XVII 22.06.2020 r.
____________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
XV 08.06.2020 r.
XIV 01.06.2020 R. - Co lubią dzieci
XIII 28.05.2020 r.- Pan Ratownik Medyczny
__________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
XII 25.05.2020 r.- Album rodzinny
Album rodzinny
DOSTOSOWANIE:
Z szafy wyjmuje go babcia,
ostrożnie na stole kładzie
i wodząc palcem po zdjęciach
w głąb czasu nas prowadzi.
Tu mama! Z mysim ogonkiem...
Kiedy dziewczynką była.
Babcia? W fartuszku, w mundurku.
Tak do szkoły chodziła.
Tato w wojskowym mundurze
-był wtedy na ćwiczeniach.
Dziadek? Z fajką...
W dymie i we wspomnieniach.
A na ostatniej stronie
-może nas rozpoznacie?
Ja, moja starsza siostra
i Psotka- nasz przyjaciel!
👀👂👄
XI.18.05.2020r.- Kochamy bajki
Czy wiesz? :
1. Które z postaci znasz?
X.14.05.2020r.- Egzotyczne zwierzęta
Cóż to za królowa klasy
w sukni w biało-czarne pasy
przez sawannę wciąż wędruje
wielbicieli wypatruje?
Cóż to za niewinna minka?
Ach! To konia jest kuzynka.
Choć nie przemknie po kryjomu
z racji dziwacznego stroju,
zebra się tym nie przejmuje,
dumnie w stadzie galopuje.
Nie oddala się zbytnio od wody,
bo to podstawa zdrowia i urody.
Jest zwierzęciem towarzyskim,
dobrze czuje się z kimś bliskim.
Choć ma dużą rodzinę i wcale nie musi
widziana jest czasem wśród antylop i strusi,
gdy całym stadem się do nich przyłącza
skubie trawę, je liście, pędy i kłącza.
Niewielu wrogów posiada,
dlatego tak liczna jest zebr gromada.
IX.11.05.2020r- Afryka
VIII. 04.05.2020r.- Łąka
👀👂👄
VII.27.04.2020r.- Symbole narodowe
VI.23.04.2020r.- U Weterynarza
Kochane dzieci!
Dziś przygotowałam dla Was
pewien film z "Wakacyjna podróż".
Obejrzyjcie go z uwagą, sprawdzcie gdzie
pojechali na wakacje Olek i Ada 😊.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
1. Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?
2.Co się stało z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
3. Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?
4. Co jeszcze ronbili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?
5. W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?
Świetnie Wam poszło! 👏
_____________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Włączcie dziecku słuchowisko, ale dzielcie je na fragmenty. Zatrzymujcie co chwilę, zadając pytanie do właśnie usłyszanego fragmentu. Jeśli trzeba - możecie powtórzyć to, co było powiedziane, a następnie zadać pytanie, np. "O czym marzyła Ada?". Jeśli dziecko nie będzie w stanie odpowiedzieć, że o locie samolotem, to pokażcie mu obrazek samolotu. Możecie wcześniej przygotować sobie różne obrazki, które będą służyły Wam za podpowiedź dla dziecka, np. samolot, globus, Włochy, kapitan, fontanna itp. Kiedy przerobicie cały tekst, dziecko może jeszcze raz ponazywać obrazki i spróbować go opowiedzieć.
👂👀👄
XVI 15.06.2020 r.
Kochane dzieci,
lato to zwykle słoneczna i gorąca pora roku. Warunki sprzyjają zabawom i spędzaniu czasu na dworze. Nasza propozycja do wspólnej zabawy to robienie zamków z piasku.
Spójrzcie na ilustracje i opowiedzcie co się na nich dzieje.
1. Dziewczynka siedzi na piasku.
2. Dziewczynka nasypuje piasek do wiaderka.
3. Dziewczynka buduje zamek z piasku.
4. Zamek z piasku gotowy, prezentuje się naprawdę pięknie.
Możemy zadać dziecku różne pytania do ilustracji: - Co ma przy sobie?
- Jak ubraną jest dziewczynka?
- Jak myślisz co dziewczynka będzie robiła?
- Masz pomysł co powstanie z tego piasku?
- Jakiego koloru jest wiaderko dziewczynki?
____________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Pozwólcie dziecku dłużej przyjrzeć się ilustracji. Zadajcie pytanie "Co widzisz na obrazku?" - wraz z dzieckiem wskazujcie elementy na obrazku i nazywajcie je. Następnie spróbujcie określać czynności wykonywane przez dziewczynkę np.: "To jest zamek", "Dziewczynka zbudowała zamek".
👂👀👄
XV 08.06.2020 r.
Kochane dzieci,
Zbliżają się wakacje, może wybierzecie się w jakoś podróż z rodzicami.
Ja zapraszam Was na wyprawę w góry.
Obejrzyjcie film i posłuchajcie o czym trzeba pamiętać.
A teraz odpowiedź:
1. Dokąd wybrały się misie?
2. Co zabieramy na wędrówkę w góry do plecaka?
3. Czy potrzebne jest ciepłe ubranie na wędrówki w górach?
____________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Podzielcie film na krótsze fragmenty. Zadawajcie dziecku pytania po każdym wysłuchanym fragmencie filmu.
👂👀👄
Kochane dzieci,
dziś wyjątkowy dzień w roku - Dzień Dziecka, jesteśmy pewne, że na każde z dzieci czeka jakaś niespodzianka. My mamy w prezencie wiersz Włodzimierza Melzackego, który przypomina nam dorosłym co dzieci lubią najbardziej 😊
Co lubią dzieci
Autor Włodzimierz Melzacki
Co lubią dzieci?
słońce – gdy świeci,
deszcz – kiedy pada,
wiatr – kiedy gada,
mróz – kiedy szczypie,
śnieg – kiedy sypie…
Każdą pogodę
z upałem, chłodem,
o każdej porze…
Byle na dworze!
👂👀👄
XIII 28.05.2020 r.- Pan Ratownik Medyczny
Kochane dzieci,
Na świecie jest wielu ludzi, którzy wykonują różne zawody.
Każdy zawód jest ważny, potrzebny.
Dziś posłuchajcie na temat zawodu - ratownik medyczny.
Dowiecie się kim jest i gdzie pracuje, a potem odpowiedzcie na kilka pytań.
Czas na kilka pytań :
✔ Kim jest Pan na filmie i czym się zajmuje?
✔ Jakiego koloru jest strój ratownika?
✔ Wymień pojazdy jakimi ratownicy pomagają ludziom.
✔ Wymień numery alarmowe.
W odpowiedziach na pytania pomogą Wam rysunki. 😊
__________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Obejrzyjcie i wysłuchajcie filmu. Podzielcie go na krótsze fragmenty i rozmawiajcie z dzieckiem na temat tego, co właśnie usłyszało. Możecie od razu przy zatrzymaniu filmu pokazywać mu powyższe obrazki, pasujące do tego co usłyszało. Najpierw je omówcie, a dopiero później zadajcie do nich pytanie. Kiedy obejrzycie i omówicie z dzieckiem film, możecie na koniec jeszcze raz zadać pytania i zobaczyć, co udało się zapamiętać.
✅Kim jest Pan na filmie?
✅Czym się zajmuje?
✅Jakie są pojazdy wykorzystywane w zawodzie ratownika medycznego?
✅Jakie są numery alarmowe?
✅Co zrobić kiedy zobaczymy kogoś potrzebującego pomocy?
👂👀👄
Kochane Dzieci,
Witam Was słonecznie 🌞
i mam dla Was
następujące zadania.
1. Dokończ zdania:
★ Moja rodzina to…
★ Najbardziej lubię z mamą…
★ Mój tata pracuje…
★ Z babcią i dziadkiem często…
★ Mój brat/siostra bardzo lubi…
Jak za pewne zauważyliście, dzisiejsze zajęcia poświęcamy
rodzinie.
Tym wszystkim, których kochacie i lubicie z nimi przebywać.
2. Posłuchajcie
wiersza:
Album rodzinny
Teresa
Chwastek-Latuszkowa
Mamy pewną książkę,
grubszą, cenniejszą od innych
-to stary, spięty klamrą
album rodzinny.
Z szafy wyjmuje go babcia,
ostrożnie na stole kładzie
i wodząc palcem po zdjęciach
w głąb czasu nas prowadzi.
Tu mama! Z mysim ogonkiem...
Kiedy dziewczynką była.
Babcia? W fartuszku, w mundurku.
Tak do szkoły chodziła.
Tato w wojskowym mundurze
-był wtedy na ćwiczeniach.
Dziadek? Z fajką...
W dymie i we wspomnieniach.
A na ostatniej stronie
-może nas rozpoznacie?
Ja, moja starsza siostra
i Psotka- nasz przyjaciel.
grubszą, cenniejszą od innych
-to stary, spięty klamrą
album rodzinny.
Z szafy wyjmuje go babcia,
ostrożnie na stole kładzie
i wodząc palcem po zdjęciach
w głąb czasu nas prowadzi.
Tu mama! Z mysim ogonkiem...
Kiedy dziewczynką była.
Babcia? W fartuszku, w mundurku.
Tak do szkoły chodziła.
Tato w wojskowym mundurze
-był wtedy na ćwiczeniach.
Dziadek? Z fajką...
W dymie i we wspomnieniach.
A na ostatniej stronie
-może nas rozpoznacie?
Ja, moja starsza siostra
i Psotka- nasz przyjaciel.
Pytania do wiersza:
✔ Dlaczego album rodzinny jest cenniejszy od
innych książek?
✔ Co zawiera taki album?
3. Zadanie dla
chętnych:
Uzupełnij drzewo genealogiczne swojej rodziny –
możesz ich
samodzielnie narysować albo wkleić zdjęcia.
Dobrej zabawy! 😊
Pozdrowienia dla Waszych rodzin!
_____________________________________________________DOSTOSOWANIE:
Dostosujcie początkowe pytania do swojej rodziny i
swojej sytuacji. Najpierw zadajcie dziecku pytanie, np. "Co najbardziej lubisz robić z mamą?" a następnie zwróćcie uwagę, aby odpowiedziało całym zdaniem - "Najbardziej lubię z mamą...". Tak samo postępujcie z każdym innym, możecie oczywiście zadać ich więcej. 😊
Następnie powoli przeczytajcie dziecku treść wiersza, dzieląc go na
krótsze fragmenty. Jeśli macie możliwość – podpierajcie tekst obrazkami - po każdym fragmencie połóżcie przed dzieckiem obrazek, który mu odpowiada
(możecie skorzystać z poniższych lub znaleźć takie, które Wy chcecie). Po skończeniu, przeczytajcie po fragmencie jeszcze raz i zadawajcie do niego pytania, np. Co to jest? Jak wygląda? Co się znajduje w
albumie? Itp. Nie pospieszajcie dziecka, dajcie mu czas na zastanowienie się
nad odpowiedzią. Jeśli już przerobicie cały tekst, możecie poprosić dziecko, aby na podstawie obrazków spróbowało Wam powiedzieć, o czym był wierszyk. Pamiętajcie, aby pochwalić dziecko za wysiłek włożony w wykonanie zadania, wbrew pozorom nie jest ono takie łatwe. 😊
Dobrze, gdybyście po zakończeniu omawiania wiersza wyciągnęli
swój album ze zdjęciami i obejrzeli go wraz z dzieckiem. Możecie wykonać
również powyższe drzewo genealogiczne. Nie musicie go drukować, można narysować
je samemu. Pomóżcie dziecku w tym oraz przypomnijcie mu przy okazji Wasze imiona,
imiona rodzeństwa i dziadków.
Mamy pewną książkę,
grubszą, cenniejszą od innych
-to stary, spięty klamrą
album rodzinny.
grubszą, cenniejszą od innych
-to stary, spięty klamrą
album rodzinny.
Z szafy wyjmuje go babcia,
ostrożnie na stole kładzie
i wodząc palcem po zdjęciach
w głąb czasu nas prowadzi.
Tu mama! Z mysim ogonkiem...
Kiedy dziewczynką była.
Babcia? W fartuszku, w mundurku.
Tak do szkoły chodziła.
Tato w wojskowym mundurze
-był wtedy na ćwiczeniach.
Dziadek? Z fajką...
W dymie i we wspomnieniach.
A na ostatniej stronie
-może nas rozpoznacie?
Ja, moja starsza siostra
i Psotka- nasz przyjaciel!
👀👂👄
XI.18.05.2020r.- Kochamy bajki
Kochane dzieci!
Dziś zapraszam Was do poznania pewnego domu,
gdzie jest bardzo wesoło i dzieją się magiczne rzeczy.
Zamknijcie oczy, posłuchajcie wiersza i wyobraźcie sobie
to wszystko co usłyszycie.
Kochamy bajki
Magdalena Podobińska
W naszym domu zawsze jest wesoło,
-wystarczy rozejrzeć się wkoło.
Na dywan wyskakują z książeczek
uwielbiane na całym świecie,
kolorowe, bajkowe postacie
Na pewno wszyscy je znacie.
Pan Hilary swoich okularów szuka
Mały Staś po głowie się stuka
Staś ten nazywa się Staś Pytalski
i nie wie, kto to Słoń Trąbalski
Puchatek rozgląda się za miodem
Nawet Nody nadjechał samochodem
Kopciuszek zgubił swój bucik
Głośno zapiał jakiś kogucik
Kaczka Dziwaczka o znaczki pyta,
Skarży okropnie Skarżypyta
Paweł z wędką siedzi na komodzie
Samochwała ogląda program o modzie
Pod drzwi zajechała ciężka lokomotywa
Rybka Nemo w wannie pływa
Stefek Burczymucha przed myszką ucieka
Kotek prosi o rzekę mleka
Reksio wesoło merda ogonem
Franklin ze swej skorupy wystawił głowę
W fotelu siedzi przemądrzała sowa
Koziołek Matołek szuka Pacanowa
Dziadek rzepki wyciągnąć nie może
Sójka pyta, czy leci ktoś nad morze
Skrzatuś porządku przyszedł pilnować
Świnki przed wilkiem chcą się schować
Śpiąca Królewna ziewa, bo śpiąca
W przedpokoju wilk ściga zająca
Małpa figlarz szykuje się do kąpieli
Bambo w mące chce się wybielić
Miś trzyma się za kłapnięte uszko
Pszczółka Maja wącha kwiatuszki
Komar z komarem się przekomarza
Tygrys bryka, więc trzeba uważać
Codziennie wszyscy się spotykamy
Gdy wspólnie piękne bajki czytamy
Czy wiesz? :
1. Które z postaci znasz?
2. Czy w wierszu pojawiła się Twoja ulubiona postać z bajki?
3. Czy w wierszu znalazła się ulubiona postać z bajek Twoich rodziców?
👀👂👄
X.14.05.2020r.- Egzotyczne zwierzęta
Drogie Przedszkolaki!
Dziś czekają na Was dwa
wierszyki.
Posłuchajcie uważnie i
postarajcie się odpowiedzieć na pytania!
1.
Gdzie miały udać się zwierzęta?
2.
Jak się przygotowały do wyjścia?
3.
Dlaczego żyrafa się zawstydziła?
ZEBRA
A. Wojtyła
Cóż to za królowa klasy
w sukni w biało-czarne pasy
przez sawannę wciąż wędruje
wielbicieli wypatruje?
Cóż to za niewinna minka?
Ach! To konia jest kuzynka.
Choć nie przemknie po kryjomu
z racji dziwacznego stroju,
zebra się tym nie przejmuje,
dumnie w stadzie galopuje.
Nie oddala się zbytnio od wody,
bo to podstawa zdrowia i urody.
Jest zwierzęciem towarzyskim,
dobrze czuje się z kimś bliskim.
Choć ma dużą rodzinę i wcale nie musi
widziana jest czasem wśród antylop i strusi,
gdy całym stadem się do nich przyłącza
skubie trawę, je liście, pędy i kłącza.
Niewielu wrogów posiada,
dlatego tak liczna jest zebr gromada.
Mieszka
w Afryce, bardzo daleko,
w cyrku lub ZOO możesz cieszyć nią oko.
Zobaczyć ją chociaż raz wypada,
bo oryginalną urodę posiada.
A przy tym to zwierzę egzotyczne
jest bardzo przyjazne i sympatyczne.
w cyrku lub ZOO możesz cieszyć nią oko.
Zobaczyć ją chociaż raz wypada,
bo oryginalną urodę posiada.
A przy tym to zwierzę egzotyczne
jest bardzo przyjazne i sympatyczne.
1.
Jak wygląda zebra?
2.
Czyją jest kuzynką?
3.
Co jedzą zebry?
4.
Gdzie możemy spotkać zebrę?
👀👂👄
IX.11.05.2020r- Afryka
Dzień dobry Kochane Dzieci!
Dzisiaj chciałabym opowiedzieć Wam
o miejscu bardzo, bardzo
odległym – o Afryce.
1. Afryka to drugi największy kontynent na świecie. Jest
również uważany za najstarszy.
2. To z Afryki mamy najlepsze banany, kakao, kawę i herbatę
3. Afrykę zamieszkują:
➤ Słoń afrykański – największe zwierzę lądowe
➤ Gepard – najszybsze zwierzę na Ziemi
➤ Struś – największy i najcięższy ptak nielot
➤ Żyrafa – najwyższe zwierzę świata
➤ Lew – uważany symbolicznie za króla zwierząt
Zaliczamy je do zwierząt egzotycznych. Dlaczego? Ponieważ
nie występują one w Polsce na naturalnych okolicznościach przyrody. O tych
egzotycznych zwierzętach chciałabym Wam opowiedzieć.
Czy wiecie, że:
➤ Długość słonia afrykańskiego wraz z trąbą wynosi
nawet 7,5 m a waga około 7 ton! (to bardzo dużo). Zwierzęta te charakteryzują
się ogromnymi uszami, trąbą oraz kłami (zwanymi „ciosami”).
➤ Gepard jest najszybszym biegającym ze ssaków
zamieszkujących Ziemię. Sprzyja temu jego zwinna, delikatna budowa i niewysoka
waga, dzięki której osiąga ogromne przyspieszenie. Gepardy jako jedyne wielkie
koty nie ryczą, natomiast wydają dźwięki podobne do szczekania, mruczenia,
miauczenia.
➤ Struś afrykański to największy i najcięższy ptak
nielot. Ciekawostką jest, że to samiec wysiaduje jaja i tylko on zajmuje się
wyklutymi pisklętami. Jaja strusia potrafią ważyć nawet 1,5 kilograma – co
równa się nawet 30-tu jajom kurzym!
➤ Lew – król zwierząt, którego poznamy po bujnej
grzywie wokół głowy. Jest drugim co do wielkości kotem na Ziemi a jego ryk
można usłyszeć nawet z 8 kilometrów!
Opowiedziałam Wam tylko o kilku zwierzętach zamieszkujących
Afrykę. Jest ich o wiele więcej. Jeśli macie ochotę, zapraszam Was na film o
wrocławskim ZOO. Zobaczycie tam jeszcze wiele gatunków zwierząt zamieszkujących
ten kontynent.
Miłego oglądania !😀
Do rodziców:
Jak zachęcać dziecko do poznawania świata?
1. Zachęcajcie dziecko do zadawania pytań o to jak, dlaczego
i co? Ważne jest cierpliwe udzielanie możliwie prostych odpowiedzi
(dostosowanych do wieku i wiadomości dziecka) oraz traktowanie zadawanych przez
dziecko pytań poważnie.
2. Zapoznajcie dziecko z mapą i globusem zanim zetknie się z
nim w szkole.
3. Czytajcie dziecku książki dotyczące różnych zakątków
świata, oglądajcie albumy
4. Organizujcie z dzieckiem kulinarne podróże po świecie –
można poznawać potrawy z innych części świata, eksperymentować z przyprawami.
👀👂👄
VIII. 04.05.2020r.- Łąka
Drogie Przedszkolaki!!
Dziś poznajemy łąkę i jej mieszkańców 🐞🐝🐜.
Posłuchajcie 👂 uważnie wiersza, a potem odpowiedzcie na pytania.
"Łąka"
I.R. Salach
Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o, różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.
A teraz pytania, obrazki będą waszą podpowiedzią.
1. Co to jest łąka?
(łąka - to teren porośnięty trawami i innymi roślinami
zielonymi, który zamieszkują różnorodne owady i zwierzęta).
2. Jakie owady i zwierzęta można spotkać na łące?
3. Jak myślisz jaki owad nazywamy bożą krówką ?(biedronka)
Obejrzyjcie jakie jeszcze zwierzęta można spotkać na
łące.
Ciekawe czy je rozpoznacie?
👀👂👄
VII.27.04.2020r.- Symbole narodowe
Drogie Przedszkolaki!
Dziś dowiemy się jakie są polskie symbole narodowe.
Słuchajcie filmu uważnie, bo czeka na Was
kilka pytań.
Przed obejrzeniem filmu
przypomnijcie sobie wiersz o małym Polaku.
„Kto Ty jesteś? Polak mały!”
Władysław Bełza
Kto ty jesteś?
Polak mały.
Jaki znak twój?
Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz?
Między swemi.
W jakim kraju?
W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?
Mą ojczyzną.
Czym zdobyta?
Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
Kocham szczerze.
A w co wierzysz?
W Polskę wierzę.
Czym ty dla niej?
Wdzięczne dziecię.
Coś jej winien?
Oddać życie.
Powodzenia!
👀👂👄
VI.23.04.2020r.- U Weterynarza
Moi Mili!
Czy Wy wiecie, jaki doktor leczy
chore zwierzątka ?
Posłuchajcie wiersza o pewnym piesku
i jego doktorze.
„Poszły pieski do lekarza”
Poszły pieski do lekarza,
czasem pieskom to się zdarza.
Alfa czuł się bardzo chory,
mówił, że go brzuszek boli.
Nie mógł jeść i pić też nie,
ciągle mówił, że mu źle.
Weterynarz pieska zbadał,
kilka pytań jemu zadał.
i już wiedział w czym przyczyna,
co zbroiła mała psina.
Alfa wypił mleczko kwaśne,
myśląc, że szybciutko zaśnie.
Może ktoś powie "nie wierzę",
jemy tylko rzeczy świeże!
Czy pamiętasz:
1. Gdzie udał się piesek Alf?
2. Po co piesek udał się do weteryniarza?
3.Co zjadł piesek, że bolał go brzuch?
Po wysłuchaniu wiersza spróbuj
ułożyć
obrazki w odpowiedniej kolejności.
Świetnie Wam poszło👍
👀👂👄
V.20.04.2020r.- Wiosna w wiejskiej zagrodzie
Kochane Dzieci!
Dzisiaj opowiem Wam o
zwierzętach, które mieszkają na wsi.
Może spotkaliście je w zagrodach u swojej
babci lub cioci
albo podczas wycieczki do gospodarstwa agroturystycznego?
Wysłuchajcie opowiadania:
D. Niewola - „Wiosna
w wiejskiej zagrodzie”
Przemek pojechał z rodzicami na wieś, do babci. Podróż była
daleka, ale chłopiec nie marudził ani trochę, tak bardzo podobał mu się babciny
domek z ogrodem, obora i podwórko, po którym spacerowały kury, kaczki i kotek
Filutek.
-Już chciałbym tam być-mruczał.
Droga prowadząca przez wieś była bardzo wąska-auta z trudem się mijały.
-Nareszcie-odetchnął Przemek, gdy wszyscy stanęli przed furtką babcinego domu.
Chłopiec pierwszy pchnął bramę, wbiegł na podwórko i ...
Wielkie białe ptaszysko sycząc i wyciągając dziób sunęło na niego.
-Ratunku! On mnie zje!- darł się chłopiec.
Napastnik jednak wcale nie przestraszył się krzyku, tylko syczał dalej. Z opresji wyratowała wnuka babcia.
-To gąsior- wyjaśniła-Jest zły, bo nie lubi koloru czerwonego (a taki właśnie miał dres miał Przemek).
Gdy chłopiec trochę ochłonął i zjadł pajdę wiejskiego chleba z miodem, rozejrzał się po podwórku.
-Babciu! Babciu!- wołał- Popatrz, jakie żółciutkie kłębuszki.
-To małe kaczki- wyjaśniła. -Aza też ma potomstwo-dodała.
Za chwilę chłopiec głaskał pieski, które lizały jego ręce.
-Łaskoczesz-mówił śmiejąc się do brązowego szczeniaczka.
Niespodzianka czekała go też w oborze, bo okazało się, że obok brązowej krowy stoi brązowy cielaczek.
W kurniku zaś podsłuchał rozmowę kur.
-Ko, ko-już wkrótce będą pisklęta.
-Kod-ko dak, tak, tak.
Wieczorem pełen wrażeń gawędził wesoło z babcią.
-Jakie to dziwne -mówił-że na wiosnę w zagrodzie jest tylu nowych lokatorów.-Kaczuszki, gąski, cielaczek-wyliczał.
-Zgadnij wnusiu, jakie jeszcze małe zwierzątka wnet tu zobaczysz?- pytała babcia.
Może...-może świnki-odrzekł Przemek.
-Już chciałbym tam być-mruczał.
Droga prowadząca przez wieś była bardzo wąska-auta z trudem się mijały.
-Nareszcie-odetchnął Przemek, gdy wszyscy stanęli przed furtką babcinego domu.
Chłopiec pierwszy pchnął bramę, wbiegł na podwórko i ...
Wielkie białe ptaszysko sycząc i wyciągając dziób sunęło na niego.
-Ratunku! On mnie zje!- darł się chłopiec.
Napastnik jednak wcale nie przestraszył się krzyku, tylko syczał dalej. Z opresji wyratowała wnuka babcia.
-To gąsior- wyjaśniła-Jest zły, bo nie lubi koloru czerwonego (a taki właśnie miał dres miał Przemek).
Gdy chłopiec trochę ochłonął i zjadł pajdę wiejskiego chleba z miodem, rozejrzał się po podwórku.
-Babciu! Babciu!- wołał- Popatrz, jakie żółciutkie kłębuszki.
-To małe kaczki- wyjaśniła. -Aza też ma potomstwo-dodała.
Za chwilę chłopiec głaskał pieski, które lizały jego ręce.
-Łaskoczesz-mówił śmiejąc się do brązowego szczeniaczka.
Niespodzianka czekała go też w oborze, bo okazało się, że obok brązowej krowy stoi brązowy cielaczek.
W kurniku zaś podsłuchał rozmowę kur.
-Ko, ko-już wkrótce będą pisklęta.
-Kod-ko dak, tak, tak.
Wieczorem pełen wrażeń gawędził wesoło z babcią.
-Jakie to dziwne -mówił-że na wiosnę w zagrodzie jest tylu nowych lokatorów.-Kaczuszki, gąski, cielaczek-wyliczał.
-Zgadnij wnusiu, jakie jeszcze małe zwierzątka wnet tu zobaczysz?- pytała babcia.
Może...-może świnki-odrzekł Przemek.
Odpowiedzcie na pytania:
1. Gdzie pojechał Przemek z
rodzicami?
2. Jakiego zwierzęcia wystraszył
się Przemek na podwórku?
3. Czy wiecie jak nazywają się zwierzęta
na ilustracjach zamieszczonych poniżej?
Na pewno udało Wam się odgadnąć 😊. Na wszelki wypadek sprawdźcie odpowiedzi:
1. gęś
2. krowa
3. kura
4. pies
5. kaczka
4. Czy wiecie jak nazywają się dzieci tych zwierząt? Przyjrzyjcie się
ilustracjom i odpowiedzcie na to pytanie:
Odpowiedzi:
1.1. gąsiątko
1.2. cielę / cielątko / cielaczek
1.3. kurczę / kurczątko
1.4. szczenię / szczeniątko
1.5. kaczę / kaczątko
Do rodziców:
Celem niniejszych zajęć było
wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego. Poza tym dzieci utrwaliły
nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka (a także ich potomstwa) oraz rozwinęły
umiejętność swobodnego wypowiadania się na zadane pytania.
👀👂👄
IV.14.04.2020r.- Na zdrowie
Kochane dzieci! 🌞🌷
Wiosna przyszła do nas na dobre. Jest coraz cieplej, za
oknem świeci słońce,
ale mam nadzieję, że nie zapominacie o tym,aby nie
wychodzić na zewnątrz.
Dziś przypomnimy sobie kilka zasad dbania o zdrowie na co dzień.
Czas spędzany w domu, również możecie wykorzystać aktywnie,
dbając o swoją
kondycję a przy tym – dobry humor😀.
W zdrowym ciele,
zdrowy duch!
Zapraszam do wysłuchania wiersza:
" Na zdrowie"
B. Lewandowska
Doktor Rybka niech nam powie,
Jak należy dbać o zdrowie!
Kto chce prosty być jak trzcina,
Gimnastyką dzień zaczyna!
Całe ciało myje co dzień
Pod prysznicem, w czystej wodzie!
Wie, że zęby białe czyste
Lubią szczotkę i dentystę!
Pije mleko. Wie, że zdrowo
Chrupać marchew na surowo!
Kiedy kicha, czysta chustka
Dobrze mu zasłania usta!
Chcesz, to zobacz na obrazku,
Jak jeść jabłka bez zarazków!
Rób tak samo, bo chcesz chyba
Taki zdrowy być jak ryba!
Kochani, proszę Was o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. O czym jest wiersz?
2. W jaki sposób należy dbać o zdrowie?
- Łatwe? Też tak myślę!
Mam dla Was jeszcze jedno zadanie.
Spróbujcie wybrać
obrazki, które pasują do danej zwrotki.
Uwaga! Nie do każdej zwrotki
znajdziecie ilustrację - zastanówcie się dobrze.
Jestem pewna, że Wam się uda.
Brawo! Udało się Wam? Jeśli nie, poproście o pomoc Waszych
rodziców.
Chciałam Wam jeszcze przypomnieć o jednej rzeczy.
Nie było
mowy o tym w naszym wierszu
a to przecież bardzo ważna sprawa! Kiedy należy myć
ręce?
Ilustracje pochodzą z zestawu materiałów dydaktycznych w zasobach
Przedszkola nr. 3 im. Jana Brzechwy w Błoniu pt. „Dbamy o zdrowie – higiena”
Teraz już wszystko wiecie! Życzę Wam dużo zdrowia!
👀👂👄
III.08.04.2020r.-Koszyczek Wielkanocny
Drogie Przedszkolaki!
Dziś mamy dla Was opowiadanie o tym
co znajduje się
w wielkanocnym koszyczku.
Mam nadzieję, że po wysłuchaniu opowiadania
odpowiecie na parę pytań. Słuchajcie uważnie!
Ewa Stadtmüller
Koszyczek wielkanocny
Mama, jak co
roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką,
starannie wyprasowaną serwetą.
– My go
przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru – zdecydowała babcia. –
Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej
koszyczek.
– Oczywiście –
odpowiedziała mama. – Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje.
Franio z
powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w
przedszkolu.
– Od czego
zaczniemy układanie? – spytała babcia.
– Od baranka
-zdecydował Franio. – On jest najważniejszy.
– A dlaczego?
– chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła.
– Bo to znak
Pana Jezusa – wyjaśnił jej brat. – On zmartwychwstał i dlatego świętujemy.
– Ale pisanki
też są ważne, prawda?
– Prawda. –
Kiwnęła głową babcia. – Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek
wykluwają się…
– Kurczaczki –
odpowiedział szybko Franio.
– Kurczaczki!
– olśniło Amelkę. – Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa – dla mnie i dla
Frania. Mogę je tu włożyć?
– No pewnie!
– Mama
powiedziała, żebyśmy nie zapomnieli o chlebie – przypomniał sobie Franio.
– Oby nam go
nigdy nie zabrakło. – Kiwnęła głową babcia. – Co jeszcze włożymy?
– Kiełbaskę? –
Amelka z lubością pociągnęła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska pachniała w
całej kuchni.
– Smakowite
wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu
– wyjaśniła babcia.
– Mama
przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem – poinformował dla porządku
Franio. – Chociaż ja to go specjalnie
nie lubię. Kiedy tato go tarł, tośmy wszyscy płakali.
– Zupełnie jak
w życiu. – Westchnęła babcia. – Raz jest uśmiech, a raz łzy. Gdyby słońce
świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody.
– A sól też
jest potrzebna? – zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama
postawiła obok miseczki z chrzanem.
– Też pytanie!
– Babcia aż wzięła się pod boki. – Czy potrzebna?! Jeszcze jak! Spróbowałabyś
nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy
mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych,
mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby było ich niewielu, potrafią
zmieniać świat na lepszy.
– Tato kupił
jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami – przypomniało się
Amelce.
– To bukszpan.
– Uśmiechnęła się babcia. – Kiedy udekorujemy nim koszyczek będzie nie tylko
smakowicie, ale i pięknie.
– Jeśli
skończyliście, możemy iść do kościoła – oświadczyła mama, stawiając na stole
koszyczek pani Halinki.
Dzieciaki z
ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbaska, sól, chrzan… Zupełnie jak u
nas.
– A czemu te
jajka są takie rude? – zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki
w koszyczku sąsiadki.
– Pani Halinka
gotuje wielkanocne jajka w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już intensywny
brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki
– odpowiedziała babcia.
– I ma jeszcze
taką małą babeczkę – zauważyła Amelka.
– Pewnie
dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. – Uśmiechnęła się
mama.
– Oj, byłabym
zapomniała. – Sięgnęła do kieszeni. – To czekoladowy zajączek od niej, z
życzeniami, aby i wam było słodko w te święta.
1.
Jakich świąt dotyczy opowiadanie?
2.
Co dzieci szykują z babcią?
3.
Co kładziemy do wielkanocnego koszyczka?
4. Czy pamiętasz dlaczego kładziemy do koszyczka:
baranka, kiełbaskę, jajka, bukszpan?
👀👂👄
III.04.04.2020r.- Wielkanocna bajeczka
Kochane Dzieci,
Dziś zapraszam Was w krainę opowieści.
Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie…
Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie…
Agnieszka Galica – Bajeczka Wielkanocna
Link do bajki: https://www.youtube.com/watch?v=3yo3NvDYk64&feature=youtu.be
Drodzy Rodzice, proszę o zadanie kilku pytań dzieciom
odnośnie treści opowiadania:
1. Co robiło Słonko?
2. Dlaczego Słonko budziło Bazie, Kurczaczka, Zajączka i
Baranka?
3. Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
Zachęcam też Państwa do rozmów z dziećmi o tradycjach wielkanocnych. Przybliżcie im symbole
związane z tymi świętami:
Baranek – zwycięstwo Jezusa Chrystusa nad grzechem i
śmiercią
Jajka – symbol życia
Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia
Sól – odstraszenie od zła
Poprzez opowiadanie i czytanie rozwijamy myślenie i mowę
dziecka. Kształtujemy też umiejętność poprawnego redagowania odpowiedzi ustnych
na podany temat.
👀👂👄
Kochane Przedszkolaki !
Dzisiaj przygotowałyśmy dla Was króciutki film na temat obecnej pory roku.
Pewnie już wiecie o czym będzie. Ale sprawdźmy czy macie rację i jak dobrymi
jesteście słuchaczami i oglądaczami 😊
Teraz pewnie z łatwością
odpowiecie mamie/tacie na pytania:
1.
Ile jest pór roku?
Wymień je i pokaż liczę pór na palcach.
Wymień je i pokaż liczę pór na palcach.
2.
Jaka jest teraz pora roku?
3.
Po czym rozpoznasz, że jest wiosna?
4.
Wymień wiosenne kwiaty ( mogą być dwa).
5.
Jaki ptak zwiastuje wiosnę?
6.
Jakie zwierzę budzi się z zimowego snu?
Świetnie Ci poszło!
Stanowczo jesteś ekspertem od pory roku Wiosna 😊
👀👂👄
I.26.03.2020r. - Oznaki Wiosny
Kochani!
Dziś proponujemy poszukać wraz z Olkiem i Adą oznak wiosny. Posłuchajcie opowiadania " Oznaki wiosny". Słuchajcie uważnie, ponieważ czekają na Was pytania i tylko najlepsi słuchacze odpowiedzą na nie poprawnie. Do dzieła !
Kto słuchał uważnie ten pewnie wie:
Jaka pora roku
występowała w opowiadaniu?
Kto szukał oznak wiosny?
Jakie oznaki wiosny
udało się znaleźć naszym bohaterom?
Małe podpowiedzi 😉
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz