Poznawczy obszar rozwoju

13.12.2021 Poniedziałek 

Drogie Sówki!

Dziś poznajemy kolejną literę "Y,y"

Do zajęć potrzebne będą białe karta (potnijcie kartkę na mała prostokąty), talerz z mąką lub kaszą manną.

Popatrzcie na rysunek.



- Co jedzą dziadek, mama, tata , Olek i Ada?

- Czy lody można jeść tylko latem?

- Jakie smaki lodów znacie?

- Jaką głoskę słyszycie na końcu słowa  lody ?

 

Podajcie przykłady słów kończących się na głoskę y (np.: igły, zegary,  domy, kwiaty, budy, buty, narty, nosy, listy, lisy, sery) i w środku (np.: ryby, grzyby, dywan, byki, Borys, syn, mydło, cytryna).

W języku polskim nie ma słów rozpoczynających się na głoskę y.

 

Podziel słowo lody na sylaby, następne układaj kartoniki (białe), wyklaskując sylaby i jednocześnie je wymawiaj, potem wypowiedz całe słowo

LODY

 

 

 

 

 

Obejrzyj mała i wielką , drukowana i pisaną literę  Y


Nakreśl litery y w powietrzu.

Poćwiczcie pisanie litery y w mące lub w kaszy.

Określenie głoski y:

- krótko: y, y, y, y

- długo : yyyyyyyyy

Głoska y  to samogłoska , oznaczamy ją na czerwono. 


Karty pracy :




10.12.2021 Piątek

,,List do Mikołaja” - układanie historyjki obrazkowej 

Rodzic prezentuje ilustracje w rozsypce. Dziecko wybiera pierwszą ilustrację i opowiada, co się na niej dzieje. Następnie dobiera kolejne, zwracając uwagę na chronologię wydarzeń. Na końcu opowiada całą historię na podstawie obrazków. Dorosły prowadzi z dzieckiem krótką rozmowę zainspirowaną treścią ilustracji.







 

9.12.2021 Czwartek

Drogie Sówki!

Zapraszamy Was dzisiaj do wykonania  świątecznych dzwonków.

 

Złote świąteczne dzwonki z kubka


Bardzo, bardzo, bardzo prosty pomysł na ozdobę świąteczną czyli złote dzwonki ze styropianowego kubeczka. Doskonale będą się prezentować  powieszone na drzwiach dziecięcego pokoju, na ramie łóżka malucha lub zwyczajnie, na choince.

Potrzebujemy:

- styropianowy kubeczek, kubeczek po śmietanie

- złota farba,

- zielony drucik kreatywny;

- czerwona papierowa wstążka na kokardkę;

 

Wykonanie:

Kubeczek malujemy złotą farbą, czekamy do wyschnięcia.

Drucik kreatywny składamy na pół  i przebijamy nim dno kubeczka, tworząc zawieszkę.

Z czerwonej papierowej wstążki robimy kokardkę. Kokardkę przywiązujemy do drucika kreatywnego i gotowe!

Zachęcamy również do ćwiczenia  świątecznej piosenki.

Jest taki dzień 

https://youtu.be/jSena948AaI

8.12.2021 - Środa

Drogie Sówki

Zapraszamy Was dzisiaj do rozwiązywania zagadek na temat Świętego Mikołaja.






„Portret świętego Mikołaja” – praca przestrzenne.

Do wykonania portretu świętego Mikołaj potrzebujemy: rolkę po papierze toaletowym , papier kolorowy, bibułę koloru czerwonego, watę i guziki oraz klej i nożyczki




Tworzenie Mikołaja zaczęliśmy od owinięcia rolki czerwonym papierem od dołu – tak stworzyliśmy jego ubranie. Na górę nałożyliśmy żółty papier – tak stworzyliśmy jego twarz.

Na czerwone ubranko przykleiliśmy guziczki. Niestety nie miałam w domu czarnych, więc wykorzystaliśmy białe. Na twarzy przykleiliśmy ruchome oczka, brodę wyciętą z filcu (możecie ją również wyciąć z papieru) na brodę przykleiliśmy czerwony pomponik.

Kawałek czerwonego filmu złożyłam w rulonik i stworzyłam z niego czapkę Mikołaja. U góry obiłam ją białym pomponikiem, a na około watą kosmetyczną. No i mamy to. Tak powstał nasz Mikołaj z rolki. Prawda, że prosty? Możecie go zrobić na różne sposoby wykorzystując to co macie w domu!



16.04.2021 - Piątek

"Wiejskie dobra" - układanie historyjki obrazkowej

Rodzic prezentuje ilustracje w rozsypce. Dziecko wybiera pierwszą ilustrację i opowiada, co się na niej dzieje. Następnie dobiera kolejne, zwracając uwagę na chronologię wydarzeń. Na końcu opowiada całą historię na podstawie obrazków. Dorosły prowadzi z dzieckiem krótką rozmowę zainspirowaną treścią ilustracji.

  
 
 
 

 
 


Ilustracja do piosenki- praca plastyczna

Przygotujcie kartkę i coś do rysowania, mogą to być kredki, flamastry, farby. Potem posłuchacie piosenki " Bo na wsi", postarajcie się zapamiętać jak najwięcej treści z  niej. Następnie wykonajcie ilustrację  jak według Was wygląda wieś z piosenki.







15.04.2021 - Czwartek
 
Zabawa dydaktyczno - matematyczna "czy wiesz, że kura...?".

Potrzebujemy:
  • dwie kostki z oczkami,
  • kartoniki z ciekawostkami oznaczone numerami 1 do 6.
Na stole leżą ponumerowane kartoniki z ciekawostkami (widoczne są tylko cyfry). Uczestnicy kolejno rzucają dwiema kostkami i sumują lub odejmują od siebie liczbę oczek tak, aby uzyskana w wyniku działania liczba odpowiadało dowolnej cyfrze na stole. Osoba, której się to uda, odwraca kartonik, a rodzic odczytuje jego treści. Zabawa trwa do wyczerpania kartoników.


 
 
 
Karta pracy - "Na wsi" 
 
Odszukaj na ilustracji i otocz pętlą wszystkie jajka. Tyle samo jajek narysuj w koszyku. Z pomocą rodziców połącz napisy w ramkach z odpowiednimi zwierzętami.

 
 
 
 
14.04.2021-Środa

 Kochani!
Na dziś przygotowałyśmy dla Was
dwie aktywności związane ze wsią.
Pracę plastyczną- Kogut na podwórku
oraz taniec - Szalona krowa 😊


Kogut na podwórku

Do pracy plastycznej będzie potrzebne:
* farby 
* widelec
* flamaster
*biała kartka

Zaczynamy od narysowania flamastrem kształtów przypominających koguta.


Następnie moczymy widelec w farbie
i rozprowadzamy farbę w konturze koguta.
Dzięki mieszaniu kolorów powstaje barwny kogut.
Po wyschnięciu farby rysujemy grzebień, nogi i dziób.
Pochwalcie się swoimi kogutami 😊




Szalona krowa

Obejrzyjcie film pokazujący ruchy do piosenki,
odtwórzcie go ponownie i spróbujcie naśladować ruchy z nagrania,
spróbujcie też sami zatańczyć układ dodając swoje ruchy.
Możecie również śpiewać tańcząc 😉



Tekst piosenki 

Lala, la, la.  
  Widziałem dziś 
szaloną  krowę
ona ma bardzo dużą głowę
i nogi krzywe niesłychanie
 tańczy na trawiastym dywanie.
 
Czasami się porusza naprzód
ale najczęściej sunie tyłem
z miejsca się krową zachwyciłem
gdy ją w tym tańcu zobaczyłem
 
 Szalona krowa
  tancerka ognista    
 oj, Szalona krowa
  i narowista





13.04.2021 - Wtorek 

1. Zagadki o zwierzętach żyjących na wsi.
Dziecko po każdej rozwiązanej zagadce niech pokazuje na planszy które to było zwierzątko.

Chodzi po podwórku,
Woła: „Kukuryku”,
On i jego przyjaciele,
Mieszkają w kurniku.
(kogut)

Kim ja jestem, nie wiesz, ale zgadnij
popatrz – mam korale.
Po podwórku dumnie kroczę
jak się złoszczę, to gulgoczę.(indyk)

Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ....
(świnia)

Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?
( owca)

Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
Na śniadanie dam ci jajko.
(kura) 

Nad rzeczułką wartką,
kto to drepce z dziatwą?
Żółte nóżki ma.
Gę, gę, gę, gę, ga! ... (gęś)

Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo
boją się go myszy. ...(kot)

Mieszka w chlewiku
tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę
i mięso chowana. ...(świnia)

Dobre ma zwyczaje
– ludziom mleko daje. ...(krowa) 

Za kości rzucone dziękuje ogonem. ...
(pies)

Mucząc woła gospodynię
Bo to zwierze z tego słynie,
Że gdy muczy to oznacza -
Gospodynię czeka praca 

.Mleko wnet do wiadra leci,

By je piły wszystkie dzieci,

Żeby każdy z Was był zdrowy
A to mleko dają ...(krowy)

Żółciutkie kuleczki
Za kura się toczą,
Kryją się pod skrzydła,
Kiedy wroga zoczą. ... (kurczęta)

W każdej wsi jest taki budzik,
który co dzień budzi ludzi.
Budzik chodzi, łapką grzebie.
Choć nie czesze się, ma grzebień. ...(kogut)

Szybko biega, rży i parska.
Na śniadanie - owsa garstka.
Potem w stajni grzecznie stoi.
Czeka, aż go ktoś napoi.
Ty odważnie podejdź doń,
bo to jest po prostu ... (koń)


 
2. Zadanie matematyczne.
Nazwij zwierzęta na obrazku. Policz ile jest zwierząt w okienku, znajdź kostkę na której jest tyle samo oczek i połącz linią oba okienka.

 

12.04.2021 - Poniedziałek

Praca plastyczna Owieczka

Do wykonania pracy potrzebujemy:

  • waciki kosmetyczne bądź białe koła wycięte z kartki, 
  • kartkę papieru – kolor czarny, 
  • ruchome oczy ( lub małe białe wycięte z papieru kółeczka),
  • 4 kółeczka czarne wycięte dziurkaczem.

Wykonanie:

Białe koła/płatki naklejamy tworząc „chmurkę”, następnie czarne koło przyklejamy po środku. Wycinamy z czarnego papieru uszy i nogi (czemu dwie? Bo kolejne dwie ma schowane z tyłu i ich nie widzimy : ). Przyklejamy Uszy i nogi. Możemy za pomocą pisaka dorysować nos i usta.



 

„Spotkanie na wiejskim podwórku” –  zapoznanie z pracą rolnika oraz odpowiadania na pytanie dotyczące treści opowiadania.

Opowiadania E. Stadtmuller „Wiejskie ustronie”

 Zdalne nauczanie poniedziałek 27.04.2020r – Przedszkole nr 15


– Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio. Postanowiliśmy z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciszek, ale na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia. Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami.
– Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada.
– Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia.
Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu tylko dla siebie”.
Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia.
– Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie. – Chodziliśmy razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy…
– Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek.
– A mam – uśmiechnął się kolega dziadka. – Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina.
– A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada.
– Kaczuszki też są.
Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się, jak pan Staś czyści konia.
– Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka. Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy.
– A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie.
– Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś.
– Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio.
Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym, który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu się gospodarzy. Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak.
– Musicie przyjechać w maju – zapraszał. – Zobaczycie, jak pięknie kwitnie.
– Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio.
– Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony gospodarz.
– Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie „Ustronie” i ruszać do miasta.
– Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio.
– Jasne – kiwnął głową Olek.
– A na wstawanie o piątej rano?
– Nad tym musiałbym jeszcze popracować… – przyznał się największy śpioch w rodzinie.

Pytania:

−− Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?
−− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?
−− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?

Bardzo ważne jest, abyście wyjaśnili Państwo dzieciom kto to jest "Rolnik" i jakie ma obowiązki oraz  wspólnie z dziećmi nazwali domy zwierząt gospodarskich.

  

   

 

09.04.2021 - Piątek

1. Praca plastyczna – motyl

Do wykonania zadania potrzebujemy: ołówek, kolorowe kartki, nożyczki, klej 

 Sposób wykonania:

Odrysowujemy dłoń na kolorowych kartkach papieru cztery razy (dzieci młodsze z pomocą rodzica) , następnie wycinamy je. Rysujemy na kolorowej kartce tułów i głowę, wycinamy. Wszystkie elementy łączymy ze sobą wg. ilustracji poniżej J


Przed nami jeszcze kilka prostych ćwiczeń artykulacyjnych:


 


08.04.2021 - Czwartek

Matematyczne zadania

1. Wytnijcie gniazdka i ptaki. Następnie dziecko musi policzyć ile każdy ptak ma kropek i dopasować go do odpowiedniego gniazdka. 


                                     
                                   

1. Połącz za pomocą linii kształt ptaka z jego cieniem.

3. Narysuj po linii, bez odrywania ręki drogę ptaka do jego gniazda.


Muzyczne zabawy:

    Połóżcie się na podłodze i posłuchajcie odgłosów ptaków. Później posłuchajcie jeszcze raz i zobaczcie które ptaki wydawały dane dźwięki.


https://www.youtube.com/watch?v=6EEyZzRAYlw


07.04.2021
 
Praca plastyczna - bocian z płatków kosmetycznych
 
Potrzebujemy:
  • 4 płatki kosmetyczne,
  • czerwona kartka z bloku technicznego,
  • czarny mazak,
  • klej,
  • nożyczki.
Wykonanie:
  1. Wytnij nogi, oko i dziób bociana z papieru kolorowego,
  2. Z jednego płatka wytnij szyję i skrzydła bociana, skrzydła pokoloruj czarnym mazakiem,
  3. Naklej na płatek będący tułowiem skrzydło, nogi i szyję,
  4. Następnie doklej płatek będący głową i przyklej do niej dziób i oko (oko możesz również namalować czarnym mazakiem),
  5. Na koniec ozdóbcie pracę wg własnego pomysłu.

 
Zabawa przy piosence "Zielona wiosna"

Żaba, bocian, wróbel - zabawa rozwijająca reakcję na ustalone sygnały

Dzieci maszerują w rytmie piosenki. Na hasło:

Bocian - dzieci maszerują, unosząc wysoko kolano, rękami naśladują ruchy skrzydeł,

Żaba - przechodzą do przysiadu i wykonują podskoki, opierając się dłońmi o podłogę,

Wróbel - biegają na palcach, drobnymi kroczkami, dłonie utrzymują na wysokości ramion, naśladują ruchy skrzydeł.

 
 
 

„ZIELONA WIOSNA" - słowa i muzyka Danuta i Karol Jagiełło

1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.

Kum , kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum

Kum , kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum /bis

2. Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekoce

Kle, kle, kle, kle, kle ,kle, kle ,kle ,kle

Kle, kle, kle, kle, kle ,kle, kle ,kle /bis

3. Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

4. Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
Wiosna, wiosna jest już wśród nas.


06.04.2021

Kochani!

Przyszła do nas już Wiosna a wraz nią
przyleciały z ciepłych krajów pewne ptaki.
Popatrzcie na poniższe ilustracje, spróbujcie nazwać
ptaki na nich i opisać jak  one wyglądają. 






Spróbujcie teraz dopasować podpisy do ilustracji,
kierując się kolorem ramek i odczytać je z rodzicem. 
Następnie podzielcie wyrazy na sylaby
wytupując, wyklaskując, podskakując ich liczbę.  








Połączcie ptaki z odpowiednią liczbą oczek na kostce.







02.04.2021

Wraz z piątkiem, proponujemy ostatnie w tym tygodniu dwie aktywności - ćwiczenia aparatu artykulacyjnego oraz wykonanie kartki z życzeniami. 😊

„Wielkanocne porządki zajączka” – ćwiczenia aparatu artykulacyjnego (J. Niedbała)
Czytamy tekst i wspólnie z dziećmi w określonych miejscach wykonujemy zaproponowane ćwiczenia.


Pewnego dnia mały zajączek postanowił zrobić przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie wszystkie ściany (język przesuwa się po wewnętrznej stronie obu policzków). Potem wyczyścił sufit (język przesuwa się po podniebieniu przy otwartych ustach). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie (język przesuwa się po dnie jamy ustnej). Kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić w nich czyste firanki (język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów –również przy otwartej buzi). Wytrzepał także porządnie dywan z salonu i rozłożył go na podłodze (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby je dosięgnąć (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)! W takim czyściutkim domu (cmokanie) może zacząć malować wielkanocne pisanki!

„Życzenia od zajączka” – kartka z życzeniami
Dodatkowo proponujemy wykonanie kartki z życzeniami, którą dzieci mogą podarować komuś bliskiemu na zbliżające się święta. Być może, ktoś z rodziny nie może Was odwiedzić, warto wtedy kartkę wysłać. 😊

Potrzebne materiały:
✔Kolorowe kartki z bloku technicznego najlepiej w formacie A6 (1/4 normalnej kartki)
✔Biała kartka (nieco mniejsza niż kolorowe)
✔Ołówek, kredki, flamastry

✔Klej, nożyczki

Na dwóch kolorowych kartkach dziecko próbuje narysować dwoje długich uszu oraz dwie łapki, a następnie je wycina. Jeśli dziecko ma trudność z samodzielnym narysowaniem elementów, Rodzic może stworzyć szablon, który dziecko odrysuje.

Na górze kolorowej kartki dziecko przykleja uszy, a po bokach – łapki.

Na wierzchu, nakleja białą kartkę, którą może wcześniej w różnorodny sposób ozdobić – rysunkiem, przyklejonymi życzeniami, samodzielnym podpisem, pomponem, ruchomymi oczkami, przyklejoną kolorowanką lub cokolwiek dziecko wymyśli. Na koniec należy zagiąć elementy tak, aby zasłaniały środek zajączka (uszy w dół, łapki do środka).


Dodatkowo możecie kartkę włożyć w kopertę i udać się z dzieckiem na pocztę. Pozwólcie mu przykleić znaczek oraz wrzucić kartkę do skrzynki. Dzięki temu dodatkowo pielęgnujemy tradycję własnoręcznego pisania i wysyłania kartek. 💛

01.04.2021

„Kokoszka” – zabawa doskonaląca pamięć i koncentrację uwagi

Dziecko siedzi przy stole z mamą lub tatą. Sylwety jajek ułożone są dobrze widoczne dla dziecka. Rodzic prosi aby dziecko zamknęło oczy, następnie wypowiada na głos rymowankę „kokoszkę”. Zabawa przebiega zgodnie z opisem.

Kokoszka (Marta Jelonek)

W kurniku na grzędzie

Leżą jajko w rzędzie.

Kura się kręciła, (1)

Dwa jajka straciła.

Powiedz, przedszkolaku śmiały,(2)

Jakie” jajko pospadały?

 

1. Prowadzący zabawę chowa za siebie dwie spośród rozłożonych sylwet.

2. Dziecko otwiera oczy, podaje nazwy kolorów ukrytych jajek.

 


Biegnij, baranku! – zabawa matematyczna

Potrzebujemy: 

  • kostka do gry,
  • kubki plastykowe,
  • napisy start i meta,
  • kartoniki z oznaczeniami pól pułapek i premii.

Rodzic układa trasę gry z kubków. Oznacza pole startu i mety. Na kilku polach umieszcza pułapki i premie. Rodzic objaśnia i ustala z graczami zasady gry: Pola premie są w kolorze zielonym – przejdź do przodu o dwa pola / cztery pola. Masz dodatkowy rzut. Pola pułapki mają kolor czerwony – cofnij się o dwa pola. Wróć na start! Tracisz kolejkę. Uczestnicy stają na polu startowym i rzucają kostką w ustalonym porządku. Poruszają się po trasie zgodnie z regułami. Aby stanąć na polu mety, uczesnik musi wyrzucić wskazaną liczbę oczek.

 

 
31.03.2021
 
Mamy dla Was kolejne dwie propozycję, udanej zabawy :)

Wesołe zajączki – praca plastyczna

Potrzebujemy: 

  • rolki (po papierze toaletowym) o różnych średnicach pocięte na kilka fragmentów, 
  • klej, 
  • biała farba, 
  • kartka w pastelowym zielonym kolorze; 
  • pędzel; 
  • pisaki / flamastry; 
  • kolorowy papier; 
  • zielona bibuła lub rafia pocięta na paski.

Rodzic przygotowuje wcześniej stemple w kształcie zająca przez połączenie pociętych na krótsze kawałki rolek (skleja je lub zszywa za pomocą zszywacza). Ewentualnie zagina odpowiednie elementy, by uzyskać określony kształt, np. uszy. Dziecko zanurza stemple w farbie, a następnie odbija kontury w kilku miejscach na kartce. Wnętrza powstałych zajączków wypełnia farbą za pomocą pędzla. Po wyschnięciu dorysowuje pisakami i flamastrami lub dokleja z dowolnych materiałów brakujące elementy (oczy, nosek, pyszczek, wąsy itp.). Pomiędzy zajączkami wykleja trawę z bibuły lub rafii.

 

Zabawa przy piosence - wesoła pisanka
 

Wesoła pisanka

1. Ciasto pachnie na świątecznym obrusie,

Wokół stołu się krzątają mamusie,

Wszyscy poważni są tego ranka,

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka

Ref.

Święta, święta biją dzwony,

Każdy dzwon jak roztańczony,

Tańczy, tańczy każdy dzwon,

Bim, bam, bom, bim, bam, bom.

2. Szynka mruga z okrągłego półmiska,

Tatuś chętnie by z radości zagwizdał,

Wszyscy poważni są tego ranka,

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

Ref.

30.03.2021

Dzisiaj proponujemy zabawę badawczą oraz zabawę matematyczną. 😊

"Barwienie jajek" - samodzielna działalność dzieci
Potrzebujemy:
  • jajek ugotowanych na twardo
  • łupin z cebuli
  • buraków
  • barwników do jajek
  • pojemników
  • ręczników jednorazowych
  • tacy
  • łyżki

Wspólnie z dziećmi stwórzcie swoje własne wyjątkowe pisanki! Przygotujcie na stole pojemniki, w których znajdą się: woda zabarwiona sokiem z buraków, ugotowanymi łupinami cebuli, barwnikami do jajek. Obok pojemników połóżcie tacę, na której rozłóżcie ręczniki jednorazowe. Dzieci niech barwią jajka według własnego pomysłu. Odkładają je do wyschnięcia na ręcznikach papierowych. Po wyschnięciu można je dodatkowo ozdobić. Najlepiej, gdybyście rozbili to całą rodziną! Możecie nawet zrobić konkurs na najładniejszą pisankę! 😀

Zabawa matematyczna

Wprowadzenie do zabawy
Potrzebujemy:
  • 5 talerzy, łyżek, widelców, kubeczków,
  • wazon z palemką,
  • rzeżuchę w pojemniczku,
  • obrus

Rodzic ustawia przed dzieckiem mały stolik. Nakrywa go białym obrusem. Proponuje dziecku przygotowanie wielkanocnego stołu dla pięciu osób. Dziecko ustawia na stole odpowiednią liczbę talerzy, sztućców, kubeczków. Na środku stołu umieszcza np. wazon z palemką, a obok wazonu - rzeżuchę w pojemniczku. 

Ukryte jajka - odszukiwanie ukrytych w pokoju sylwet jajek. Określanie ich położenia.

Potrzebne będą:
  • sylwety jajek wycięte z kolorowego papieru
Rodzic wyraża zadowolenie z liczby potraw znajdujących się na wielkanocnym stole. Wypowiada jednak prośbę gości, którzy chcieliby, aby na wielkanocnym stole znalazło się więcej jajek. Dziecko poszukuje wyciętych z kolorowego papieru sylwet jajek, które rodzic umieścił wcześniej w różnych miejscach w pokoju. Kiedy dziecko odnajdzie sylwetę jajka, siada do stołu. Określa miejsce, gdzie została odnaleziona. Następnie układa sylwety jajek na talerzykach, które znajdują się na stole w taki sposób, aby na żadnym nie było więcej niż 5 sylwet. 

Zabawę można modyfikować w zależności od poziomu oraz aktywności dziecka. Może grupować jajka według koloru, według wielkości, spróbować dodawać do siebie jajka np. w dwóch kolorach i określać, ile ich jest. Dodatkowo mogą Państwo układać przed dzieckiem jajka a następie prosić o zamknięcie oczu, zabrać jedno i poprosić dziecko o wskazanie, którego nie ma. Możliwości jest wiele! 😊

29.03.2021
Dzisiaj proponujemy Państwu dwie aktywności - 
rozmowy o tradycji oraz kolorową masę solną.

Pierwszą aktywnością, jest wysłuchanie krótkiego opowiadania oraz odpowiedzenie na poniższe pytania.

B. Szelągowska "Wielkanocne pyszności"

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
-A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!
-Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
-Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.
-Ale fajny pomysł! – zawołał Kamil.


Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku, wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
-Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
-Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.
-Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności.
Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

Pytania:
  • Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyczka wielkanocnego?
  • Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
  • O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
  • Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

Bardzo ważne jest, abyście wyjaśnili Państwo dzieciom pojęcie "tradycja". Możecie zrobić to swoimi słowami, możecie również posłużyć się poniższą definicją: 
Tradycja to przekazywane z pokolenia na pokolenie obyczaje, obrzędy, wierzenia, normy postępowania itp. Tradycja jest nam potrzebna, ponieważ dzięki niej odróżniamy się od innych narodów. O tradycji mówimy z dumą, przyznajemy, że to ona właśnie jest najistotniejszym składnikiem naszej kultury. Tradycja to zbiór obyczajów mocno utrwalonych przez lata, takich, które przechodzą z pokolenia na pokolenie, i które my przekażemy naszym potomkom.
Można zapytać dzieci, czy znają jakieś tradycje, a jeśli nie to za przykłady podać np. obrzędy związane ze Świętami Bożego Narodzenia, Świętem Zmarłych, a nawet wesel lub chrzcin. 

Dodatkowo można zaprezentować dzieciom obrazki przedstawiające tradycje wielkanocne i wspólnie z nimi je omówić.






Skoro w opowiadaniu była mowa o ozdobach z masy solnej, to drugą naszą propozycją jest wykonanie przez Was ozdób lub smakołyków z kolorowej masy solnej. 

Co nam będzie potrzebne?
✅mąka
✅sól
✅woda
✅barwniki spożywcze (ewentualnie farba plakatowa)

Sposób przygotowania:
1. Rozpuszczamy barwniki spożywcze w wodzie.


2. Mieszamy w misce tyle samo mąki i soli.


3. Wlewamy odrobinę rozrobionego barwnika i ugniatamy ciasto dolewając powoli więcej płynu. Ugniatamy, aż masa przestanie się lepić do rąk. Po kolei możemy wyrabiać różne kolory.


4. Masa bez barwnika będzie mieć kolor kremowy. Po ugnieceniu koloru warto od razu schować go do woreczka, żeby masa nie wyschła.


5. Masa jest gotowa do użycia! Aby zachować masę na dłużej można zamrozić ją w woreczku. Niezamrożoną można przechowywać maksymalnie 1 tydzień. Aby utwardzić Wasze dzieło wystarczy zostawić je na kilka dni na kaloryferze.

Zachęcamy do wykonania ozdób wielkanocnych i podzielenia się z nami efektami pracy! 😀





20.11.2020

Bąbelkowe tło – wydłużanie fazy wydechu.

Pomoce: 

  • papierowe słomki, 
  • miska z wodą i płynem do mycia naczyń, 
  • barwnik lub granatowa farba, 
  • biała kartka bloku technicznego.

Rodzic wlewa do miski wodę, dodaje niebieski barwnik i miesza. Następnie dziecko zanurza słomkę w wodzie i dmuchając, tworzy bąbelki. Kiedy bąbelki wystają nad miską, wówczas przykłada do nich delikatnie kartkę i odbija bąbelkowe wzory, a tak przygotowane tło zostawia do wyschnięcia. Dziecko nie wyrzuca słomkę, ponieważ wykorzystamy je do wykonania pracy plastycznej.

 

 
 
 
 

Mydlane obrazki – wykonanie pracy plastycznej.

Pomoce: 

  • bąbelkowe tło (przygotowane podczas poprzedniej zabawy),
  • słomki,
  • beżowy i niebieski kolor farby,
  • pędzle,
  • klej.

Dziecko maluje farbą swoje dłonie na beżowo, po czym odciska je na środku bąbelkowego tła. Zagina koniec słomki tak, aby wyglądała jak kranik i przykleja nad dłońmi, a na koniec zanurza palec w niebieskiej farbie i odbija krople wody pod kranem i na dłoni.

   

 
19.11.2020
Zabawa matematyczna -  „przybory higieniczne”.
Dziecko:
  • Przelicza przedmioty,
  • Ustala liczbę policzonych przedmiotów,
  • Określa, których przyborów higienicznych jest najwięcej.
Dziecko podczas wykonywania czynności higienicznych w łazience może przeliczyć ile szczoteczek do zębów  lub past do mycia zębów znajduje się w kubeczku, ile gąbek do mycia jest pod prysznicem, ile jest szczotek do czesania włosów itp. Dziecko po przeliczeniu jednego rodzaju przyborów higienicznych (np. szczoteczek do mycia zębów) ustala ich liczbę (ostatni wymieniony liczebnik przez dziecko = liczba policzonych przedmiotów). Następnie określa, których przyborów higienicznych jest najwięcej.
 

Zabawa badawcza „Dlaczego do mycia rąk jest potrzebne mydło?”
Dziecko:
  • Wyjaśnia na podstawie obserwacji, dlaczego do mycia rąk jest potrzebne mydło.
Rodzic przygotowuje głęboki talerz wypełniony wodą oraz zmielony pieprz. Dziecko wsypuje pieprz do wody, aby zakrył całą powierzchnię talerza. Następnie wkłada palec do wody pośrodku talerza. Obserwuje, co dzieje się z pieprzem. Następnie Rodzic nakłada na palec dziecka mydło w płynie. Dziecko ponownie zanurza palec w wodzie i obserwuje co się dzieje. Zastanawia się dlaczego reakcja pieprzu w obu przypadkach była inna. Rodzic wyjaśnia zjawisko.
Mydło pozwala utrzymać ciało w czystości. Mycie rąk samą wodą nie usuwa brudu. Utrzymuje się on na skórze wskutek działania tłuszczów, które wydziela nasza skóra. Brud przykleja się do tłuszczów, a woda z tłuszczami sobie nie radzi. Do tego potrzebne jest mydło. Zmyje tłuszcz i brud 😊

18.11.2020

Praca plastyczna – „ zdrowo jemy, szybko rośniemy”.

Rodzic układa przed dzieckiem sylwety: zdrowego zęba – uśmiechniętego i chorego - smutnego oraz obrazki warzyw, owoców, nabiału i słodyczy. Dziecko wycina najpierw obrazki po śladach, następnie ogląda i zastanawia się, które z przedstawionych na nich produktów są dobre dla naszych zębów, a które nie. Przykleja obrazki pod sylwetą odpowiedniego zęba, np. owoce, warzywa, nabiał, pod sylwetą zdrowego zęba, a słodycze – pod sylwetą chorego zęba.

 

    
       

 

Zabawa przy piosence - ,,jarzynowa Gimnastyka". Już wiecie, że owoce i warzywa są smaczne i zdrowe. By zachęcić Was do częstego jedzenia warzyw i owoców zapraszamy do wspólnej jarzynowej gimnastyki. Wesołej zabawy!  

 


17.11.202

     Zabawa matematyczna – ćwiczenia klasyfikacyjne „Wiemy, co jemy”.

Dziecko:

- Klasyfikuje produkty spożywcze z podziałem na zdrowe - niezdrowe,

- Nazywa produkty spożywcze.

Rodzic przygotowuje różne produkty spożywcze (owoce, warzywa, słodycze, słodkie napoje, wodę). Dziecko wybiera po jednym produkcie, nazywa go i układa po lewej stronie stołu jeśli uważa, że produkt jest zdrowy. Jeśli uważa, że produkt jest niezdrowy i nie służy zdrowi, układa go po prawej stronie stołu.

 


 
Zabawa badawcza - wykonanie sałatki owocowej.

Dziecko:
- Określa, który owoc najłatwiej obiera się ze skórki, i która skórka była najgrubsza,
- Określa, które owoce kroi się łatwo, a które trudno,
- Wyjaśnia czym różnią się pestki owoców,
- Prawidłowo posługuje się nożem.

Rodzic zachęca dziecko do pomocy przy przygotowywaniu sałatki owocowej. Układa na stole wybrane owoce. Dziecko myje owoce. Dotyka skórki, która są pokryte owoce. Opisuje swoje wrażenia. Następnie przy pomocy Rodzica obiera owoce ze skórki. Dziecko porównuje, z którego owocu najłatwiej było zdjąć skórkę, która skórka była najgrubsza. Podczas krojenia owoców przez dziecko, sprawdza, które z nich kroi się łatwo,
a które trudno. Zastanawia się dlaczego. Następnie przygląda się nasionom owoców (jeśli posiadają) i porównuje je. Następnie wkłada wszystkie pokrojone owoce do miski i miesza je łyżką. Rodzic dodaje do sałatki trochę soku. Smacznego :)

 


 

16.11.2020

 
Praca plastyczna „Wirusy i bakterie”.

Dziecko: 

- Wdycha powietrze nosem i wydmucha przez słomkę,

- Dba o estetyczny wygląd pracy oraz o zachowanie porządku podczas jej wykonywania.

Praca plastyczna „Wirusy i bakterie”.

Rodzic przygotowuje: 

  • Kartkę A4,
  • Słomkę, 
  • Farby w dowolnym kolorze,
  • Pędzelek,
  • Kubek z wodą,
  • Klej.

Dziecko wybiera farbę w dowolnym kolorze. Macza pędzelek w wodzie, a następnie w farbie i odciska ją na kartce. Następnie dziecko za pomocą słomki, dmucha na kleks farby nadając mu dowolny kształt.

 Rodzic nadzoruje czy dziecko wdycha powietrze nosem i wydycha przez słomkę.

Gdy „wirus” będzie już gotowy, pozostawiamy go do wyschnięcia. Następnie po wyschnięciu doklejamy mu usta, dorysowujemy oczy. Możemy go również ozdobić według własnych pomysłów.

 

  

Zabawa dydaktyczna "co pomoże chorej mamie?"

Dziecko:

- Nazwie przedmioty,

- Wyjaśni do czego służą, 

- Wskaże, które przedmioty przydadzą się podczas choroby.

Rodzic przygotowuje:

  • Opakowania po lekarstwach,
  • Termometr,
  • Chusteczki higieniczne,
  • Oraz dozwolone przedmioty dostępne w domu np. zegarek, nożyczki, telefon, łyżkę, widelec, lusterko itp.

Rodzic układa na stoliku przygotowane wcześniej przedmioty i opowiada o tym, że wybiera się dzisiaj z wizytą do chorej mamy. Zastanawia się co powinien ze sobą zabrać. Prosi dziecko o pomoc. Dziecko odkłada na bok te przedmioty, które nie przydadzą się chorej babci oraz nazywa je. Następnie wyjaśnia przydatność przedmiotów, które będą potrzebne chorej osobie.


13.11.2020

Zapraszamy na kolejne propozycje zabaw 😊

Praca plastyczna - „Pingwiny z ziemniaka”

Pomaganie mamie w obowiązkach domowych nie zawsze musi być trudne i nudne. Jesteście ciekawi co można zrobić z ziemniaków? Pokażemy Wam, jak łatwo stworzyć pingwina, korzystając z dwóch ziemniaków.

Potrzebne będą:

- 2 ziemniaki różnej wielkości,

- biała i czarna farba,

- pędzelek,

- czerwona kartka,

- nożyczki,

- biała kartka.

Wykonanie: 

1. Przekrój ziemniaki na pół. 

2. Jedną z połówek większego ziemniaka pomaluj czarną farbą i odbij na kartce. 

3. Poczekaj, aż farba wyschnie. 

4. Jedną z połówek mniejszego ziemniaka pomaluj białą farbą i odbij w dolnej części czarnego owalu. 

5. Czarną farbą domaluj pingwinom skrzydełka – mogą to być krótkie kreski z lewej i prawej strony. 

6. Białą farbą domaluj oczy.

7. Z czerwonego papieru wytnij mały trójkąt i przyłóż go do świeżej farby jako dziób pingwina.


 

Zabawa „Dokończ zdanie”.

Na początku zapoznajemy dzieci z ich prawami. Następnie dzieci mają za zadanie dokończyć rozpoczęte przez Rodzica zdanie: „Mam prawo do...”. Zabawa ma na celu utrwalenie poznanych praw.

Prawa dziecka według Korczaka: 

* dzieci podobnie mają prawo do szacunku bez względu na wygląd; 

* dzieci mają prawo do radości; 

* dzieci mają prawo do dnia dzisiejszego – dziecko żyje teraźniejszością, bieżącą chwilą i to liczy się najbardziej; 

* dzieci mają prawo do upadków – dziecko ma prawo mieć gorszy dzień; 

* dzieci mają prawo do niepowodzeń i łez – łzy pomagają pozbyć się złych emocji, nawet dorośli płaczą; 

* dzieci mają prawo do niewiedzy – uczymy się przecież przez całe życie; otaczający świat jest dla dziecka nieznany; dorośli powinni mieć wiele wyrozumiałości i cierpliwości wobec niekończących się pytań dziecka; 

* dzieci mają prawo do własności – uczymy dzieci, że mają prawo do własności, ale również powinny je respektować wobec innych; 

* dzieci mają prawo do tajemnicy – nawet te najmłodsze mają swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy koleżeńskie; dorośli powinni je szanować. 

 

12.11.2020

Mamy dla Was kolejne dwie propozycje. 😁

Pierwszą  z nich jest zabawa matematyczna - "na/pod/obok".

Prowadzący (mama / tata) wspólnie z rodziną ustawia krąg z krzesełek na dywanie. Dzieci ustawiają się za oparciem krzesła. Rodzic rozdaje każdemu gąbkę (lub jakiś inny przedmiot) i inicjuje zabawę, kładąc gąbkę na swoim krześle i określając jej położenie: Moja gąbka leży na krześle, moja gąbka leży obok krzesła, a teraz położę ją za krzesłem. Po chwili dzieci układają przedmiot według wskazówek rodzica. Połóż gąbkę pod krzesłem; połóż gąbkę przed / za / obok krzesła. W ten sposób dzieci rozwijają umiejętność rozpoznawania kierunków w przestrzeni. 


Druga to zabawa lingwistyczna - "przeciwieństwa".

Rodzic wymienia przymiotniki związane z codziennością i przedmiotami codziennego użytku. Zadaniem dzieci jest podanie znaczenia przeciwstawnego, np. brudny – czysty, pachnący – cuchnący, zdrowy – chory, twardy – miękki, ciepły – zimny. Możecie do tej zabawy wykorzystać również przedmioty, a nie tylko myśleć o nich. Niech dziecko sprawdza dotykiem, węchem, smakiem, co jakie jest, określa cechy przedmiotów, a następnie dobiera do nich przeciwieństwa. 😊
10.11.2020

Matematyka i sensoryka, sensoryka i matematyka... 😍 

Zabawa matematyczna "Czego jest więcej?"

Dziecko wybiera sobie 10 dowolnych zabawek. Przelicza je ponownie i określa liczbę elementów. Następnie zadaniem dziecka jest ułożenie zabawek od najmniejszej do największej i wskazanie, która jest najmniejsza, a która największa. Na koniec dziecko klasyfikuje przedmioty ze względu na rodzaj zabawek (np. samochody, lalki, misie itp.) i określa, których zabawek jest więcej, a których mniej.
Dzięki tej zabawie, dziecko:
✅przeliczy do 10
✅sklasyfikuje zabawki ze względu na rodzaj
✅oceni, których zabawek jest więcej, a których mniej
Do zabawy możecie wykorzystać wszystko, co macie pod ręką - sztućce, warzywa, owoce itp.!


Zabawa sensoryczna "Czarodziejskie pudełko"
Rodzic przygotowuje pudełko, do którego wkłada kilka zabawek. Ważne jest, aby pudełko miało otwór, do którego można włożyć rękę! Jeśli nie macie takiego pudełka, można je zastąpić kocykiem, pod którym układamy zabawki. Zabawa polega na tym, że dziecko musi rozpoznać, jaką zabawkę trzyma w dłoni. Podaje jej nazwę, dodatkowo dzieli ją rytmicznie na sylaby. Następnie odkłada zabawkę na wyznaczone miejsce w pokoju.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz