Emocjonalny obszar rozwoju

Pi膮tek, 10.12.2021 r.

Witajcie馃槉

Moi drodzy, zastan贸wcie si臋 przez chwil臋 i powiedzcie swoim rodzicom:

-  co czujecie, kiedy otrzymujecie prezenty?

- jak czuliby艣cie si臋, gdyby Miko艂aj nie da艂 Wam prezentu?

Wyra藕cie swoje emocje mimik膮. Narysujcie je.

Mi艂ego dnia馃槉


Czwartek, 09.12.2021 r.

Dzie艅 dobry馃榾

Drogi dzieci, czy wiecie co to s膮 marzenia?

Marzenia to my艣lenie o tym, co sprawia nam przyjemno艣膰, co chcia艂oby si臋 mie膰, zobaczy膰, robi膰...

Czy Wy macie jakie艣 marzenia?

Czy wszystkie marzenia si臋 spe艂niaj膮?

Czy marzenia s膮 nam potrzebne?


Popro艣cie rodzic贸w o przeczytanie wiersza Juliana Tuwima pt. "Dyzio Marzyciel":

Po艂o偶y艂 si臋 Dyzio na 艂膮ce,
Przygl膮da si臋 niebu b艂臋kitnemu 
I marzy:
"Jaka szkoda, 偶e te ob艂oczki p艂yn膮ce
Nie s膮 z waniliowego kremu...
A te r贸偶owe - 
呕e to nie lody malinowe...
A te z艂ociste, pierzaste - 
呕e to nie stosy ciastek...
I szkoda, 偶e ca艂e niebo
nie jest z tortu czekoladowego...
Jaki pi臋kny by艂by wtedy 艣wiat!
Le偶a艂bym sobie, jak le偶臋,
na tej murawie 艣wie偶ej,
Wyci膮gn膮艂bym tylko r臋k臋
I jad艂... i jad艂... i jad艂..."

Zastan贸wcie si臋, czy marzenia mog膮 si臋 spe艂ni膰, a je艣li nie, to dlaczego. 

Narysujcie, swoje najwi臋ksze marzenie.


艢roda, 08.12.2021 r.

Witajcie馃槉

Dzisiaj przygotowa艂am dla Was wierszyk. Popro艣cie rodzic贸w, aby Wam go przeczytali.


                    Policzymy, co si臋 ma

                    Policzymy, co si臋 ma:

                    Mam dwie r臋ce, 艂okcie dwa,

                    Dwa kolanka, nogi dwie,

                    Wszystko pi臋knie zgadza si臋.

                    Dwoje uszu, oczka dwa,

                    No i buzi臋 te偶 si臋 ma.

                    A poniewa偶 buzia je,

                    Chcia艂bym buzie te偶 mie膰 dwie!


Zastan贸wcie si臋, jakie cz臋艣ci cia艂a wyst臋puj膮 podw贸jnie: r臋ce, 艂okcie, kolana, nogi, uszy, oczy. Wymie艅cie pojedyncze cz臋艣ci cia艂a: g艂owa, nos, usta, brzuch, plecy. Zauwa偶cie, 偶e ka偶dy z nas jest inny. Mamy r贸偶ne kolory oczu, w艂os贸w, r贸偶nimy si臋 wzrostem itp. Ka偶dy z nas jest dobry w czym艣 innym, np. jedni 艂adnie rysuj膮, inni pi臋knie 艣piewaj膮, a jeszcze inni nie boj膮 si臋 wody i doskonale p艂ywaj膮. Zapami臋tajcie, 偶e wygl膮d nie jest najwa偶niejszy. Wa偶ne jest to, aby dobrze si臋 czu膰 w towarzystwie drugiego dziecka, aby si臋 nie krzywdzi膰 i odnosi膰 si臋 do siebie z szacunkiem. Wa偶ne, 偶eby by膰 dobrym koleg膮, robi膰 to co si臋 lubi i mie膰 swoje zdanie.


Pi膮tek, 16.04.2021 r.

Dzie艅 dobry馃槉

Jak si臋 czujecie?  Dlaczego macie taki nastr贸j? Powiedzcie swoim rodzicom o emocjach jakie Wam towarzysz膮 i wybierzcie obrazek symbolizuj膮cy Wasze emocje.


Pos艂uchajcie uwa偶nie historyjki o dw贸ch latawcach.

By艂y sobie dwa latawce. Jeden weso艂y i mi艂y, a drugi z艂o艣liwy i nieprzyjemny. Ten pierwszy zawsze chcia艂 si臋 bawi膰, a drugi robi艂 tylko psikusy. Pewnego dnia z艂o艣liwy latawiec tak szybko przelecia艂 obok ma艂ej wiewi贸rki, 偶e straci艂a r贸wnowag臋 i spad艂a z ga艂臋zi. Weso艂y latawiec dowiedzia艂 si臋, co zrobi艂 jego kolega. Oj, chocia偶 by艂 mi艂y, bardzo sie zdenerwowa艂. Przelecia艂 z du偶膮 pr臋dko艣ci膮 ko艂o z艂o艣liwego latawca, z艂apa艂 go za d艂ugi ogon i zaci膮gn膮艂 do ma艂ej wiewi贸rki. Jeszcze siedzia艂a pod drzewem i p艂aka艂a. Latawiec, kt贸ry nigdy nie my艣la艂, 偶e mo偶e komu艣 zrobi膰 krzywd臋, teraz bardzo si臋 zawstydzi艂. Przeprosi艂 wiewi贸reczk臋 i poprosi艂, 偶eby z艂apa艂a go za ogon, a on doleci z ni膮 do jej dziupli na drzewie. I tak zrobili. Od tej pory oba latawce bawili si臋 zgodnie. Oba by艂y weso艂e i mi艂e, a ten kt贸ry wcze艣niej by艂 z艂o艣liwy, teraz bardzo uwa偶a艂, 偶eby jego zabawy nie sprawi艂y komu艣 przykro艣ci. 

Odpowiedzcie na pytania:

- Jakie na pocz膮tku by艂y latawce? 

- Jakie wydarzenie sprawi艂o, 偶e z艂o艣liwy latawiec zrozumia艂, 偶e 藕le post臋puje?

- Kto mu pom贸g艂 to zrozumie膰?

- Dlaczego nale偶y reagowa膰, gdy komu艣 dzieje si臋 krzywda?

- W jaki spos贸b Wy mo偶ecie reagowa膰, gdy widzicie, 偶e komu艣 dzieje si臋 co艣 z艂ego?

殴r贸d艂o: Kraina przedszkolaka. Wyd. Mac Edukacja


Czwartek, 15.04.2021 r.

Kochani!

Dzi艣 mamy dla was propozycj臋 zabawy z emocjami.

Rodzic贸w prosimy o przygotowanie lusterka oraz o narysowanie trzech min pokazuj膮cych emocje: rado艣膰, smutek i z艂o艣膰.

Przygotowa艂y艣my proste wzory do przerysowania.


RADO艢膯


SMUTEK


Z艁O艢膯

Najpierw rodzice prezentuj膮 poszczeg贸lne emocje i sprawdzaj膮 czy dzieci pami臋taj膮 jak si臋 nazywaj膮.

Przed lusterkiem dzieci pr贸buj膮 na艣ladowa膰 prezentowane miny. Nie jest to 艂atwe, ale sprawia du偶o rado艣ci.


Nast臋pnie minki przecinamy na p贸艂, mieszamy i prosimy dzieci o ponowne ich u艂o偶enie. Dzi臋ki temu po膰wicz膮 spostrzegawczo艣膰, uwag臋 i ma艂膮 motoryk臋.

Bawcie si臋 dobrze :)

艢roda, 14.04.2021 r.

Witajcie馃槉

Dzisiaj z rodzicami wybierzcie si臋 w "Podr贸偶 do krainy emocji: z艂o艣ci, rado艣ci i smutku". Ka偶da kraina znajduje si臋 w innym miejscu pomieszczenia i jest oznaczona symbolem odzwierciedlaj膮cym dan膮 emocj臋 (rado艣膰 - s艂o艅ce, smutek - chmura, z艂o艣膰 - burza). W krainach tych s艂ycha膰 muzyk臋 odpowiedni膮 do emocji: z艂o艣ci, smutku i rado艣ci. Roz艂贸偶cie w r贸偶nych cz臋艣ciach pokoju karteczki z napisem: Z艁O艢膯, RADO艢膯, SMUTEK i ich symbolami. Ustawcie si臋 w poci膮g (dziecko i rodzic) i ruszajcie 艣piewaj膮c piosenk臋, np. "Jedzie poci膮g".  W krainie z艂o艣ci ludzie chodz膮 obra偶eni, s膮 藕li i zagniewani, tupi膮 nogami, zaciskaj膮 d艂onie w pi臋艣ci i krzycz膮 (przedstawcie te emocje za pomoc膮 gestu, mimiki, ruchu). Nast臋pnie poci膮g rusza dalej i zatrzymuje si臋 w krainie smutku. Tutaj ludzie chodz膮 markotni, p艂acz膮. Na ko艅cu poci膮g rusza do krainy rado艣ci, gdzie ludzie s膮 zawsze u艣miechni臋ci, 偶yczliwi i pomocni wobec siebie, witaj膮 si臋 z nami serdecznie.

Powiedzcie rodzicowi, w kt贸rej krainie podoba艂o si臋 Wam najbardziej i dlaczego?


Wtorek, 13.04.2021 r.

Kochane Jag贸dki.

Pozostajemy w temacie opieki nad zwierz臋tami :) Popro艣cie rodzic贸w aby przeczytali wam wierszyk, a nast臋pnie porozmawiajcie o nim.

„Dzie艅 na wsi” Dominiki Niemiec

Pobyt na wsi u dziadk贸w to dopiero wyzwanie…
Dzie艅 si臋 tam zaczyna inaczej,
Trzeba zadba膰 od rana o wszystkie zwierz臋ta,
wcze艣nie jest 艣niadanie.
Da膰 je艣膰 i pi膰 bez wyj膮tku wszystkim w ca艂ym obrz膮dku.
o kr贸likach, o 艣winkach, o owcach pami臋ta膰.
Ju偶 s艂ycha膰 radosne beczenie, chrumkanie,
Owce wypu艣ci膰 na hale, to dla nich miejsce wspania艂e.
gdy im porz膮dnie rozczesz臋 grzyw臋,
to znaczy, 偶e zwierz臋tom smakuje ich 艣niadanie. Konie s膮 w stajni bardzo szcz臋艣liwe,
W stajni, w chlewiku, na dworze, ca艂y dzie艅 trwa praca.
gdy je z czu艂o艣ci膮, dok艂adnie wyszczotkuj臋, parskaj膮 g艂o艣no, m贸wi膮c „dzi臋kuj臋”.
sam kiedy艣 b臋d臋 jak dziadek wspania艂ym gospodarzem.
Dopiero gdy si臋 艣ciemnia, z dziadkiem do domu wracam.
Jestem zm臋czony, lecz wiem, 偶e gdy zwierz臋tom trosk臋 oka偶臋,

Drodzy rodzice. Porozmawiajcie ze swoimi dzie膰mi o opiece nad zwierz臋tami. Poni偶ej mamy kilka pomocniczych pyta艅 dotycz膮cych wiersza. 

Jakie zwierz膮tka wyst臋powa艂y w wierszu?  (owce, kr贸liki, konie, 艣winki)

Gdzie zwierz膮tka mieszka艂y? Na wsi czy w mie艣cie?

Dlaczego trzeba o nie dba膰? (pomagaj膮 ludziom, daj膮 produkty do jedzenia, same nie potrafi膮 o siebie zadba膰 - potrzebuj膮 pomocy)

Jak o nie trzeba dba膰? (da膰 im je艣膰 i pi膰, wypu艣ci膰 na dw贸r, by pobiega艂y, wyczy艣ci膰 i wyszczotkowa膰)

Czy chcieliby艣cie kiedy艣 pojecha膰 na wie艣 i pomaga膰 przy zwierz臋tach?

W czym by艣cie mogli pom贸c?

Zach臋camy do odwiedzenia gospodarstwa rolnego :)


Poniedzia艂ek, 12.04.2021 r.

Witajcie kochani!

W tym tygodniu rozmawiamy o zwierz臋tach na wsi. S膮 to bardzo wa偶ne zwierz膮tka, bo dzi臋ki nim mamy mleko, serki, jajka. Czy wiecie, kt贸re zwierz臋 daje mleko? A kt贸re jajka?

 
KROWA



KOZA



KURA


G臉艢

Wszystkie zwierz臋ta potrzebuj膮 uwagi i opieki. Te 偶yj膮ce na wsi ci臋偶ko pracuj膮, aby da膰 jak najlepsze i najsmaczniejsze produkty od siebie. Pami臋tajcie, 偶e trzeba je szanowa膰 i o nie dba膰, aby mog艂y by膰 szcz臋艣liwe. Pami臋tajcie, 偶e zwierz臋ta, tak samo jak ludzie, potrzebuj膮 mi艂o艣ci i gest贸w przyja藕ni - pog艂askania lub smako艂yk贸w z r臋ki opiekuna. Nie podzi臋kuj膮 s艂owami, ale oka偶膮 to na pewno innym gestem :)



馃惙馃惔馃悿馃悇 KOCHAJMY ZWIERZ臉TA! 馃悘馃悙馃悜


Pi膮tek, 09.04.2021 r. 

Kochane Jag贸dki!

Wiosna to czas dobrego humoru i rado艣ci. Jak tylko pojawia si臋 s艂o艅ce na niebie, a偶 chce si臋 i艣膰 na d艂ugi spacer i odetchn膮膰 pe艂n膮 piersi膮.

Dzi艣 waszym zadaniem jest mocno przytuli膰 mam臋 i tat臋 i powiedzie膰 im jak bardzo ich kochacie. Popo艂udniu id藕cie na spacer nawet je艣li popada czy b臋dzie wia艂o, bo i tak ju偶 mamy WIOSN臉 :)



Czwartek, 08.04.2021 r.

Drogie Jag贸dki!

Ka偶dy z was przynajmniej raz mia艂 wizyt臋 u lekarza. Bywa, 偶e odczuwacie l臋k, obaw臋 przed lekarzem. Zastan贸wcie si臋 co jest tego powodem. Mo偶e kolor fartucha, albo wygl膮d gabinetu?

Pokolorujcie obrazek u偶ywaj膮c wielu kolor贸w kredek. 


Pami臋tajcie, 偶e lekarz chce wam pom贸c szybciej wyzdrowie膰, a jego badanie nie boli.


艢roda, 07.04.2021 r.

Kochane Jag贸dki!

Proponujemy wam dzi艣 wsp贸ln膮 zabaw臋 z rodzicami. Dowiecie si臋, gdzie znajduje si臋 serce i pos艂uchacie jego odg艂osu. Je艣li macie stetoskop mo偶ecie go wykorzysta膰.


Poczuj swoje serce.

Sta艅cie spokojnie. Po艂贸偶cie r臋k臋 po lewej stronie klatki piersiowej. Czy czujecie swoje serce? A teraz przy艂贸偶cie ucho do klatki piersiowej mamy lub taty i pos艂uchajcie jak im bije serce. Chcecie poczu膰 je bardziej? Zacznijcie wi臋c razem biega膰 w miejscu (10sek.). Potem wyobra藕cie sobie, 偶e jeste艣cie du偶膮 pi艂k膮, kt贸ra skacze (10sek.), a nast臋pnie po艂贸偶cie si臋 na pod艂odze i wyobra藕cie sobie, 偶e p艂ywacie w morzu (10sek.). Zatrzymajcie si臋. Spokojnie wsta艅cie i po艂贸偶cie r臋k臋 na swoim sercu, a potem zn贸w pos艂uchajcie serca rodzica. Czy teraz czujecie swoje serce?


Serce jest 艣ci艣le zwi膮zane z emocjami. Je艣li jeste艣cie zdenerwowani lub rozbawieni b臋dzie ono bi艂o szybciej i mocniej. Je艣li jeste艣cie zrelaksowani serce b臋dzie bi艂o wolno i spokojnie.

Wtorek, 06.04.2021 r.

Dzie艅 dobry馃槉

            Kochane "Jag贸dki", wczoraj obchodzili艣my drugi dzie艅 艢wi膮t Wielkanocnych - Lany Poniedzia艂ek, nazywany r贸wnie偶 艢migusem - dyngusem. Pomy艣lcie, jakie emocje Wam towarzyszy艂y? Szcz臋艣cie, rado艣膰, a mo偶e smutek, czy te偶 z艂o艣膰. Porozmawiajcie o swoich uczuciach z rodzicami, rodze艅stwem. Wyja艣nijcie, kiedy zabawa w "polewanie si臋 wod膮" wywo艂uje u艣miech na naszych twarzach oraz kiedy nie sprawia nam ona przyjemno艣ci. Wyra藕cie swoje emocje za pomoc膮 mimiki. Pobawcie si臋 z bliskimi osobami w odgadywanie minek. Wykorzystajcie lusterka. Narysujcie weso艂膮 lub smutn膮 mink臋.

Zapami臋tajcie, 偶e zabawa jest fajna wtedy, kiedy wszystkim sprawia przyjemno艣膰.



Pi膮tek, 02.04.2021 r.

Kochane Jag贸dki!

Pobawcie si臋 dzi艣 z rodzicami w zabaw臋: 

Malowanie po omacku.

Dziecko zamienia si臋 w "malarza", ale ze zwi膮zanymi oczami. Rodzic pomaga mu malowa膰, poprzez kierowanie jego r臋k膮 do farby i na kartk臋 papieru. Tworz膮 razem wyj膮tkowy obraz. Kiedy dzie艂o jest sko艅czone "pomocnik" - rodzic zdejmuje "malarzowi" chust臋 z oczu i razem pr贸buj膮 odgadn膮膰, po pojawi艂o si臋 na kartce. P贸藕niej nast臋puje zamiana r贸l i rodzic staje si臋 "malarzem" a dziecko "pomocnikiem" :)



Pami臋tajcie o posprz膮taniu po sko艅czonej zabawie!

Czwartek, 01.04.2021 r.

"Koszyczek dobrych s艂贸w" - zabawa

Przygotujcie dla ka偶dego z domownik贸w koszyczek (mo偶e by膰 s艂oiczek, pude艂eczko itp.).Wk艂adajcie przez ca艂y dzie艅 do swoich koszyczk贸w "dobre s艂owa" o innych domownikach, np. mama zrobi艂a pyszne 艣niadanie - jest 艣wietn膮 kuchark膮, siostra jest fajna - odda艂a mi swojego lizaka, tato jest sprawiedliwy - podzieli艂 nam klocki po r贸wno, itp. "Dobre s艂owa" mo偶na pisa膰 lub rysowa膰. Wieczorem usi膮d藕cie wsp贸lnie i przeka偶cie innym domownikom wszystkie "dobre s艂owa" z waszych koszyczk贸w. Zobaczycie jakie czary b臋d膮 si臋 dzia艂y... Bo tylko "dobre s艂owa" mog膮 czarowa膰. Narysujcie swoje emocje: radosn膮 lub smutn膮 bu藕k臋.

                                                                    馃槉馃槉馃槉

                


艢roda, 31.03.2021 r.

Kochane Jag贸dki i kochani rodzice.

W tym trudnym czasie bywa, 偶e towarzysz膮 nam silne i trudne do opanowania emocje. Nie da si臋 ich wy艂膮czy膰 lub nagle zmieni膰 na inne, ale mo偶na po膰wiczy膰 nad nimi kontrol臋.

艢wietnie si臋 nada do tego zabawa "RAKIETA":

Zamieniamy si臋 w rakiet臋, kt贸ra wyrusza w podr贸偶! 

Najpierw delikatnie uderzamy palcami w pod艂og臋, coraz bardziej przy艣pieszaj膮c, nagle uderzaj膮c ca艂ymi d艂o艅mi. Wstajemy, klaszczemy d艂o艅mi, i zaczynamy tupa膰 nogami coraz szybciej i g艂o艣niej. Tworz膮c rakiet臋 wyci膮gamy r臋ce w g贸r臋, ruszamy si臋 swobodnie, a nast臋pnie l膮dujemy na pod艂odze.

W podobne zabawy bawimy si臋 w przedszkolu o poranku, np. zabawa w deszcz (ma艂y deszcz - kucamy, lekko uderzamy paluszkami o pod艂og臋, coraz wi臋kszy deszcz - uderzamy mocniej, ulewa - uderzamy ca艂ymi d艂o艅mi, a偶 nagle ulewa zaczyna mija膰 - ponownie delikatnie uderzamy paluszkami o pod艂og臋, pojawia si臋 s艂o艅ce - wstajemy i wyskakujemy najwy偶ej jak potrafimy, po czym zn贸w pojawia si臋 delikatny deszcz - kucamy i uderzamy delikatnie paluszkami o pod艂og臋 itd.)

Mi艂ego dnia! 馃槉馃榾


Wtorek, 30.03.2021 r.

Dzie艅 dobry 馃槉

Jakie dzisiaj s膮 Wasze nastroje? Jak si臋 czujecie? Mam nadziej臋, 偶e jeste艣cie zdrowi, rado艣ni i pe艂ni energii. Dzisiaj proponuj臋 Wam, aby艣cie przygotowali sobie kartki i kredki do rysowania (mog膮 by膰 te偶 farby) oraz nagrania r贸偶nej muzyki (radosnej - szybkiej - skocznej i spokojnej - smutnej - wolnej). Zastan贸wcie si臋 chwilk臋, co sprawia Wam rado艣膰, a co smutek? Z jakimi barwami kojarz膮 si臋 Wam odczuwane emocje? Spr贸bujcie je narysowa膰 lub wyra藕cie sw贸j nastr贸j barwnymi plamami.

Rado艣膰 - barwy jasne, muzyka - szybka, skoczna

Smutek - barwy ciemne, muzyka - spokojna, wolna


Mi艂ego dnia! 馃槉馃槉馃槉 


Poniedzia艂ek, 29.03.2021 r.

Kochane Jag贸dki!

W tym tygodniu nie mo偶emy si臋 spotka膰 w przedszkolu :( Wiemy, 偶e mo偶ecie by膰 smutni, mo偶ecie si臋 z艂o艣ci膰 lub po prostu nudzi膰.

Mamy propozycj臋 fajnej zabawy na dobry i z艂y humor. 

                                                                WESO艁Y - SMUTNY



            Rodzic rysuje na kartkach papieru dwie bu藕ki: smutn膮 i weso艂膮. Najpierw musi si臋 upewni膰, 偶e dziecko wie, kt贸ra bu藕ka jest weso艂a, a kt贸ra smutna. Nast臋pnie kartki z minkami k艂adzie na pod艂odze. Rodzic w艂膮cza weso艂膮 muzyk臋 (mo偶e by膰 w telefonie, 偶eby szybko przerywa膰 piosenk臋). Dziecko ta艅czy swobodnie. Rodzic robi przerw臋 w muzyce i wypowiada s艂owo: "smutny" lub "weso艂y", a dziecko wskakuje na odpowiedni膮 mink臋. Powtarzamy zabaw臋 3-4 razy.

    Mo偶na te偶 utrudni膰 zabaw臋. Gdy nast臋puje przerwa w muzyce, rodzic m贸wi s艂owo "smutny", a zadaniem dziecka jest wskoczy膰 na odpowiedni膮 mink臋 i okaza膰 emocj臋 (mo偶e udawa膰 p艂acz, tupa膰 ze z艂o艣ci lub rycze膰 jak tygrys) . To samo ze s艂owem "weso艂y" - dziecko g艂o艣no si臋 艣mieje, skacze lub macha r膮czkami :)

Mi艂ej zabawy!

Ps. Du偶o si臋 przytulajcie! 馃拺


Pi膮tek, 20.11. 2020 r.

Kochane Jag贸dki!

Proponujemy Wam weso艂膮 zabaw臋 z rodze艅stwem lub rodzicami 馃懆馃懅馃懄馃懇馃應

NALE艢NIK

Nale艣nik to zwyk艂y koc, o kt贸ry popro艣cie mam臋 lub tat臋. Ka偶dy nale艣nik kryje w sobie pyszny 艣rodek (serek, d偶em, nutella). To wy stajecie si臋 tym, co najlepsze w nale艣niku :)  Kt贸re nadzienie wybieracie? Rodzic nak艂ada was (bo jeste艣cie nadzieniem) na kocyk i zawija w nale艣nik. Uwa偶ajcie, bo mo偶e trzeba b臋dzie was troszk臋 ugnie艣膰 ;) Mo偶e nast膮pi膰 zmiana "nadzienia". Rodzic chwyta koniec nale艣nika i odwija go tak, 偶eby nadzienie si臋 wyturla艂o. Jest to zabawa, kt贸ra 艣wietnie zacie艣nia relacje rodzic-dziecko, ale tak偶e wprowadza w 艣wietny humor i wywo艂uje kup臋 艣miechu  馃榾馃榾馃榾馃榾

Du偶o rado艣ci!

P. Beata


Czwartek, 19.11.2020 r.

            Drogie "Jag贸dki" przyjrzyjcie si臋 uwa偶nie obrazkom na zdj臋ciu i powiedzcie, jakie emocje towarzysz膮 dzieciom. Jak my艣licie, co czuje ch艂opiec widz膮c przez okno, 偶e na zewn膮trz pada deszcz? Co czuje ch艂opiec wybieraj膮c si臋 na dw贸r? Jak czuj膮 si臋 dzieci skacz膮ce przez ka艂u偶e? 



Nazwijcie te emocje, okre艣lcie te偶 jaki macie nastr贸j w tym momencie i spr贸bujcie go narysowa膰, np. za pomoc膮 u艣miechni臋tej lub smutnej bu藕ki.
                                    馃槉 馃槦
Mi艂ego dnia,

p. Dorota :)


艢roda, 18.11.2020 r.

Kochane Jag贸dki. Drodzy rodzice.

Czasem zdarza si臋, 偶e dziecko na co艣 si臋 z艂o艣ci lub ma jaki艣 problem, z kt贸rym nie mo偶e sobie poradzi膰. Psuje wtedy zabawki, staje si臋 z艂o艣liwe, bije lub p艂acze. Porozmawiajcie najpierw z nim na ten temat, a je艣li nie chce o tym m贸wi膰, po prostu przytulcie i b膮d藕cie obok niego. Wasze dziecko na pewno poczuje si臋 lepiej, wiedz膮c, 偶e nie jest samo ze swoimi problemami.

A tu prosta propozycja zabawy na roz艂adowanie z艂o艣ci. Potrzebne b臋d膮 tylko gazety :)

WRZU膯 Z艁O艢膯 DO KOSZA

Pozwalamy dziecku na roz艂adowanie napi臋cia poprzez podarcie gazety. W momencie, gdy b臋dzie gotowe na podj臋cie spokojnej rozmowy, symbolicznie wrzucamy gazet臋 do kosza.


Mi艂ego dnia!

P. Beata


Wtorek, 17.11.2020 r.

Kochane "Jag贸dki", oto propozycje zabaw relaksacyjnych wg Marty Bogdanowicz na dzisiaj:

"Sze艣膰 parasoli" (A. 艁ada-Grodzicka) - masa偶yk relaksacyjny

Dziecko le偶y na brzuchu, rodzic siedzi obok i recytuj膮c wiersz  kre艣li poszczeg贸lne wzory na plecach dziecka. Potem nast臋puje zamiana r贸l.

Kiedy deszcz na dworze pada,

to w szatni stoi kolorowych

parasoli gromada.

Ten pierwszy w esy-floresy -

to parasol Teresy.

Drugi - czerwony w k贸艂ka -

to parasol Jurka.

Trzeci - be偶owy w kropki

to parasol Dorotki.

Czwarty - 偶贸艂ty w kwiatki

to parasol Beatki.

Pi膮ty - w ciapki zielony - 

to parasol Ilony.

Sz贸sty - niebieski w kratk臋 -

wybra艂 sobie Ma艂gorzatk臋.

Z Ma艂gorzatk膮 chodzi wsz臋dzie 

i czeka, a偶 deszcz b臋dzie.


"Jesie艅" (B. Ko艂odziejski) - masa偶yk relaksacyjny

Drzewom we w艂osy dmucha wiatr,     - dmuchamy we w艂osy

a deszczyk kropi: kap, kap, kap           - delikatnie opukujemy plecy

krople kapi膮 r贸wniute艅ko,

szepcz膮 cicho: "m贸j male艅ki,              - g艂aszczemy po w艂osach i ca艂ym ciele

艣pij ju偶, 艣pij, 艣pij, ju偶 艣pij, ju偶 艣pij".

Leci listek, leci przez 艣wiat,                 - przesuwamy opuszkami palc贸w po plecach

gdzie艣 tam na ziemi臋 cicho spad艂         - lekko naciskamy w jednym miejscu

leci drugi, leci trzeci                           - przesuwamy opuszkami palc贸w po plecach dwa razy

biegn膮 zbiera膰 listki dzieci.                   - szybko stukamy wszystkimi palcami

I z u艣miechem wszystkie li艣cie             - g艂aszczemy dziecko po plecach

uk艂adaj膮 w pi臋kne ki艣cie.


Mi艂ej zabawy,

p. Dorota :)


Poniedzia艂ek, 16.11. 2020 r.



Czasem pewnie dopada Was smutek, ale nie martwcie si臋. Mam propozycj臋 dw贸ch zabaw, kt贸re wnet poprawi膮 poniedzia艂kowe humory. Koniecznie zapro艣cie do zabawy rodzic贸w i rodze艅stwo. :)


Spaghetti


Sta艅cie bardzo blisko siebie z opuszczonymi r臋koma. Mama/tata opowiada „ Wyobra藕my sobie, 偶e jeste艣my wi膮zkami spaghetti, kt贸re mo偶e by膰 podane na obiad. Jeste艣my w garnku z wod膮. Po chwili makaron zaczyna mi臋kn膮膰, staje si臋 coraz bardziej mi臋kki i powoli opada na dno garnka tworz膮c lu藕ny k艂臋buszek. Zachowujmy si臋 tak jak gotowane spaghetti do momentu, a偶 krzykn臋: sos pomidorowy!. Wtedy wolno nam wsta膰 i potrz膮sn膮膰 r臋kami i nogami, by poczu膰 si臋 wspaniale.”

Lustrzane odbicia

Rodzic z dzieckiem staje naprzeciwko siebie. Rodzic wykonuje ruchy, a dziecko go na艣laduje, a potem zamiana.


12 - 13.11.2020 r.


Drodzy rodzice, kochane dzieci.


W tym trudnym czasie towarzyszy Wam wiele r贸偶nych emocji. Dzieci, zw艂aszcza najm艂odsze, nie rozumiej膮 sytuacji, w kt贸rej si臋 znalaz艂y. Nie wiedz膮, dlaczego nie mog膮 by膰 w przedszkolu i ile czasu to potrwa.

Warto odwr贸ci膰 uwag臋 od smutku czy niepewno艣ci i na ka偶dym kroku, je艣li to mo偶liwe, rozmawia膰 z dzieckiem na temat tego jak si臋 czuje i jak mu min膮艂 dzie艅. Podczas 艣niadania porozmawiajcie o snach z minionej nocy. Je艣li dziecko nie pami臋ta, to wymy艣lcie wsp贸lnie najpi臋kniejszy sen (mo偶e jakie艣 wspomnienie z wakacji). Je艣li dziecko ma problem z mow膮, to mo偶ecie co艣 wsp贸lnie narysowa膰. W ci膮gu dnia du偶o si臋 przytulajcie i u艣miechajcie do siebie. 


Zawsze znajdzie si臋 te偶 chwila na powiedzenie sobie mi艂ych s艂贸w. Proponuj臋 zabaw臋 "Mi艂e s艂owa". Przygotujcie pi艂k臋. Usi膮d藕cie w kole na pod艂odze. Je艣li to mo偶liwe, zapro艣cie wszystkich domownik贸w do zabawy. Mama zaczyna zabaw臋: turla pi艂k臋 do dziecka, m贸wi膮c jego imi臋 i co艣 mi艂ego o nim, np.: "Turlam pi艂k臋 do Zuzi, kt贸ra pi臋knie dzi艣 si臋 sama uczesa艂a / do Kubusia, kt贸ry si臋 艣licznie u艣miecha" itp. Dziecko kontynuuje zabaw臋, m贸wi膮c co艣 mi艂ego siostrze, bratu lub rodzicom. Je艣li ma trudno艣膰 z m贸wieniem, mo偶na powymienia膰 si臋 ca艂usem, przytuleniem, u艣miechem (liczy si臋 ka偶dy mi艂y gest).



Mi艂ego przytulania :)
Pani Beata



Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz