Posłuchaj, obejrzyj, opowiedz...

Środa 13.05.2020

Te wiersze znacie, ale warto je przypomnieć, bo napisał je patron naszego przedszkola.

                                       Wiersze o zwierzętach Jana Brzechwy

  Tygrys
"Co słychać, panie tygrysie?"
" A nic. Nudzi mi się."
" Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?"
" Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł".


   Lew
Lew ma, wiadomo, pazur lwi,
lew sobie z wszystkich wrogów drwi.
Bo jak lew tylko ryknie,
to wróg natychmiast zniknie.


 Małpa
Małpy skaczą niedościgle,
małpy robią małpie figle,
Niech pan spojrzy na pawiana.
Co za małpa, proszę pana!



   Papuga
"Papużko, papużko,
powiedz mi coś na uszko".
" Nic nie powiem, boś ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz".

_____________________________________
Czwartek 07.05.2020

Wiosna w ogrodzie 

Kochani, wysłuchajcie nagrani, które dla Was przygotowałyśmy. Dowiecie się z niego dużo ciekawych rzeczy o zawodzie ogrodnika.😊🌿🍀🌻🍃


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dostosowanie 

Podczas słuchania zatrzymujcie opowiadanie i rozmawiajcie z dziećmi na temat tego co usłyszały, omawiajcie ilustrację i zadawajcie jak najwięcej pytań.

Poniżej tekst opowiadania, możemy jeszcze raz sami przeczytać go dziecku. 

Witajcie kochani wiecie kto jest na tym zdjęciu? Jak nazywa się zawód który wykonuje ten pan?
To ogrodnik - każdy, kto ma działkę lub ogródek, może być ogrodnikiem. Wówczas dla przyjemności i dla zdrowia uprawia rabatki. Jednak są ludzie, którzy ogrodnictwem zajmują się zawodowo. Ogrodnikiem może zostać prawie każdy, kto lubi kontakt z przyrodą i nie boi się ciężkiej pracy fizycznej. Ogrodnik zajmuje się głównie uprawą i pielęgnacją roślin. Mogą to być kwiaty, warzywa, owoce, krzewy i drzewa ozdobne, a także grzyby jadalne. Swoją pracę wykonuje zazwyczaj na terenach położonych na świeżym powietrzu – w parkach i ogrodach, na polach i skwerkach. Może on także wykonywać swój zawód w szklarniach, ogrodach botanicznych czy palmiarniach
Co trzeba zrobić w ogrodzie wiosną?
Najważniejsze jest posprzątanie ogrodu po zimie. Grabimy zeszłoroczne liście, zeschłe gałęzie i usuwamy stare części roślin. Szczególnie dokładnie czyścimy trawnik . Cały trawnik nakłuwamy odpowiednimi narzędziami, aby dostawało się do niego powietrze. W ten sposób nie pojawi się na nim kłopotliwy mech. Gdy ziemia po zimowych roztopach przeschnie na tyle, że nie klei się już do szpadla, jest to czas na pracę przy grządkach warzywnych i kwiatowych. Ziemię należy przekopać, aby ją spulchnić. Bardzo ważne jest dokładne usuwanie chwastów, bo jeśli tego nie zrobimy w trakcie kopania, to później pojawią się one jako nieproszeni goście na naszych grządkach. Usuwamy też zimowe okrycia roślin, najlepiej w pochmurny dzień, by słońce i wysoka temperatura nie pobudziły ich do zbyt szybkiej wegetacji. Nasze winogrona i róże w ten sposób budzą się z zimowego snu. Wiosenne prace dotyczą również drzew w ogrodzie. Nawozimy je kompostem lub innym nawozem, sprawdzamy, czy nie są atakowane przez różne choroby. Sadzimy młode drzewka i krzewy. To dobry czas dla porzeczek i agrestu oraz krzewów ozdobnych.
___________________________________________
Środa 29.04.2020


Kochani, dzisiaj zapraszamy Was do wysłuchania „Legendy Warszawskiej”.




_____________________________________ Poniedziałek 27.04.2020

Polska - moja ojczyzna

Kochane przedszkolaki, na pewno wiecie, a my Wam tylko przypominamy, że zbliżają się ważne dla każdego Polaka święta: 2 maja Święto Flagi i Święto 3 maja, upamiętniające uchwalenie Konstytucji. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku.
Na pewno pamiętacie wiersz:
                     
   Władysław Bełza- „Katechizm polskiego dziecka”
      
 — Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.

Zaprezentujcie dzieciom symbole związane z Polską: 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie

Rodzic recytuje kolejne strofy wiersza i zadaje pytania analizując z dzieckiem ich treść, wyjaśnia dzieciom pojęcia: Polska, kraj, ojczyzna. Dziecko wyciąga wniosek, że mieszka w Polsce, tutaj jest jego dom i rodzina,  jest Polakiem – jego ojczyzną jest Polska.
Wiersz możemy spróbować mówić razem z dzieckiem. Rodzic zaczyna – dziecko odpowiada. Wysłuchajcie wspólnie nagrania wiersza na You Tube:  


Przypomnijmy dzieciom symbole narodowe: 

1. Flaga Polski 

2. Godło Polskie

3. Hymn Polski 

Omówienie symboli narodowych: „Nasze barwy ojczyste” - przypomnienie znaczenia barw na fladze Polski ( biel –czystość, serce czyste, czerwień – miłość ) - dziecko opisuje wygląd godła i flagi państwowej.
__________________________________________________________________

Poniedziałek 20.04.2020

W tym tygodniu będziemy poznawać zwierzęta domowe i gospodarskie. Posłuchajcie uważnie bajki i spróbujcie odpowiedzieć na pytania

  • Jakie zwierzęta mieszkały w gospodarstwie?
  • Jak miał na imię kotek, który mieszkał w gospodarstwie?
  • Czego bał się kotek?
  • O czym marzył kotek?
  • Kogo kotek z mamą spotkali nad wodą?
  • Czy kotkowi udało się przezwyciężyć nieśmiałość?
----------------------------------------------------------------------
Dostosowanie

Podejmijcie rozmowę zainspirowana bajką, pomogą Wam w tym ilustracje: 







Prezentujcie dziecku lustracje zgodnie w kolejności zdarzeń w opowiadaniu. Zadawajcie jak najwięcej pytań dotyczących tego co widać na obrazku. Poproście, aby dziecko ułożyło obrazki według kolejności zdarzeń. Jeśli dziecko ma trudność pomagamy mu ułożyć pierwszy obrazek, dajemy mu czas i staramy się go nie wyręczać. Możemy prezentować dziecku tylko dwa obrazki, spośród których musi wybrać jeden, który przedstawia kolejne wydarzenie z opowiadania.  Następnie próbujemy opowiedzieć historyjkę. Rodzic może opowiedzieć jako pierwszy, pokazując palcem co widzi na obrazku. Później dziecko podejmuje próbę opowiedzenia tego co zapamiętał z bajki, rodzic może podpowiadać wskazując mu odpowiednie elementy na obrazkach. Następnie możemy zadać dziecku zaproponowane pytana do treści opowiadania i wspólnie odpowiedzieć. 
____________________________________
Wtorek 14.04.2020 


Kto nam pomaga dbać o zdrowie?

Tak, tak to oni! Panią doktor odwiedzamy nie tylko wtedy, gdy jesteśmy chorzy. Chodzimy do niej, kiedy jesteśmy zdrowi, na badania kontrolne i profilaktyczne. A gdy już zachorujemy, to zawsze znajdzie sposób, by nas wyleczyć. Pani pielęgniarki my się nie boimy, bo wiemy, że zastrzyki przyjmować musimy. Dzielni ratownicy są zawsze gotowi do pomocy.

                






__________________________________
Wtorek 07.04.2020

Historyjka obrazkowa ”Przygoda wielkanocnego zajączka”

Zapraszamy do zabawy z historyjką obrazkową 


Spójrzcie na ilustrację nr 1   Co na niej się znajduje? Jak myślicie co wydarzy się dalej?



Spójrzcie na ilustrację nr 2 Co się wydarzyło? Jak myślicie dlaczego zajączek oblał kolegę?  Czy w Lany Poniedziałek można kogoś oblać wodą z wiadra? Dlaczego nie powinno się tego robić? Jak myślicie co było dalej?


Spójrzcie na ilustrację  nr 3 Co się na niej znajduje?  Dlaczego zajączek leży w łóżku?  Co jest powodem jego choroby? Dlaczego zając trzymający marchewki na spuszczone uszy i smutną minę? Czy waszym zdaniem tradycja oblewania się wodą jest zabawna? O co trzeba zadbać aby dla wszystkich było to przyjemne?


Spójrzcie na ilustrację numer 4  Co się wydarzyło? Czy  zajączki się pogodziły? Jak można bezpiecznie obchodzić tradycję Lanego Poniedziałku? Lubicie oblewać się wodą?
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie

Aby ułatwić dzieciom pracę, pokazujcie im obrazki pojedynczo. Zacznijcie od zadawania dzieciom pytań o to co widzą na obrazku  (przedmioty, rośliny, zwierzęta, postaci) niech użyją, jak najwięcej rzeczowników. Jeśli czegoś nie dostrzegają spróbujcie naprowadzić ich wzrok na  dany elementy, dajcie im czas na zastanowienie. Później spróbujcie określać czynności –czyli co dzieje się na ilustracji. Starcie się prowokować dzieci do budowania zdań. 
Rodzic może jako pierwszy opowiedzieć co widzi na obrazku, a później zachęcić dziecko do podjęcia próby samodzielnego opowiadania.
Zadajcie dzieciom proponowane pytania do obrazków i porozmawiajcie z nimi o tradycji Lanego Poniedziałku.
_______________________________________________________________
Poniedziałek 06.04.2020 

Wielkanocne zwyczaje

Świętowanie zaczyna się już tydzień przed Wielką Niedzielą. Jest to Niedziela Palmowa zwana dawniej kwietną lub wierzbną .Święcenie palmy miało przynieść rodzinne szczęście.
Do tradycji należy święcenie pokarmów, znacznie obecnie odbiegające, od tego, co święcono kiedyś.
Ulubionym zwyczajem, zwłaszcza dzieci jest malowanie jajek (symbolu życia).Wśród pisanek w zależności od regionu wyróżniamy:
  • kraszanki (północna część Polski) - jajka gotuje się w łupinach cebuli, korze dębu, w soku z buraka a następnie wydrapuje się na nich różne wzory.

  • nalepianki (rejon krakowski i łowicki) - jajka zdobi się kolorowymi wycinankami z papieru.

  • oklejanki (część Mazowsza) - są to wydmuszki oklejane sitowiem i kolorową włóczką.

Śmigus-dyngus - symbolizuje oczyszczanie z zimowego brudu i budzenie się przyrody na wiosnę.


_____________________________________________________

Piątek 27.03.2020                                                       

Pierwszy motylek


           Pierwszy motylek wzleciał nad łąką,
           w locie radośnie witał się ze słonkiem.
           W górze zabłądził w chmurkę i mgiełkę
           sfrunął trzepocząc białym skrzydełkiem.
           A gdy już dosyć miał tej gonitwy
           pytał się kwiatków, kiedy rozkwitły?
           Pytał się dzieci, kiedy podrosły?
           Tak mu upłynął pierwszy dzień wiosny.

Zacznijmy od przeczytania wiersza dziecku.

Prosimy zadać dziecku pytania do treści wiersza:

  • O czym jest wiersz?
  • Gdzie fruwał motylek? 
  • Jakiego koloru miał skrzydełka? 
  • Z kim rozmawiał?
  • Z jaką porą roku kojarzy się pojawianie motyli?

Poproście o narysowanie motyli zgodnie z pomysłami dzieci.
Jeżeli Wam się uda powtarzajcie wiersz, tak aby dziecko nauczyło się go na pamięć. Możecie zaproponować dziecku, żeby spróbowało uczyć wiersza swojego ulubionego pluszaka.


_______________________________________________________

Dostosowanie


I. Przeczytaj dziecku cały wiesz, zapytaj co udało mu się z niego zapamiętać. Później przeczytaj fragmenty i zadaj pytanie do przeczytanego wersu:
Pierwszy motylek wzleciał nad łąką, - Zadaj pytanie, gdzie wzleciał motylek?
w locie radośnie witał się ze słonkiem. - Z kim się przywitał motylek?
W górze zabłądził w chmurkę i mgiełkę - Gdzie zabłądził motylek?
sfrunął trzepocząc białym skrzydełkiem. - Jakiego koloru miał skrzydełko?
A gdy już dosyć miał tej gonitwy 
pytał się kwiatków, kiedy rozkwitły?  - O co zapytał kwiatki?
Pytał się dzieci, kiedy podrosły? 
Tak mu upłynął pierwszy dzień wiosny. 

II. Przeczytaj dziecku wiersz i pokaż obrazek. Poproś o wskazanie motyla na obrazku:




III. Zachęć dziecko do narysowania własnego motyla. Wybierzcie sposób, który najbardziej Wam odpowiada:

1. Niech dziecko spróbuje samo narysować motyla.

2. Narysuj (lub wydrukuj) kontury motyla. Poproś dziecko o dorysowanie szczegółów i pokolorowanie motyla.

3. Pokoloruj obrazek. 


UWAGA! Podczas rysowania i kolorowania zwracamy uwagę na prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz