Posłuchaj, obejrzyj, opowiedz

XVII 22.06.2020 r. 

Kochane dzieci!

Dziś przygotowałam dla Was
pewien film z "Wakacyjna podróż".
Obejrzyjcie go z uwagą, sprawdzcie gdzie 
pojechali na wakacje Olek i Ada 😊.


Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

1. Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?
2.Co się stało z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
3. Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?
4. Co jeszcze ronbili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?
5. W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

Świetnie Wam poszło! 👏



_____________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Włączcie dziecku słuchowisko, ale dzielcie je na fragmenty. Zatrzymujcie co chwilę, zadając pytanie do właśnie usłyszanego fragmentu. Jeśli trzeba - możecie powtórzyć to, co było powiedziane, a następnie zadać pytanie, np. "O czym marzyła Ada?". Jeśli dziecko nie będzie w stanie odpowiedzieć, że o locie samolotem, to pokażcie mu obrazek samolotu. Możecie wcześniej przygotować sobie różne obrazki, które będą służyły Wam za podpowiedź dla dziecka, np. samolot, globus, Włochy, kapitan, fontanna itp. Kiedy przerobicie cały tekst, dziecko może jeszcze raz ponazywać obrazki i spróbować go opowiedzieć.  



👂👀👄


XVI 15.06.2020 r.
Kochane dzieci, 

lato to zwykle słoneczna i gorąca pora roku. Warunki sprzyjają zabawom i spędzaniu czasu na dworze. Nasza propozycja do wspólnej zabawy to robienie zamków z piasku. 
Spójrzcie na ilustracje i opowiedzcie co się na nich dzieje.



1. Dziewczynka siedzi na piasku.


2. Dziewczynka nasypuje piasek do wiaderka.


3. Dziewczynka buduje zamek z piasku.


4. Zamek z piasku gotowy, prezentuje się naprawdę pięknie.

Możemy zadać dziecku różne pytania do ilustracji: 
  • Co ma przy sobie?  
  • Jak ubraną jest dziewczynka?
  • Jak myślisz co dziewczynka będzie robiła?
  • Masz pomysł co powstanie z tego piasku?
  • Jakiego koloru jest wiaderko dziewczynki?
Na koniec prosimy dziecko żeby opowiedziało całą historię. 
____________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Pozwólcie dziecku dłużej przyjrzeć się ilustracji. Zadajcie pytanie "Co widzisz na obrazku?" - wraz z dzieckiem wskazujcie elementy na obrazku i nazywajcie je. Następnie spróbujcie  określać czynności wykonywane przez dziewczynkę np.: "To jest zamek", "Dziewczynka zbudowała zamek". 




👂👀👄


XV 08.06.2020 r.


Kochane dzieci,

Zbliżają się wakacje, może wybierzecie się w jakoś podróż z rodzicami. 
Ja zapraszam Was na wyprawę w góry. 
Obejrzyjcie film i posłuchajcie o czym trzeba pamiętać.





A teraz odpowiedź:

1. Dokąd wybrały się misie?
2. Co zabieramy na wędrówkę w góry do plecaka?
3. Czy potrzebne jest ciepłe ubranie na wędrówki w górach?



____________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Podzielcie film na krótsze fragmenty. Zadawajcie dziecku pytania po każdym wysłuchanym fragmencie filmu.  



👂👀👄



XIV 01.06.2020 R. - Co lubią dzieci


Kochane dzieci, 
dziś wyjątkowy dzień w roku - Dzień Dziecka, jesteśmy pewne, że na każde z dzieci czeka jakaś niespodzianka. My mamy w prezencie wiersz Włodzimierza Melzackego, który przypomina nam dorosłym co dzieci lubią najbardziej 😊




Co lubią dzieci
Autor Włodzimierz Melzacki

Co lubią dzieci?
słońce – gdy świeci,
deszcz – kiedy pada,
wiatr – kiedy gada,
mróz – kiedy szczypie,
śnieg – kiedy sypie…
 Każdą pogodę
 z upałem, chłodem,
 o każdej porze…
 Byle na dworze!


👂👀👄



XIII 28.05.2020 r.- Pan Ratownik Medyczny

Kochane dzieci,
Na świecie jest wielu ludzi, którzy wykonują różne zawody. 
Każdy zawód jest ważny, potrzebny. 
Dziś posłuchajcie  na temat zawodu - ratownik medyczny. 
Dowiecie się kim jest i gdzie pracuje, a potem odpowiedzcie na kilka pytań. 


Czas na kilka pytań :

✔ Kim jest Pan na filmie i czym się zajmuje?
✔ Jakiego koloru jest strój ratownika?
✔ Wymień pojazdy jakimi ratownicy pomagają ludziom.
✔ Wymień numery alarmowe.

W odpowiedziach na pytania pomogą Wam rysunki. 😊









__________________________________________________

DOSTOSOWANIE:

Obejrzyjcie i wysłuchajcie filmu. Podzielcie go na krótsze fragmenty i rozmawiajcie z dzieckiem na temat tego, co właśnie usłyszało. Możecie od razu przy zatrzymaniu filmu pokazywać mu powyższe obrazki, pasujące do tego co usłyszało. Najpierw je omówcie, a dopiero później zadajcie do nich pytanie. Kiedy obejrzycie i omówicie z dzieckiem film, możecie na koniec jeszcze raz zadać pytania i zobaczyć, co udało się zapamiętać. 

✅Kim jest Pan na filmie?
✅Czym się zajmuje?
✅Jakie są pojazdy wykorzystywane w zawodzie ratownika medycznego?
✅Jakie są numery alarmowe?
✅Co zrobić kiedy zobaczymy kogoś potrzebującego pomocy? 



👂👀👄



XII 25.05.2020 r.- Album rodzinny

Kochane Dzieci,
Witam Was słonecznie 🌞
i mam dla Was następujące zadania.

1. Dokończ zdania:

    ★  Moja rodzina to…
       ★  Najbardziej lubię z mamą…
      ★   Mój tata pracuje…
      ★   Z babcią i dziadkiem często…
     ★    Mój brat/siostra bardzo lubi…

Jak za pewne zauważyliście, dzisiejsze zajęcia poświęcamy rodzinie. 
Tym wszystkim, których kochacie i lubicie z nimi przebywać.


2. Posłuchajcie wiersza:

Album rodzinny
Teresa Chwastek-Latuszkowa

Mamy pewną książkę,
grubszą, cenniejszą od innych
-to stary, spięty klamrą
album rodzinny.
Z szafy wyjmuje go babcia,
ostrożnie na stole kładzie
i wodząc palcem po zdjęciach
w głąb czasu nas prowadzi.
Tu mama! Z mysim ogonkiem...
Kiedy dziewczynką była.
Babcia? W fartuszku, w mundurku.
Tak do szkoły chodziła.
Tato w wojskowym mundurze
-był wtedy na ćwiczeniach.
Dziadek? Z fajką...
W dymie i we wspomnieniach.
A na ostatniej stronie
-może nas rozpoznacie?
Ja, moja starsza siostra
i Psotka- nasz przyjaciel.

Pytania do wiersza:
✔   Dlaczego album rodzinny jest cenniejszy od innych książek?
✔ Co zawiera taki album? 


3. Zadanie dla chętnych:
Uzupełnij drzewo genealogiczne swojej rodziny – 
możesz ich samodzielnie narysować albo wkleić zdjęcia.


Dobrej zabawy! 😊
Pozdrowienia dla Waszych rodzin!
_____________________________________________________

DOSTOSOWANIE:


Dostosujcie początkowe pytania do swojej rodziny i swojej sytuacji. Najpierw zadajcie dziecku pytanie, np. "Co najbardziej lubisz robić z mamą?" a następnie zwróćcie uwagę, aby odpowiedziało całym zdaniem - "Najbardziej lubię z mamą...". Tak samo postępujcie z każdym innym, możecie oczywiście zadać ich więcej. 😊
Następnie powoli przeczytajcie dziecku treść wiersza, dzieląc go na krótsze fragmenty. Jeśli macie możliwość – podpierajcie tekst obrazkami - po każdym fragmencie połóżcie przed dzieckiem obrazek, który mu odpowiada (możecie skorzystać z poniższych lub znaleźć takie, które Wy chcecie). Po skończeniu, przeczytajcie po fragmencie jeszcze raz i zadawajcie do niego pytania, np. Co to jest? Jak wygląda? Co się znajduje w albumie? Itp. Nie pospieszajcie dziecka, dajcie mu czas na zastanowienie się nad odpowiedzią. Jeśli już przerobicie cały tekst, możecie poprosić dziecko, aby na podstawie obrazków spróbowało Wam powiedzieć, o czym był wierszyk. Pamiętajcie, aby pochwalić dziecko za wysiłek włożony w wykonanie zadania, wbrew pozorom nie jest ono takie łatwe. 😊
Dobrze, gdybyście po zakończeniu omawiania wiersza wyciągnęli swój album ze zdjęciami i obejrzeli go wraz z dzieckiem. Możecie wykonać również powyższe drzewo genealogiczne. Nie musicie go drukować, można narysować je samemu. Pomóżcie dziecku w tym oraz przypomnijcie mu przy okazji Wasze imiona, imiona rodzeństwa i dziadków.

Mamy pewną książkę,
grubszą, cenniejszą od innych
-to stary, spięty klamrą
album rodzinny.

Z szafy wyjmuje go babcia,
ostrożnie na stole kładzie
i wodząc palcem po zdjęciach
w głąb czasu nas prowadzi.

Tu mama! Z mysim ogonkiem...
Kiedy dziewczynką była.

Babcia? W fartuszku, w mundurku.
Tak do szkoły chodziła.



Tato w wojskowym mundurze
-był wtedy na ćwiczeniach.



Dziadek? Z fajką...
W dymie i we wspomnieniach.



A na ostatniej stronie
-może nas rozpoznacie?
Ja, moja starsza siostra
i Psotka- nasz przyjaciel
!




👀👂👄
 
 

XI.18.05.2020r.- Kochamy bajki



Kochane dzieci!

Dziś zapraszam Was do poznania pewnego domu, 
gdzie jest bardzo wesoło i dzieją się magiczne rzeczy.
Zamknijcie oczy, posłuchajcie wiersza i wyobraźcie sobie
to wszystko co usłyszycie. 




Kochamy bajki
Magdalena Podobińska

W naszym domu zawsze jest wesoło,
-wystarczy rozejrzeć się wkoło.
Na dywan wyskakują z książeczek
uwielbiane na całym świecie,
kolorowe, bajkowe postacie
Na pewno wszyscy je znacie.
Pan Hilary swoich okularów szuka
Mały Staś po głowie się stuka
Staś ten nazywa się Staś Pytalski
i nie wie, kto to Słoń Trąbalski
Puchatek rozgląda się za miodem
Nawet Nody nadjechał samochodem
Kopciuszek zgubił swój bucik
Głośno zapiał jakiś kogucik
Kaczka Dziwaczka o znaczki pyta,
Skarży okropnie Skarżypyta
Paweł z wędką siedzi na komodzie
Samochwała ogląda program o modzie
Pod drzwi zajechała ciężka lokomotywa
Rybka Nemo w wannie pływa
Stefek Burczymucha przed myszką ucieka
Kotek prosi o rzekę mleka
Reksio wesoło merda ogonem
Franklin ze swej skorupy wystawił głowę
W fotelu siedzi przemądrzała sowa
Koziołek Matołek szuka Pacanowa
Dziadek rzepki wyciągnąć nie może
Sójka pyta, czy leci ktoś nad morze
Skrzatuś porządku przyszedł pilnować
Świnki przed wilkiem chcą się schować
Śpiąca Królewna ziewa, bo śpiąca
W przedpokoju wilk ściga zająca
Małpa figlarz szykuje się do kąpieli
Bambo w mące chce się wybielić
Miś trzyma się za kłapnięte uszko
Pszczółka Maja wącha kwiatuszki
Komar z komarem się przekomarza
Tygrys bryka, więc trzeba uważać
Codziennie wszyscy się spotykamy
Gdy wspólnie piękne bajki czytamy

Czy wiesz? : 

1. Które z postaci znasz? 
2. Czy w wierszu pojawiła się Twoja ulubiona postać z bajki? 
3. Czy w wierszu znalazła się ulubiona postać z bajek Twoich rodziców? 





👀👂👄




X.14.05.2020r.- Egzotyczne zwierzęta


Drogie Przedszkolaki! 

Dziś czekają na Was dwa wierszyki.  
Posłuchajcie uważnie i postarajcie się odpowiedzieć na pytania! 


1.      Gdzie miały udać się zwierzęta?
2.      Jak się przygotowały do wyjścia?
3.      Dlaczego żyrafa się zawstydziła? 




ZEBRA
A. Wojtyła

Cóż to za królowa klasy
w sukni w biało-czarne pasy
przez sawannę wciąż wędruje
wielbicieli wypatruje?
Cóż to za niewinna minka?
Ach! To konia jest kuzynka.
Choć nie przemknie po kryjomu
z racji dziwacznego stroju,
zebra się tym nie przejmuje,
dumnie w stadzie galopuje.
Nie oddala się zbytnio od wody,
bo to podstawa zdrowia i urody.
Jest zwierzęciem towarzyskim,
dobrze czuje się z kimś bliskim.
Choć ma dużą rodzinę i wcale nie musi
widziana jest czasem wśród antylop i strusi,
gdy całym stadem się do nich przyłącza
skubie trawę, je liście, pędy i kłącza.
Niewielu wrogów posiada,
dlatego tak liczna jest zebr gromada.
Mieszka w Afryce, bardzo daleko,
w cyrku lub ZOO możesz cieszyć nią oko.
Zobaczyć ją chociaż raz wypada,
bo oryginalną urodę posiada.
A przy tym to zwierzę egzotyczne
jest bardzo przyjazne i sympatyczne.



1.      Jak wygląda zebra?
2.      Czyją jest kuzynką?
3.      Co jedzą zebry?
4.      Gdzie możemy spotkać zebrę? 




👀👂👄


IX.11.05.2020r- Afryka



Dzień dobry Kochane Dzieci!

Dzisiaj chciałabym opowiedzieć Wam 
o miejscu bardzo, bardzo odległym – o Afryce. 




1. Afryka to drugi największy kontynent na świecie. Jest również uważany za najstarszy.
2. To z Afryki mamy najlepsze banany, kakao, kawę i herbatę
3. Afrykę zamieszkują:

➤ Słoń afrykański – największe zwierzę lądowe
  Gepard – najszybsze zwierzę na Ziemi
➤ Struś – największy i najcięższy ptak nielot
➤ Żyrafa – najwyższe zwierzę świata
➤ Lew – uważany symbolicznie za króla zwierząt

Zaliczamy je do zwierząt egzotycznych. Dlaczego? Ponieważ nie występują one w Polsce na naturalnych okolicznościach przyrody. O tych egzotycznych zwierzętach chciałabym Wam opowiedzieć.

Czy wiecie, że:

 Długość słonia afrykańskiego wraz z trąbą wynosi nawet 7,5 m a waga około 7 ton! (to bardzo dużo). Zwierzęta te charakteryzują się ogromnymi uszami, trąbą oraz kłami (zwanymi „ciosami”).


 Gepard jest najszybszym biegającym ze ssaków zamieszkujących Ziemię. Sprzyja temu jego zwinna, delikatna budowa i niewysoka waga, dzięki której osiąga ogromne przyspieszenie. Gepardy jako jedyne wielkie koty nie ryczą, natomiast wydają dźwięki podobne do szczekania, mruczenia, miauczenia.



 Struś afrykański to największy i najcięższy ptak nielot. Ciekawostką jest, że to samiec wysiaduje jaja i tylko on zajmuje się wyklutymi pisklętami. Jaja strusia potrafią ważyć nawet 1,5 kilograma – co równa się nawet 30-tu jajom kurzym!



 Lew – król zwierząt, którego poznamy po bujnej grzywie wokół głowy. Jest drugim co do wielkości kotem na Ziemi a jego ryk można usłyszeć nawet z 8 kilometrów!


Opowiedziałam Wam tylko o kilku zwierzętach zamieszkujących Afrykę. Jest ich o wiele więcej. Jeśli macie ochotę, zapraszam Was na film o wrocławskim ZOO. Zobaczycie tam jeszcze wiele gatunków zwierząt zamieszkujących ten kontynent.




Miłego oglądania !😀

Do rodziców:

Jak zachęcać dziecko do poznawania świata?
1. Zachęcajcie dziecko do zadawania pytań o to jak, dlaczego i co? Ważne jest cierpliwe udzielanie możliwie prostych odpowiedzi (dostosowanych do wieku i wiadomości dziecka) oraz traktowanie zadawanych przez dziecko pytań poważnie.
2. Zapoznajcie dziecko z mapą i globusem zanim zetknie się z nim w szkole.
3. Czytajcie dziecku książki dotyczące różnych zakątków świata, oglądajcie albumy
4. Organizujcie z dzieckiem kulinarne podróże po świecie – można poznawać potrawy z innych części świata, eksperymentować z przyprawami.





👀👂👄




VIII. 04.05.2020r.- Łąka

Drogie Przedszkolaki!!

 Dziś poznajemy łąkę i jej mieszkańców 🐞🐝🐜. 
Posłuchajcie 👂 uważnie wiersza, a potem odpowiedzcie na pytania. 



"Łąka"
I.R. Salach 

Łąka tylu ma mieszkańców,
 zwierząt, roślin kolorowych.
 Tu motylek, a tam pszczółka,
 tutaj kwiatek – o, różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
 więc zatańczmy z nimi chwilę.



A teraz pytania, obrazki będą waszą podpowiedzią.



1. Co to jest łąka? 
(łąka - to teren porośnięty trawami i innymi roślinami zielonymi, który zamieszkują różnorodne owady i zwierzęta).
2. Jakie owady i zwierzęta można spotkać na łące?
3. Jak myślisz jaki owad nazywamy bożą krówką ?(biedronka)









Obejrzyjcie jakie jeszcze zwierzęta można spotkać na łące. 
Ciekawe czy je rozpoznacie?






                            👀👂👄




VII.27.04.2020r.- Symbole narodowe


Drogie Przedszkolaki!

Dziś dowiemy się jakie są polskie symbole narodowe.  
Słuchajcie filmu uważnie, bo czeka na Was kilka pytań. 
Przed obejrzeniem filmu przypomnijcie sobie wiersz o małym Polaku. 


„Kto Ty jesteś? Polak mały!”

Władysław Bełza

Kto ty jesteś?
Polak mały.

Jaki znak twój?
Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz?
Między swemi.

W jakim kraju?
W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia?
Mą ojczyzną.

Czym zdobyta?
Krwią i blizną.

Czy ją kochasz?
Kocham szczerze.

A w co wierzysz?
W Polskę wierzę.

Czym ty dla niej?
Wdzięczne dziecię.

Coś jej winien?
Oddać życie.


Powodzenia! 



👀👂👄



VI.23.04.2020r.- U Weterynarza

Moi  Mili!
Czy Wy wiecie, jaki doktor leczy
chore zwierzątka ? 

Posłuchajcie wiersza o pewnym piesku
i jego doktorze.



 „Poszły pieski do lekarza”

Poszły pieski do lekarza,
czasem pieskom to się zdarza.

Alfa czuł się bardzo chory,
mówił, że go brzuszek boli.

Nie mógł jeść i pić też nie,
ciągle mówił, że mu źle.

Weterynarz pieska zbadał,
kilka pytań jemu zadał.

i już wiedział w czym przyczyna,
co zbroiła mała psina.

Alfa wypił mleczko kwaśne,
myśląc, że szybciutko zaśnie.

Może ktoś powie "nie wierzę",
jemy tylko rzeczy świeże!

Czy pamiętasz:

1. Gdzie udał się piesek Alf?
2. Po co piesek udał się do weteryniarza?
3.Co zjadł piesek, że bolał go brzuch?




Po wysłuchaniu wiersza  spróbuj 
ułożyć obrazki w odpowiedniej kolejności. 







Świetnie Wam poszło👍



👀👂👄




V.20.04.2020r.- Wiosna w wiejskiej zagrodzie



Kochane Dzieci!
Dzisiaj opowiem Wam o zwierzętach, które mieszkają na wsi. 
Może spotkaliście je w zagrodach u swojej babci lub cioci
 albo podczas wycieczki do gospodarstwa agroturystycznego? 

Wysłuchajcie opowiadania:

D. Niewola - „Wiosna w wiejskiej zagrodzie”

Przemek pojechał z rodzicami na wieś, do babci. Podróż była daleka, ale chłopiec nie marudził ani trochę, tak bardzo podobał mu się babciny domek z ogrodem, obora i podwórko, po którym spacerowały kury, kaczki i kotek Filutek.
-Już chciałbym tam być-mruczał.
Droga prowadząca przez wieś była bardzo wąska-auta z trudem się mijały.
-Nareszcie-odetchnął Przemek, gdy wszyscy stanęli przed furtką babcinego domu.
Chłopiec pierwszy pchnął bramę, wbiegł na podwórko i ...
Wielkie białe ptaszysko sycząc i wyciągając dziób sunęło na niego.
-Ratunku! On mnie zje!- darł się chłopiec.
Napastnik jednak wcale nie przestraszył się krzyku, tylko syczał dalej. Z opresji wyratowała wnuka babcia.
-To gąsior- wyjaśniła-Jest zły, bo nie lubi koloru czerwonego (a taki właśnie miał dres miał Przemek).
Gdy chłopiec trochę ochłonął i zjadł pajdę wiejskiego chleba z miodem, rozejrzał się po podwórku.
-Babciu! Babciu!- wołał- Popatrz, jakie żółciutkie kłębuszki.
-To małe kaczki- wyjaśniła. -Aza też ma potomstwo-dodała.
Za chwilę chłopiec głaskał pieski, które lizały jego ręce.
-Łaskoczesz-mówił śmiejąc się do brązowego szczeniaczka.
Niespodzianka czekała go też w oborze, bo okazało się, że obok brązowej krowy stoi brązowy cielaczek.
W kurniku zaś podsłuchał rozmowę kur.
-Ko, ko-już wkrótce będą pisklęta.
-Kod-ko dak, tak, tak.
Wieczorem pełen wrażeń gawędził wesoło z babcią.
-Jakie to dziwne -mówił-że na wiosnę w zagrodzie jest tylu nowych lokatorów.-Kaczuszki, gąski, cielaczek-wyliczał.
-Zgadnij wnusiu, jakie jeszcze małe zwierzątka wnet tu zobaczysz?- pytała babcia.
Może...-może świnki-odrzekł Przemek.

Odpowiedzcie na pytania:
1. Gdzie pojechał Przemek z rodzicami?
2. Jakiego zwierzęcia wystraszył się Przemek na podwórku?
3. Czy wiecie jak nazywają się zwierzęta na ilustracjach zamieszczonych poniżej?








Na pewno udało Wam się odgadnąć 😊. Na wszelki wypadek sprawdźcie odpowiedzi:

1. gęś
2. krowa
3. kura
4. pies
5. kaczka

4. Czy wiecie jak nazywają się dzieci tych zwierząt? Przyjrzyjcie się ilustracjom i odpowiedzcie na to pytanie:






Odpowiedzi: 
1.1. gąsiątko
1.2. cielę / cielątko / cielaczek
1.3. kurczę / kurczątko
1.4. szczenię / szczeniątko
1.5. kaczę / kaczątko



Do rodziców:
Celem niniejszych zajęć było wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego. Poza tym dzieci utrwaliły nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka (a także ich potomstwa) oraz rozwinęły umiejętność swobodnego wypowiadania się na zadane pytania.


👀👂👄



IV.14.04.2020r.- Na zdrowie


Kochane dzieci! 🌞🌷

Wiosna przyszła do nas na dobre. Jest coraz cieplej, za oknem świeci słońce,
 ale mam nadzieję, że nie zapominacie o tym,aby nie wychodzić na zewnątrz.
Dziś przypomnimy sobie kilka zasad dbania o zdrowie na co dzień.
 Czas spędzany w domu, również możecie wykorzystać aktywnie,
 dbając o swoją kondycję a przy tym – dobry humor😀.
 W zdrowym ciele, zdrowy duch!

Zapraszam do wysłuchania wiersza:

" Na zdrowie"
B. Lewandowska

Doktor Rybka niech nam powie,
 Jak należy dbać o zdrowie!

Kto chce prosty być jak trzcina, 
Gimnastyką dzień zaczyna!

Całe ciało myje co dzień
 Pod prysznicem, w czystej wodzie!

Wie, że zęby białe czyste
 Lubią szczotkę i dentystę!

Pije mleko. Wie, że zdrowo
 Chrupać marchew na surowo!

Kiedy kicha, czysta chustka
 Dobrze mu zasłania usta!

Chcesz, to zobacz na obrazku, 
Jak jeść jabłka bez zarazków!

Rób tak samo, bo chcesz chyba 
Taki zdrowy być jak ryba!



Kochani, proszę Was o udzielenie odpowiedzi na pytania:

1. O czym jest wiersz?
2. W jaki sposób należy dbać o zdrowie?

- Łatwe? Też tak myślę!


Mam dla Was jeszcze jedno zadanie.
 Spróbujcie wybrać obrazki, które pasują do danej zwrotki.
 Uwaga! Nie do każdej zwrotki
 znajdziecie ilustrację - zastanówcie się dobrze.
 Jestem pewna, że Wam się uda.









Brawo! Udało się Wam? Jeśli nie, poproście o pomoc Waszych rodziców.
Chciałam Wam jeszcze przypomnieć o jednej rzeczy.
 Nie było mowy o tym w naszym wierszu
 a to przecież bardzo ważna sprawa! Kiedy należy myć ręce?


Ilustracje pochodzą z zestawu materiałów dydaktycznych w zasobach Przedszkola nr. 3 im. Jana Brzechwy w Błoniu pt. „Dbamy o zdrowie – higiena”


Teraz już wszystko wiecie! Życzę Wam dużo zdrowia!





👀👂👄




III.08.04.2020r.-Koszyczek Wielkanocny




Drogie Przedszkolaki!

Dziś mamy dla Was opowiadanie o tym 
co znajduje się w wielkanocnym koszyczku. 
Mam nadzieję, że po wysłuchaniu opowiadania 
odpowiecie na parę pytań. Słuchajcie uważnie!  


Ewa Stadtmüller
Koszyczek wielkanocny

Mama, jak co roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetą.
My go przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru – zdecydowała babcia. – Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek.
– Oczywiście – odpowiedziała mama. – Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje.
Franio z powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu.
Od czego zaczniemy układanie? – spytała babcia.
Od baranka -zdecydował Franio. – On jest najważniejszy.
A dlaczego? – chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła.
Bo to znak Pana Jezusa – wyjaśnił jej brat. – On zmartwychwstał i dlatego świętujemy.
Ale pisanki też są ważne, prawda?
Prawda. – Kiwnęła głową babcia. – Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek wykluwają się…
Kurczaczki – odpowiedział szybko Franio.
Kurczaczki! – olśniło Amelkę. – Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa – dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć?
No pewnie!
Mama powiedziała, żebyśmy nie zapomnieli o chlebie – przypomniał sobie Franio.
Oby nam go nigdy nie zabrakło. – Kiwnęła głową babcia. – Co jeszcze włożymy?
Kiełbaskę? – Amelka z lubością pociągnęła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska pachniała w całej kuchni.
Smakowite wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu – wyjaśniła babcia.
Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem – poinformował dla porządku Franio.  – Chociaż ja to go specjalnie nie lubię. Kiedy tato go tarł, tośmy wszyscy płakali.
– Zupełnie jak w życiu. – Westchnęła babcia. – Raz jest uśmiech, a raz łzy. Gdyby słońce świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody.
A sól też jest potrzebna? – zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama postawiła obok miseczki z chrzanem.
Też pytanie! – Babcia aż wzięła się pod boki. – Czy potrzebna?! Jeszcze jak! Spróbowałabyś nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby było ich niewielu, potrafią zmieniać świat na lepszy.
Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami – przypomniało się Amelce.
To bukszpan. – Uśmiechnęła się babcia. – Kiedy udekorujemy nim koszyczek będzie nie tylko smakowicie, ale i pięknie.
Jeśli skończyliście, możemy iść do kościoła – oświadczyła mama, stawiając na stole koszyczek pani Halinki.
Dzieciaki z ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbaska, sól, chrzan… Zupełnie jak u nas.
A czemu te jajka są takie rude? – zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki w koszyczku sąsiadki.
Pani Halinka gotuje wielkanocne jajka w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już intensywny brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki – odpowiedziała babcia.
I ma jeszcze taką małą babeczkę – zauważyła Amelka.
Pewnie dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. – Uśmiechnęła się mama.
Oj, byłabym zapomniała. – Sięgnęła do kieszeni. – To czekoladowy zajączek od niej, z życzeniami, aby i wam było słodko w te święta.

Pytania do opowiadania:
1.      Jakich świąt dotyczy opowiadanie?
2.      Co dzieci szykują z babcią?
3.      Co kładziemy do wielkanocnego koszyczka?
4.  Czy pamiętasz dlaczego kładziemy do koszyczka: baranka, kiełbaskę, jajka, bukszpan?











👀👂👄


III.04.04.2020r.- Wielkanocna bajeczka




Kochane Dzieci,

Dziś zapraszam Was w krainę opowieści.
 Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie…

Agnieszka Galica – Bajeczka Wielkanocna




Drodzy Rodzice, proszę o zadanie kilku pytań dzieciom odnośnie treści opowiadania:

1. Co robiło Słonko?
2. Dlaczego Słonko budziło Bazie, Kurczaczka, Zajączka i Baranka?
3. Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?


Zachęcam też Państwa do rozmów z dziećmi o tradycjach wielkanocnych. Przybliżcie im symbole związane z tymi świętami:

Baranek – zwycięstwo Jezusa Chrystusa nad grzechem i śmiercią
Jajka – symbol życia
Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia
Sól – odstraszenie od zła

Poprzez opowiadanie i czytanie rozwijamy myślenie i mowę dziecka. Kształtujemy też umiejętność poprawnego redagowania odpowiedzi ustnych na podany temat.



👀👂👄



II.31.03.2020r.-  Wiosna-pierwsze oznaki


Kochane Przedszkolaki !


Dzisiaj przygotowałyśmy dla Was króciutki film na temat obecnej pory roku. Pewnie już wiecie o czym będzie. Ale sprawdźmy czy macie rację i jak dobrymi jesteście słuchaczami i oglądaczami 😊 





Teraz pewnie z łatwością odpowiecie mamie/tacie na pytania:

1.     Ile jest pór roku?
Wymień je i pokaż liczę pór na palcach.
2.     Jaka jest teraz pora roku?
3.     Po czym rozpoznasz, że jest wiosna?
4.     Wymień wiosenne kwiaty ( mogą być dwa).
5.     Jaki ptak zwiastuje wiosnę?
6.     Jakie zwierzę budzi się z zimowego snu?


Świetnie Ci poszło! Stanowczo jesteś ekspertem od pory roku Wiosna 😊

👀👂👄


I.26.03.2020r. - Oznaki Wiosny


Kochani! 


Dziś proponujemy poszukać wraz z Olkiem i Adą oznak wiosny. Posłuchajcie opowiadania " Oznaki wiosny". Słuchajcie uważnie, ponieważ czekają na Was pytania i tylko najlepsi słuchacze odpowiedzą na nie poprawnie. Do dzieła !




Kto słuchał uważnie ten pewnie wie:


Jaka pora roku występowała w opowiadaniu?

Kto szukał oznak wiosny?

Jakie oznaki wiosny udało się znaleźć naszym bohaterom?


Małe podpowiedzi 😉

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz