Poznawczy obszar rozwoju

06.12.2021

Żółwiki!
Witamy Was w ten wyjątkowy poniedziałek :)

Na pewno nie trzeba nikomu przypominać, jaki dzisiaj jest dzień. Mamy nadzieję, że w oczekiwaniu na Mikołajkowe niespodzianki znajdziecie chwilę na spotkanie z nami.

Na początek obejrzyjcie przedstawienie pt. "Bajka o Mikołaju, Smoku, Zimie i zatkanym kominie". 


A teraz mamy dla Was zadanie. Potrzebujecie do niego trzy kartki A4, kredki i klej.
Spróbujcie narysować jedną scenę z obejrzanego przedstawienia. Później na dwóch pozostałych kartkach narysujcie wzory, jakie chcielibyście żeby znalazły się na kurtynie teatralnej. Obie te kartki złóżcie w harmonijkę/wachlarz. Następnie przyklejcie je po bokach swojej ilustracji. 
Czekamy na Wasze pomysły!
A to przykład (ilustracja pochodzi z innego przedstawienia ;))







Miłego dnia!


03.12.2021

Drogie Żółwiki!

Dziś trochę razem policzymy i sprawdzimy, czy dla wszystkich wystarczy biletów do teatru? Ile biletów trzeba kupić, żeby wystarczyło dla każdego?
Do tego zadania będziemy potrzebować 10 kolorowych kartoników takich jak te:

Jeśli nie macie kolorowych kartek mogą być białe. 

Jeśli jesteście gotowi, to zaczynamy zabawę.
Spróbujcie rozwiązać poniższe zadania. Pomogą Wam w tym wycięte kartoniki.

1. W kasie teatru Marionetka było 5 biletów na przedstawienie "Czerwony Kapturek". Pani nauczycielka kupiła 3 bilety. Ile biletów zostało w kasie?

Ułóżcie przed sobą 5 kartoników i odsuńcie 3 na bok. Ile zostało?




W taki sposób z pomocą kartoników rozwiążcie kolejne zadania.

2. Mama musiała kupić bilet dla siebie, taty oraz dwójki swoich dzieci. Ile biletów musiała kupić mama?

3. W rzędzie w teatrze było 5 wolnych miejsc. Adam i Jaś zajęli swoje miejsca. Ile wolnych miejsc zostało w rzędzie?

4. W rzędzie w teatrze było 8 wolnych miejsc. Adam, Gosia i Bartek zajęli swoje miejsca. Ile razem zajęli miejsc? Ile wolnych miejsc zostało?

Spróbujcie teraz wymyślić podobne zadanie. Wasze pomysły możecie wysłać e-mailem :)

Na koniec jeszcze karta pracy :) jeśli nie macie drukarki, poproście Rodziców o przerysowanie na kartkę zadania. Powodzenia!




Przed nami kolejne zadanie.

1. Na początek posłuchajcie piosenki. Po jej wysłuchaniu porozmawiajcie z Rodzicami o jej treści. Zastanówcie się wspólnie jaki jest jej nastrój.


2. Odtwórzcie piosenkę raz jeszcze i spróbujcie poruszać się zgodnie z jej nastrojem i tempem. W trakcie chwil ciszy zatrzymajcie się w wybranej przez siebie pozie.

3. Teraz zapraszamy Was do zabawy w studio nagrań. Będziecie potrzebowali pomocy Rodziców oraz telefonów komórkowych lub dyktafonów. 
Wyobraźcie sobie, że bierzecie udział w słuchowisku radiowym. Powtarzajcie słowa refrenu we wskazany przez nas sposób i nagrajcie swoje wypowiedzi
- szeptem
- tajemniczo
- przestraszonym głosem
- wesoło
- smutno
- groźnie
Następnie odsłuchajcie nagrania i zastanówcie się, czy coś byście zmienili oraz który sposób interpretowania podobał Wam się najbardziej.

Miłej zabawy!


02.12.2021

Witamy Was ponownie :)

W dalszym ciągu zostajemy w tematyce związanej z teatrem. Skoro już wiemy, jakie są etapy powstawania przedstawienia oraz kto pracuje w teatrze i za co odpowiada, czas rozpocząć przygotowania do spektaklu :) dziś zaczniemy od biletów! Ale zanim przejdziemy do pracy, obejrzyjcie różne bilety teatralne przedstawione poniżej.





Każdy z nich jest inny, ale można zauważyć powtarzające się elementy. Czy już wiecie jakie? 

Tak! Na każdym bilecie znajduje się tytuł przedstawienia, data, miejsce na widowni. Poza tym każdy bilet może wyglądać inaczej - wszystko zależy od wyobraźni osoby, która go wykonuje.
Teraz Wasze zadanie. Będziecie do niego potrzebować kartki, kredki, papier kolorowy oraz klej i nożyczki. Uruchomcie wyobraźnię i zaprojektujcie bilet na własne przedstawienie! Zdjęcia prac można nadsyłać drogą mailową :) 

01.12.2021

Drogie Żółwiki!

Dziś zachęcamy Was do obejrzenia wspólnie z Rodzicami filmu pt. "Jak powstaje spektakl teatralny". 

Po jego obejrzeniu porozmawiajcie z Rodzicami o osobach, które zajmują się przygotowaniem przedstawienia.

Pytania pomocnicze: Kto może być autorem przedstawienia? Czym zajmuje się reżyser? Co przygotowuje się w pracowni krawieckiej, perukarskiej, szewskiej i stolarskiej? Co to jest scenografia?

2. Spróbujcie teraz zamienić się w aktorów, którzy ćwiczą przed przedstawieniem. Powtarzajcie podane zdania, wcielając się w różne role (np. królewny, mówcy, krasnoludka, smoka, czarownicy), ze zwróceniem uwagi na głos i mimikę (np. cicho, głośno, ze zmarszczonym czołem).

Król Karol kupił Królowej Karolinie korale koloru koralowego.
Żaba Żaneta żegnała z żalem małżonka.
Suchą szosą szedł Szymon do Szydłowca.

3. Do kolejnej zabawy potrzebne będą rekwizyty, które na pewno znajdą się w każdym domu. Są to: folia aluminiowa, torebka foliowa oraz drewniane łyżki (lub inne przybory kuchenne wykonane z drewna). Posłuchajcie dźwięków, jakie wydają te przedmioty. Z czym Wam się kojarzą? Wymyślcie, jakie ruchy będziecie przy nich wykonywać. Jeśli nie macie pomysłu - oto nasze propozycje: 
folia aluminiowa - chodzimy sztywno jak roboty,
uderzenia drewnianych łyżek - chodzimy jak baletnice, 
szelest torebki foliowej- chodzimy szybko i cicho jak myszki. 
A teraz? Ruszamy do zabawy! Prosimy Rodziców, żeby wprawiali przedmioty w ruch poza zasięgiem naszego wzroku, a my poruszamy się wg ustalonego schematu :)

4. Na koniec wykorzystajcie rekwizyty z poprzedniej zabawy do ćwiczeń słuchowych. Siadamy tyłem do Rodzica i słuchamy w skupieniu. Rodzic wydobywa dźwięku w sekwencjach po 3-4 za pomocą zebranych przedmiotów, a Waszym zadaniem jest odtworzyć sekwencje dźwiękowe na tym samym przedmiocie. Następnie zamieniamy się rolami :) 

Udanej zabawy!



16.04.2021


Drogie Żołwiki! 
Zapraszamy Was dzisiaj do wykonania kilku zadań. 
1. Praca plastyczna
„Stonoga” – wycinamy kółeczka z papieru kolorowego, tworzymy i ozdabiamy stonogę wg własnego
pomysłu, można też wykonać stonogę farbami.




„Tęcza” – przygotowujemy wycięte paski z papieru kolorowego, można też nakleić waciki kosmetyczne w roli chmurki oraz wycięte z papieru słoneczko.



2. Zabawy muzyczne





Życzymy Wam udanej zabawy!

15.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Dzisiaj zabieramy Was w świat małych rzeczy. Czy wiecie co mogłoby nam pomóc obejrzeć dokładnie np. skórkę cebuli?  Myślicie, że to mikroskop? Macie rację! 


Mikroskop powiększa dany przedmiot co pozwala nam zobaczyć bardzo drobne elementy. Często tych elementów nie widać gołym okiem. 


Tak właśnie wygląda pod mikroskopem skórka cebuli. Ciekawe, prawda? 
Zachęcamy Was do zastanowienia się co chcielibyście ujrzeć w tak dużym powiększeniu. 

14.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Zapraszamy Was do zabawy matematycznej. 
Potrzebne będą krople wykonane z papieru



Możecie ich wyciąć tyle ile będzie Wam potrzebne do zabawy. Im więcej kropelek tym więcej możliwości. Zaproście do zabawy rodzica lub rodzeństwo, niech każdy weźmie po kilka kropelek. Sprawdźcie ile macie razem kropelek, kto ma ich więcej a kto mniej. Kiedy już to będziecie wiedzieć zastanówcie się o ile mniej lub więcej ma Wasz partner do zabawy. 

Proponujemy Wam również zabawę z cyfrą 8. 
Wydrukujcie szablon lub poproście rodzica o narysowanie dla Was cyfry 8. 


Prowadźcie paluszkiem po cyfrze kilka razy. Następnie na wysypanej kaszą tacy postarajcie się samodzielnie narysować cyfrę 8. 


Ostatnie Wasze zadanie to zabawa ,,kropelki deszczu". 
Potrzebna będzie nam plastikowa buteleczka wypełniona w połowie ryżem - posłuży nam jako instrument oraz nagranie odgłosów deszczu i burzy. 
Postarajcie się wsłuchać w nagranie, kiedy usłyszycie delikatny deszczyk możecie powoli i delikatnie przechylać butelkę. Kiedy usłyszycie burzę możecie mocno trząść butelką.  

Życzymy udanej zabawy!

13.04.2021


Drogie Żółwiki!
Dziś pobawimy się w ogrodników i będziemy hodować fasolę.

Co trzeba zrobić:
znaleźć słoik, nałożyć gazę (ja wzięłam opatrunek jałowy), obwiązać wokół gumką lub sznurkiem, żeby się trzymało i lekko wcisnąć do środka, żeby gaza lekko zamoczyła się w wodzie. Na to położyć ziarenko fasoli.



Zróbcie tabelkę do obserwacji i rysujcie zmiany we wzroście fasoli.
Aby powstała fasola musi przejść długą drogę:



Najpierw jest nasionko - nasionko pęka i pojawia się kiełek - korzeń - łodyga a na końcu liście- to długi proces, żeby wyrosła cała roślina.
Obserwujcie i rysujcie zmiany w waszej fasolce, ciekawe ile dni potrzebuje, żeby urosła. 

Wykonajcie także ćwiczenia z książki "Dzieciaki w akcji część 3", str. 50, zadanie 1 i 2.

Kolejna propozycja to zabawy logopedyczne - ćwiczenia oddechowe.
  • Dmuchanie na różne lekkie przedmioty, które można przesuwać, np. wata, kartka papieru, piórka.
  • Zdmuchiwanie płomienia świeczki.
  • Naśladowanie chrapania.
  • Wprawianie oddechem w ruch wiatraczka.
  • Przenoszenie przy użyciu słomki małych elementów, np. kółka wyciętego z papieru, waty.
MIŁEJ ZABAWY!

12.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Zapraszamy Was dzisiaj do przeczytania opowiadania o ekologii. 

Co to jest ekologia?  Olga Masiuk

Staś przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.
– Przyjechała wczoraj – oznajmił zrezygnowany.
– Kto? – spytała Marysia.
– Ekociocia.
Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem.
Jacek pochylił się więc nad moim uchem.
– Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża, Staś też
musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe – wyszeptał.
– Ale to chyba dobrze dbać o planetę? – powiedziałem. – Nasza planeta
jest taka miła.
Staś wzruszył ramionami.
– Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam
używać dezodorantów. I ciotka wciąż mówi o nas „mordercy”, bo kiedyś znalazła
w szafie futro po babci.
Na tę rozmowę weszła pani.
– Ekologia to bardzo ważna nauka – powiedziała. – O tym, jak funkcjonuje
środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić
środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.
– Tata wczoraj wyszedł trzaskając drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że
jajko, które je, jest nieszczęśliwe.
Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale mnie ta ekologia nie dawała spokoju.
Poszedłem więc do pani.
– Nie jestem duży, prawda? A planeta jest ogromna. Tak? – zapytałem.
– Tak – odpowiedziała pani.
– Więc jak mogę się nią opiekować? Nawet nie mogę jej pogłaskać po
policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek?
– Możemy inaczej opiekować się planetą. Coś ci pokażę.
I pani zwołała wszystkie dzieci.
– Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci –
powiedziała.
– Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzątać w swoim pokoju dwa razy
dziennie, to jeszcze w przedszkolu – narzekał Staś.
Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.
– Przecież jest czysto – powiedziała Marta.
– Więc dobrze się rozejrzyj – pani wykonała w powietrzu ruch ręką.
– Puszka po napoju! – Jacek wygrzebywał z ziemi na wpół zardzewiałą
puszkę.
– O, i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy – zauważyła
Marysia.
Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka
śmieci.
– Widzisz Paku, nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej
pomóc nie mieszkać w bałaganie. Taka puszka rozkładałaby się w ziemi bardzo
długo i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza.
Było mi bardzo milo, że mogłem zająć się planetą.
– Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to
w domu możesz mieć trochę wolnego! – krzyknął Tomek.

Nie zapomnijcie odpowiedzieć na pytania:
- Co to jest ekologia?; 
- Co to jest środowisko? 
- Zastanówcie się jak możecie chronić środowisko..


Druga propozycja na dziś to praca plastyczna wykonana patyczkami do uszu. Obejrzyjcie filmik, który Wam pomoże w stworzeniu Waszego obrazka. 


Życzymy udanej zabawy!


09.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Dziś proponujemy Wam pracę plastyczną na puzzlach!
Potrzebne wam będą:
- szablon puzzla
- kredki, flamastry
- nożyczki

Waszym zadaniem jest narysować obrazek (tematyka i technika dowolna) na szablonie puzzli. Jeśli chcecie, żeby Wasze puzzle były trwalsze możecie je nakleić na tekturkę. Gdy Wasz rysunek będzie gotowy wycinacie każdy puzzel oddzielnie i gotowe! Właśnie stworzyliście własne puzzle! 

                

Jako drugie zadanie mamy dla Was zagadki muzyczne. 
Postępujcie według instrukcji na nagraniu! 



Życzymy udanej zabawy! 

08.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Zapraszamy Was do przeczytania bajki Joanny Chmielewskiej pt. ,,Hubek, kubek, wstążka", która jest dostępna na stronie internetowej Stowarzyszenia Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych ,,Światełko" (http://swiatelkodladzieci.pl/)



Nie zapomnij odpowiedzieć na pytania: 
1. Czy któreś zachowania Huberta wydały Ci się inne? 
2. Zastanów się jakie zabawy mogłyby się spodobać Hubertowi. 
3. Zastanów się co oznaczają wyrażenia: dwie lewe ręce, krew mnie zalewa, pilnuj swojego nosa

Kolejna propozycja na dziś to piosenka



,,Nie bój się chcieć" P. Przybysz

Niech mówią co chcą,
Ja jestem wierna snom.
I sama dobrze wiem,
Gdzie jak i co.
Nauczył mnie czas,
Upada się żeby wstać.
Bo ważne tylko są przyszłe dni.


Uciekam stąd,
W nudy mgle nie chcę żyć!
Czy do stracenia coś mam? Chyba nic!
Nie poddam się, mnie nie złamie nic!
Każda z trudnych chwil tylko doda sił!
Marzenia są w nas, nie trzeba nic tylko chcieć!
Kto się nie boi ten już górą jest!


Nie poddam się, mnie nie złamie nic!
Chcę przed siebie biec, właśnie tak ma być!
Marzenia są w nas, nie trzeba nic tylko chcieć!
Kto się nie boi ten już górą jest!

Oooo ouł! Nie bój się chcieć! /x3


Oooo ouł!


Choć nie ma lekko, nie przejmuj się!
Raz zrobisz błąd, drugi raz już nie!
Więc nie bój się!


Oooo ouł! Nie bój się chcieć! /x4


07.04.2021


Drogie Żółwiki!
Dziś zachęcamy Was do zabaw matematycznych.  
Potrzebne Wam będą: 
- guziki w różnych kolorach, wielkościach i rodzajach (np. z czterema dziurkami, z dwoma dziurkami, na stopce)
- plakietki z symbolami dotyczącymi cech guzików
- woreczek lub pudełko

1. Przygotujcie plakietki z symbolami. Wydrukujcie  lub narysujcie je tyle razy ile potrzebujecie. 
    a.) wybierzcie 4 kolory (lub więcej)  i pokolorujcie tak 4 prostokąty 
    b.) strzałki oznaczają wielkość (duże , małe) , 


2. Wsypcie guziki do woreczka i zacznijcie zabawę! 

Magiczny worek – zagadka na wprowadzenie do tematu.
Zadaniem dziecka jest odgadnięcie za pomocą zmysłu: słuchu oraz dotyku co znajduje się w środku. Dorosły potrząsa woreczkiem, dziecko próbuje odgadnąć. Następnie dziecko może włożyć rękę do woreczka i odgaduje za pomocą dotyku co jest w środku.

Zamawianie guzików i ich przesyłanie - Dorosły i dziecko siedzą naprzeciw siebie przy stole. Dziecko ma guziki a dorosły pudełko i kartoniki. Dziecko jest właścicielem magazynu z guzikami, rodzic składającym zamówienie.  Do pudełka rodzic wkłada wybrane przez siebie symbole (np. duża strzałka, niebieski prostokąt i guzik z dwiema dziurkami) i podsuwa je dziecku. ( Na rozgrzewkę po jednym symbolu. Po pewnym czasie dokładamy jeszcze jeden symbol itd.) Dziecko odczytuje zamówienie: Mam włożyć do pudełka guziki niebieskie, duże, z dwiema dziurkami. Odszukuje takie guziki i wkłada do pudełka. Przesuwa je do dorosłego, który sprawdza, czy zamówienie zostało dobrze zrealizowane. Następuje zamiana ról. Teraz dziecko wkłada do pudełka trzy plakietki. Zamówienie przesyła dorosłemu.


POWODZENIA!

To jednak nie koniec zadań na dziś. W wykonaniu tego zadania nam pomoże... ciekawe podłoże! 
Potrzebne materiały:
-biały blok rysunkowy/papier ksero pocięty na 6 kwadratów
-kredki ołówkowe
-czarny karton
-klej
-ciekawe fakturowo przedmioty (monety, folia bąbelkowa, itp.)

Zaczynamy: 
1. Przygotujcie przedmioty do odbijania.



2. Pod spód karteczki włóżcie przedmioty i pocierając kredkami odbijcie przedmioty na kartkach.         



3. Gotowe prace przyklej na karton tworząc ramkę.                                                                             

Życzymy Wam miłej pracy :) 

06.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Zapraszamy Was do przeczytania bajki Aleksandry Chmielewskiej pt. ,,Żywe srebro", która jest dostępna na stronie internetowej Stowarzyszenia Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych ,,Światełko" (http://swiatelkodladzieci.pl/)



Nie zapomnij odpowiedzieć na pytania: 
1. Jak zachowuje się Hania podczas porannych czynności? 
2. Dlaczego nauczycielka zwracała Hani uwagę w teatrze? 
3. Postaraj się powiedzieć czym jest autyzm na podstawie przeczytanej bajki. 

Na końcu bajki znajdziecie kilka propozycji zabaw, z których możecie skorzystać w domu. 

Powodzenia!


02.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Zapraszamy Was na ostatnie w tym tygodniu zadania. 
1. Dziś Wielki Piątek czas zacząć malować jajka. Obejrzyjcie zdjęcie i zobaczcie w jaki sposób można uzyskać różne kolory jajek, oczywiście podczas gotowania. 



Podzielcie się zdjęciami swoich pięknych pisanek na grupowym facebooku! 


2. Podczas malowania jajek posłuchajcie piosenki "Małe duże, jajo kurze", powtarzajcie uważnie. 

„Małe – duże jajo kurze, jajo kurze, jajo kurze
Duże – małe, ogniotrwałe, ogniotrwałe – bęc!
Małe – duże...”



3. Kolejna propozycja zabawy to znana Wam gra w ,,Ciepło-zimno''. Rodzice mogą schować gotowane lub czekoladowe jajko a Waszym zadaniem będzie je odnaleźć. Pamiętajcie o wskazówkach. Kiedy osoba zbliża się do ukrytego przedmiotu mówimy ,,ciepło" , kiedy oddala się mówimy ,,zimno".



01.04.2021


Drogie Żółwiki! 
Choć dzisiaj Prima Aprilis i żarty są z nami od samego rana, musimy na chwilę się skupić.  

1. Dzisiaj poznamy różne rodzaje pisanek. Może któraś pisanka tak Wam się spodoba, że zechcecie włożyć ją do tegorocznego koszyczka. Zapraszamy! 


KRASZANKI


Kraszankę nazywamy jajko malowane na jeden kolor. Kolor skorupki możemy uzyskać gotując jajko w wodzie z: 
Łupinami cebuli – brązowy
Kwiatem nagietka – złoty, żółty
Młodymi pędami żyta – zielony
Korą dębu – czarny
Sokiem z buraka – różowy


OKLEJANKI



Są to takie jajka, które okleja się np. sitowiem, płatkami ulubionych kwiatów, nitką wełnianej włóczki czy fragmentem tkaniny.


AŻURKI


Ażurki to bardzo trudna technika zdobienia jaj. Robi się je z wydmuszek, czyli jaj, z których wydmuchano ich zawartość a wzorki wycina się w skorupce wiertłem wysokoobrotowym.


PISANKI BATIKOWE


Są to jajka wielokrotnie barwione i mają wielokolorowe wzory. Metoda polega na nanoszeniu rozgrzanego wosku na skorupkę jajka. Pokryte woskiem jajko jest barwione, osuszane i ponownie zdobione woskiem.

Które pisanki podobały Wam się najbardziej?

2. Zapraszamy Was również do zaśpiewania piosenki.



Pisanki, kraszanki, wielkanocne skarby

1) Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

2) Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

3) Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.


31.03.2021


Drogie Żółwiki! 

1. Dziś potrzebujemy:
- kolorowych, białych kartek
- nożyczek
- wzoru jajek

1. Odrysujcie jajka na kartkach tyle ile chcecie.
2. Wytnijcie nożyczkami po liniach.


3. Podzielcie jajka na duże i małe. Policzcie ile ich macie i napiszcie obok cyfrę lub weźcie tyle łyżek ile jest jajek.

 

4. Możecie również układać je rytmami. Na przykład małe duże lub 2 małe jedno duże. 

Wzór jajka: 


2. Drugim zadaniem dzisiaj jest rozwiązanie szyfru!
Wytnijcie pojedyncze kwadraty z symbolami i przyklejcie je w odpowiednie miejsca.  





30.03.2021


Drogie Żółwiki!
Dwa zadania czekają na Was.
1. Przeczytajcie wiersz i odpowiedzcie na pytania.


Wesoły zając J. Święcicka

Pewien wesoły zając
nazywał się Robert Skok.
Przy różnych zajęczych zajęciach
skakał na wprost i w bok.
Poszedł do domu Kury
z farbą i pędzlem burym.
Chciał mieć pisanki na święta,
a pomalował pisklęta.
Kiedy akurat nie było,
tak się szczęśliwie złożyło.
Wyniósł więc jajka na łąkę,
malował pod niebem i słonkiem.
Ledwo skończył malowanie,
rozległo się pukanie.
Co to za harmider taki?
Wykluwają się kurczaki:
pierwszy z czerwoną kokardą,
drugi z zieloną falbanką,
trzeci fioletowy,
czwarty cały różowy,
piąty żółty, o dziwo,
szósty – szóstego nie było.
Nastało wielkie gdakanie
Wtem deszczyk spadł niespodzianie.
Wiosenny deszcz, kapuśniaczek.
I żółty był każdy kurczaczek.

Nie zapomnijcie o pytaniach: 
- Dokąd poszedł zając?
- Co pomalował zamiast jajek?
- Ile wykluło się kurczaczków? 

2. Wielkanocna kartka z króliczkiem

Potrzebujemy:
- kolorową kartkę a5 lub a4 złożoną na pół 
- karteczkę mniejszą od formatu a5
- z kolorowego papieru: 3 duże kółeczka, 2 małe kółeczka i 4 serduszka
- kolorowe pisaki,  klej, nożyczki

a. Dwa duże kółeczka składamy na pół, będą to uszy króliczka. Trzecie kółeczko będzie głową. 
b. Dwa małe kółeczka składamy na pół, będą to łapki naszego króliczka. 


c. Wszystkie części przyklejamy na mniejszej karteczce i ozdabiamy pisakami.
 

d. Kiedy już króliczek jest gotowy, ozdabiamy kartkę serduszkami ( lub według własnego pomysłu) i gotowe! 


Życzymy Wam udanej zabawy! 



29.03.2021


Drogie Żółwiki! 
Dzisiaj zadania są proste i przyjemne. 

1. Obejrzyjcie krótki film o Wielkanocy. Dowiecie się o tradycjach otaczających Święta Wielkanocne. Oglądajcie i słuchajcie uważnie! 


Nie zapomnijcie odpowiedzieć na pytania: 
- Na pamiątkę jakich wydarzeń obchodzimy Święta Wielkanocne?
- Ile trwa Wielki Post?
- Jakie są rodzaje pisanek? 


2.  Przypominamy Wam o możliwości uczestnictwa w grupowym konkursie plastycznym, który razem z nami przeniósł się do Internetu. Zadaniem jest wykonać ozdobę Wielkanocną techniką przestrzenną i przysłać nam zdjęcia. Te, które zdążyły pojawić się w przedszkolu również zostały sfotografowane.  Na zdjęcia czekamy do końca tygodnia! Zapraszamy! 
                                                                                                                                                                  
                                                                                                                                                                  

10.12.2020

Drogie Żółwiki!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę z tasiemkami. Spytajcie rodziców czy macie je w domu. Jeśli nie możemy użyć grubszej nici lub włóczki. Warto, żeby miały one różne kolory. Tasiemki powinny mieć różne długości. Gdy mamy już kilka tasiemek możemy zacząć zabawę.


1. Dobieranie kolorami - pogrupujcie tasiemki według kolorów. Sprawdźcie ile jest tasiemek w każdym zbiorze. 


2. Porównywanie - wybierzcie tasiemkę i porównajcie jej długość z pozostałymi. Używajcie do tego zwrotów : dłuższy, krótszy, taki sam. 


3. Dobieranie długością - wybierzcie jedną tasiemkę i połóżcie ją przed sobą. To będzie nasza główna tasiemka. Po jej lewej stronie połóżcie wszystkie krótsze od niej tasiemki. Po prawej stronie głównej tasiemki połóżcie te, które są od niej dłuższe. Jeśli tasiemka jest takiej samej długości połóżcie ją na tasiemce głównej. Policzcie ile było tasiemek krótszych, ile dłuższych i ile tasiemek miało tą samą długość.


 

09.12.2020

Drogie Żółwiki!

Dziś zapraszam Was do zabawy z Waszymi ulubionymi bajkami.

1. Którą postacią z bajki jestem?

Wyobraźcie sobie postać z bajki. Zastanówcie się w jaki sposób się porusza, jakie robi miny, a może ma swoje ulubione powiedzonko. Przedstawcie rodzicom wybraną postać tak jak potraficie najlepiej a rodzice niech zgadną, w którą postać się zamieniliście.

2. Zaśpiewajmy teraz piosenkę o bajkach



„Lubimy bajki”  muz. Tomasz Strąk, sł. Stanisław Karaszewski

1. Oj rety, co tu się dzieje,
wszędzie są wróżki i czarodzieje.
To nie do wiary, ja chyba śnię,
wszystko co zechcę, to spełnia się!

Ref. No, bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się.

2. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,
oto księżniczka tańcuje z księciem.
Wróżka Kopciuszka stroi na bal,
tylko macochy trochę mi żal.

Ref. No, bo my lubimy bajki...

3. Abra kadabra, hokus- marokus,
w czarach jest siła i mnóstwo pokus.
Dla czarodzieja przestroga ta,
aby nie zbudził śpiącego zła.

Ref. No, bo my lubimy bajki...



08.12.2020

Drogie Żółwiki!

Wiecie już jak powstaje książka. Zapraszam Was do stworzenia własnej książki pod tytułem ,Malarstwo przedszkolaków". W Waszej książce powinny znaleźć się Wasze prace plastyczne. Dla urozmaicenia możecie wykonywać te prace różnymi technikami np. namalujcie coś farbami używając pędzelka lub paluszków. Możecie również poprosić rodziców, żeby stworzyli Wam ziemniaczane stempelki. Gdy już wszystkie prace będą gotowe zamieńcie się w grafika, czyli zaprojektujcie i stwórzcie okładkę. Następnie poproście rodziców o pomoc w złączeniu książki w całość.

 Powodzenia!




07.12.2020

Drogie Żółwiki!

Zapraszam Was w tym tygodniu na poszukiwanie bajek. Zaczniemy od ich tworzenia. 
Czy wiecie...

Jak powstaje książka? M. Tokarczyk
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają
i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.


Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.


W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,
bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…
Recenzent poprawki nanosi sprawnie,
a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.


Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie
i tak tysiące książek powstanie.


Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić,
a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy,
ale na półkę ładnie odkładamy



Odpowiedzcie na pytania:
1. Czy już wiecie jak powstaje książka?
2. Co się dzieje, gdy autor zanosi książkę do wydawnictwa? 
3. Gdzie możemy znaleźć książki kiedy już zostaną wydrukowane?

Mamy dla Was jeszcze jedno zadanie. Zamienimy się w grafika, który opracowuje okładkę książki. Naszą okładkę stworzymy z masy solnej. Życzymy Wam udanej zabawy! 





04.12.2020

Drogie Żółwiki!

Dzisiaj odbyło się spotkanie online ze Świętym Mikołajem i Panią Choinką (https://vimeo.com/485157738). Zaprosił nas do kilku zabaw i śpiewu. Było bardzo wesoło. Po spotkaniu Św. Mikołaj  przeszedł za oknami sal przedszkolnych. Nie zapomniał o Żółwikach i również  pomachał do nas zza drzwi. 


Dziękujemy Wam za miłe spotkanie!


20.11.2020

Drogie Żółwiki!
Dzisiaj przygotowałyśmy dla Was aż trzy zadania! Jesteście gotowi? Do dzieła!

1. Na rozgrzewkę zabawa ,,Liczymy zabawki". Waszym zadaniem jest policzyć swoje ulubione zabawki. Czy wiecie już ile ich jest? Świetnie! Teraz podzielcie je według rodzaju na przykład lalki, pluszaki, klocki, samochody... Kiedy już podzielicie policzcie ile jest zabawek w każdej kategorii.

2. Czas na matematyczną gąsienicę! Podczas tej aktywności trenujemy kolory, liczenie i działania matematyczne. 

Do przygotowania matematycznej gąsienicy potrzebujemy:
Dużo kolorowych patyczków ( jeśli nie macie patyczków możecie użyć kolorowych kredek)
Kolorowy papier
Rolki po papierze toaletowym - 11 sztuk
Klej/Taśma klejąca

Wykonanie:
Rolki obklejamy kolorowym papierem, łączymy je razem (możecie skleić taśmą dwustronną bądź klejem). 

Wersja 1 - łatwiejsza
Na każdą rolkę przyklejamy cyfrę od do 10. Teraz bierzemy kolorowe patyczki bądź kredki i wkładamy do każdej rolki patyczki/kredki w kolorze rolki i liczbie odpowiadającej rolce.

Wersja 2 – trudniejsza
Na kolorowe rolki przyklejamy działania matematyczne, np. 2+4, 4+3, 5+5, 4-2, 10-8...
Waszym zadaniem jest wykonać działanie i do rolki włożyć wynik działania - odpowiednią liczbę patyczków/kredek w danym kolorze . 



3. Czas na relaks przy eksperymencie. Koniecznie poproście o pomoc rodziców! 
Eksperyment ,,Znikający atrament".

Co potrzebujesz:
3 szklanki
łyżeczkę
chłodną i gorącą wodę
atrament , np. z naboju pióra kulkowego
ocet

Wykonanie:
Przygotuj 3 szklanki jedną z zimną , drugą z gorącą wodą i trzecią z octem.



SZKLANKA Z ZIMNĄ WODĄ – wlej kilka kropli atramentu (3-5). Obserwuj jak krople atramentu fantazyjnie rozchodzą się w wodzie tworząc piękne wzory. Zamieszaj łyżeczką miksturę – woda jest niebieska/czarna.



SZKLANKA Z GORĄCĄ WODĄ – wlej kilka kropli atramentu (3-5). Obserwuj co się dzieje, krople atramentu znikają - CZARY MARY, niewiarygodne. Zamieszaj miksturę łyżeczką - atrament znika. 

HOKUS – POKUS – teraz do szklanki z gorącą wodą wlej trochę octu i obserwuj co się stanie. Atrament pojawił się. 

Życzymy Wam udanej zabawy!


19.11.2020

Drogie Żółwiki!
Umiecie już dzielić wyrazy na sylaby, dlatego dziś proponujemy, żebyście trochę poćwiczyli. Przygotowałyśmy kilka propozycji wyrazów dla Was.


Spójrzcie na to drzewo genealogiczne. Podzielcie na sylaby wyrazy będące na nim. 

BABCIA
DZIADEK
MAMA
TATA
SIOSTRA
BRAT

Może uda Wam się również podzielić na sylaby:
CÓRKA
SYN

W każdym wyrazie policzcie sylaby. Możecie też poszukać innych wyrazów związanych z rodziną i podzielić je na sylaby. Życzymy Wam udanej zabawy!


18.11.2020

Drogie Żółwiki!
Do dzisiejszej zabawy potrzebujemy:

koralików, kredek, patyczków lub figur geometrycznych. 
Pobawimy się układanie rodziny według pomysłu osoby starszej. Zaproście do zabawy mamę, tatę, babcię lub starszego brata. 
Rodzinka jak ta – Waszym zadaniem jest ułożyć taką samą rodzinę, jak rodzina zaprezentowana przez osobę starszą. Rodzinki mogą tworzyć szeregi koralików, kredek, kolorowych patyczków czy figur geometrycznych.

Moja rodzina:


Trójkąt - mama
Koło - tata
Kwadrat - córka
Prostokąt - syn

Tutaj umieszczamy dla Was figury geometryczne, żebyście mogli je wydrukować lub przerysować.


17.11.2020

Drogie Żółwiki! 
Czy wiecie czym jest drzewo genealogiczne?  To taka plansza na której widać nasze więzi rodzinne. Spójrzcie.

Na samym dole jesteśmy my i nasze rodzeństwo. Troszeczkę wyżej są nasi rodzice. Najwyżej są rodzice naszych rodziców czyli babcie i dziadkowie.
Zapraszamy Was do stworzenia Waszego własnego drzewa genealogicznego. Możecie je narysować lub wkleić zdjęcia w gotowy szablon.  Jeśli macie rodzeństwo dorysujcie ich obok siebie. Pamiętajcie, aby nie brać zdjęć bez zgody rodziców. Poproście ich o pomoc.


Udanej zabawy!


16.11.2020

Drogie Żółwiki!
W tym tygodniu będziemy mówić o rodzinie. Zapraszamy Was do obejrzenia i wysłuchania prezentacji Pani Moni. Czekają  tam na Was również zabawy. Słuchajcie uważnie i bawcie się przy tym dobrze.




13.11.2020

Dzień dobry!

W tym tygodniu rozmawiamy o Polsce, o symbolach narodowych.

Propozycje zabaw:

1. Zagadki

W górach mieszka wielki ptak                                                         

To jest Polski naszej znak

Zobaczysz go kiedyś może

To jest biały ...      ( orzeł)


Powiewa pięknie, gdy wiatr się zerwie 

Bo na niej jest biel i czerwień      ( flaga)


Na zawsze pozostaną jego słowa w sercu mym

na zawsze zapamiętam mojego kraju ...    ( hymn)

2. Praca plastyczna - flaga

Do wykonania tej pracy możecie wykorzystać płatki kosmetyczne, papier biały i czerwony, bibuła, rolka po papierze toaletowym, kredki, farby, patyczki albo paski z papieru. Wybór dowolny




12.11.2020 

Drogie Żółwiki 🐢

W tym tygodniu mówimy o Polsce- naszej Ojczyźnie, a także o symbolach narodowych. To dobry czas aby przypomnieć sobie o wakacyjnych wycieczkach po Polsce. 



Propozycje zabaw: 

1. Obejrzyjcie wspólnie z rodzicami albumy z wakacji. Przypomnijcie sobie gdzie byliście. Możecie wspólnie odnaleźć te miejsca na mapie. 

2. Podczas wspólnego spaceru odnajdźcie symbole narodowe w naszym mieście. Pamiętajcie o robieniu zdjęć!📷 Możecie podzielić się nimi wysyłając je na grupowego maila 💛

3. Dokończ zdania: 

*Polska to moja... (ojczyzna/miasto)

*"Mazurek Dąbrowskiego" to... (kolorowe liście/wiersz/hymn narodowy)








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz