krok 3: 
Teraz formujemy wielką literę Ł pisaną. 


Krok 4
Jeżeli nie pamiętasz kierunku kreślenia litery spójrz niżej.


Krok 5:
Ponownie rozwałkujmy dwa wałeczki- jeden dłuższy, drugi krótszy.




Krok 6:

Teraz formujemy małą literę ł pisaną. (Jeżeli nie pamiętasz kierunku kreślenia litery wróć do kroku 4)






Krok 7:


Jeżeli, masz problem z uformowaniem liter, możesz skorzystać z poniższego szablonu.








I gotowe!







IV. 16.04.2020r. - CZWARTEK


Dzień dobry moje drogie przedszkolaki! 
Na poznanie nowej litery nadszedł czas. 
Dzisiaj będzie to litera H,h, a więc zabieramy się do pracy 


Poznanie litery H,h

1. Rozwiązanie przez dziecko zagadki.

Dziurki sznurkiem powiązane,
a czemu o służy? 
Abyś latem odpoczywał,
gdy Cię upał znuży. (hamak) 


 2. Demonstracja obrazka ilustrującego hamak, na podstawie którego będzie wprowadzana litera. 



3. Podział słowa hamak na sylaby: akcentowanie każdej sylaby w słowie klaśnięciem w dłonie, określenie liczby sylab.



4. Podział słowa na głoski: przeliczenie głosek na palcach, określenie liczby głosek w słowie.




5. Różnicowanie głosek: samogłoski- na czerwono, spółgłoski- na niebiesko.



6. Wyodrębnienie pierwszej głoski w słowie.    ,,H”
7. Pokaz litery „H” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej na planszy.




omówienie kształtu litery,
• porównanie wyglądu litery małej i wielkiej,
• porównanie liter drukowanych i pisanych,
• kreślenie w powietrzu nowej litery zgodnie z obowiązującym kierunkiem kreślenia.

8. Przeczytaj:
 hhhhh

9. Ułożenie i odczytanie imienia – Hanka, wyjaśnienie pisowni.



      
                   Wielka H drukowana                                                   Wielka H pisana  









Zapamiętaj:  Imiona piszemy zawsze wielką literą!





10. Szukanie wyrazów zaczynających się na głoskę ,,H”.





                         helikopter                                                                       hipopotam
                                                                        




huśtawka



11. Wyklejenie litery kuleczkami z bibuły.





12. Odczytywanie sylab.


Przeczytaj:


HE
HA
HO
HY
HI
HU
EH
AH
OH
YH
IH
UH


13. Czytanie tekstu.


Przeczytaj:

Co to za huk? 
Tata robi remont pokoju Heleny.
Helena maluje hiacynty, a tata mocuje hamak.
Tata Henryk ma dobry humor i Helena ma dobry humor.

14. Możliwość pisania litery w liniaturze.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Przy podziale słowa na głoski skupiamy się główni na tym, żeby dziecko wysłuchiwało pierwszą głoskę i potrafiło podać inne wyrazy które się na nią zaczynają. Gdy dzielimy dziecku wyraz na głoski, przy wypowiadaniu każdej unosimy jeden palec do góry, dziecka zadaniem jest policzyć i odpowiedzieć z ilu głosek składa się dany wyraz. Aby wspomóc nasze dziecko w podziale głosek na spółgłoski i samogłoski pamiętajmy, żeby wszystkie głoski wymawiać głośno i wyraźnie ( tłumaczymy dziecku, że jeśli na końcu wypowiadanej głoski słyszymy "y" to dana głoska jest spółgłoską i oznaczamy ją kolorem niebieskim, gdy wypowiadamy samogłoski należy przyłożyć palce do szyi i wtedy czujemy drgania, oznaczamy je kolorem czerwonym). Każde kreślenie litery zaczynamy wspólnie, bierzemy rękę dziecka i razem z nim kreślimy w wyznaczonym kierunku w powietrzu, na plecach siostra, brata, rodzica. Dobrą zabawą utrwalającą kierunek kreślenia i kształt litery jest kreślenie jej na tacy tym razem z ryżem. Przy czytaniu sylab, palcem dziecka wskazujemy kolejne sylaby jakie czytamy, rodzic czyta a dziecko powtarza, podobnie jest z czytaniem zdań. Dziecko śledząc wzrokiem za swoim palcem i słysząc dźwięk czytany przez rodzica szybciej kojarzy literę z jej odpowiadającym dźwiękiem. Gdy dziecko ma jeszcze trudności z odwzorowywaniem samodzielnym litery pozwólmy zrobić tylko przykłady z wyrysowanym kształtem tzw. po śladzie. Pilnujmy postawy dziecku przy pisaniu, plecy mają być prosto, nogi pod stołem a ręce na stole, ważne jest także prawidłowe oświetlenie. Korygujmy chwyt piśmienniczy dziecka, jeśli nie jest on jeszcze utrwalony. Dzielmy dziecku pracę na etapy, róbmy przerwy, chwalmy za osiągnięcia oraz za podjęty wysiłek🏆


III. 07.04.2020r. - WTOREK


Moi drodzy, dzisiaj poznajemy nową literę z naszego alfabetu. 
Jest to litera ,,J,j”. Jesteście ciekawi jak ona wygląda?  
A więc zabieramy się do pracy

Poznanie litery J, j


1.Rozwiązanie przez dziecko zagadki.

Ma skorupkę, tak jak orzech,
ale bardzo, bardzo cienką,
na śniadanie zjeść je możesz,
raz na twardo, raz na miękko. (jajko)

2. Demonstracja obrazka ilustrującego jajko, na podstawie którego będzie wprowadzana litera.


3. Podział słowa jajko na sylaby: akcentowanie każdej sylaby w słowie klaśnięciem w dłonie, określenie liczby sylab.



4. Podział słowa na głoski: przeliczenie głosek na palcach, określenie liczby głosek w słowie.



5. Różnicowanie głosek: samogłoski- na czerwono, spółgłoski- na niebiesko.




6. Wyodrębnienie pierwszej głoski w słowie.    ,,J”




7. Pokaz litery „J” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej na planszy.











• omówienie kształtu litery,

• porównanie wyglądu litery małej i wielkiej,

• porównanie liter drukowanych i pisanych,

• kreślenie w powietrzu nowej litery zgodnie z obowiązującym kierunkiem kreślenia.





8. Przeczytaj:




 jjjjjjjj





9. Ułożenie i odczytanie imienia – Jola, wyjaśnienie pisowni.







                                                                     
                                                                                            Wielka J drukowana 























                         








                                                                           Wielka J pisana



Zapamiętaj:  Imiona piszemy zawsze wielką literą!





10. Szukanie wyrazów zaczynających się na głoskę ,,J”.










jabłko 













                   


jamnik
















jagody



             





11. Kreślenie litery na tacy z kaszą manną lub ryżem.







 


12. Odczytywanie sylab.





Przeczytaj:




JE
JA
JO
JY
JI
JU







13. Czytanie tekstu.



Przeczytaj:

Co to jest?
To jajka. Jola je jajko i Jacek je jajko.
Na stole jest misa. Misa jest pełna jaj. 
Jola lubi jajka i Jacek lubi jajka. 


14. Możliwość pisania litery w liniaturze.

-------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
Przy podziale słowa na głoski skupiamy się główni na tym, żeby dziecko wysłuchiwało pierwszą głoskę i potrafiło podać inne wyrazy które się na nią zaczynają. Gdy dzielimy dziecku wyraz na głoski, przy wypowiadaniu każdej unosimy jeden palec do góry, dziecka zadaniem jest policzyć i odpowiedzieć z ilu głosek składa się dany wyraz. Aby wspomóc nasze dziecko w podziale głosek na spółgłoski i samogłoski pamiętajmy, żeby wszystkie głoski wymawiać głośno i wyraźnie ( tłumaczymy dziecku, że jeśli na końcu wypowiadanej głoski słyszymy "y" to dana głoska jest spółgłoską i oznaczamy ją kolorem niebieskim, gdy wypowiadamy samogłoski należy przyłożyć palce do szyi i wtedy czujemy drgania, oznaczamy je kolorem czerwonym). Każde kreślenie litery zaczynamy wspólnie, bierzemy rękę dziecka i razem z nim kreślimy w wyznaczonym kierunku w powietrzu, na plecach siostra, brata, rodzica. Dobrą zabawą utrwalającą kierunek kreślenia i kształt litery jest kreślenie jej na tacy tym razem z ryżem. Przy czytaniu sylab, palcem dziecka wskazujemy kolejne sylaby jakie czytamy, rodzic czyta a dziecko powtarza, podobnie jest z czytaniem zdań. Dziecko śledząc wzrokiem za swoim palcem i słysząc dźwięk czytany przez rodzica szybciej kojarzy literę z jej odpowiadającym dźwiękiem. Gdy dziecko ma jeszcze trudności z odwzorowywaniem samodzielnym litery pozwólmy zrobić tylko przykłady z wyrysowanym kształtem tzw. po śladzie. Pilnujmy postawy dziecku przy pisaniu, plecy mają być prosto, nogi pod stołem a ręce na stole, ważne jest także prawidłowe oświetlenie. Korygujmy chwyt piśmienniczy dziecka, jeśli nie jest on jeszcze utrwalony. Dzielmy dziecku pracę na etapy, róbmy przerwy, chwalmy za osiągnięcia oraz za podjęty wysiłek🏆










II. 03.04.2020r. - PIĄTEK 

Drogie dzieci.
Jeśli chcecie w wesoły sposób nauczyć się nowych liter lub je sobie przypomnieć, razem z rodzicami stwórzcie zabawę “literkowe garaże”. Poćwiczycie nie tylko znajomość liter, ale także swoje buzie, języki i płuca.

A oto instrukcja:

LITERKOWE GARAŻE
Zabawa z samogłoskami

Potrzebnę będą:
  • 12 zakrętek po wodzie
  • biała kartka z bloku
  • flamaster
  • klej
  • nożyczki
  • tektura A3 lub inna sztywna kartka wielkości A3 (podzielona na 6 prostokątów)
  • słomki
  • taśma klejąca 
  • przydadzą się też dzieci :)


Na białej kartce odrysowujemy od nakrętek 24 koła (mogą być odręcznie narysowane kwadraty) i wycinamy. Tę pracę dajemy dzieciom - ćwiczą małą motorykę oraz prawidłowy chwyt nożyczek. Na 12 kółeczkach 2 razy piszemy odręcznie małe litery a, e, i, o, u, y, na pozostałych 12 - po 2 razy wielkie litery A, E, I, O, U, Y. W tym przypadku są to samogłoski, ale mogą być to także spółgłoski, a nawet sylaby.  
Wskazówka: Na kartki można nakleić taśmę przezroczystą, aby można było pisać zmywalnym pisakiem. Zabawa może być wykorzystana wielokrotnie na kilka sposobów.
6 kółeczek z małymi literami i  6 z wielkimi literami dzieci przyklejają klejem na nakrętki. Od tego momentu nakrętki stają się literowymi autkami.

Efekt będzie taki:
Następnie wycinamy z tektury 6 prostokątów i składamy je na pół - utworzą się z nich domki, garaże, namioty :) Wycinamy w nich otwory - bramy garażowe (muszą być większe od nakrętek).  Do tej pracy zatrudniamy dzieci, ale możemy im w tym odrobinę pomóc :)


Na garaże dzieci naklejają pozostałe literki. Po jednej stronie małe litery, po drugiej wielkie, ale w taki sposób, aby na jednym garażu była inna mała litera, a inna wielka.



Całość prezentuje się następująco: 











Zadaniem dzieci będzie dmuchanie słomką w literowe autka i znalezienie dla nich odpowiednich garaży.






Można robić to na kilka sposobów:


  1. Prosimy dziecko, aby znalazło autko z małą literą e (lub inną) oraz garaż z taką samą literą. Ma tak dmuchać słomką w literowe autko, aby trafiło do swojego garażu.
  2. Prosimy dziecko, aby znalazło autko z małą literą e oraz garaż z wielką literą E (lub na odwrót).
  3. Na garażach można pisać wyrazy zaczynające się od liter, które są na autkach, a zadaniem dzieci jest je do siebie dopasować.






Życzymy miłej zabawy! :)



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dostosowanie: 





Zabawa LITERKOWE GARAŻE jest świetną okazją do utrwalenia znajomości i pisowni samogłosek. Jeżeli Wasze dziecko nie zna jeszcze wszystkich liter, w zabawie wykorzystajmy tylko małe i wielkie samogłoski. Dodatkowo po każdym zaparkowaniu literki np. „a”/„A” w garażu wymyślamy na przemian z dzieckiem wyrazy zaczynające się na daną samogłoskę - to ćwiczenie pomoże dziecku kształtować słuch fonemowy. 


I. 27.03.2020r. - PIĄTEK 
Utrwalenie litery O,o


  1. Rozwiązanie przez dziecko zagadki.

Brzęczy jak pszczoła,
lecz nie mieszka w ulu,
kiedy Cię utnie,
to zapłaczesz z bólu. (osa)



2. Demonstracja obrazka ilustrującego owada- osę, na podstawie którego utrwalana będzie poznana wcześniej litera. 
3. Podział słowa osa na sylaby: akcentowanie każdej sylaby w słowie klaśnięciem w dłonie, określenie liczby sylab.
 
4. Podział słowa na głoski: przeliczenie głosek na palcach, określenie liczby głosek w słowie.

5. Różnicowanie głosek: samogłoski- na czerwono, spółgłoski- na niebiesko.

6. Wyodrębnienie pierwszej głoski w słowie.    ,,O”

7. Pokaz litery „O” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej na planszy.


litery drukowane 
  litery pisane

      

• omówienie kształtu litery,
• porównanie wyglądu litery małej i wielkiej,
• porównanie liter drukowanych i pisanych,
• kreślenie w powietrzu nowej litery zgodnie z obowiązującym kierunkiem kreślenia.


8. Przeczytaj:

 o o o o o o o 

9. Ułożenie i odczytanie imienia – Ola, wyjaśnienie pisowni.


 

                
                          

   






                                                    



Zapamiętaj:  Imiona piszemy zawsze wielką literą!




9. Szukanie wyrazów zaczynających się na głoskę ,,O”.

ogórek





okulary






                                 oko


10. Plastyczne odtworzenie litery za pomocą kolorowych pomponów, nakrętek po napojach bądź fasoli ,,Jaś”.










 11. Możliwość wyklejenia litery plasteliną, kawałkami kolorowego papieru bądź kuleczkami z bibuły.




12. Odczytywanie sylab.





Przeczytaj:








BE
BA
BO
BY
BI
BU











13. Czytanie tekstu.







Przeczytaj:







Oto mama.

Oto tata.

To mama, a to tata.

To mata, a to tama.

Mamo!

Tato!







14. Możliwość pisania litery w liniaturze.






----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 





Przy podziale słowa na głoski skupiamy się główni na tym, żeby dziecko wysłuchiwało pierwszą głoskę i potrafiło podać inne wyrazy które się na nią zaczynają. Gdy dzielimy dziecku wyraz na głoski, przy wypowiadaniu każdej unosimy jeden palec do góry, dziecka zadaniem jest policzyć i odpowiedzieć z ilu głosek składa się dany wyraz. Aby wspomóc nasze dziecko w podziale głosek na spółgłoski i samogłoski pamiętajmy, żeby wszystkie głoski wymawiać głośno i wyraźnie ( tłumaczymy dziecku, że jeśli na końcu wypowiadanej głoski słyszymy "y" to dana głoska jest spółgłoską, gdy wypowiadamy samogłoski należy przyłożyć palce do szyi i wtedy czujemy drgania). Każde kreślenie litery zaczynamy wspólnie, bierzemy rękę dziecka i razem z nim kreślimy w wyznaczonym kierunku w powietrzu, na plecach rodzica. Dobrą zabawą utrwalającą kierunek kreślenia i kształt litery jest kreślenie jej na tacy z kaszą manną. Przy plastycznym odtwarzaniu litery dostosujmy jej wielkość do możliwości dziecka, może to być wielkość mieszcząca się na 1/4 kartki A4. Przy czytaniu sylab, palcem dziecka wskazujemy kolejne sylaby jakie czytamy, rodzic czyta a dziecko powtarza, podobnie jest z czytaniem zdań. Dziecko śledząc wzrokiem za swoim palcem i słysząc dźwięk czytany przez rodzica szybciej kojarzy literę z jej odpowiadającym dźwiękiem. Gdy dziecko ma jeszcze trudności z odwzorowywaniem samodzielnym litery pozwólmy zrobić tylko przykłady z wyrysowanym kształtem tzw. po śladzie. Pilnujmy postawy dziecku przy pisaniu, plecy mają być prosto, nogi pod stołem a ręce na stole, ważne jest także prawidłowe oświetlenie. Korygujmy chwyt piśmienniczy dziecka, jeśli nie jest on jeszcze utrwalony. Dzielmy dziecku pracę na etapy, róbmy przerwy, chwalmy za osiągnięcia oraz za podjęty wysiłek🏆😁


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz