Poznawczy obszar rozwoju

16.04.21

Kochani Pani Małgosia i Borys zapraszają Was dzisiaj na wyprawę do dżungli.

Opowieść ruchowa „ W dżungli”

https://www.youtube.com/watch?v=j79z6phvruI



Żeby nasza przygoda tak szybko się nie skończyła, proponujemy Wam piosenkę, którą pewnie wielu z Was zna. Posłuchajcie.


Myślimy, że się spodobała. Poproście rodziców, aby pobawili się z Wami według opisu. 

Jeśli będziecie mieli inne pomysły na zilustrowanie treści piosenki, to zrealizujcie je.

Oto  słowa piosenki  z opisem zabawy zabawy:

„Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla  (rozkładamy ręce na boki)

Poplątane zwoje dzikich lian (pokazujemy od góry do dołu kręcone liny)

Mieszka sobie w bambusowej chatce (daszek chatki składamy z dłoni)

Ambo Sambo dżungli wielki pan (stukamy się piąstkami po klatce)

Ref. 

Strusie mu się w pas kłaniają (z ręki do łokcia robimy szyję i dziób strusia, kłaniamy się nim)

Małpy na gitarach  grają (udajemy granie)

Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam (pokazujemy rękami raz w lewo, raz w prawo w rytmie)

Ambo Sambo (ręce oparte na biodrach)

Doskonale znam go (wskazujemy na siebie)

Węża się nie boi (pokazujemy ruch pełzania przez węża ręką)

Ani lwa (dłonie z rozpostartymi palcami i straszymy „ła, ła”)

Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców (ręce do łokcia złożone jedna na drugiej i udajemy, że w prawej coś trzymamy)

Zawsze coś pysznego w dłoni ma (pokazujemy coś pysznego w dłoni)


Brawo kochani wspaniale.

15.04.21 

Kochani do tego zadania również potrzebujecie pomocy rodziców lub starszego rodzeństwa. Będziecie musieli rozwiązać zagadki. A oto one:

Jest królem, lecz nie w koronie

Ma grzywę, choć nie jest koniem

(lew)

 


Chociaż ma torbę, nie jest listonoszem

W swej torbie na brzuchu własne dzieci noszę

(kangur)

 


Każdego ZOO jest ozdobą.

 Choć nie gra w orkiestrze,

 trąbę nosi z sobą

(słoń)

 


Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję

Więc pewnie nie często ją myje

Na sierści ma plamy wzorzyste

Wprost z drzewa zrywa liście soczyste

(żyrafa)

 


Bardzo piękna, kolorowa

I powtarza różne słowa

(papuga)

 


Nie chodzi, a pełza

Syczy groźnie wciąż

Nie zbliżaj się do niego,

Bo to właśnie…

(wąż)

 


Kot ogromny, pręgowany,

Bywa w cyrku- tresowany

(tygrys)

 


Najodważniejszego przestraszyć by mógł.

Ten zwierz, co na nosie, ma potężny róg

(nosorożec)

 


W kostiumiku czarno- białym,

W ZOO ją zobaczyć możesz,

Inna znowu śmiałym krokiem, przejść przez jezdnię Ci pomoże

(zebra)

 


Nie ma mniejszego od niego ptaszka.

W locie zawisnąć może jak ważka.

Nektarem żyje w ciepłym klimacie

I cały wykład o nim już macie.

(koliber)

 


Z zabaw i figli zwierzak ten znany,

Lubi też bardzo zjadać banany.

(małpa)

 


Jest podobny do niedźwiadka.

Przez dzień cały liście żuje.

Żeby z drzewa się nie zsunąć,

Mocno gałąź obejmuje.

(koala)

 


Mamy nadzieję, że nie mieliście problemu z rozwiązaniem zagadek.

 

Teraz jeśli macie ochotę, to narysujcie zwierzę egzotyczne, które najbardziej się Wam podoba. A może ktoś z Was narysuje dżunglę? Zróbcie zdjęcie i  pochwalcie się waszymi pracami, chętnie je obejrzymy.

14.04.21

Poznajemy literę „h,H”

Dziś pora na kolejną literę, a ponieważ poznajemy zwierzęta z różnych stron świata, to mamy „h” jak hipopotam.



Potrzebne będą:

·         Białe cegiełki

·         Czerwone cegiełki (samogłoski)

·         Niebieskie cegiełki (spółgłoski)

·         Litery

Tak wygląda litera „h,H”



1.      Ułóżcie  z liter sylaby : ha, he, hi, ho, hu 



2.      Możecie z liter ułożyć wyrazy zaczynające się tymi sylabami, np.:

- ha jak hałas

- he jak herbata

- hi jak historia

- ho jak hotel

- hu jak humor

            3. Wykorzystajcie do układania swoje pomysły.

            4. A teraz do ułożenia najdłuższy do tej pory wyraz!.

            5. Ułóżcie tyle białych cegiełek, ile słyszycie głosek w słowie hipopotam

            6. Następnie białe cegiełki zastąpcie czerwonymi i niebieskimi.

            7. Teraz spróbujcie ułożyć wyraz hipopotam



Przyszedł czas na przerwę. Spróbujcie poruszać się jak zwierzęta, które lubicie i wydawać ich odgłosy.

Teraz kolejne zadania:

           8. Wykonajcie polecenia z 4 części Elementarza sześciolatka; str. 20-21

           9. Przeczytajcie tekst z nowa literą z czytanki – str.114

Zadania z punktów 8 i 9 wykonajcie w ciągu 2 dni. 


Zabawa plastyczna "RYBKA"

 Wykonajcie dziś rybkę techniką origami

Potrzebne będą :

·         2 duże koła w takim samym kolorze(do waszego wyboru)

·         2 mniejsze koła, ale w takim kolorze jak duże

·         1 małe koło w innym kolorze

·         Kartka A 4

Wykonanie:

1.      Wszystkie koła złóżcie na połowę

2.      Przyklejcie koła jedną połową na kartce A 4

3.      Możecie w ten sposób zrobić inne rybki




Pochwalcie się swoimi pracami. 

13.04.21

Utrwalamy znaki matematyczne

 

Przypomnijmy sobie znaki matematyczne:

                        <, >,+,=,-

Dziś będziemy układać działania np.:

                        4>1

                        7<10

                        3=3



Dalej układacie według swoich pomysłów, skupcie się na liczbach jednocyfrowych.

Następnie ułóżcie działania, np.:

                      5+3=8

                      7-1=6



Jeżeli bezbłędnie wykonacie działania w zakresie 10-ciu, możecie układać działania na liczbach dwucyfrowych (dla chętnych)


Zabawa muzyczna

Afryka to piękny kontynent, bogaty i różnorodny. Nasza propozycja na dziś to odkrywanie afrykańskich rytmów w muzyce. Weźcie bębenek (jeżeli nie macie w domu to może posłużyć Wam plastikowe wiaderko, pudełko, możecie też zrobić bębenek, pod utworem podajemy instrukcję)   i spróbujcie uderzać w rytm słyszanych dźwięków.

https://www.youtube.com/watch?v=n8FMvsahxAo



Bębenek -  Potrzebne będą

- metalowa puszka 

- balon

- gumka





12.04.21

Świat zwierząt jest piękny i fascynujący. Zwierzęta są mieszkańcami Ziemi tak jak ludzie. Obejrzyjcie przygotowany przez nas film i porozmawiajcie, które zwierzęta Was najbardziej zainteresowały. Poszukajcie informacji o nich w książkach, albumach w internecie.

https://www.youtube.com/watch?v=Qe5aBFSN23k



Zapraszamy do zabawy plastycznej

„Zwierzęta Afryki”

Potrzebne będą:

·         biała i czarna kartka papieru

·         farby, pędzel, kubek z wodą

·         nożyczki

·         klej



Pomaluj kartkę farbami aby powstał afrykański pejzaż.



Wytnij z czarnego papieru sylwety wybranych zwierząt afrykańskich, drzewa




Przyklej na wyschniętą kartkę wycięte elementy



Brawo praca gotowa. 

09.04.21

Myślimy, że wszyscy wiecie co to jest tęcza, ale czy wiecie jak ona powstaje? – jeśli nie, to obejrzyjcie film pt.: „Jak powstaje tęcza. Bajka o pogodzie”


Pora teraz na wykonanie doświadczenia i zrobienie tęczy na talerzu. Do zabawy potrzebujecie:

- jednego opakowania cukierków Skittles, ewentualnie innych mocno barwionych drażetek

- duży talerz najlepiej biały

- wodę o temperaturze pokojowej

Wokół rantu talerza ułóżcie cukierki w kształcie okręgu. Następnie wlejcie powoli na środek talerza wodę i obserwujcie co się dzieje. Ważne, aby po wlaniu wody nie poruszać talerza, bo barwniki rozpłyną się nierówno. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób i barwią wodę niczym tęcza. Prawda, że piękna?



 

Jest piątek, więc może pojeździcie rowerem? Jeśli rodzice znajdą czas i pogoda pozwoli wybierzcie się na dłuższą wycieczkę rowerową. Możecie też zrobić to w sobotę lub w niedzielę. Oglądajcie otoczenie. Szukajcie wiosny. Tylko pamiętajcie o zasadach bezpiecznego poruszania się po drodze. Życzymy udanej wycieczki.

08.04.21

Poznajemy literę „F f”

Potrzebne będą: białe, czerwone i niebieskie cegiełki (potnijcie kartki na  małe prostokąty), litery z alfabetu, talerzyk z kaszą manną.

Podajcie przykłady słów rozpoczynających się głoską f (np. fotel, fotografia, fala, figury, firanki, foka, futro, fabryka, fiołki…), mających ją w środku (np. agrafka, rafa, elfy, gofry, harfa, kafelki, wafle, perfumy, sofa…) i na końcu (np. fotograf).

Ułóżcie tyle białych cegiełek, ile słyszycie głosek w słowie „farby”

Zamieńcie białe cegiełki na czerwone (samogłoski) i niebieskie (spółgłoski)

Jeżeli macie litery - ułóżcie wyraz „farby



 

Obejrzyjcie małą i wielką, drukowaną i pisaną literę f, F.



Nakreślcie litery f w powietrzu

Poćwiczcie pisanie litery f na kaszy lub mące

Następnie wykonajcie polecenia z Kart pracy 4 – str. 14-15

Przeczytajcie tekst z czytanki ze stron 108-109. 


Zapraszamy do nauki piosenki

Posłuchajcie kilka razy nagrania, możecie wyklaskiwać, wystukiwać rytm melodii. Spróbujcie zaśpiewać z domownikami.



„Kwiecień - plecień”

Idzie za kwietniem rowem zielonym
pierwsza stokrotka w śniegu kwietniowym.
Na skrawku ciepła, na zimna brzeżku,
kwiat przebiśniegu usiadł w dołeczku.

ref: Kwiecień, plecień,
bo przeplata.
trochę zimy,
trochę lata. (bis)

Śniegiem sypnęło; czy kwiaty wschodzą
na pożegnanie ostatnim mrozom?
Uderza wiosna o skrzydła ptakom
śpiew się poturlał z góry po dachu.

ref: Kwiecień, plecień…

 

07.04.21

Utrwalamy liczebniki porządkowe 1-10

Potrzebne będą klocki lub kredki

Ułóżcie 10 klocków/kredek

Określcie, który klocek/kredka jest np. pierwsza czy piąta w kolejności licząc od lewej strony

Możecie określać kolejność klocków/kredek licząc od strony prawej do lewej



Wykonajcie polecenia z Kart pracy 4 – str. 9-12 (możecie wykonać pracę w ciągu dwóch dni)


 

Po ćwiczeniach w przeliczaniu poproście rodziców, aby wybrali się z Wami na spacer. Obserwujcie, jakie zmiany zaszły w przyrodzie. Jaka jest dzisiaj pogoda? Porozmawiajcie z rodzicami na temat przysłowia: „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”.  Uzupełnijcie kalendarz pogody używając wybranych przez siebie symboli. 


06.04.21

Jaka jest dzisiaj pogoda?- to pytanie często pada podczas zajęć w Naszym Przedszkolu.                          I bardzo często odpowiadacie "ładna", albo "brzydka" . Chcemy się dowiedzieć o pogodzie czegoś więcej. Pierwszym krokiem będzie założenie kalendarza pogody. Proszę abyście każdego dnia rano wyglądali przez okno lub wychodzili na zewnątrz i obserwowali pogodę. Zróbcie tabelę w której będziecie zapisywać wasze obserwacje. Znamy już symbole oznaczające elementy pogody, wykorzystajcie je do tej pracy.




Po zapisaniu Waszych obserwacji zapraszam do zabawy plastycznej.

Zabawa plastyczna „Niebo za oknem”

Wyjrzyjcie przez okno jeszcze raz. Opowiedzcie, jak wygląda niebo, jaki ma kolor, czy jest zachmurzone (jeśli tak, to jaki kolor mają chmury). Wybierzcie  kredki w kolorach, które widzicie za oknem na niebie i zamalujcie  kartkę wybranymi kolorami.  Następnie wytnijcie paski białej kartki tak żeby po ułożeniu powstała rama do waszego okna i przyklejcie ją.




Pochwalcie się swoimi pracami na naszym profilu fb. 

02.04.21

Na pytanie: Co było pierwsze? Jajko czy kura? Nie znajdziemy odpowiedzi, ale możemy znaleźć odpowiedź na inne pytania np.: Czy uda się przecisnąć jajko przez wąską szyjkę butelki? Albo jak zachowuje się jajko włożone do octu?

Aby rozpocząć nasze doświadczenia, poproście rodziców o ugotowanie jajka. Drugie jajko ma być surowe. Porównajcie je. Które jest cięższe, czy są takiej samej wielkości i czy wydają taki sam dźwięk, gdy się nimi potrząśnie?

Tą serię badań zakończcie  wyścigiem jaj. Należy zakręcić jajkami i sprawdzić, które jajko kręci się szybciej i dłużej. A co z ugotowanym jajem, które zostało po wcześniejszym eksperymencie? Obierzcie je ze skorupki, a potem poproście tatę lub mamę o pomoc. Rodzic wrzuca zapaloną zapałkę do butelki, wtedy postawione na niej jajko w magiczny sposób wpadnie do środka. Spróbujcie.

Może chcielibyście prześwietlić jajko. Przez skorupkę, to trudne, ale jest na to sposób. Musicie zanurzyć jajko w occie. Poczekać 24 godziny. Po tym czasie skorupka rozpuści się i będziecie mogli spokojnie przyjrzeć się wnętrzu surowego jaja podświetlając je, a nawet nim porzucać. Pobawcie się. Zobaczycie jakie to ciekawe. Życzymy miłego eksperymentowania.



Druga nasza propozycja na dziś to zabawa muzyczna. Graf muzyczny - czyli metoda aktywnego słuchania muzyki poprzez odwzorowywanie określonych wzorów/szlaczków/obrazów. Dzięki tej metodzie  uczymy się świadomie słuchać muzyki.



Wzór można narysować lub wydrukować jeżeli macie w domu drukarkę wydrukować.


Jeżeli podobała Wam się zabawa możecie odwiedzić https://www.facebook.com/pomuzykujmy         tam znajdziecie wiele innych propozycji

01.04.21

“ Pisanki, pisanki jajka malowane. Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek”. Przyszedł czas na wykonanie  pisanek. Przygotujcie jajka. Można użyć gotowych barwników, ale też zabarwić jajka w łupinach np. cebuli. Można podjąć się trudnego wyzwania i wydrapać wzory na jajku albo zanim włożycie jajko do garnka nałożyć na nie gumeczki różnej grubości. Nasze pisanki mogą być bardzo wesołe - Użyjcie naklejek i ozdóbcie nimi jajka.







Zapraszamy do wspólnej zabawy przy melodii ludowej. Przyjrzyjcie się strojom,wsłuchajcie w melodię. Możecie też spróbować zatańczyć. Tradycja chodzenia z gaikiem  jest już prawie zapomniana, kiedyś w ten sposób  świętowano nadejście wiosny.


31.03.21

“ Poznajemy literę J j “




Potrzebne będą białe, niebieskie, czerwone cegiełki oraz litery.

Układamy tyle białych cegiełek, ile słyszycie głosek w słowie “jajko”

Następnie zamieniamy białe cegiełki na niebieskie (spólgłoski ), czerwone (samogłoski)

Kolejny etap – układamy z liter wyraz “ jajko”





                                               

W 4 części książki wykonujemy polecenia ze stron : 6, 7, 8 ( możecie pracę rozłożyć na 2 dni )

Przeczytajcie tekst z nową literą z czytanki (str. 106, 107)

Po pracy zapraszamy na wspólne ćwiczenia gimnastyczne:
- ubierzcie się w wygodne stroje,
- przewietrzcie pomieszczenie, w którym będziecie ćwiczyć,
- do dzieła.


30.03.21

Teraz czas na matematykę. Poproście rodziców, aby narysowali na sztywnej kartce lub tekturce jajko, które trzeba wyciąć. Powstanie szablon, od którego odrysujecie 10 jajek. Pokolorujcie je według własnego pomysłu, a następnie wytnijcie. Przeliczcie pisanki, po czym włóżcie je do woreczka. Rodzice uczestniczą podczas przeliczania, aby kontrolować poprawność liczenia, a potem zadają dzieciom pytania:

- Ile pisanek znajduje się w woreczku?

- Ile musimy dołożyć lub zabrać, żeby zostało tyle lub tyle?

Kolejnym zadaniem będzie przeliczenie pisanek w jednym ciągu. Możemy liczyć po dwa, utrwalając przy tym liczebniki porządkowe. Następnie przestawiamy je, aby pomóc dzieciom zauważyć, że niezależnie od układu, ich liczba zostaje taka sama.

Możemy również wykorzystać nasze pisanki do zabawy z koszyczkiem. Będą dodatkowo potrzebne karteczki z cyframi od 1-10 i kostka do gry. Wkładajcie do koszyczka tyle pisanek ile wskaże liczba na kartce lub ilość wyrzuconych oczek na kostce do gry.

Na koniec możemy rozwiązać zadanie tekstowe np.

Zajączek miał w koszyczku 5 pisanek. 1 zaniósł kurczaczkowi, a 3 rozdał dzieciom. Ile zostało pisanek w koszyczku zajączka? Spróbujcie rozwiązać to zadanie.



Życzymy fajnej zabawy.


Nasza kolejna propozycja na dziś to śpiewanie.  
Rodzinne śpiewanie może być przyjemne, szczególnie przed Wielkanocą. Posłuchajcie piosenki pt.: „Wieziemy tu kogucika”, a potem spróbujcie razem pośpiewać.            

Wieziemy tu kogucika

Dajcie jajek do koszyka

Dajcie aby choć ze cztery

A do tego ze trzy sery dla kogucika!

 Kukuryku!

 

Do Was tutaj wstępujemy

Zdrowia, szczęścia winszujemy

Dajcie też co macie dodać

Zdrowia, szczęścia nie żałować dla kogucika!

Kukuryku!

 

Oj zieleni się zieleni

Młoda trawka tuż przy ziemi

Kukuryku, kukuryku

Już ich pełno jest w koszyku dla kogucika!

Kukuryku!

https://www.youtube.com/watch?v=F7t-VJGk2WI

29.03.21 

Witajcie Biedroneczki 

Nadchodzące Święta Wielkanocne to doskonała okazja do poznania tradycji i zwyczajów z nimi związanych. Jesteśmy pewne, że wile już wiecie na ich temat. 
Obejrzyjcie krótka prezentację albo porozmawiajcie z rodzicami jak w Waszych rodzinach celebruje się czas świąt. Jakie potrawy goszczą na świątecznym stole? Co to jest Śmigus dyngus i dlaczego polewamy się wtedy wodą? Czego symbolem jest Baranek oraz jakie rzeczy powinny znaleźć się w koszyczku Wielkanocnym?





Zapraszamy do wykonania dekoracji świątecznej

Wielkanocny Zajączek

Będzie nam potrzebne:

– kubek plastikowy

– biały blok techniczny

– blok z kolorowymi kartkami

– klej

– taśma dwustronnie klejąca

– marker czarny/ mazak

– wata/gaza

– rzeżucha

                             


1. Rodzic na białym bloku technicznym rysuje dwa długie i chude uszy. Dziecko wycina je.

Na różowej kartce rodzic rysuje dwa mniejsze owale. Dziecko ma za zadanie je wyciąć i przykleić je wewnątrz tych wyciętych z białego kartki.( jeśli nie macie różowego koloru kartki to zaznaczcie na białych uszach dziecku gdzie ma pokolorować różową kredką bądź mazakiem).

                            



2. Po wyschnięciu kleju przyklejamy uszy na zewnątrz kubeczka taśmą klejącą.

3. Na czarnej bądź białej kartce rysujemy paski około 2 cm na wąsy od zajączka. Dziecko wycina je i przykleja na taśmę dwustronną znajdującą się na środku kubka (ze strony przeciwnej niż uszy).

4. Z różowej kartki rysujemy serduszko (będzie to nosek zajączka), a dziecko wycina, nakleja w miejsce przecinania się wąsików.




6. Wyżej nad noskiem po obu stronach nakleja kółeczka z białego kartonu- to będą oczy. Markerem bądź mazakiem dorysowuje źrenice oraz pyszczek zajączkowi .





7. Na koniec wypycha kubek watą/gazą i rozprowadza równomiernie nasiona rzeżuchy.


                                        



                                        


Rzeżucha rośnie bardzo szybko więc do niedzieli wielkanocnej będzie gotowa piękna dekoracja. Pamiętajcie tylko żeby wata była nasączona wodą. a nasiona cały czas były na wilgotnym podłożu.



 

12.03.2021

1. Dzisiaj zaczniemy od ćwiczeń gimnastycznych. Wybierzcie te, które podobają Wam się najbardziej. 




2. Poznanie litery "Z"


Zachęcamy do wykonania kart pracy na stronie 64-65.

11.03.2021

1. Utrwalamy czytanie

Zachęcamy do przeczytania z dziećmi  strony 62. 

2. Jak powstaje spektakl teatralny? 

Zapraszamy do obejrzenia filmiku, z którego dowiemy się jak powstaje teatr. 



A teraz czas na improwizacje teatralne z wykorzystaniem samodzielnie wykonanych sylwet. 

Zachęcamy do wykonania z dziećmi sylwet postaci z wybranej bajki oraz odegranie improwizacji teatralnej w dowolnej formie. 




10.03.2021

1.       1. Ćwiczenia gimnastyczne „Mali cyrkowcy”.

  • Żonglowanie piłeczkami,

  •  rzuty piłeczką do celu, 

  • kręcenie hula-hop, 

  • skakanie na skakance. 

2. Poznanie liter "Ł" 


Zachęcamy do wykonania kart pracy strona 60-61. 

09.03.2021

1. Dodajemy i odejmujemy

Pomoce dydaktyczne:

- kartoniki z cyframi (saszetka z literami i cyframi do wycinania, które dostali Państwo do domu)

Policzcie zabawki w swoim pokoju, do każdego zbioru zabawek przyporządkujcie odpowiednią cyfrę. Spróbujcie policzyć ile macie np.: wszystkich dużych klocków, samochodów, lalek, misiów.  Za pomocą cyfr i znaków ułóżcie zapis np.: 2+3=5 ; 3+3=6; 

Następnie ułóżcie na stoliku sześć kredek, odłóżcie dwie kredki, ile wam zostanie? Ułóżcie zapis w postaci cyfr i znaków matematycznych np.: 4-2=2; 6-3=3; 5-3=2.

Zachęcamy do wykonania strony 66 w kartach pracy. 

2. Zajęcia muzyczne - słuchanie muzyki klastyczne - F. Chopin 



_____________________________________________________

20.11.2020

1. Sałatka owocowa. Wiecie, że owoce i warzywa są zdrowsze od słodyczy, a niektóre z owoców są słodkie. Wybierzcie te owoce, które najbardziej lubicie. Określcie ich wielkość, kształt, kolor. Następnie poproście o zawiązanie oczu. Spróbujcie za pomocą dotyku rozpoznać i nazwać owoce. Teraz z pomocą dorosłej osoby, umyjcie je i wysuszcie. Skomponujcie swoją wersję sałatki. Smacznego.


2. Kolejną propozycją na dzisiaj jest praca plastyczna, którą na pewno z łatwością wykonacie.

Potrzebne będą:

- liść np., klonu

-plastelina

Obcinamy ogonek liściowy. Liść naklejamy na kartkę. Formujemy cienki wałeczek z plasteliny i naklejamy na środek owada. W górnej części doklejamy kulkę- głowę. Do głowy wbijamy podzielony na pół ogonek  liściowy- czułki (mogą być lekko uniesione). Skrzydełka ozdabiamy małymi kuleczkami plasteliny( można też pomalować farbami). I już piękny motyl gotowy. A może macie pomysły na wykonanie innych owadów? Spróbujcie.


19.11.2020

1. Posłuchajcie i nazwijcie różne dźwięki z otoczenia np. kapanie wody, tykanie zegara… Spróbujcie rozpoznać odgłosy dochodzące z ulicy: sygnały pojazdów, głosy ptaków, rozmowy ludzi. Następnie na kartce odpowiednio do dźwięku, gdy usłyszycie niskie dźwięki rysujcie na dole kartki np. czarne kropki. Jeśli usłyszycie dźwięki wysokie- rysujcie na górze kartki np. czerwone kreski. Rodzice mogą śpiewać dźwięki lub zwyczajnie włączać z telefonu.

 2. Jeśli macie jeszcze trochę chęci i siły, to narysujcie „Maszynę do sprzątania” może przed świętami byłaby pomocna. Niech to będzie Wasz pomysł. Wyślijcie zdjęcia chętnie je obejrzymy.

18.11.2020

1. Zabawy z literą "e E"

Dawno nie prowadziliśmy zajęć z literami. Dziś zabawy z literą "e E":

- poszukajcie w swoim otoczeniu przedmiotów zaczynających się głoską "e", np. ekran,

- wymieńcie nazwy przedmiotów z dalszego otoczenia,

- może ktoś z Waszych bliskich nosi imię rozpoczynające się na "e"?, np. Emil,

- podzielcie słowa : ekran i Emil na sylaby i głoski,

- ułóżcie tyle białych cegiełek, ile jest głosek w słowie ekran,

- zastąpcie białe czerwonymi(samogłoski) i niebieskimi(spółgłoski), 

- ułóżcie z liter wyraz - ekran.

To samo robimy ze słowem- Emil, zwracając uwagę dzieciom, że jest to imię. Na początku musi być wielka litera.


- w przeczytanych gazetach zaznaczcie literę "e E"

2. Teraz czas na piosenkę. 



17.11.2020

Mamy nadzieję, że chętnie wykonacie zadania, które przygotowałyśmy dla Was na dzisiaj. Życzymy miłej zabawy Wam i Waszym rodzicom.

1. Do tego zadnia potrzebne będą chustki w kształcie kwadratu lub kwadraty wycięte z papieru. Policzcie ile wasza chustka ma boków i rogów .Wskażcie górny i dolny bok oraz prawy i lewy bok. Następnie złóżcie chustkę na pół w poziomie i policzcie boki i rogi; jest ich nadal po cztery mimo, że chustka ma zmieniony kształt. Potem złóżcie chustki w pionie, uzyskując kwadrat i ponownie policzcie boki i rogi. Okazuje się, że ciągle jest ich cztery.

Tak wygląda cyfra cztery:

A tak należy ją pisać:

Spróbujcie z pomocą rodziców napisać trzy linijki cyfry 4.

2. Proponujemy Wam również zabawę na podwórku. Poszukajcie z rodzicami trzech patyków o różnej długości i grubości. Pokażcie rodzicom, który patyk jest długi, który dłuższy, a który najdłuższy. Następnie wskażcie krótki, krótszy i najkrótszy, gruby, grubszy i najgrubszy oraz cienki, cieńszy i najcieńszy.

Możecie do tej zabawy wykorzystać również wstążki lub sznurki.

Uwierzcie, to naprawdę fajna zabawa.

16.11.2020

1. Czy zgodzicie się, że "nic nie robienie" jest nudne? Zachęcamy Was do przypomnienia wiersza Jana Brzechwy pt. "Leń". Macie w swojej biblioteczce książki z utworami naszego patrona. 

Jan Brzechwa "Leń"

Na tapczanie siedzi leń,

Nic nie robi cały dzień.

 "O, wypraszam to sobie!

 Jak to? Ja nic nie robię?

 A kto siedzi na tapczanie?

 A kto zjadł pierwsze śniadanie?

 A kto dzisiaj pluł i łapał?

 A kto się w głowę podrapał?

 A kto dziś zgubił kalosze?

 O - o! Proszę!"

Na tapczanie siedzi leń,

Nic nie robi cały dzień.

 "Przepraszam! A tranu nie piłem?

 A uszu dzisiaj nie myłem?

 A nie urwałem guzika?

 A nie pokazałem języka?

 A nie chodziłem się strzyc?

 To wszystko nazywa się nic?"

Na tapczanie siedzi leń,

Nic nie robi cały dzień.

Nie poszedł do szkoły, bo mu się nie chciało,

Nie odrobił lekcji, bo czasu miał za mało,

Nie zasznurował trzewików, bo nie miał ochoty,

Nie powiedział "Dzień dobry", bo z tym za dużo roboty,

Nie napoił Azorka, bo za daleko jest woda,

Nie nakarmił kanarka, bo czasu mu było szkoda.

Miał zjeść kolację - tylko ustami mlasnął,

Miał położyć się - nie zdążył - zasnął.

Śniło mu się, że nad czymś ogromnie się trudził.

Tak zmęczył się tym snem, że się obudził.


Jak posiedzicie, żeby utrwalić wiersz, to czas na kolejne działanie. 

2. Wywietrzcie pokój, załóżcie wygodne ubranie, sięgnijcie po piłkę. Wspólnie z rodzeństwem, rodzicami, wymyślcie ćwiczenia, takie aby pracowały mięśnie rąk, brzucha, nóg. Oddychajcie głęboko!



13.11.2020

1. Jeśli nie jesteście na kwarantannie poproście rodziców, aby wybrali się z Wami na cmentarz, gdzie znajdują się groby żołnierzy, którzy walczyli o wolność naszej Ojczyzny. Podczas tej wycieczki pamiętajcie jak należy zachować się na cmentarzu.

- rozmawiajcie cicho,

-spacerujcie spokojnie okazując w ten sposób szacunek zmarłym,

-zapalcie znicze lub złóżcie kwiaty.

Przy okazji porozmawiajcie na temat: Kto to jest patriota i bohater?


2. Na pewno znacie ten wiersz: 

KATECHIZM POLSKIEGO DZIECKA

- Kto ty jesteś?
               -Polak mały.
- Jaki znak twój?
                 - Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
                  - Między swemi.
- W jakim kraju?
                   - W polskiej ziemi.
- Czem ta ziemia?
                    - Mą Ojczyzną.
- Czem zdobyta?
                     - Krwią i blizną.
-Czy ją kochasz?
                      - Kocham szczerze.
- A w co wierzysz
                      - W Polskę wierzę.
-Coś ty dla niej?
                      -Wdzięczne dziecię.
- Coś jej winien?
                      - Oddać życie.

Spróbujcie nauczyć się tego wiersza na pamięć, a następnie
Porozmawiajcie z rodzicami na temat : Kto to jest patriota i bohater?

12.11.2020 

1. W tym tygodniu rozmawialiśmy o Święcie 11-go Listopada, o Polsce i naszej tradycji związanej z tym świętem.

Dziś narysujcie polskie krajobrazy (morze, góry, jeziora, lasy). Może to będzie dobra okazja do oglądania wakacyjnych zdjęć.



2. Następnie proponujemy zabawę "Dokończ zaczęte zdanie": 

Polska to: moja ojczyzna, wakacje nad Bałtykiem, zbieranie grzybów jesienią. 

Jesteście pomysłowi i znajdziecie wiele pomysłów na dokończenie zdania.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz