Emocjonalny obszar rozwoju

13.12.2021

Kolejne zadanie będzie bardzo miłe dla Was i dla Waszych rodziców.

 

Codziennie przed snem niech Wasi rodzice wypowiadają zdanie- „Kocham Cię, gdy…? I podadzą trzy przykłady. Potem Wasza kolej. Wszyscy starajcie się szukać nowych odpowiedzi. Wymagać to będzie przypominania sobie różnych szczegółów z całego dnia.


10.12.2021.

Drogie dzieci wysłuchajcie piosenki Agaty Świętoń pt.: :Radość". 

Opowiedzcie o sytuacjach, w których było Ci wesoło i narysuj jedną z nich 


 

9.12.2021

Drogie Sówki!

Określ swoje emocje w dniu dzisiejszym:



8.12.2021

Drogie Sówki!

Dzisiaj zapraszamy do  wspólnego tworzenia "Historii o Świętym Mikołaju"

Rodzice wraz z dziećmi tworzą historię o Mikołaju

...Święty Mikołaj od rana był bardzo smutny, bo .......(dziecko kończy zdanie, np. nie spadł śnieg).

Mikołaj zastanawia się, jak rozwiezie prezenty i poszedł po pomoc do ........


Długość historii zależy od inwencji uczestników zabawy.



16.04.2021

Witajcie kochani.

Jak Wam upłynął dzień? Byłeś wesoły, smutny a może coś Cię zdziwiło? Pokoloruj buźkę, która odpowiada Twojemu obecnemu nastrojowi. Uzasadnij swój wybór.



15.04.2021

Czy ta kwoka, proszę pana, była dobrze wychowana? - rozmowa o uczuciach i nastrojach inspirowane wierszem "Kwoka".
 

 

Rodzic zadaje dzieciom pytanie:
  • Jak się czuli goście, kiedy kwoka była nieuprzejma?
  •  Jak wy byście się czuli na ich miejscu?
  •  Czy zdarza się wam mieć taki humor, jak miała kwoka?
  • Co najchętniej byście robili, gdy jesteście rozgniewani?
Rodzic zwraca uwagę, że nie wolno nikogo krzywdzić, gdy jesteśmy zagniewani. Ukierunkowuje propozycje dzieci na pozytywne sposoby rozładowywania napięcia, np. wybieganie się na świeżym powietrzu, malowanie farbami, posłuchanie muzyki itp.

 

14.04.2021- Środa


Dłoń

Razem z dzieckiem nawzajem odrysowujemy swoje dłonie. Następnie w miejsce palców wpisujemy 5 swoich mocnych stron, co w sobie lubię, z czego jestem dumny, oczywiście maluchy mogą umieścić tam rysunki. Potem bierzemy drugą odrysowana dłoń i teraz następuje zamiana, dziecko wypisuje za co lubi mamę czy tatę, a rodzić wypisuje mocne strony swojej pociechy.

Dzięki tej zabawie nie tylko rodzić ma możliwość poznania, tego jak postrzega siebie dziecko, ale również maluch uświadamia sobie, że dużo potrafi i w wielu czynnościach, sytuacjach czy zachowaniach jest dobry. Na koniec zabawy tak uzupełnione rysunki dłoni można zawiesić w widocznym miejscu, by zawsze można było zerknąć na swoje mocne strony.


13.04.2021 - Wtorek

    Zapraszamy dziś do rozwiązania kart pracy związanych z emocjami. Będą potrzebne kredki i  2 białe kartki.  Dziecko po wykonaniu zadania wybiera jedną przyjemną i  jedną nieprzyjemną emocję i rysuje kiedy się tak czuło.


12.04.2021 - Poniedziałek

Dziś zapraszamy Was drogie dzieci do zabawy „Pokaż i nazwij emocje” . Czeka na was ruletka (losowanie) emocji. Waszym zadaniem będzie nazwanie wylosowanej emocji i jej zaprezentowanie.

https://wordwall.net/pl/resource/1037470/spo%c5%82eczne/emocje


09.04.2021 - Piątek

Wspólne rysowanie Dokończcie zdanie i narysujcie opisywaną sytuację. np. Jestem szczęśliwy gdy, odwiedza mnie babcia i dziadek .)

 Jestem szczęśliwy, gdy…

Dziś w domu radość sprawiło mi…

Kiedy jest mi smutno to…

Gdy się boję, pomaga mi…


08.04.2021 - Czwartek

"Jak wyglądają emocje"

Do zabawy będzie potrzebne lustro – najlepiej duże, w którym widać całą twarz i sylwetkę dziecka.

1. Zaczynacie od przeglądania się lustrze i prezentowanie min przedstawiających różne uczucia – rodzic podaję nazwę emocji, a zadaniem dziecka jest pokazać, jak wygląda ktoś, kto się tak czuje – jakie robi miny, jak wygląda jego ciało (np. co dzieje się z dłońmi, kiedy ktoś jest zły, a co kiedy płacze), ·


                             

07.04.2021

Radzimy sobie z emocjami – rozwijanie umiejętności nazywania emocji i radzenia sobie z nimi.

Rodzic prezentuje ilustracje w przypadkowej kolejności. Dzieci opowiadają, co się na nich znajduje, zastanawiają się, jak mogą się czuć przedstawione osoby i nazywają uczucia, które im towarzyszą. Następnie próbują odpowiedzieć, co one mogłyby zrobić, aby pomóc np. chłopcu, który płacze; chłopcu, który przez przypadek zniszczył koledze budowlę; chłopcu, który stoi pod karuzelą; dziewczynce, która spadła z roweru.

 

 

06.04.2021

Zapraszamy Was, abyście dziś zostali aktorami. Popatrzcie na ilustracje, powiedzcie jakie emocje są na nich przedstawione. Następnie wyraźcie te emocje za pomocą gestu, mimiki twarzy, ale nie używając słów. 

ZŁOŚĆ

SMUTEK

RADOŚĆ



02.04.2021

"Pokaż uczucia" - zabawa parateatralna

Potrzebne rzeczy: lusterka

Rodzic siada z dzieckiem wygodnie na podłodze/dywanie. Możecie brać też udział w zabawie całą rodziną. Każdy z domowników otrzymuje lusterko. Rodzic opisuje jakąś sytuację, a reszta uczestników zabawy próbuje wczuć się w daną sytuację i zrobić adekwatną do niej minę.
Przykładowe sytuacje:

Piotruś zgubił się na kiermaszu, nigdzie nie widział rodziców.
Maciuś znalazł zabawkę, którą kiedyś zgubił.

Ala zobaczyła na spacerze dużego psa, który szedł bez smyczy.
 

Zdania zależą od Waszych pomysłów. Możecie również zmieniać się rolami – raz zdanie wypowiada rodzic, a dziecko robi minę, a następnym razem dziecko wymyśla zdanie – rodzic minę. Możecie również razem usiąść przed dużym lustrem i wykonywać różne miny jednocześnie. 😊


01.04.2021

Przeganiamy smutek – malowanie palcami na dużym formacie

Przed przystąpieniem do pracy rodzic rozmawia z dziećmi na temat kolorów kojarzących się z wybranymi emocjami: smutkiem i radością. Rodzic odtwarza dowolną smutną muzykę, a maluchy zastanawiają się, jaki ma ona charakter i za pomocą jakich kolorów mogą oddać ten nastrój. Podczas słuchania utworu dzieci malują dłońmi na arkuszach formatu A3. Kiedy „smutne” prace wyschną, rodzic może zapytać, w jaki sposób przegonić smutek z ilustracji. Dzieci podają pomysły, a na koniec mogą dokończyć malowanie pracy farbami w wesołych kolorach lub ozdobić smutne obrazki kawałkami kolorowego papieru i bibuły.

31.03.2021

Zabawa paluszkowa - Dobry humor (Katarzyna Tomiak-Zaremba)

Gdy dobry humor masz,

dosięgnąć możesz gwiazd.

(uniesienie dłoni nad głowę,

łączenie i energiczne otwieranie palców)

Przytulasz wszystkich wkoło

(ściskanie obu dłoni)

i bawisz się wesoło.

(wykonanie dłońmi „młynka”)

Zarażasz tym humorem:

(przesyłanie „całusów”)

rano, w południe, wieczorem

(wyliczanie na palcach jednej ręki do trzech)

i wkrótce wszyscy wkoło 

 (zatoczenie rękami dużego koła)

też bawią się wesoło.

(wykonanie dłońmi „młynka”)

 

30.03.2021

Dzisiejszą aktywność proponujemy połączyć z zabawą "czarodziejska różdżka", która znajduje się w zakładce "społeczny obszar rozwoju". Podczas naśladowania bajkowych postaci, dodatkowo modyfikujcie zabawę, aby pokazywać za pomocą mimiki różne emocje. Dziecko może samo wymyślać, jak dana pokazywana przez niego postać się czuje i Państwo próbujcie odgadnąć dlaczego. Można również ułożyć z dzieckiem historię i określić, co się zdarzyło, a dziecko musi odgadnąć, jaką emocję powinno pokazać. 😊

29.03.2021

Dzisiaj proponujemy Państwu stworzenie tablicy z emocjami. Doskonale wiemy, że emocje oraz ich nazywanie nie należą do najłatwiejszych, dlatego musimy trochę poćwiczyć! 😊 Weźcie kartkę papieru, flamaster i wspólnie - całą rodziną - stwórzcie swoją tablicę. Niech będą na niej imiona wszystkich członków rodziny (jeśli dziecko potrafi napisać swoje imię, niech zrobi to samodzielnie). Możecie wydrukować buźki przedstawiające emocje, możecie spróbować sami rysować dany nastrój, wybór należy do Was. Ważne, abyście każdego dnia wspólnie siadali, określali emocję, która Wam towarzyszy i spróbowali powiedzieć, dlaczego tak jest. 

Zachęcajmy dzieci do rozmawiania o emocjach. 😊



19.11.2020

Bajka o misiu, który bał się ciemności.

Dzieci mają dużą wyobraźnię i często boją się ciemności. Obejrzyjcie bajkę i porozmawiajcie o emocjach, które towarzyszyły misiowi i spróbujcie je "oswoić". Może dzięki takim rozmowom nie będzie Wam już potrzebna zapalona nocna lampka przy łóżku dziecka.



18.11.2020

Zabawa w lustro – ta zabawa może przybierać dwie formy. Będzie nam potrzebne lustro, najlepiej duże, w którym widać całą twarz i sylwetkę dziecka.

  • przeglądanie się lustrze i prezentowanie min przedstawiających różne uczucia – rodzic podaję nazwę emocji, a zadaniem dziecka jest pokazać, jak wygląda ktoś, kto się tak czuje – jakie robi miny, jak wygląda jego ciało,
  • dzieci lub rodzic z dzieckiem dobierają się w parę i siadają naprzeciw siebie. Jedna osoba z pary jest lusterkiem. Zadaniem tej osoby jest naśladowanie min, jakie pokazuje druga osoba. Po kilku minutach zamiana ról w parze.

 

16.11.2020

W dowolnym momencie – dziecko określa emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne.


13.11.2020

Na dziś proponujemy zabawę przeciwko agresji 

„Podróż do Krain: Radości, Wściekłości i Spokoju”.

Wykonujemy określone ruchy – dzieci je powtarzają, mogą wymyślać też nowe. Rodzic mówi:  

Udajemy się dziś w podróż do tajemniczego kraju. Jedziemy długo pociągiem. Wreszcie pociąg zatrzymuje  się,  dotarliśmy  do  Krainy  Radości. Ludzie, którzy tu mieszkają, są zawsze radośni i uśmiechnięci. Cieszą się już od rana, jak tylko wstaną. Przeciągają się z zadowoleniem, witają się z nami uśmiechem, podskakują do góry z radości, obejmują nas i tańczą z nami, nikt nie jest sam. Niestety musimy jechać dalej. Wsiadamy do pociągu i jedziemy... Nagle robi się ciemno. Pociąg staje. Dotarliśmy do Krainy Wściekłości. Tu  mieszkają  ludzie,  którzy  czują  się  obrażeni i  niesprawiedliwie  traktowani.  Są  źli  i  zdenerwowani, tupią nogami, potrząsają głowami, ściskają dłonie w pięści i wołają: „Nie lubię cię!”. Wreszcie nasza lokomotywa sapie i wzywa nas do pociągu. Zatrzymujemy się, nabieramy dużo powietrza do płuc i uspokajamy się. Wsiadamy do pociągu i jedziemy dalej... Pociąg zatrzymuje się na końcowej stacji – jesteśmy w Krainie Spokoju. Wszyscy ludzie uśmiechają się, poruszają się  ostrożnie  i  spokojnie,  delikatnie głaszczą się nawzajem, prowadzą się za ręce albo siedzą spokojnie obok siebie. Jest cicho...

Fantazja w czasie podróżowania nie ma granic. Można się przemieszczać innym środkiem lokomocji niż pociąg. Podróż powinna się zakończyć w Krainie Spokoju. Rodzic pyta dzieci, jak się czują w trakcie podróży i po jej zakończeniu.

 

10.11.2020

Emocje są bardzo ważne nie tylko w życiu dorosłych, ale również dzieci. Aby rozwijać ten obszar rozwoju wystarczy w dowolnym momencie wspólnie z dzieckiem określać swoje emocje i odczucia.

Dziecko narysowało dla Was obrazek? 
Niech Wam opowie, jak się czuło podczas rysowania.
 
Dziecko pomogło Wam przygotować obiad?
Powiedzcie, jak się czujecie!

Każda okazja jest świetna do mówienia jak się czujemy!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz