Emocjonalny obszar rozwoju

16.04.2021


Drogie Żółwiki!
Dzisiaj przygotowałyśmy dla Was kilka zdań, ale potrzebujemy Waszej pomocy, żeby je dokończyć.

Dziś mam nastrój ... 
Gdy budzę się i myślę że idę dziś do przedszkola to czuje ....
Lubie, gdy wieczorem...
Jestem szczęśliwy/ szczęśliwa, gdy ....
Jestem zły, kiedy....
Jestem smutny, gdy....
Gdy pada deszcz to ....
Moim marzeniem jest ....
Najbardziej lubię ....

15.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Dzisiaj przygotowałyśmy dla Was masażyk. Możecie pomasować rodziców lub rodzeństwo a potem poprosić o odwzajemnienie masażu. 

" Kanapka"
Najpierw chleb pokroję ( uderzamy delikatnie
brzegami dłoni po plecach dziecka)
Potem posmarują ( głaszczemy całą
powierzchnią dłoni plecy)
Na to ser położę ( przykładamy dłonie
do pleców wiele razy i na krótko)
Pomidora dołożę ( rysujemy małe kółka na
plecach)
I posolę i popieprzę ( dotykamy delikatnie
plecy przebierając palcami) żeby wszystko
było lepsze (masujemy)
Już nie powiem ani słowa ( ugniatamy
delikatnie) bo kanapka jest gotowa

Miłej zabawy! 

14.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Dzisiaj zapraszamy Was do zabawy w malowanie po omacku! 
Zamieniacie się w „malarza”. Rodzic zawiązuje Wam oczy chustą.  Waszym zadaniem jest mówienie rodzicowi jakiej farby chcecie użyć. Zadaniem Rodzica jest kierowanie Waszej rączki od farby do kartki papieru. Kiedy uznacie, że Wasze dzieło jest skończone spróbujcie odgadnąć co pojawiło się na kartce. Nie zapomnijcie zamienić się rolami! 


Udanej zabawy!

13.04.2021


Drogie Żółwiki!
Zapraszamy Was na zabawy z lusterkiem! 
Usiądź przed lustrem, obserwuj swoje odbicie. Pokazuj części ciała lub wykonuj określone gesty. Mów: „Tu jest moje oko” lub „Tu jest mój nosek”. Naśladuj wykonywanie codziennych czynności (np. czesanie) lub kreśl w powietrzu figury geometryczne, cyfry.
Pokaż, jaką masz minę, kiedy jesteś smutny(-a), wesoły(-a), zły(-a) ,radosny(-a) przedstawiaj swoje emocje i je nazywaj.

12.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Dziś czeka na Was piosenka! Potrenujmy uśmiechanie razem :) 



Trenujemy uśmiechanie

Po co smucić się i płakać ?
Lepiej śmiać się ha ha ha ha
Więc dla wszystkich mam zadanie 
trenujemy uśmiechanie!

Ref. Płacze, nerwy, smutki, złości 
        to są nieproszeni goście
        ich do siebie nie wpuszczamy 
        my się tylko uśmiechamy!

To wspaniałe jest przeżycie 
i z uśmiechem tak przez życie 
lepiej uśmiech jest trenować 
niż się złościć, denerwować

Ref. Płacze, nerwy, smutki, złości 
        to są nieproszeni goście
        ich do siebie nie wpuszczamy 
        my się tylko uśmiechamy!

Od dziś uśmiech trenujemy
ząbki swe pokazujemy 
rozśmieszamy się a kuku 
i śmiejemy do rozpuku!

 Ref. Płacze, nerwy, smutki, złości 
         to są nieproszeni goście
         ich do siebie nie wpuszczamy 
         my się tylko uśmiechamy!

Miłego trenowania!

09.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Rozmowy z Rodzicami są bardzo ważne, ale równie ważne jest Wasze samopoczucie. Dzisiaj postarajcie się ocenić Wasz nastrój. Pamiętajcie, że może Wam w tym pomóc plansza z pogodą. 

08.04.2021


Drogie Żółwiki!
Dziś również zachęcamy Was do rozmów z Rodzicami na temat ich nastrojów a także  o Waszych nastrojach w ciągu dnia. Dziś postarajcie się ocenić nastrój Waszego rodzeństwa. Pamiętajcie, że pomóc Wam może plansza z pogodą. 

07.04.2021


Drogie Żółwiki!
Zachęcamy Was do rozmów z Rodzicami na temat ich nastrojów a także  o Waszych nastrojach w ciągu dnia. Dziś postarajcie się ocenić nastrój taty. Pamiętajcie, że pomóc Wam może plansza z pogodą. 

06.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Zachęcamy Was dzisiaj do rozmowy z Waszymi Rodzicami o tym jak się czuli w ciągu dnia, czy byli radośni, czy coś ich zasmuciło. Wasi Rodzice na pewno chętnie porozmawiają z Wami także o Waszych emocjach. To właśnie pierwsze zadanie - rozmowa o emocjach, postarajcie się codziennie zapytać Rodziców jak minął im dzień, ale również opowiedzieć im jak minął Wasz dzień. Możecie przedstawić im planszę z pogodą i zapytać która odzwierciedla ich nastrój.


Drugie zadanie wymaga skupienia się na Waszych mamach, postarajcie się ocenić jakie emocje może czuć Wasza mama. Również możecie użyć planszy z pogodą. 

02.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Cały tydzień były z nami nieprzyjemne emocje. Dziś w końcu możecie opowiedzieć od radości! 
Narysujcie portret Waszej radości a następnie wykonajcie polecenia z prawej i lewej strony portretu. 


01.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Dzisiaj przedstawiamy Wam odrazę. Zastanówcie się czym jest i postarajcie się wypełnić kartę. Jak może wyglądać odraza i jakie mogą być sposoby, żeby się jej pozbyć? Powodzenia!


31.03.2021


Drogie Żółwiki! 
Dzisiaj przed Wami stanie smutek. Zastanówcie się jak można sobie z nim poradzić. Kartę wypełnijcie tak jak wczoraj wypełnialiście kartę lęku. 


30.03.2021


Drogie Żółwiki!
Dzisiaj zmierzycie się z lękiem. Kartę wykonujecie tak jak wczorajszą złość. W ramce na środku narysujcie portret Waszej złości. Po lewej stronie możecie narysować Wasze sposoby jakie pomagają Wam w zwalczeniu tej emocji  a po prawej stronie jakie sposoby stosują inne osoby np. Wasi Rodzice.  Powodzenia!




29.03.2021


Drogie Żółwiki! 
Zapraszamy Was w podróż po emocjach. 
Dzisiaj zagości u nas złość. Proszę Was, abyście w ramce na środku narysowali portret Waszej złości. 
Po lewej stronie możecie narysować Wasze sposoby jakie pomagają Wam w zwalczeniu tej emocji  a po prawej stronie jakie sposoby stosują inne osoby np. Wasi Rodzice.  Powodzenia!



                                                                                                                                                                
                                                                                                                                                                 


10.12.2020

Witam Was Żółwiki!

Dzisiaj zapraszam Was do przeczytania wiersza. Słuchajcie uważnie! 

Radość życia A. Wojtyła

Życie pełne jest niespodzianek,
nie wiemy, co przyniesie kolejny poranek.
Nieważne, jaka jest dzisiaj pogoda
ani jak piękna Twoja uroda.
Ciesz się z każdego promyka słonka,
szumu wiatru, pięknych kwiatów i śpiewu skowronka.
Wiosną z motylka, co usiadł na kwiatku,
a zimą z białych, śniegowych płatków.
I chociaż czasem Ci idzie pod górkę,
powieje wiaterek i przegoni tę chmurkę.
Znów uśmiech na Twojej buzi zagości,
wróci dobry humor i znikną Twe złości.

Odpowiedz na pytania:
1. Jakie radości zostały wymienione w wierszu?
2. Co dla Ciebie znaczy ,,radość życia"?
3. Co sprawia, że jesteś radosny?


09.12.2020

Witam Was Żółwiki!

Zapraszam Was do rozwiązania kolejnej zagadki. 

Jak uczucie nazwać takie?
Lekko ci jakbyś był ptakiem.
Uśmiech ciągle na twej twarzy.
Robisz wszystko o czym marzysz.


Świetnie sobie poradziliście! Rozwiązaniem zagadki jest radość.


Poproście rodziców, aby wykonali dla Was masażyk. Nie zapomnijcie, żeby później zrobić masażyk rodzicom.

Kiedyś chciałbym dostać... D. Góra

Kiedyś chciałbym dostać psa,
co miękkie uszka ma.
(delikatnie masujemy płatki uszu dziecka)
Mój braciszek chciałby kota,
co przechadza się po płotach.
(kilkakrotnie wodzimy palcem po plecach z góry na dół)
Tata marzy o papużce,
co stać umie na jednej nóżce.
(chwytamy jedną dłonią za ramię)
Moja siostra chce królika,
co na łące sobie fika.
(dwoma palcami ,,skaczemy" po całych plecach)
Mama zaś o małpce marzy,
płatać figle jej się zdarzy.
(delikatnie łaskoczemy pod pachami)



08.12.2020

Witam Was Żółwiki!

Czy odgadniecie o co chodzi? 

Gdy wszystkiego masz już dość, 
gryźć chcesz tak, jak piesek kość. 
Buzia twa jak czarna chmura, 
groźna, wściekła i ponura. 
Wiesz co czuje taki ktoś? 
Oczywiście czuje... 

Świetnie! Odpowiedzią jest złość!


Zapraszam Was do przeczytania wiersza o pewnej emocji. Słuchajcie uważnie.


Złośnik K. Roguski

Złośnik to jest taki ktoś,
Kto uwielbia słowo „złość”.
I nie umie ukryć złości,
Gdy mu złość na twarz zagości.
Zaraz krzyczy, zaraz tupie,
Zaraz woła: „Toż to głupie!”
Przy tym dłonie ściska w pięści
I zębami głośno chrzęści.
W jednej chwili jest różowy,
W drugiej całkiem purpurowy,
W trzeciej biały tak jak kości...
Tak się właśnie złośnik złości!


Odpowiedz na pytania:
1. Jaka emocja pojawiła się w wierszu?
2. Kim jest złośnik?
3. Zastanów się co można zrobić, żeby pozbyć się uczucia złości.


07.12.2020

Witam Was Żółwiki!
Zapraszam Was do rozwiązania zagadki. 


Kiedy bardzo jest Ci źle, 
i nic nie udaje się,
z oczu ciągle płyną łzy
wiesz co czujesz? Powiedz mi.

Tak! W zagadce chodzi o smutek.
Świetnie sobie poradziliście!


A teraz czas na zabawę paluszkową: 
 Dobry humor K. Tomiak-Zaremba

Gdy dobry humor masz, dosięgnąć możesz gwiazd. 
(dzieci unoszą dłonie nad głowę, energicznie łączą i otwierają palce)
Przytulasz wszystkich w koło i bawisz się wesoło. 
(ściskają obie dłonie, wykonują dłońmi młynek)
Zarażasz tym humorem: rano, w południe, wieczorem 
( ,,przesyłają całusy", przeliczają na palcach do trzech)
i wkrótce wszyscy w koło też bawią się wesoło. 
(zataczają rękoma duże koło i wykonują dłońmi młynek)


20.11.2020

Witam Was Żółwiki!
Dzisiaj zapraszamy Was do przemyślenia co czujecie w niektórych sytuacjach. Na przykład, gdy ktoś zabierze Wam zabawkę. Przygotujcie kartki i kredki. Po każdym zdaniu zastanówcie się co czujecie i narysujcie odpowiednią buźkę.

Powiedz, co czujesz, gdy powinieneś zrobić coś, czego nie lubisz. (złość)
Powiedz, co czujesz, gdy ktoś chętnie dzieli się z tobą swoją zabawką. (radość)
Powiedz, co czujesz, gdy powinieneś kogoś przeprosić. (smutek)
Powiedz, co czujesz, gdy ktoś za coś ci dziękuje. (radość)
Powiedz, co czujesz, gdy boisz się czegoś. (strach)


19.11.2020

Witam Was Żółwiki!
Zapraszamy Was do zabawy w ,,słoneczną kanapę". Zabawa ta polega na powiedzeniu komplementu, czyli coś co pochwali wygląd, zachowanie lub czyjeś postępowanie, osobie siedzącej w danym momencie na kanapie. Na przykład ,,Mamo bardzo ładnie dziś wyglądasz." lub ,,Tato byłeś miły dla Pana w sklepie to mi się podobało." Poniżej jest kilka propozycji komplementu. Weźcie swoich najbliższych. Niech po kolei siadają na kanapie i sprawcie, aby  uśmiech zagościł na ich twarzach.




18.11.2020

Witam Was Żółwiki!

Dzisiaj zapraszamy Was do obejrzenia filmu o emocjach. Oglądajcie i słuchajcie uważnie, bo Waszym zadaniem będzie opowiedzieć rodzicom jakie emocje pokazane były w filmie. 
Zapraszamy.




17.11.2020

Witam Was Żółwiki!

Dzisiejsze propozycje zabaw to:

1. Zabawa „Pokaż…”
Możecie pokazać jak się czujecie, gdy jesteście źli np. tupnijcie nogą
Możecie pokazać co robicie, gdy czujecie radość np. można uśmiechnąć się, klasnąć, zatańczyć
Pokażcie co czujecie, gdy kolega zabrał Wam zabawkę i jesteście przez to smutni - nasza twarz
jest smutna

2. „Zapytaj o uczucia” – Porozmawiajcie z najbliższymi i poproście, aby dokończyli zdania. Możecie również sami je dokończyć, ale pamiętajcie, żeby odpowiedzi się nie powtarzały. 

Gdy pada deszcz, jestem …
Gdy słonko świeci, jestem…
Gdy idę do przedszkola czuję …
Gdy wychodzę na plac zabaw…
Gdy muszę zostać w domu czuję…



16.11.2020

Witam Was Żółwiki, dzisiaj przygotowałyśmy dla Was dwie zabawy. 

1. Zapraszamy Was do dokończenia zdań. Każde z nich dotyczy innego członka rodziny. Zastanówcie się co lubicie robić i z kim a potem do dzieła! 

Lubię z rodzicami...
Lubię, gdy mama...
Lubię, gdy tata...
Moja siostra jest...
Mój brat jest...
Z babcią lubię...
Z dziadkiem lubię... 

2. Zaproście dzisiaj rodziców do wspólnej zabawy. Możecie zagrać w grę planszową lub ułożyć puzzle. Kiedy skończycie zabawę wspólnie zastanówcie się co czuliście podczas gry. Może byliście radośni, a może coś z Was zdenerwowało? Postarajcie się nazwać Wasze odczucia. Możecie je również przedstawić symbolem np. narysować minkę. Życzymy Wam udanej zabawy!


13.11.2020 

Witam Was Żółwiki, jak przywitaliście dzień? Jak Wasze humorki? 

Mam propozycje- na kartce z bloku narysuj codziennie rano znaczek przedstawiający Wasz humor. 

Oto przykłady minek, które możecie wykorzystać do przedstawienia Waszego nastroju. 



Zawsze na koniec tygodnia porozmawiajcie ze swoimi rodzicami na temat Waszych emocji- jeśli na kalendarzu było dużo smutnych minek, zastanówcie się wspólnie co zrobić żeby w kolejnych dniach było weselej i przyjemniej. 

Miłego dnia, 

p.Marzena


Okres przedszkolny jest czasem, w którym zaczynają się kształtować się uczucia i emocje dziecka. Towarzyszą mu one szczególnie w momentach ponawiania nowych sytuacji i osób, podczas rozmawiania lub zasypiania. Charakter emocji dziecka w tym okresie w dużej mierze zależy od tego, czy jest ono chwalone i motywowane do działania, czy przeciwnie - doznaje porażek, jego działanie jest negatywnie ocenianie, jest stale strofowane i nie dostaje dowodów rodzicielskiej miłości.

W okresie przedszkolnym wszystkie emocje dziecka są ważne, ponieważ każda z nich uczy je czegoś nowego. Emocje pozytywne motywują go do działania, a negatywne stanowią coś w rodzaju mechanizmu obronnego. Rozwój emocjonalny dziecka zakłada bowiem naukę rozróżniania i selekcji emocji. Dziecko musi wiedzieć, jakie zachowania emocjonalne są dobre, a jakie złe. W tym celu niezwykle ważna jest pomoc rodziców, którzy mogą pomóc dziecku rozróżnić pozytywne i negatywne emocje oraz pomagać w przechodzeniu trudniejszych stanów. Istotne jest zapewnianie dziecka, że zawsze może ono liczyć na pomoc i opiekę rodziców. Dzięki temu zaspokojona zostaje potrzeba bezpieczeństwa dziecka.

12.11.2020

Proponujemy Wam wspólne zabawy:

1. Poroście dziecko aby narysowało Wam to o czym marzy- niech opowie Wam co by czuło, gdyby jego marzenie się spełniło. 

2. Przygotujcie wspólny obiad lub kolacje- porozmawiajcie o uczuciach jakie Wam towarzyszyły przy wspólnej pracy. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz