XXII. 26.06.2020r. - PIĄTEK
Drogie Przedszkolaki na pożegnanie mamy dla Was wiersz Marioli Golc
„Słoneczny uśmiech”.
Nadchodzą wakacje,
Słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech
Śle więc przedszkolak.
I tym uśmiechem
Ze słonkiem razem
Ogrzeje wszystkie
Nadmorskie plaże.
Promienny uśmiech
Prześle też górom,
By się nie kryły
Za wielką chmurą.
Ma jeszcze uśmiech
Dla wszystkich dzieci.
Niech im w wakacje
Słoneczko świeci.
A teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Kto przesyłał uśmiechy?
- Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?
- Dlaczego przesyłał je dzieciom?
A teraz życzymy Wam Kochani udanych słonecznych wakacji 😃😎⛱⛰⛺⛵.
XXI. 19.06.2020r. - PIĄTEK
Kochani!
Dzisiaj przygotowałyśmy dla Was opowiadanie „O tym, co Pani Lato przygotowała dla ludzi”. Posłuchajcie...
Możecie posłuchać opowiadanie jeszcze raz.
A teraz odpowiedzcie na pytania:
- Ile córek miał Stworzyciel Świata?
- Jakie były Wiosna i Lato?
- Co wydarzyło się w czerwcu?
- Kto cieszył się z panowania Lata i dlaczego?
- Co robiła Pani lato na ziemi?
- Dlaczego dzieci chciały, żeby Pani Lato dłużej panowała na ziemi?
Jeśli już odpowiedzieliście na pytania, to możecie teraz narysować Panią Lato.
Powodzenia 😀😁😄
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
Drodzy Rodzice, pamiętajcie, że dziecko powinno wysłuchać opowiadania dwukrotnie. Podczas drugiego słuchania należy zatrzymywać nagranie po krótkich fragmentach i wspólnie z dzieckiem omawiać o czym był wysłuchany fragment - pozwoli to upewnić się czy dziecko jest skoncentrowane na słuchaniu i rozumie o czym jest opowiadanie.
Jeśli będziecie mieli trudności z udzieleniem odpowiedzi do opowiadania rozwiążcie poniższe zadania:
1. Dopasujcie odpowiednie przedmioty do każdej z pór roku.
2. Dopasujcie odpowiednie ubrania do każdej z pór roku.
Brawo ! Świetnie sobie poradziliście 😁
XX. 15.06.2020r. - PONIEDZIAŁEK
"Co w trawie piszczy?"- Dorota Kozłowska-Staszewska
Wielkimi krokami zbliża się lato. Będziecie coraz częściej biegać po łące. Jeżeli będziecie cicho, to na pewno usłyszycie, co w trawie piszczy?. Posłuchajcie wiersza, potem odpowiedzcie na pytania. Możecie też narysować mieszkańców łąki.
1. Kto wyruszył na zwiedzanie łąki?
2. Czyje gniazdo zobaczyła mrówka?
3. Kto od rana zaczynał polowanie?
4. Kto stał pod kępką koniczyny?
5. Czyj szum usłyszały mrówka i biedronka?
6. Kto żerował na liściach?
7.Co musiały ominąć biedronka i mrówka?
8.Czyje gniazdo ukryte było nisko?
9.Przed kim uciekały myszy i żaby?
10.Jakich, innych mieszkańców można spotkać na łące?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
Drodzy Rodzice, pamiętajcie, że dziecko powinno wysłuchać wiersza dwukrotnie. Podczas drugiego słuchania należy zatrzymywać nagranie po krótkich fragmentach i wspólnie z dzieckiem omawiać o czym był wysłuchany fragment - pozwoli to upewnić się czy dziecko jest skoncentrowane na słuchaniu i rozumie o czym jest wiersz.
A teraz z pomocą ilustracji spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Do kogo z wizytą wybrała się mrówka?
- Kto wyruszył na zwiedzanie łąki?
- Jakie zwierzęta spotykały po drodze? Wymień te które pamiętasz.
- Czyj szum usłyszały mrówka z biedronką?
- Kto z nektaru robi miód?
- W kogo zamieni się gąsienica?
- Co musiały ominąć mrówka i biedronka?
XIX. 08.06.2020r. - PONIEDZIAŁEK
WITAJCIE KOCHANE PRZEDSZKOLAKI!
Na pewno macie jakieś marzenia dotyczące zbliżających się wakacji. Chcielibyście wyjechać z rodzicami i zwiedzić nasz kraj, a może nawet inne państwa i kontynenty.
Niektórzy z Was chcą spędzić wakacje w Polsce, a gdzie, dowiecie się, jeśli odgadniecie zagadkę.
Może być niebieskie, szare lub zielone.
Bywa spokojne lub bardzo wzburzone.
Kiedy jego brzegiem ludzie spacerują,
Jego małe fale stopy ich całują.
Czy wiecie już co to za miejsce? Tak , to morze.
Czy pamiętacie nad jakim morzem leży Polska? (Morze Bałtyckie)
Jakim kolorem na mapie oznaczamy morze? (niebieskim)
Teraz wysłuchajcie nagrania i spróbujcie powiedzieć:
Jakiego odgłosu słuchaliście? Czy ten głos był przyjemny? Pokażcie rękami , jak porusza się fala……
Obejrzyjcie teraz obrazki i opowiedzcie, co widzicie? Jak wygląda krajobraz morski?
Rozsypcie trochę piasku na kartkę i spróbujcie dmuchać przez rurkę, przesuwając usypane górki, tak, jak wędrują wydmy ruchome.
A teraz kolejne miejsce, które na pewno ktoś z Was chciałby odwiedzić w wakacje.
Obejrzyjcie obrazki i opowiedzcie, co widzicie.
Jak wygląda krajobraz górski?
.........
Krajobraz górski, to wysokie góry, lasy oraz polany. Szczyty, widziane w oddali górują nad wszystkim, co widoczne. W krajobraz górski wpisane są niewielkie, drewniane chatki oraz schroniska.
Mamy dla Was rebusy. Przeczytajcie sami lub z pomocą Rodzica wyrazy, wyróżnijcie pierwszą literę( głoskę). W wyrazach i przeczytajcie rozwiązanie.
BUDA, ARBUZ, CUKIEREK, ADAM, (BACA)
JACEK, ULEWA, HAŁAS, APTEKA, SMOK, (JUHAS)
Prosimy rodziców, aby wytłumaczyli dzieciom: Kto to jest baca? Kto to jest juhas?
Na koniec wysłuchajcie wiersza pt. „Pojedziemy na wakacje”
Piękne nasze polskie morze,
Piękne nasze polskie góry,
Piękny Kraków, Zakopane,
Równie piękne są Mazury.
To tam właśnie tego lata
Na wakacje pojedziemy,
Na polanie pod drzewami
Duży namiot rozbijemy.
Będę z tatą łowił ryby,
W ciszy leśnej odpoczywał,
Będę z mamą zbierał grzyby
Po jeziorach łódką pływał.
Gdy już będę na Mazurach
Zwiedzę miasto Mikołajki
By przekonać się czy prawda,
Czy są piękne „tak jak z bajki”.
Popatrzcie teraz na ilustracje i powiedzcie co widzicie? Czym charakteryzuje się krajobraz Mazur?
Poznaliście różne regiony Polski. Można powiedzieć, że wszędzie jest fajnie, ale najważniejsze to, żeby było bezpiecznie.
Żeby sprawdzić, czy wiecie jak bezpiecznie zachować się na wakacjach, odpowiedzcie TAK lub NIE na zadane pytania:
- Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
- Czy w lesie można palić ognisko?
- Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
- Czy na plaży można zakopać śmieci?
- Czy w górach można spacerować w klapkach?
- Czy w każdym miejscu można skakać na główkę do wody?
- Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?
- Czy w lesie można hałasować?
- Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?
- Czy można oddalać się samemu od opiekunów?
- Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomą osobę?
- Czy można się kąpać w miejscu strzeżonym w obecności dorosłych?
- Czy w czasie wędrówek po lesie zbieramy tylko jadalne grzyby?
- Czy zaczepiamy obce psy, bez zgody i obecności właściciela?
Mamy nadzieję, że na wszystkie pytania odpowiedzieliście prawidłowo i jesteście świetnie przygotowani do wakacyjnych podróży.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
1.Drogi Rodzicu wiersz czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno -dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie w wyobraźni świat, o którym czytasz. Czytaj z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy wiersz na małe fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiamy z dzieckiem. Upewniamy się, czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. W ten sposób czytamy cały tekst.
2. A teraz pokolorujcie te litery z których składają się podpisy ilustracji. Poproście rodziców o ich przeczytanie.
3. Jeśli quiz jest dla Was za trudny omówcie z pomocą rodziców zasady bezpiecznych wakacji korzystając z poniższego plakatu.
XVIII. 05.06.2020r. - PIĄTEK
Zagadki o dzieciach z różnych stron świata.
Kochani, dziś czeka Was kolejna porcja zagadek. W ich odgadnięciu pomogą Wam zdjęcia.
Antylopy, gazele i słonie
oglądać może nie tylko w telewizorze. (Afrykańczyk)
Ryż i pałeczki, są często w rękach tego dziecka (Chińczyk)
Gdy mięso zdobywa, harpunu używa. (Eskimos)
Czapki nie używa, jego głowę pióropusz pokrywa. (Indianin)
"Biała twarz" - zerknij w lusterko i już go masz. (Europejczyk)
Do tego domu cegły nie potrzeba
i kaloryfer go nie ogrzewa. (igloo)
Nie znajdziesz tam wielkiej rośliny, ani wody,
z trudnością poruszają się po niej terenowe samochody. (pustynia)
Innym ludziom potrzebne do grania, a Chińczykowi do ryżu zjadania. (pałeczki)
Dawno temu w tomahawk uzbrojony, Indianin polował na....(bizony)
Francuz, Niemiec, Polak, białą skórę mają,
bo na tym kontynencie mieszkają. ( Europa)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
Kochani jeśli zagadki będą dla Was za trudne spróbujcie rozwiązać poniższe karty pracy. One również są o dzieciach z różnych stron świata. Powodzenia ☺
XVII. 01.06.2020r. - PONIEDZIAŁEK
Kochani, to wasze Święto!!!
Wszystkie dzieci, na całym świecie 1. czerwca obchodzą Międzynarodowy Dzień Dziecka. Dorośli mając na uwadze Wasze dobro, uchwalili ważny dokument - Konwencję Praw Dziecka. Zawiera on prawa, które chronią dzieci przed różnymi trudnymi sytuacjami ze strony ludzi dorosłych.
Dziś prezentujemy treść wiersza "Prawa dziecka" - Marcina Brykczyńskiego. Wiersz ten zapozna Was z wybranymi prawami, które przysługują dzieciom. Życzymy Wam dużo radosnych chwil, zdrowia, spełnienia dziecięcych marzeń.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
Drodzy Rodzice, pamiętajcie, że dziecko powinno wysłuchać wiersza dwukrotnie. Podczas drugiego słuchania należy zatrzymywać nagranie po krótkich fragmentach i na podstawie poniższych ilustracji omawiać z dzieckiem kolejno jego prawa przedstawione w wierszu.
A tutaj znajdziecie wszystkie prawa dziecka, warto je też przeczytać dziecku ☺.
XVI. 29.05.2020r. - PIĄTEK
DZIEŃ DOBRY KOCHANI!
Przygotowałyśmy dla Was na dzisiaj wiersz Juliana Tuwima.
Spróbujcie przeczytać go samodzielnie, a jeśli sprawia wam to trudność poproście o pomoc rodziców. Wiersz przeczytajcie dwa razy.
„Wszyscy dla wszystkich”
Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzież by co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?
A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.
Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
To by szewc nie miał chleba.
Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.
Odpowiedzcie teraz na pytania.
-Na czym polega praca murarza, a na czym- krawca?
-Dlaczego murarz potrzebuje pracy krawca, krawiec- murarza, a piekarz- szewca?
-Dla czyjego dobra pracują wszyscy ludzie?
Poniżej macie ilustracje na których przedstawione są różne zawody. Popatrzcie uważnie i przeczytajcie podpisy pod ilustracjami. Potem opowiedzcie rodzicom czym zajmują się poszczególne osoby.
Na pewno świetnie Wam się udało. Gratulacje!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Dostosowanie:
1.Drogi Rodzicu wiersz czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno -dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie w wyobraźni świat, o którym czytasz. Czytaj z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy wiersz na małe fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiamy z dzieckiem. Upewniamy się, czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. W ten sposób czytamy cały tekst.
2. A teraz rozwiążcie kilka zadań, dzięki którym sprawdzicie co zapamiętaliście z wiersza.
- Otoczcie pętlą 4 zawody spośród wszystkich o których była mowa w wierszu:
- Opowiedz rodzicom jak nazywają się zawody przedstawione na ilustracjach poniżej i spróbuj opowiedzieć swoimi słowami czym zajmują się takie osoby.
Brawo! Świetnie sobie poradziliście ☺.
XV. 25.05.2020r. - PONIEDZIAŁEK
Kochani, Pani Liliana zaprasza Was do wysłuchania opowiadania Lucyny Krzemienieckiej „Dobra ta chatka, gdzie mieszka matka”.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania do opowiadania:
1. Dlaczego Jaś musiał opuścić mamę?
2. Kogo spotkał siedząc pod brzozą?
3. Co obiecała Jasiowi kurka?
4. Co powiedział chłopcu ogrodnik?
5. Jaką propozycję miał dla Jasia król?
6. Dlaczego chłopiec nie skorzystał z propozycji ogrodnika i króla?
7. Jakim synem był Jaś?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
Opowiadanie jest dość długie, pamiętajcie, że dziecko powinno wysłuchać go dwukrotnie. Podczas drugiego słuchania należy zatrzymywać nagranie po krótkich fragmentach i omawiać je razem z dzieckiem, aby upewnić się czy dziecko jest skoncentrowane i słucha ze zrozumieniem. Pomocne mogą być ilustracje obrazujące kolejne zdarzenia opowiadania. Po każdym fragmencie poprośmy dziecko żeby wskazało ilustrację pasującą do usłyszanego właśnie fragmentu.
Gdy wszystkie ilustracje będą już ułożone w odpowiedniej kolejności przejdźcie do zadań, które sprawdzą czy dziecko zapamiętało o czym było opowiadanie?
- Otocz pętlą to zwierze, które pomogło Jasiowi.
2. Wskaż te osoby, które miały dla Jasia propozycje?
3. Wskaż spośród postaci jedną, do której wrócił Jaś?
Świetnie sobie poradziliście! ☺
XIV. 22.05.2020r. - PIĄTEK
“ Bajka – nie bajka o groźnych stworach”
Wcale niedaleko stad, nie za górami, nie za lasami a blisko nas spotkać można Zuzię i jej brata Olka, ich rodziców oraz psa Fifi. Pojawi się też Kapacz– złośliwy stwór, który marnuje wodę, Śmieciotwór, powstały ze śmieci rzucanych byle gdzie. Nie zabraknie też szkodliwego stworka Gadzinki – Spalinki zatruwającej powietrze, Energojada żywiącego się marnowanym prądem a także Siatki – Wariatki unoszącej się z wiatrem w powietrzu.
Pewnego ranka Zuzia i jej brat Olek szykowali się do przedszkola. Dziewczynka myła zęby słysząc ponaglający głos Olka: Ja też jeszcze nie myłem zębów!.Mówiąc to wybiegł ze swojego pokoju nie gasząc światła. I nagle w pustym pokoju pojawił sie Energojad z radości zacierając ręce. Chłopiec w pośpiechu mył zęby czując unoszący się w powietrzu zapach jajecznicy smażonej przez mamę. Wyjrzał z łazienki i krzyknął do siostry : tylko nie zjedz mojej jajecznicy!. A z kranu : kap, kap, kapała woda. Wtedy zjawił się kolejny nieproszony gość – Kapacz.
Jak to zwykle bywa rano wszyscy się spieszyli.Tata miał jeszcze wyrzucić śmieci i wyprowadzić psa. Do foliowych torebek wkładał zgromadzone śmieci, segregując je. Zniecierpliwiony szczekaniem Fifi trzymał już w pysku swoją smycz. Pogoda tego dnia była nienajlepsza. Padał deszcz i wiał porywisty wiatr. W powietrzu unosiły się liście, rozrzucone przez kogoś śmieci i foliowa torebka, którą wiatr porwał tak, że zawisła na gałęzi pobliskiego drzewa. I wiecie, co się stało?.W mgnieniu oka zjawiła się Siatka – Wariatka i Śmieciotwór. On dobrze wiedział, że im więcej śmieci, tym on stawał się coraz potężniejszy. W niedługim czasie cała rodzina gotowa była do wyjścia. Wszyscy wsiedli do zaparkowanego przed domem auta.Słychać było odgłos silnika i unoszącą się w powietrzu Gadzinkę – Spalinkę.
Tak wyglądają wszystkie Potwory z bajki - nie bajki:
Jeśli zainteresowała Was bajka o Zuzi i Olku, to może jeszcze przeczytacie kiedyś jak rodzina poradziła sobie z groźnymi stworami.
A teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania do bajki - nie bajki:
1. Jak na imię miały dzieci z bajki?
2. O czym zapomniał Olek wychodząc z pokoju?
3. Kto pojawił się w łazience?
4. Z czego cieszył się Śmieciotwór?
5. Gdzie pojawiła się Siatka - Wariatka?
6. Jaki stwór ukazał się po odjeździe auta?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
- Rodzicu bajkę czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno - dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie w wyobraźni świat, o którym czytasz. Czytaj z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy opowiadanie na małe fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiamy z dzieckiem. Upewniamy się, czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. W ten sposób czytamy cały tekst.
- Zadajemy dziecku pytania do tekstu, jeśli dziecko ma trudności z udzieleniem odpowiedzi czytamy mu fragment opowiadania, który zawiera odpowiedź na zadane pytania i jeszcze raz pytamy. W ten sposób zadajemy dziecku wszystkie pytania do tekstu. Dajmy dziecku czas na udzielenie odpowiedzi, nie pospieszamy.
- A teraz zastanówcie się jakie nasze zachowania mogą spowodować, że potwory z bajki - nie bajki zniknął! Spróbujcie połączyć w pary zachowania proekologiczne z potworem, który dzięki takim właśnie zachowaniam zniknie ☺Poproście Rodziców o przeczytanie podpisów. Powodzenia!
XIII. 19.05.2020r. - WTOREK
KLARA I TYGRYSEK
Dzisiaj Klara postanowiła bawić się w piaskownicy. Tam zawsze jest dużo dzieci. Ale czemu dzisiaj nie ma nikogo? Gdzie są inne dzieci? Schowały się? A może już wszyscy zaczęli chodzić do szkoły, tylko Klara jeszcze nie?
- Hej! Wychodźcie z kryjówki. Chcę się z wami bawić!
W końcu Klara postanowiła poprosić mamusię i tatusia, żeby się z nią bawili.
Ale obydwoje byli zajęci i nie mieli czasu na zabawę z dziewczynką.
- Masz do towarzystwa lalkę – powiedział tata.
- Tak bym chciała, żeby byli tu dziadkowie. Oni nigdy nie mówią, że nie mają czasu – pomyślała Klara i postanowiła wybrać się z wizytą do dziadków. Już tyle razy była u nich, że na pewno trafi. I nikomu nic nie mówiąc, Klara wyruszyła w drogę.
Szła i szła… Ale droga była jakby dłuższa niż zwykle. Wreszcie zmęczyła się i przysiadła pod drzewem.
- Dzisiaj las jest jakiś większy... - pomyślała. I drzewa szumią zupełnie inaczej.
- Czy zabłądziłaś? – odezwał się nagle tajemniczy głos.
Klara podniosła główkę i zobaczyła wielkiego tygrysa.
- Możesz dalej pojechać na moim grzbiecie – powiedział tygrys i usiadł, by Klara mogła się na niego wdrapać. Po czym pognał w stronę domu dziadków Klary.
Wszyscy w mieście przystawali zdziwieni na widok Klary, siedzącej na grzbiecie wielkiego, ale sympatycznego tygrysa.
Dziadkowie zdziwili się na widok dziewczynki.
- Wejdźcie do środka, na szklaneczkę soku – wołali uradowani.
Tygrys wolał zostać w ogródku. Swój sok wypił w oknie.
Wreszcie nadszedł czas pożegnania. Tygrys grzecznie podziękował za miłe przyjęcie, a dziadek spytał Klarę, czy rodzice wiedzą, że wybrała się sama tak daleko. A gdy dowiedział się, że Klara zapomniała zapytać rodziców, czy może się sama wybrać do dziadków, postanowił odwieźć ją do domu swoim samochodem. Dziadkowie obawiali się, że rodzice Klary są niespokojni o swoją córeczkę. Postanowili się pospieszyć.
Wkrótce byli na miejscu. W domu pachniało obiadem.
- Proszę do stołu – zawołała mama, która przygotowała posiłek i nawet nie zauważyła nieobecności Klary na podwórku.
Gdy obiad został zjedzony, zaczęła się wspólna zabawa.
- Podoba mi się tu – pomyślał tygrys. – Chętnie bym tu został. Ale czy znajdzie się dla mnie miejsce do spania?
Aż nadszedł wieczór. Klara już kładła się do łóżeczka. Tygrys też znalazł dla siebie miejsce do spania.
W domu zrobiło się całkiem cicho.
- Jak to przyjemnie mieć tygrysa pod łóżkiem – myśli Klara. – Jesteś tam jeszcze, tygrysku?
- Jasne! – odpowiada tygrys. – Leżę sobie wygodnie obok twoich kapciuszków.
- To dobrze – sennie westchnęła Klara. – I po chwili oboje smacznie spali.
Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści opowiadania i odpowiedzcie na pytania:
- Do kogo z wizytą wybrała się Klara?
- Kogo Klara spotkała w lesie?
- Czy lubicie, kiedy ktoś opowiada wam lub czyta bajki?
- Które bajki lubicie najbardziej?
- W co najbardziej lubicie bawić się z rodzicami?
Ułóżcie obrazki we właściwej kolejności
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
- Drogi Rodzicu bajkę czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno - dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie wyobraźni świat, o którym czytasz. Czy ty z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy opowiadanie na małe fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiany z dzieckiem. Upewniamy się, czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. Ten sposób czytamy dalej cały tekst.
- Zadajemy dziecku pytania do przeczytanej bajki, czytamy również proponowane odpowiedzi. Jeśli dziecko będzie miało problem z udzieleniem prawidłowej odpowiedzi czytamy mu fragment opowiadania, który zawiera odpowiedź na nie odpowiedź.
- Jak miała na imię bohaterka bajki?
- Ania
- Klara
- Małgosia
- Do kogo wybrała się dziewczynka?
- do koleżanki
- do miasta
- do babci i dziadka
- Kogo spotkała w lesie Klara?
- tygrysa
- żyrafę
- wilka
- Czym poczęstowali swoich gości babcia z dziadkiem?
- coca colą
- wodą
- sokiem
- Jak dziewczynka wróciła do domu?
- wróciła pieszo
- dziadek odwiózł ją samochodem
- przyjechali po nią rodzice
- Gdzie tygrys znalazł miejsce do spania w domu dziewczynki?
- pod łóżkiem
- w piwnicy
- w ogródku
- Spróbuj wymienić wszystkie postacie występujące w bajce. Spójrz na poniższe ilustracje mogą być one pomocne.
Brawo! Świetnie sobie poradziliście ☺❤.
XII. 14.05.2020r. - CZWARTEK
Witajcie kochani!
Mamy nadzieję, że dużo dowiedzieliście się o zwierzętach egzotycznych, żyjących na lądzie. Teraz przyszła pora , byście poznali zwierzęta żyjące w wodach mórz i oceanów. Pokażemy ilustracje najbardziej znanych zwierząt i opowiemy pokrótce o ich życiu.
Ocean to środowisko życia miliardów zwierząt. Ryby, ssaki, gady, nawet ptaki pływają i nurkują w słonej wodzie. Większość stworzeń żyje blisko powierzchni wody, gdzie dociera światło słoneczne. W tej warstwie wód rozwijają się liczne gatunki roślin, dzięki czemu zwierzęta mają zapewniony pokarm. Jest to „otwarty ocean”, w którym żyją : delfiny, żółwie, małe rybki, oraz większe ssaki- wieloryby.
Kolejna grupa zwierząt żyje w „sadzawkach skalnych”. Woda w oceanach cyklicznie unosi się i opada. Gdy zalewa plażę , mówimy, że jest przypływ, a gdy się cofa- odpływ. Podczas odpływu część wody, która zalała wyłomy skalne, pozostaje w nich wraz z maleńkim światem istot żywych, które z nią przybyły. I są to: kraby, krewetki, rozgwiazdy i ślimaki.
Kolejnym miejscem w którym zamieszkują zwierzęta są „Piaszczyste szelfy”. Są one stosunkowo płytkie, a ich piaszczyste dno porośnięte jest trawą morską. W niej gromadzi się wiele organizmów, by polować, ukrywać się i żerować. W trawie morskiej możemy spotkać: żółwie, rekiny, ośmiornice i meduzy.
„Kolorowe korale”- rafy koralowe to największe „barwne plamy” na oceanie. Większość raf koralowych znajduje się w ciepłych, płytkich wodach tropikalnych rejonów świata. Tu żyją m.in. tak jak w trawie morskiej: rekiny, ośmiornice i rozgwiazdy.
„Las podwodny”- to las, w którym nie ma drzew, są tylko wielkie glony morskie- brunatnice, które są wysokie jak drzewa. W lesie tym polują foki, wydry, i ryby oraz niektóre gatunki rekinów. Do skał przyklejone są jeżowce, które mają parzący jad w swoich igłach.
Są też lodowate morza. Żyją tam zwierzęta którym nie przeszkadza chłodna woda pokryta lodem. Pod futrem mają grubą warstwę tłuszczu, który chroni ich przed zimnem. Są to zwierzęta płetwonogie np. foki, słonie morskie, pingwiny, orki i płetwale błękitne.
W ciemnościach głębin panuje zupełna ciemność. Niektóre zwierzęta podpływają ku powierzchni wody i nurkują z powrotem. Inne wykształciły swoje własne światło. Do nich należy żabnica, albo rybki zwane świecikami.
Dużo tych wiadomości prawda? Mamy nadzieję, że chociaż część z nich zapamiętaliście. Możecie poprosić rodziców, żeby przeczytali Wam jeszcze raz ten tekst, a później postarajcie się opowiedzieć to, co zapamiętaliście.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Dostosowanie:
Drodzy Rodzice tekst o zwierzętach żyjących w morzach i oceanach przeczytajcie dziecku przynajmniej dwa razy. Czytając pokazujcie dziecku ilustracje i powtarzajcie nazwy zwierząt. Po dwukrotnym przeczytaniu zadajcie dziecku pytanie: Jakie zwierzęta żyją w morzach i oceanach? Na pewno chociaż kilka z nich będzie w stanie zapamiętać i wymienić. Jeżeli dziecku będzie trudno przypomnieć sobie z pamięci, pokażcie mu poniższą ilustrację, wtedy na pewno przypomni sobie, że zna kilka z nich i już nie raz widziało je w filmie, encyklopedii czy na zajęciach w przedszkolu ☺
XI. 11.05.2020r. - PONIEDZIAŁEK
WYPRAWA DO AFRYKI – POZNANIE ZWIERZĄT EGZOTYCZNYCH
Drodzy Rodzice przeczytajcie dzieciom wiersz, porozmawiajcie na temat jego treści, a następnie poproście aby odpowiedziały na pytania.
Wiersz Z. Bronikowskiej, pt.: "Gdzie był Krzyś".
- Gdzie byłeś Krzysiu?
- Daleko….
W Afryce, nad rzeką Nilem!
A dwa kroki przede mną
kąpały się dwa krokodyle!
Były takie olbrzymie,
paszcze miały szerokie
jak bramy.
Nie wierzysz? No to proszę,
Możesz zapytać mamy!
A potem hipopotam
po szyję wylazł z błota,
aż śmiały się goryle.
Słonie biegały jak konie!
Były zebry, żyrafy, szakale!
A ja –
Nie bałem się wcale.
Siedziałem obok mamy
i patrzyłem… patrzyłem….
Małpy jadły figi i daktyle,
Nosorożec bawił się w strumieniu,
a tygrysy leżały pod palmą.
I lwa widziałem,
A jakże!
I chociaż było ciemno,
nie bałem go się także.
Ale zabłysło światło
i ludzie zaczęli uciekać!
Ja chciałem jeszcze zostać,
chciałem jeszcze poczekać,
ale mama…..
- O czym ty mówisz Krzysiu?
To ci się chyba śniło.
Skądże?
Naprawdę to widziałem!
To wszystko w kinie było.
Pytania:
- Jakie zwierzęta występowały w wierszu? Dzielenie na sylaby nazw zwierząt
- Gdzie wybrał się Krzyś?
- Jakie owoce jadły małpy?
- Gdzie bawił się nosorożec?
Zaproszenie do podróży do Afryki. Pokazanie dziecku na ilustracji Afrykę, następnie dziecko samodzielnie wskazuje kontynent na globusie bądź mapie.
Ilustracje zwierząt zamieszkujących w Afryce
lew
nosorożec
słoń
zebra
żyrafa
Zabawa pantomimiczna ,,Zwiedzamy dżunglę”. ( Sprawdzenie umiejętności uważnego słuchania).
Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie ( wysokie unoszenie kolan) a potem po gorącym piasku(lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki , szukamy tubylców. Czas ruszać w drogę , przedzieramy się przez dżunglę(ruchy rękoma na boki).Chodźmy bardzo cicho by nikogo nie spłoszyć, albo by nas nie usłyszał lew (idziemy na palcach).Ciiiii !(dajemy palec na buzię). Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo). O! Jaka miła małpka- chcesz to się pobawimy. Pomałpujmy tak jak ona( dziecko naśladuje ruchy rodzica) np. drapią się po plecach, skaczą na jednej nodze, itp.).Dość zabawy chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić z drzewa.(naśladujemy schodzenie z drzewa).Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć(duży skok do przodu), a teraz skaczemy po kamieniach(małe podskoki).Uwaga! Krokodyl(naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla), a tam płynie hipopotam(naśladujemy rękoma pływanie w wodzie). Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża(dzieci kładą się na podłodze i sycząc poruszają się po niej).Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami, zaśpiewajmy hymn ;
O, ale le
O, beri ,tiki, tonga
,masa, masa, masa
O, balua, balue.
O, beri ,tiki, tonga
,masa, masa, masa
O, balua, balue.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Dostosowanie:
- Drogi Rodzicu wiersz czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno - dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie w wyobraźni świat, o którym czytasz. Czytaj z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy opowiadanie na małe fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiamy z dzieckiem. Upewniamy się, czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. W ten sposób czytamy cały tekst.
- Zadajemy dziecku pytanie : Jakie zwierzęta występowały w wierszu? Dziecko próbuje wymienić z pamięci jak największa ilość. Następnie rozkładamy przed dzieckiem ilustracje przedstawiające wszystkich bohaterów wiersza. Pytamy, które zna? - dziecko wskazuje i nazywa a następnie dzieli na sylaby wyklaskując wypowiadane sylaby.
krokodyle hipopotam
goryle słonie
nosorożec tygrysy
lew
3. Zadajemy dziecku kolejne pytania do tekstu, jeśli dziecko ma trudności z udzieleniem odpowiedzi czytamy mu fragment opowiadania, który zawiera odpowiedź na zadane pytania i jeszcze raz pytamy. W ten sposób zadajemy dziecku wszystkie pytania do tekstu. Dajmy dziecku czas na udzielenie odpowiedzi, nie pospieszamy. Chwalimy nie tylko za udzielenie poprawnych odpowiedzi ale również za włożony wysiłek.
4. Zachęcamy do wspólnej zabawy "Zwiedzamy dżunglę". Dla ułatwienia czytamy dziecku również instrukcję w jaki sposób powinno naśladować dany ruch. Życzymy miłej zabawy ☺
X. 06.05.2020r. - ŚRODA
Witajcie Kochani w środę!
Przygotowałyśmy dla Was dzisiaj krótki wiersz pt. „Owady”. Jeśli chcecie, możecie się go nauczyć na pamięć.
Obudziły się pszczoły, bąki, ważki, motyle.
Chciałbym je policzyć, lecz się pewnie pomylę.
A tu jeszcze przybyły mrówki, biedronki, osy.
Do pomocy w liczeniu raka muszę poprosić.
A teraz przyjrzyjcie się ilustracji.
- Jakie zwierzęta są na łące?
- Jakie dźwięki wydają: żaba, pszczoła i mysz?
- Wskażcie zwierzęta, które nie są owadami.
- Policzcie ile jest owadów? Jeśli nie potraficie sami policzyć , poproście o pomoc kogoś dorosłego.
Jeśli już policzyliście , mamy dla Was kolejne zadanie.
- Musicie policzyć każdy rodzaj owada osobno i wpisać odpowiednią liczbę kropek w okienku obok. Następnie odpowiedzcie, jakich owadów jest najmniej, jakich najwięcej, a jakich po tyle samo.
Znacie na pewno już wszystkie zwierzęta żyjące na łące. Teraz poznajcie kilka roślin, które dają ten niepowtarzalny urok każdej łące.
mak polny
koniczyna łąkowa
chaber łąkowy
krwawnik pospolity
rumianek pospolity
mniszek lekarski
Na koniec poprosimy Was o pomoc. Wiosenny wietrzyk trochę nam namieszał. Połączcie sylaby tak, by powstały nazwy zwierząt. Możecie wydrukować i połączyć linią lub strzałką, albo dopasować sylaby i przeczytać nazwę zwierzęcia. Kto chce może również napisać powstałe nazwy.
Do dzieła Kochani!
Wierzymy, że wszystko wykonaliście poprawnie. Brawo!
Dostosowanie:
Jeżeli samodzielne pisanie cyfr jest dla was jeszcze za trudne proponuję nieco łatwiejsze karty pracy. Waszym zadaniem jest policzyć ile jest pszczółek? Ile ważek? A ile biedronki mają kropek? Poprawną liczbę należy otoczyć pętlą.
Policzcie ile jest poszczególnych zwierząt na łące, odpowiedź możecie przedstawić za pomocą odpowiedniej ilości pionowych kresek bądź spróbować napisać cyfrą.
Ile jest?
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Których zwierząt jest najwięcej na łące?
- Których zwierząt jest najmniej na łące?
- Których zwierząt jest po tyle samo na łące?
Spróbujcie też wykonać poniższe działania, wynik możecie przedstawić za pomocą odpowiedniej liczby pionowych kresek lub spróbować napisać cyfrą samodzielnie. Do obliczeń możecie użyć klocki, patyczki lub inne przedmioty.
A teraz przypomnijcie sobie jak nazywają się niektórzy mieszkańcy łąki. Następnie podzielcie na sylaby ich nazwy, policzcie z ilu sylab się składają. Brawo! To chyba nie było takie trudne. A teraz poproście rodziców żeby wypowiadali kolejno nazwy zwierząt a wy wsłuchajcie się i powiedzcie na jaką głoskę się rozpoczynają ☺
żaba
mrówka
biedronka
kret
motyl
bocian
IX. 04.05.2020r. - PONIEDZIAŁEK
Witajcie Kochani! ❤ W tym tygodniu przenosimy się na wiosenną łąkę, na której obudziły się do życia różne owady. Zapraszamy Was do wysłuchania opowiadania o jednym z nich ☺
,,Nikt mnie więcej nie zobaczy''
W. Bieriestow
Gąsienica uważała się za bardzo piękną nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby się w niej nie przejrzeć.
- Ach, co to za uroda! - szeptała, oglądając ze wszystkich stron swój pospolity pyszczek i wyginając grzbiet, żeby popatrzeć na dwa złociste prążki. Szkoda, że nikt nie zwraca na mnie uwagi.
Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica czym prędzej wypełzła na największy kwiatek. Dziewczynka spostrzegła ją i zawołała:
- Co za brzydactwo!
- Ach taki - syknęła obrażona gąsienica. - Wobec tego nikt nigdy, nigdzie, za nic na świecie w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie nie zobaczy! [Daję na to słowo honoru uczciwej gąsienicy! Skoro się dało słowo honoru - należy go dotrzymać. Zwłaszcza kiedy się jest gąsienicą .I gąsienica wypełzła na drzewo. Z pnia na sęczek, z sęka na gałąź, z gałęzi na gałązkę, z gałązki na sęczek. Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać. Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, dziesiąty, setny ... i wreszcie gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie.
- Och, jaka ja jestem zmęczona! - westchnęła - ale owinęłam się znakomicie. W kokonie było ciepło L. nudno. Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła. Mijał dzień za dniem. Letni wietrzyk kołysał gałązką, szeleściły cicho liście, a obrażona gąsienica spała i spała. Obudziła się wreszcie. Widocznie słońce musiało mocno dogrzewać, bo w kokonie upał był nieznośny.
- Muszę przewietrzyć trochę mój domek - postanowiła i wyskrobała małe okienko w kokonie.
- Ach, jak pięknie pachną kwiaty! - gąsienica wychyliła się nieco. "Nikt mnie tu wśród
listków nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza" - pomyślała. Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i ... wypadła ze swej kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię, uniosła się do góry! I nagle na tej samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę. "Co za wstyd - pomyślała -że jestem brzydka to nie moja wina, gorzej, że teraz wszyscy będą mnie nazywać kłamczuchą. Dałam słowo honoru, że nikt mnie nie zobaczy i słowa nie dotrzymałam. Hańba!" Zrozpaczona upadła na trawę. A wtedy nadbiegła dziewczynka i zawołała:
- Ach jaki piękny!
- Czyżby to o mnie mowa? - szepnęła zdziwiona gąsienica - zdaje się, że o mnie. I wierz tu ludziom! Dziś mówią tak, a jutro zupełnie inaczej.
Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropelce rosy.
- Cóż to takiego? W lustereczku ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi wąsami!
Wygięła grzbiet. Na grzbiecie są dwa piękne kolorowe skrzydła! - Patrzcie, patrzcie, stał się cud jestem motylem! - i kolorowy motylek poszybował wysoko nad łąką, bo przecież on nie dawał motylkowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.
2. Odpowiedzcie na pytania dotyczące treści opowiadania:
- Jakie postacie występowały w opowiadaniu?
- Dlaczego gąsienica obraziła się na dziewczynkę?
- Co zrobiła gąsienica aby już nigdy nikt jej nie zobaczył?
- Dlaczego gąsienica wypadła ze swojej kryjówki?
- W kogo zmieniła się gąsienica?
- Czy to, co zostało opisane w bajce jest możliwe?
3. Obejrzyjcie ilustrację ,, stadia rozwoju motyla'' (jajeczka, gąsienica, kokon, motyl)
jaja
gąsienica
poczwarka
motyl
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
- Drogi Rodzicu opowiadanie czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno - dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie w wyobraźni świat, o którym czytasz. Czytaj z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy opowiadanie na małe fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiamy z dzieckiem. Upewniamy się, czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. W ten sposób czytamy cały tekst.
- Zadajemy dziecku pytania do tekstu, jeśli dziecko ma trudności z udzieleniem odpowiedzi czytamy mu fragment opowiadania, który zawiera odpowiedź na zadane pytania i jeszcze raz pytamy. W ten sposób zadajemy dziecku wszystkie pytania do tekstu. Dajmy dziecku czas na udzielenie odpowiedzi, nie pospieszamy. Chwalimy nie tylko za udzielenie poprawnych odpowiedzi ale również za włożony wysiłek.
- Pokazujemy dziecku poszczególne etapy cyklu rozwoju motyla i tłumaczymy każdy etap.
- Motyl znosi jajeczka przeważnie na liściach.
- Z jajeczka wykluwa się gąsienica.
III. Gąsienica przeobraża się w poczwarkę.IV. Poczwarka przemienia się w motyla.
4. W celu sprawdzenia, czy dziecko zapamiętało i rozumie w jakiej kolejności przebiega cykl rozwoju motyla powinno wykonać poniższą kartę pracy. Dziecko wycina ilustracji, układa je w odpowiedniej kolejności i po sprawdzeniu przykleja. Na koniec koloruje obrazki.
VIII. 29.04.2020r. - ŚRODA
Kochani posłuchajcie najpierw wiersza.
„Katechizm polskiego dziecka”
Władysław Bełza
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czem ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czem zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
1. A teraz odpowiedzcie na pytania:
- Jak nazywa się nasza ojczyzna?
- Jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce?
- Jak wygląda godło Polski?
- Jak wygląda flaga Polski?
- Dlaczego należy kochać swój kraj?
Nasza Polska to piękny kraj. Rozciąga się od Tatr aż do Bałtyku. Płynie przez nią królowa polskich rzek Wisła. Góry, wyżyny, rzeki, jeziora i niziny sięgające morskiego brzegu to nasze bogactwo. Piękno i różnorodność polskiego krajobrazu urok wsi i małych miasteczek zachęcają nas do poznania i pokochania naszego kraju.
2. Obejrzyjcie mapę Polski. Wskażcie na niej góry, jeziora, morze, odszukajcie stolicę Polski oraz miasto w którym mieszkacie.
3. Posłuchajcie jeszcze raz wiersza. Nauczcie się odpowiedzi na pamięć.
Drodzy Rodzice zanim zaczniecie zadawać pytania do wiersza, przeczytajcie go dziecku dwukrotnie. Jeśli dziecko będzie miało problem z udzieleniem odpowiedzi, czytamy mu krótki fragment, który zawiera odpowiedź i wtedy na pewno sobie poradzi ☺ Aby nauczyć dziecko wiersza, czytamy go z podziałem na role: rodzic czyta pytanie i podpowiada najpierw dziecku odpowiedź. Przy kolejnym czytaniu pytań, czekamy już na odpowiedz dziecka ☺.
Zapraszam Was teraz Kochani na krótką wycieczkę po Polsce ☺
A teraz popatrzcie na mapę, gdzie dokładnie znajduje się morze, a gdzie góry.
Teraz na takiej mapie pokażcie rodzicom gdzie jest morze a gdzie są góry, wspólnie odszukajcie Wisłę - królową rzek, która płynie przez całą Polskę.
Brawo na pewno wszystkim się udało!
Zapamiętajcie, że nasze morze to Bałtyk i jest na górze mapy Polski , a góry to Tatry i są na dole mapy.
Polska to nie tylko morze i góry, ale także niziny, wyżyny, jeziora i nawet pustynia ☺Zobaczcie sami!
VII. 27.04.2020R. - PONIEDZIAŁEK
Kochane przedszkolaki 👧👦 chcąc wprowadzić Was w tematykę zajęć w tym tygodniu prosimy Was o wysłuchanie legendy o powstaniu państwa polskiego czytanej przez waszych rodziców.
„Legenda o Lechu i Orle Białym”
H. Dobrowolska
Dawno, dawno temu ziemie między Tatrami, a Bałtykiem pokrywała gęsta puszcza, a dzikie zwierzęta częściej można było spotkać niż ludzi. W tych czasach – jak głosi legenda- trzej bracia: Lech, Czech i Rus rozmawiali o założeniu miasta: -Bracia, czas wyruszyć na poszukiwanie dobrego miejsca pod budowę grodu- pierwszy odezwał się Rus. -Rozdzielmy się, wówczas prędzej znajdziemy to, czego szukamy- zaproponował Czech. -Mądrze radzisz, bracie. Ja pójdę na północ, ty skieruj się na południe, a Rus niech spróbuje szczęścia na wschodzie- zdecydował Lech. Jak uzgodnili, tak też zrobili. Każdy z braci wziął ze sobą część rycerskiej drużyny i udał się w swoją drogę. Mijały dni, tygodnie… Lech z towarzyszami wytrwale wędrował na północ. Za nimi pozostały pagórki i wzniesienia, ustał szum górskich potoków. Przed rycerzami rozciągała się nieograniczona przestrzeń gęstych lasów, przetykanych słonecznymi polanami. Pasły się na nich bogate stada dzików, jeleni i saren. Na jednej z takich polan drużyna postanowiła odetchnąć przed dalszą wędrówką. Podobała się ta kraina Lechowi. Ale czy dalej na północ nie napotka jeszcze piękniejszej ziemi? Jeszcze bogatszych w zwierzynę lasów? Któż mógł znać odpowiedź… Nagle nad głowami rycerzy zatrzepotał skrzydłami olbrzymi białopióry ptak.
Tak pięknego nie widział Lech nigdy dotąd! Orzeł kilkakrotnie zatoczył koło nad polaną i spokojnie osiadł na koronie rozłożystego dębu. Zbliżył się Lech, by z bliska spojrzeć na królewskiego ptaka. Kiedy stanął pod wiekowym drzewem, dostrzegł gniazdo ukryte wśród gałęzi i orła, który troskliwie karmił swoje pisklęta. Rozjaśniła się twarz Lecha. -Koniec wędrówki i poszukiwań- zawołał do towarzyszy. –To jest znak, na który tak długo czekałem! Na tej ziemi założę swoje miasto. Nazwiemy je Gniezno, bo będzie nas ochraniać, tak jak to gniazdo ochrania pisklęta. A ciebie, Orle Biały, przyjmuję za swój znak, dopóki ta ziemia istnieć będzie!
1. A teraz spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań:
- Czego szukali Lech, Czech i Rus?
- Co skłoniło Lecha do wybrania miejsca na miasto?
- Jak się nazywało miasto, które założył Lech?
- Co było znakiem Gniezna?
2. Ułóżcie obrazki zgodnie z przebiegiem wydarzeń. Opowiedzcie własnymi słowami treść legendy o Lechu, Czechu i Rusie.
Dostosowanie:
- Drogi Rodzicu legendę czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno - dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie w wyobraźni świat, o którym czytasz. Czytaj z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy opowiadanie na małe fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiamy z dzieckiem. Upewniamy się, czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. W ten sposób czytamy cały tekst.
- Zadajemy dziecku pytania do tekstu, jeśli dziecko ma trudności z udzieleniem odpowiedzi czytamy mu fragment opowiadania, który zawiera odpowiedź na zadane pytania i jeszcze raz pytamy. W ten sposób zadajemy dziecku wszystkie pytania do tekstu. Dajmy dziecku czas na udzielenie odpowiedzi, nie pospieszamy.
- Rozkładamy przed dzieckiem ilustracje i prosimy aby ułożyło je wg kolejności wydarzeń. Jeśli dziecko ma trudności ze wskazaniem pierwszej ilustracji, wracamy do legendy i pytamy dziecko : Pamiętasz od czego zaczynała się legenda? Kto wyruszył w poszukiwania? Jeśli dziecko odpowie, że byli to trzej bracia, chwalimy : „brawo, świetnie sobie poradziłaś/eś!”. "W takim razie popatrz, która ilustracja to przedstawia?" I tak naprowadzając dziecko wspólnie układamy ilustracje wg kolejności zdarzeń. Następnie jeśli dziecko chce, próbuje samodzielnie na podstawie ułożonych obrazków opowiedzieć rodzicom legendę. Jeśli dziecko ma trudności z opowiadaniem, rodzicu opowiedz ją dziecku jako pierwszy. Następnie zachęć dziecko mówiąc, "na pewno dasz radę, jak czegoś zapomnisz pomogę Ci" - dziecko budując własne zdania opowiada legendę.
VI. 22.04.2020r. - ŚRODA
Dzień dobry kochani!
Dzisiaj rano pan listonosz przyniósł mi list. Po przeczytaniu pomyślałam, że chciałabym się z Wami podzielić jego treścią. Czy chcielibyście dowiedzieć się od kogo on jest? Myślę, że tak. W takim razie poproście rodziców, aby przeczytali Wam treść listu. Jeśli potraficie czytać, to przeczytajcie sami.
„ Nazywam się Azorek. Jestem pieskiem, którego w życiu spotkało dużo złego. Moja pani kupiła mnie sobie na święta. Zapomniała, że jestem prawdziwy i traktowała mnie jak zabawkę. Czasami mnie przytulała, ale jak miała zły humor, to na mnie krzyczała. Często zapominała dawać mi pić i jeść. Jak skomlałem, to się jeszcze bardziej denerwowała i zamykała mnie w łazience lub na balkonie. Włączała głośno muzykę, a ja zasłaniałem łapkami uszka, bo mnie bolały i bałem się, że już nigdy po mnie nie przyjdzie. Moja pani często zapominała wychodzić ze mną na spacer, więc nie miałem gdzie zrobić siku czy kupki. Zdarzało się, że nie wytrzymałem i załatwiałem się w salonie. Wtedy pani mnie biła. A ja aż wyłem z bólu. Bardzo kochałem swoją panią, ale ona chyba mnie nie. Chociaż pewnego dnia wzięła na spacer. Tak się ucieszyłem. Merdałem ogonkiem, skakałem ze szczęścia. W pewnym momencie, pani przywiązała mnie do drzewa i gdzieś poszła. Myślałem, że zaraz wróci, ale ona nie wróciła. Stałem przywiązany do tego drzewa, aż zrobiło się ciemno. Okropnie się przestraszyłem. Było mi zimno i byłem bardzo głodny. Musiałem chyba zasnąć, bo jak otworzyłem oczy było już jasno, a nade mną stała mała dziewczynka z tatą. Przyglądała mi się uważnie, a ja się schowałem za drzewo, bo nie znałem jej i się wystraszyłem. Ale tata dziewczynki podszedł do mnie powolutku i poczęstował mnie psimi przysmakami. Zjadłem je, bo w brzuszku strasznie mi burczało. Ten pan mnie odwiązał i razem z dziewczynką zabrali mnie do swojego domu. I wiecie co się stało? Oni mnie pokochali! Opiekowali się mną, karmili, chodzili ze mną do weterynarza, kiedy coś mi dolegało, wyprowadzali na podwórko, a ja stałem się najszczęśliwszym pieskiem na świecie. I wiecie co sobie pomyślałem? Że każde zwierzątko powinno mieć tak dobrze, jak mam jak teraz.
Azor”
Odpowiedzcie proszę na pytania:
- Kto napisał list?
Tak, list napisał piesek Azor
- Czy pani Azorka dobrze się nim opiekowała?
Oczywiście, że nie. Nie dawała mu jeść, ani pić, biła, zamykała na balkonie lub w łazience, nie wyprowadzała na spacer, krzyczała na niego, a w końcu zostawiła pieska przywiązanego do drzewa.
- Jak powinniśmy traktować zwierzęta?
Zwierzętami należy się opiekować. Dajemy jeść i pić, wyprowadzamy na spacery, bawimy się z nimi, nie męczymy, kiedy odpoczywają, zaprowadzamy do weterynarza, kiedy są chore.
Myślę, że każdy z Was potrafi opiekować się swoimi zwierzątkami i nigdy nie będziecie zachowywać się tak, jak pani Azorka.
- Drogi Rodzicu list czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno - dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie w wyobraźni świat, o którym czytasz. Czytaj z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy opowiadanie na małe fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiamy z dzieckiem. Upewniamy się, czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. W ten sposób czytamy cały tekst.
- Zadajemy dziecku pytania do tekstu, jeśli dziecko ma trudności z udzieleniem odpowiedzi czytamy mu fragment opowiadania, który zawiera odpowiedź na zadane pytania i jeszcze raz pytamy. W ten sposób zadajemy dziecku wszystkie pytania do tekstu. Dajmy dziecku czas na udzielenie odpowiedzi, nie pospieszamy. Chwalmy nie tylko za prawidłowe odpowiedzi ale również za cały włożony wysiłek.
V. 20.04.2020r. - PONIEDZIAŁEK
Zapraszamy Was Kochani do obejrzenia filmu przygotowanego przez Panią Małgosię 😀
Dostosowanie:
Opowiadanie, jest dość długie, pamiętajcie, że dziecko powinno wysłuchać go dwukrotnie. Podczas drugiego słuchania należy zatrzymywać nagranie po krótkich fragmentach i omawiać je razem z dzieckiem, aby upewnić się czy dziecko jest skoncentrowane i słucha ze zrozumieniem. A teraz przejdźcie do zadań, które sprawdzą czy dziecko zapamiętało o czym było opowiadanie?
- Otoczcie pętlą te zwierzęta, które występowały w opowiadaniu.
2. Połączcie linią zwierzęta z produktami, które mamy dzięki nim.
3. Zaznaczcie czerwoną pętlą odpowiedź na pytanie: Kto jest najważniejszy na wiejskim
podwórku wg opowiadania?
IV.15.04.2020r. - ŚRODA
Witamy Was kochani!
Dzisiaj opowiemy Wam, historię pieska Łapsona. Było to tak:
Pewnego dnia pies Łapson wszedł do swojego pokoju i powiedział:
-Będę miał dzisiaj gości…
W tej chwili z łazienki dobiegło go wołanie:
-Łapsonie!!!- Łapson nic. – Łaaaapsonie! Czy dorosłe czy dziecięce warto umyć dobrze ręce!
-Przypominał mieszkający w łazience Mydłomen.
Łapson spojrzał na swoje łapki.
- Nie widzę brudu…- wyszeptał. Ale nie chciał kłocić się z przyjacielem, podszedł do zlewu, odkręcił kran, zamoczył łapki i wytarł je w ręcznik. Było widać, że jest czymś przejęty.
Spojrzał na Mydłomena stojącego na zlewie i zwierzył się:
-Wiesz, dziś będę miał gości i…
-Gości to ty już masz. Tylko nieproszonych.- Łapson rozejrzał się po łazience, nikogo nie było.
- Gdzie?- zapytał zdziwiony.
-Łap superlupę i sam zobacz!- Pod lupą Łapson zobaczył swoje łapki zupełnie inaczej. Okazało się, że kręcą się na nich nieznane mu dotąd stworzonka o dziwnych kształtach.
Łapson aż się wzdrygnął.
- To Bakteriaki, Wirusaki i Pasożytniaki! – fachowo wyjaśnił Mydłomen.- Oj, nieciekawe towarzystwo zaprosiłeś do domu- dodał szybko.
- Ale ja nikogo, nikogo nie…- zdziwionym głosem zaczął pies.
- wystarczy, że czegoś dotkniesz… one hyc! I już są na twoich łapkach!- zauważył Mydłomen.
- Nie chcę takich kolegów! Oświadczył Łapson i pokręcił głową.
- To łap mnie w łapki i myj, myj! Mydłomen uśmiechnął się do przyjaciela. Podał mu pokazną porcję piany. Łapson wziął mydło w łapki. Gdy pies mył łapki mydłem, Mydłomen poprosił:
-- A teraz daj mi działać: wewnątrz łapek na grzbietach, a także pomiędzy palcami!
Łapson stosował się do prośby kolegi i z wielką dokładnością pocierał namydlonymi łapkami, myjąc śrorodek, grzbiety, i przestrzenie między palcami.
- Dobrze?
- Wspaniale- powiedział zadowolony Mydłomen.- Ale teraz spłucz pianę.
I pamiętaj: jestem zawsze pod ręką!
Rozmowę przerwał dzwięk dzwonka do drzwi
- To moi goście! Już są.- Pies pobiegł otworzyć drzwi.
Do domu weszło rodzeństwo kotów: Pupik i Pupilka.
-Cieszę się, że jesteście- przywitał się Łapson, i szybko dodał- Pokażę wam, gdzie możecie umyć ręce.
Odpowiedzcie proszę na pytania:
- Kto mieszkał w łazience u Łapsona?
- O czym przypomniał Mydłomen pieskowi?
- Co zobaczył Łapson pod lupą?
- Kto przyszedł w odwiedziny do Łapsona?
- Co musieli zrobić, zanim usiedli do stołu?
- O czym przypomniał Mydłomen pieskowi?
- Co zobaczył Łapson pod lupą?
- Kto przyszedł w odwiedziny do Łapsona?
- Co musieli zrobić, zanim usiedli do stołu?
A teraz powtórzcie 3 razy za rodzicami wierszyk:
Wodę puszczam- kap, kap, kap,
Rączki myję- szur, szur, szur,
Mydłem pluskam- chlup, chlup, chlup,
I brud tonie-bul, bul, bul.
Opowiedzcie rodzicom, kiedy należy myć ręce:
- po wyjściu z toalety,
- po zabawie,
- przed posiłkiem,
- po powrocie ze spaceru,
- po wycieraniu nosa,
- po zabawie ze zwierzętami.
Dlaczego mycie rąk jest tak ważne?
Odp. W brudzie żyją różne groźne organizmy: wirusy, bakterie, pasożyty, a one wywołują wiele bardzo niebezpiecznych chorób. Szczególnie teraz, kiedy panuje koronawirus, dokładne mycie rąk jest bardzo ważne!
Poniżej pokażemy jak prawidłowo myć ręce. Spróbujcie zrobić to z rodzicami.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
- Drogi Rodzicu opowiadanie czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno - dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie w wyobraźni świat, o którym czytasz. Czytaj z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy opowiadanie na Male fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiamy z dzieckiem. Upewniamy się czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. W ten sposób czytamy cały tekst.
- Zadajemy dziecku pytania do tekstu, jeśli dziecko ma trudności z udzieleniem odpowiedzi czytamy mu fragment opowiadania, który zawiera odpowiedź na zadane pytania i jeszcze raz pytamy. W ten sposób zadajemy dziecku wszystkie pytania do tekstu. Dajmy dziecku czas na udzielenie odpowiedzi, nie pospieszamy.
- W rozmowie z dzieckiem na temat : kiedy myjemy ręce? Możemy przedstawić dziecku ilustracje z podpowiedziami i prosimy, żeby nazwało pokazane czynności.
- Żeby zobrazować dziecku dlaczego mycie rąk jest tak ważne polecam wykonać doświadczenie z pieprzem i mydłem. Znajdziecie je Państwo pod tym linkiem : https://www.youtube.com/watch?v=2_S8HdYS75Q
III.08.04.2020r. - ŚRODA
1. Na początek posłuchajcie wiersza:
„Pisanki”
Pisanki, pisanki, jajka malowane
Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe
Na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce
Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki
Na każdej pisance piękne opowiastki.
(Wiersz należy przeczytać dwa razy)
2. Teraz bardzo prosimy, odpowiedzcie na pytania:
- Ile pisanek przedstawiono w wierszu?
- Co było na pierwszej pisance, co na drugiej, a co na kolejnych?
- Na której z kolei pisance były kwiatuszki, a na której laleczki tańczące?
3. A teraz jeszcze raz przeczytajcie z rodzicami wiersz. Następnie spróbujcie narysować 5 pisanek i ozdobić je w ten sam sposób, jak w wierszu.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie:
Pamiętamy o dwukrotnym przeczytaniu wiersza. Zadajemy dziecku pytania do tekstu, jeśli dziecko ma trudności z udzieleniem odpowiedzi czytamy mu ponownie tylko II zwrotkę wiersza, który zawiera odpowiedzi na zadane pytania i jeczcsz raz pytamy. W ten sposób zadajemy dziecku wszystkie pytania do tekstu. Dajmy dziecku czas na udzielenie odpowiedzi, nie pospieszamy. Niektóre dzieci będą wymagały wizualizacji przeczytanego wiersza, aby udzielić odpowiedzi, pokazujemy dziecku ilustrację z pisankami i dopiero wtedy zadajemy pytania, jeśli dziecko ma nadal trudność pokazujemy na ilustrację i mówimy policz, która to może być pisanka? co na niej jest? Wspieramy dziecko przy rysowaniu własnych pisanek do wiersza, prostsze ilustracje może narysować, trudniejsze mogą być np. wycięte z gazety. Życzymy kolorowych pisanek 😀
II. 06.04.2020r. - PONIEDZIAŁEK
Kochane Żabki i Motylki 💕 Dzisiaj będzie trochę inaczej, żeby być bliżej Was, zapraszamy do obejrzenia filmu, który dla Was przygotowałyśmy 💟💋
Dostosowanie:
Święta zbliżają się wielkimi krokami, niestety w tym roku będą wyglądały one zupełnie inaczej niż dotychczas. Mimo wszystko chcemy razem z Państwem przybliżyć dzieciom tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Posłuchajcie odpowiedzi Waszych dzieci na pytania zadane przez Panią Małgosię a przed świętami spakujcie wspólnie z dzieckiem koszyk wielkanocny i porozmawiajcie o innych tradycjach związanych z tym wyjątkowym świętem.
II. 01.04.2020r. - ŚRODA
Witajcie w środę, 1 kwietnia 🌷🌸🌼 Dzisiaj Prima aprilis, ale my nie będziemy oszukiwać.
Mamy dla Was nowe zadania. Oto one:
I. Na początek posłuchajcie wiersza...
Po cichutku przyszła wiosna
Pięknych kwiatów kosz przyniosła.
W nim krokusy i żonkile,
Nad jej głową zaś motyle.
Zataczają małe kółka,
Przyleciała też jaskółka.
I skowronek i bociany,
Fruną obok swojej pani
Wiosna piękna jak poranek,
Ma na głowie z kwiatów wianek.
Włosy jej się złotem mienią,
Suknia świeżą lśni zielenią.
Przystanęła wiosna miła,
Trawa się zazieleniła.
Kwiaty dookoła rosną-
Cały świat się cieszy wiosną.
II. A teraz odpowiedzcie na pytania:
- Co przyniosła pani wiosna?
- Jakie ptaki przyleciały wraz z wiosną?
- Jak wyglądała pani wiosna?
III. Jeśli odpowiedzieliście już na wszystkie pytania, to czas na zabawę. Spróbujcie naśladować ruchem zwierzęta:
- fruwajcie jak skowronki
- chodźcie jak bociany
- skaczcie jak żabki
IV. A teraz przyszła pora na naukę wiersza na pamięć.
Dostosowanie:
Możecie nauczyć się całego wiersza lub jeśli chcecie, tylko dwóch pierwszych zwrotek.
Niech każdy z Was wybierze sobie dowolną maskotkę( misia, lalę). Rodzic również.
Siadamy i sadzamy sobie maskotkę np. misia na kolanach. Rodzic pyta swojego misia :
-Czy podoba ci się wiersz o wiośnie? A może chcesz się go nauczyć?
Przykłada pyszczek misia do swojego ucha( na niby słucha, co miś mówi), a potem oświadcza:- On mi powiedział, że wiersz o wiośnie podoba mu się i bardzo chce się go nauczyć na pamięć.
Następnie rodzic zwraca się do dziecka z propozycją: -Czy twój miś nie chciałby nauczyć się wiersza? Po czym mówi:
-W takim razie ja nauczę swojego misia a ty swojego.
Etap I
Rodzic czyta wiersz w całości. Dziecko słucha.
Etap II
Teraz mówicie razem wiersz patrząc misiom w oczy.
Dziecko próbuje już mówić wiersz, wtórując rodzicowi.
Etap III
Mówimy wiersz do prawego ucha misia. Kolejne powtórzenie- rodzic i dziecko mówią wiersz do lewego ucha misia.
Etap IV
Sprawdzamy, czy misie już zapamiętały wiersz. Najpierw wiersz mówi miś dziecka, a potem rodzica.
Etap V
Rodzic sprawdza, czy jego miś( pokazuje na swojego misia) nauczył się wiersza. Dziecko mówi razem z misiem rodzica, patrząc w oczy swojej maskotce.
Etap VI
Na koniec chwalicie swoje misie i jeszcze raz mówicie wiersz.
Powtarzajcie sobie wiersz co jakiś czas.
I. 30.03.2020r. PONIEDZIAŁEK
Kochani!
🍀🌺🌸Wiosna zawitała wszędzie. Jeszcze czasami jest zimno, noce są mrożne, ale przyroda budzi się ze snu. W ogródkach pojawiają się pierwsze kwiaty. Dzisiaj chcemy wam opowiedzieć jak to było z pewnym tulipanem. Posłuchajcie.
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło bowiem było ciemno i cicho.
Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi:
Tulipan oburzony, że ktoś wyrywa go ze snu zawołał: -Kto tam?
-To ja, deszczyk, chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
Tulipan odpowiedział: - Nie, nie chcę. Nie otworzę. Poczym odwrócił się na drugi bok i zasnął.
Po chwili deszcz zapukał ponownie. Tulipan zapytał: -Kto tam?
- To ja deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
Tulipan odpowiedział - Nie, nie chcę żebyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać.
Po pewnym czasie znowu słychać pukanie do drzwi.
- Kto tam znowu?
Tym razem do drzwi pukał promyk słonka i wołał:
-Tulipanku wpuść mnie do środka!
Tulipanek zapytał: - Ktoś ty?
- To ja, promyk słonka.
Tulipan bardzo zły odpowiedział:
-Nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Promyk zajrzał przez dziurkę od klucza i znowu zapukał.
Tulipan bardzo zły zapytał: - Kto tam znowu puka?
-To my, deszcz i słońce. Chcemy wejść do ciebie .
Tulipan pomyślał:- Ha, muszę jednak otworzyć. Bo dwojgu nie dam rady. I otworzył drzwi.
Deszczyk i promyk wpadli do domku. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę. Promyk za drugą i unieśli go do góry, wyprowadzając z domku. Tulipanek robił się coraz większy i rozwijał swoje płatki. Popatrzył zadowolony na piękny ogród i na zieloną trawę. Promyk rzucał żółte promyczki na jego główkę. Po chwili do ogrodu przybiegły dzieci i zawołały:
- Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dziś rano! Teraz już na pewno będzie wiosna!
A teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania;
- Gdzie Tulipanek miał swój domek?
-Kto pierwszy odwiedził Tulipanka?
-Kim był następny gość?
-Dlaczego Tulipanek nie chciał wpuścić gości?
-Co się stało, kiedy tulipanek otworzył drzwi?
-Jak myślisz, jaka wtedy była pora roku?
- Co potrzebne jest roślinom, żeby mogły rosnąć?
A teraz obejrzyjcie ilustracje i oznaczcie je według kolejności, a następnie opowiedzcie rodzicom historię tulipanka.
Dostosowanie:
1. Drogi Rodzicu opowiadanie czytaj niezbyt szybko, a czasami naprawdę wolno - dziecko potrzebuje czasu, by zbudować sobie w wyobraźni świat, o którym czytasz. Czytaj z intonacją, zaangażowaniem, wyraźnie. Pamiętaj, każdy tekst należy przeczytać dwukrotnie, a nawet i więcej razy jeśli dziecko tego potrzebuje. Podczas drugiego czytania dzielimy opowiadanie na małe fragmenty, które od razu po przeczytaniu omawiamy z dzieckiem. Upewniamy się czy dziecko zrozumiało przeczytany fragment. W ten sposób czytamy cały tekst.
2. Zadajemy dziecku pytania do tekstu, jeśli dziecko ma trudności z udzieleniem odpowiedzi czytamy mu fragment opowiadania, który zawiera odpowiedź na zadane pytania i jeczcsz raz pytamy. W ten sposób zadajemy dziecku wszystkie pytania do tekstu. Dajmy dziecku czas na udzielenie odpowiedzi, nie pospieszamy.
3. Oglądamy wspólnie z dzieckiem ilustracje. Prosimy, żeby dziecko opowiedziało co widzi na poszczególnych obrazkach. Następnie prosimy dziecko, żeby ułożyło ilustrację w kolejności zdarzeń. Jeśli dziecko ma trudność pomagamy mu ułożyć pierwszy obrazek, dajemu mu czas i staramy się go nie wyręczać. Jeżeli dziecko ma trudność z ułożeniem ilustracji robimy to wspólnie. Kolejnym etapem jest opowiedzenie historyjki. Rodzic może ją opowiedzieć jako pierwszy, pokazując palcem na poszczególne ilustracje. Zachęcamy dziecko do podjęcia próby samodzielnego opowiadania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz