Poznawczy obszar rozwoju

28.01.2022- Piątek
 
"Kim chcę zostać w przyszłości?"- rozmowa na temat zawodów dziadków
 
Rodzic pyta dziecko czy wie kim z zawodu są jego dziadkowie? Czy zna jakieś inne zawody ?
Następnie prezentuje dziecku ilustracje. Dziecko nazywa przedstawiony na ilustracji zawód i opisuje strój charakterystyczny dla danego zawodu. Potem przedstawia rodzicowi kim chciałby być z z zawodu jak dorośnie.

 
  Nauczyciel
 
 
 
 
         Policjant
 
 
 
 
Fryzjer
 
 
Lekarz
 
 

 
" Gazetka z zawodami"- wykonanie kolażu
 
Poszukajcie z rodzicami  w domu wszelkich gazet. Znajdźcie w nich osoby wykonujące zawody, wytnijcie. Następnie stwórzcie kolaż z wyciętych elementów jako stronę gazetki, może udekorować gazetkę brokatem, guzikami, wstążkami, cekinami itp. 

 

 
27.01.2022- Czwartek
 
"Dziadek"- wiersz B. Pierga
 
Rodzic czyta dziecku wiersz, następnie zadaje mu pytania dotyczące wysłuchanej treści:
 
 
"Dziadek"
 Nic już nie poradzę na to,
że mojego taty tato,
zamiast ślęczeć nad gazetą,
lubi dla mnie być poetą.
Składa wersy w zgrabne zwrotki
kolorowe jak stokrotki.
Dziadek puzzle też układa,
bajki pięknie opowiada.

Gdy idziemy przez park stary,
Wokół same dziwy, czary.
Dziadek klucze ma do snów.
Brak na tego dziadka słów!
To z nim (chociaż już niemłody!)
najwspanialsze mam przygody.

Zamiast bujać się w fotelu
(wzorem innych dziadków wielu),
buja ze mną wciąż w obłokach,
opowiada mi o smokach
i łasuchem jest nie lada –
razem ze mną dżem podjada.
Choć prawdziwy, nie baśniowy,
dziadek mój jest wyjątkowy!
 
 
Pytania:
  •  Jaki jest dziadek z wiersza ?
  • Jakie czynności wykonuje dziadek z wiersza?
  • Jak ma na imię Twój dziadek i co robi z Tobą?
  • Jaki jest Twój dziadek?
 

" Korale dla Babci"- ćwiczenia małej motoryki

Do wykonania korali dla Babci będą potrzebne: sznurka/wstążka, makaron typu rurki/ kolorowe koraliki/ pocięta słomka na kawałki. Przygotowane materiały dziecko nawleka na sznurek , tworząc korale.  

 


 
 
 26.01.2022- Środa

 "Dziadek i Babcia"- sylwety członków rodziny
 
Rodzic rysuje dziecku na kartce papieru dwa owale jako ramka na portret. Dziecko w każdej ramce rysuje swoją babcię, dziadka. Następnie wycina przygotowany portret oraz z kolorowej kartki serce narysowane przez dorosłego. Nakleja wycięte portrety. Kolejnie opisuje rodzicowi swoją pracę i wygląd dziadków.
 
 





16.04.2021 - Piątek

"Wiejskie dobra" - układanie historyjki obrazkowej

Rodzic prezentuje ilustracje w rozsypce. Dziecko wybiera pierwszą ilustrację i opowiada, co się na niej dzieje. Następnie dobiera kolejne, zwracając uwagę na chronologię wydarzeń. Na końcu opowiada całą historię na podstawie obrazków. Dorosły prowadzi z dzieckiem krótką rozmowę zainspirowaną treścią ilustracji.
 
 
 
 
 
 
 


Ilustracja do piosenki- praca plastyczna

Przygotujcie kartkę i coś do rysowania, mogą to być kredki, flamastry, farby. Potem posłuchacie piosenki " Bo na wsi", postarajcie się zapamiętać jak najwięcej treści z  niej. Następnie wykonajcie ilustrację  jak według Was wygląda wieś z piosenki. 






15.04.2021 - Czwartek
 
Zabawa dydaktyczno - matematyczna "czy wiesz, że kura...?".

Potrzebujemy:
  • dwie kostki z oczkami,
  • kartoniki z ciekawostkami oznaczone numerami 1 do 6.
Na stole leżą ponumerowane kartoniki z ciekawostkami (widoczne są tylko cyfry). Uczestnicy kolejno rzucają dwiema kostkami i sumują lub odejmują od siebie liczbę oczek tak, aby uzyskana w wyniku działania liczba odpowiadało dowolnej cyfrze na stole. Osoba, której się to uda, odwraca kartonik, a rodzic odczytuje jego treści. Zabawa trwa do wyczerpania kartoników.

 
 
 
Karta pracy - "Na wsi" 
 
Odszukaj na ilustracji i otocz pętlą wszystkie jajka. Tyle samo jajek narysuj w koszyku. Z pomocą rodziców połącz napisy w ramkach z odpowiednimi zwierzętami.

 
 
 
 
14.04.2021- Środa

 Kochani!
Na dziś przygotowałam dla Was
dwie aktywności związane ze wsią.
Pracę plastyczną- Kogut na podwórku
oraz taniec - Szalona krowa 😊


Kogut na podwórku

Do pracy plastycznej będzie potrzebne:
* farby 
* widelec
* flamaster
*biała kartka

Zaczynamy od narysowania flamastrem kształtów przypominających koguta.


Następnie moczymy widelec w farbie
i rozprowadzamy farbę w konturze koguta.
Dzięki mieszaniu kolorów powstaje barwny kogut.
Po wyschnięciu farby rysujemy grzebień, nogi i dziób.
Pochwalcie się swoimi kogutami 😊



Szalona krowa

Obejrzyjcie film pokazujący ruchy do piosenki,
odtwórzcie go ponownie i spróbujcie naśladować ruchy z nagrania,
spróbujcie też sami zatańczyć układ dodając swoje ruchy.
Możecie również śpiewać tańcząc 😉



Tekst piosenki 

Lala, la, la.  
  Widziałem dziś 
szaloną  krowę
ona ma bardzo dużą głowę
i nogi krzywe niesłychanie
 tańczy na trawiastym dywanie.
 
Czasami się porusza naprzód
ale najczęściej sunie tyłem
z miejsca się krową zachwyciłem
gdy ją w tym tańcu zobaczyłem
 
 Szalona krowa
  tancerka ognista    
 oj, Szalona krowa
  i narowista



13.04.2021 - Wtorek 

1. Zagadki o zwierzętach żyjących na wsi.
Dziecko po każdej rozwiązanej zagadce niech pokazuje na planszy które to było zwierzątko.

Chodzi po podwórku,
Woła: „Kukuryku”,
On i jego przyjaciele,
Mieszkają w kurniku.
(kogut)

Kim ja jestem, nie wiesz, ale zgadnij
popatrz – mam korale.
Po podwórku dumnie kroczę
jak się złoszczę, to gulgoczę.(indyk)

Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ....
(świnia)

Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?
( owca)

Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
Na śniadanie dam ci jajko.
(kura) 

Nad rzeczułką wartką,
kto to drepce z dziatwą?
Żółte nóżki ma.
Gę, gę, gę, gę, ga! ... (gęś)

Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo
boją się go myszy. ...(kot)

Mieszka w chlewiku
tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę
i mięso chowana. ...(świnia)

Dobre ma zwyczaje
– ludziom mleko daje. ...(krowa) 

Za kości rzucone dziękuje ogonem. ...
(pies)

Mucząc woła gospodynię
Bo to zwierze z tego słynie,
Że gdy muczy to oznacza -
Gospodynię czeka praca 

.Mleko wnet do wiadra leci,

By je piły wszystkie dzieci,

Żeby każdy z Was był zdrowy
A to mleko dają ...(krowy)

Żółciutkie kuleczki
Za kura się toczą,
Kryją się pod skrzydła,
Kiedy wroga zoczą. ... (kurczęta)

W każdej wsi jest taki budzik,
który co dzień budzi ludzi.
Budzik chodzi, łapką grzebie.
Choć nie czesze się, ma grzebień. ...(kogut)

Szybko biega, rży i parska.
Na śniadanie - owsa garstka.
Potem w stajni grzecznie stoi.
Czeka, aż go ktoś napoi.
Ty odważnie podejdź doń,
bo to jest po prostu ... (koń)



2. Zadanie matematyczne.
Nazwij zwierzęta na obrazku. Policz ile jest zwierząt w okienku, znajdź kostkę na której jest tyle samo oczek i połącz linią oba okienka.



12.04.2021 - Poniedziałek

Praca plastyczna Owieczka

Do wykonania pracy potrzebujemy:

- waciki kosmetyczne bądź białe koła wycięte z kartki, kartkę papieru – kolor czarny, ruchome oczy ( lub małe białe wycięte z papieru kółeczka)

4 kółeczka czarne wycięte dziurkaczem

Wykonanie:

 białe koła/płatki naklejamy tworząc „chmurkę”, następnie czarne koło przyklejamy po środku . Wycinamy z czarnego papieru uszy i nogi (czemu dwie? Bo kolejne dwie ma schowane z tyłu i ich nie widzimy :D ). Przyklejamy Uszy i nogi. Możemy za pomoca pisaka dorysować nos i usta.

 


 

2. Ćwiczenia ortofoniczne.

 Rodzic czyta dziecku bajeczkę, dziecko ma za zadanie naśladować odgłosy zwierząt


„W zagrodzie Małgosi „

 

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: hau, hau, hau.

Kotek miauczy: miau, miau, miau.

Kura gdacze: kod, ko, da.

Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: gę, gę, gę.

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: be, be, be.

Koza muczy: me, me, me.

Indor gulaga: gul, gul, gul.

Krowa ryczy: mu, mu, mu.

Konik parska: prr, prr, prr.

A pies warczy: wrr, wrr, wrr.

I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.



09.04.2021 - Piątek

1. Praca plastyczna – motyl

 Do wykonania zadania potrzebujemy: ołówek, kolorowe kartki, nożyczki, klej

Sposób wykonania:

Odrysowujemy dłoń na kolorowych kartkach papieru cztery razy (dzieci młodsze z pomocą rodzica) , następnie wycinamy je. Rysujemy na kolorowej kartce tułów i głowę, wycinamy. Wszystkie elementy łączymy ze sobą wg. ilustracji poniżej J



Przed nami jeszcze kilka prostych ćwiczeń artykulacyjnych: 




08.04.2021 - Czwartek

Matematyczne zadania

1. Wytnijcie gniazdka i ptaki. Następnie dziecko musi policzyć ile każdy ptak ma kropek i dopasować go do odpowiedniego gniazdka. 


                                     
                                   

1. Połącz za pomocą linii kształt ptaka z jego cieniem.

3. Narysuj po linii, bez odrywania ręki drogę ptaka do jego gniazda.


Muzyczne zabawy:

    Połóżcie się na podłodze i posłuchajcie odgłosów ptaków. Później posłuchajcie jeszcze raz i zobaczcie które ptaki wydawały dane dźwięki.


https://www.youtube.com/watch?v=6EEyZzRAYlw







07.04.2021 - Środa
 
Praca plastyczna - bocian z płatków kosmetycznych
 
Potrzebujemy:
  • 4 płatki kosmetyczne,
  • czerwona kartka z bloku technicznego,
  • czarny mazak,
  • klej,
  • nożyczki.
Wykonanie:
  1. Wytnij nogi, oko i dziób bociana z papieru kolorowego,
  2. Z jednego płatka wytnij szyję i skrzydła bociana, skrzydła pokoloruj czarnym mazakiem,
  3. Naklej na płatek będący tułowiem skrzydło, nogi i szyję,
  4. Następnie doklej płatek będący głową i przyklej do niej dziób i oko (oko możesz również namalować czarnym mazakiem),
  5. Na koniec ozdóbcie pracę wg własnego pomysłu.

 
Zabawa przy piosence "Zielona wiosna"

Żaba, bocian, wróbel - zabawa rozwijająca reakcję na ustalone sygnały

Dzieci maszerują w rytmie piosenki. Na hasło:

Bocian - dzieci maszerują, unosząc wysoko kolano, rękami naśladują ruchy skrzydeł,

Żaba - przechodzą do przysiadu i wykonują podskoki, opierając się dłońmi o podłogę,

Wróbel - biegają na palcach, drobnymi kroczkami, dłonie utrzymują na wysokości ramion, naśladują ruchy skrzydeł.

 

 

„ZIELONA WIOSNA" - słowa i muzyka Danuta i Karol Jagiełło

1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.

Kum , kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum

Kum , kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum /bis

2. Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekoce

Kle, kle, kle, kle, kle ,kle, kle ,kle ,kle

Kle, kle, kle, kle, kle ,kle, kle ,kle /bis

3. Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

4. Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
Wiosna, wiosna jest już wśród nas.

 

06.04.2021- Wtorek

Kochani!

Przyszła do nas już Wiosna a wraz nią
przyleciały z ciepłych krajów pewne ptaki.
Popatrzcie na poniższe ilustracje, spróbujcie nazwać
ptaki na nich i opisać jak  one wyglądają. 








Spróbujcie teraz dopasować podpisy do ilustracji,
kierując się kolorem ramek i odczytać je z rodzicem. 
Następnie podzielcie wyrazy na sylaby
wytupując, wyklaskując, podskakując ich liczbę.  








Połączcie ptaki z odpowiednią liczbą oczek na kostce.






02.04.2021- Piątek


Co pasuje do Świąt Wielkanocnych?

Poniżej przygotowane są ilustracje. Dzieci wybierają te, które pasują do zbliżających się Świąt Wielkanocnych i próbują uzasadnić odpowiedź.


2. Zabawa ruchowa „Bociany i żaby”

Dziecko zostaje bocianem. Rodzic lub rodzeństwo żabą. Zadaniem bociana jest złapać żabę, ale musi on skakać na jednej nodze. Żaby musza poruszać się w pozycji kucającej. Żaba, która została złapana staje się bocianem. Gra trwa tak długo, aż wszystkie żaby staną się bocianami.




01.04.2021- Czwartek

Kochani!
Już nie długo odwiedzi nas Zajączek Wielkanocny.🐰
Przygotujmy dla niego niespodziankę- jego portret.

Poszukajcie w domu:

- klej
- nożyczki
- flamastry/kredki
- kawałki papieru kolorowego
- skrawki materiału
- nakrętki
- wszystko inne co może się Wam przydać.

1. Narysujcie głowę i uszu zajączka.
2. Wytnijcie poszczególne elementy (  głowę, uszy) i sklejcie je ze sobą.
3. Ozdóbcie pyszczek zajączka wg własnego pomysłu.




Pochwalcie się swoimi portretami Zajączka Wielkanocnego 🐰

Czas na relaks po pracy.

Spróbujcie paluszkiem wodzić po symbolach na kartce
w rytm muzyki. Jak to robić podpowie Wam nagranie wideo. 😀





31.03.2021

„Szukamy pisanek”

 Wycinamy z kartonu kilka kolorowych jajek i chowamy je w różnych miejscach, aby dzieci nie widziały. Zadaniem dzieci jest odnalezienie ich wszystkich. W tym czasie udzielamy dzieciom wskazówek tak, jak w zabawie „ciepło-zimno”. Za każdym razem dzieci określają kolor znalezionej pisanki. Po znalezieniu ukrytych pisanek dzieci segregują je wg. koloru, przeliczają poszczególne kolory i porównują ich liczebność.



30.03.2021 - wtorek

"Zagadki Wielkanocne" 

Poniżej znajdują się zagadki wielkanocne. Zapraszamy do zabawy i utrwalenia  zwyczajów wielkanocnych.



Zdobienie pisanek to jedna z tradycji wielkanocnych dlatego zachęcamy do wykonania dzisiaj pracy plastycznej.

Do tej zabawy będą potrzebne nam kartki, wąska taśma  (najlepiej do ścian aby można było ją odkleić), nożyczki, kredki, farby i pojemniczki/taca na nie, gąbeczki.

Najpierw rodzic pokazuje dziecku jak wykonać pracę następnie dziecko wymyśla własne wzory przyklejając odpowiednio taśmę.

Zachęcamy do podzielenia się z nami efektami pracy poprzez podesłanie zdjęć 😉.






29.03.2021 -poniedziałek

Witaj Kotki!

Nadchodzą Święta Wielkanocne, 
aby się do nich przygotować musimy zapoznać się
z tradycjami związanymi z nimi.

Obejrzyjcie krótki film o tradycjach. Powiedzcie jakie są tradycje Wielkanocne? 
Co symbolizuje baranek? Jak możemy ozdobić jajka na pisanki?
Co wkładamy do koszyczka ?
Potem porozmawiajcie, które z tych tradycji są u Was w domu.
A może macie jakieś swoje tradycje w ten czas ?

 

                                  

 

Zachęcamy Was również do
pokazania ( inscenizacji) rodzicom jak skacze Zajączek
w piosence.




20.11.2020

1. PRACA PLASTYCZNA „PARASOL”  WYKONANA TECHNIKĄ MOKRE W MOKRYM.

Technika plastyczna mokre w mokrym to po prostu malowanie rozwodnionymi farbami na mokrej powierzchni papieru. Polega na malowaniu akwarelami na papierze świeżo pokrytym wodą. Kolory rozpływają się, łączą i przenikają, tworząc ciekawe wzory o rozmytych konturach.

Zmoczcie kartkę i malujecie. Nie spieszcie się. Obserwujcie jak farby się rozpływają i jak łączą się kolory.






Życzę udanej pracy:)

P. Basia


2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

1. Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko

2. Potrzebna będzie nam mała miękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy

3. Razem z dzieckiem, w różnych pozycjach jednocześnie podajemy sobie woreczki z grochem (lub inny przedmiot) (górą, dołem). Za skrętem w lewo i w prawo. (3 razy w każdą stronę)

4. Siadamy. Na ustalony znak jak najszybciej podrywamy się z podłogi i klaszczemy.

5. Ćwiczenie uspokajające- Maszerowanie przy ulubionej piosence.



Powodzenia, 

P. Kasia :)



19.11.2020

1. Inscenizacja wiersza na podstawie utworzu  „IDZIE TOLA DO PRZEDSZKOLA”

L. Krzemienieckej.

Rodzic czyta dziecku wiersz, zadaniem dziecka jest zapoznanie się z nim, wysłuchanie. Następnie rodzic ponownie czyta dziecku wiersz, dziecko dokańcza do drugi wers słowami kap, kap, kap inscenizując to ruchem (np. uderzanie opuszkami palców o podłogę, uderzając łyżeczką o talerz itp.)

 

Idzie Tola do przedszkola

Pod osłoną parasola

Deszczyk: kap, kap, kap!

Spotkała ją Hania w polu:

- Pod parasol weź mnie Tolu.

Deszczyk: kap, kap, kap!

Jasio też się deszczu boi!

- Chodź, pójdziemy wszyscy troje.

Deszczyk: kap, kap, kap.

Jeszcze pieska z sobą biorą

- Chodź , będziemy szli we czworo.

Deszczyk: kap, kap, kap.

Przyszli wreszcie do przedszkola

Kapie woda z parasola

Deszczyk: kap, kap, kap.

Przypomina woźna Toli:

- wiesz gdzie kąt dla parasoli

Postawże tam nieboraka

Żeby dobrze się wypłakał.

 

Po wysłuchaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:

- Dlaczego Tola wzięła parasol, idąc do przedszkola?
- Kogo spotkała dziewczynka?
- Gdzie zaprosiła Tola swoich przyjaciół.?

2.  Zapoznanie z zawodem krawcowej.

 Rodzic przedstawia dziecku obrazek jednocześnie czyta zagadkę (znajduje się pod obrazkiem), dziecko odgaduje co to za zawód:

 


Igła, nici i nożyce,

to jej dzielne pomocnice.

Najpierw kroi, potem zszywa,

czy już wiesz, jak się nazywa?   (krawcowa)

 

Następnie rodzic przedstawia obrazki i opowiada do czego służy dany przedmiot krawcowej:

 


Miłego dnia,

P. Kasia J


2. Nauka piosenki: Kap, kap (sł. i muz. Agnieszka Kopacz, Piotr Belak)

https://www.youtube.com/watch?v=j7af3--EWWQ

1. Prezentacja piosenki. Dziecko słucha całej piosenki.

Rodzic czyta dziecku słowa piosenki, omawiają temat piosenki, słowa - to jest potrzebne, aby dziecko rozumiało tekst piosenki i aby łatwiej zapamiętało słowa. 

2. Nauka piosenki to praca nad opanowaniem pamięciowym tekstu słownego.

  • Ćwiczenia głosowe (oddechowe, dykcyjne, rozśpiewujące). Ćwiczenia głosowe są tak samo ważne jak rozgrzewka dla sportowca.

Ćwiczenia oddechowe:
a) dziecko śpi i chrapie – najpierw swobodnie, potem w rytmie: na „raz” – wdech (chrapnięcie), na „dwa, trzy, cztery” – wydech (osoba prowadząca liczy wolno do czterech)

Ćwiczenia rozśpiewujące:
a) „głodne koty” – dziecko-kot miauczeniem prosi o mleko na różnych wysokościach dźwięku,  coraz głośniej.

  • Rodzic śpiewa refren – dziecko powtarza.
  • Rodzic rytmicznie mówi poszczególne wersy - dziecko powtarza.
  • Rodzic śpiewa całą piosenkę lub prezentuje ją z nagrania, dziecko nuci melodię - mormorando(śpiew z zamkniętymi ustami, bez tekstu, na głosce m), następnie na sylabach.
  • Rodzic śpiewa kolejne zwrotki – dziecko powtarza.
  • Wspólna próba śpiewania całej piosenki.
  • Oczywiście, jeśli jakiś fragment sprawia trudności - kilkakrotnie go powtarzamy.


Tekst piosenki:

1. Kap! Kap! Z nieba leci woda

Kap! Kap! Weź parasol, weź.  

 Kap! Kap! Jesienna pogoda.

Ciesz się, ciesz!

Ref.

Pierwsza kropelka, 

druga kropelka,

trzecia kropelka.

Chyba idzie deszcz! 

 

2.Kap! Kap! Na nogach kalosze. 

Kap! Kap! W wodzie cały świat. 

Kap! Kap! Do kałuży wskoczę:

Chlap! Chlap! Chlap!    

Ref.

Pierwsza kropelka,  

druga kropelka,

trzecia kropelka.

Chyba idzie deszcz! 

3.Kap! Kap! Choć jesienią szaro. 

Kap! Kap! Nie nudzimy się. 

Kap! Kap! Dziś w jesienne dźwięki 

Wsłucham się.

Ref.

Pierwsza kropelka, 

druga kropelka,

trzecia kropelka.

Chyba idzie deszcz! 


Powodzenia! :)

P. Basia


18.11.2020

Kochane Kotki… niebawem spotkamy się wszyscy razem w przedszkolu. Domyślam się, że tęsknicie za rówieśnikami… Przygotowałam Wam zatem niespodziankę, abyście mogli poczuć się jak w przedszkolu i zobaczyć swoich kolegów i koleżanki  J Pewnego razu podczas ćwiczeń gimnastycznych nagrałam Was, a dziś chcę pokazać Wam ten filmik J



Poćwiczcie w domku podczas oglądania filmiku naszą ulubioną gimnastykę  J

życzę miłej zabawy,

P. Kasia J



1.      Zabawa matematyczna – ćwiczenia klasyfikacyjne „Jaka pogoda taki ubiór”

Dziecko:

- Klasyfikuje ubrania wg pór roku: lato i jesień,

- Nazywa ubrania, akcesoria.



Rodzic przygotowuje ubrania i akcesoria z obrazka. Dziecko układa na dywanie z jednej strony ubrania i akcesoria, letnie zaś po drugiej stronie jesienne jednocześnie nazywa je.


2.      Zabawa matematyczna – ćwiczenia określające liczbę elementów w zbiorze.

Dziecko:

-określa liczbę elementów w zbiorze.

Rodzic nadzoruje, w razie trudności pomaga. Spośród wcześniej przygotowanych ubrań dziecko wybiera i liczy:

- ubrania i akcesoria letnie

- ubrania i akcesoria jesienne

- buty (wszystkie)

- buty jesienne

- czapki (wszystkie)

 

Wierzę, że świetnie poradziliście sobie z ćwiczeniami. Wybierając się dziś na spacer sami wybierzcie odpowiedni ubiór, który pasuje do pogody J

 

Życzę Wam miłego dnia,

P. Kasia



17.11.2020

1. Zapraszam do zabawy przy piosence Kap, kap (sł. i muz. Agnieszka Kopacz, Piotr Belak)

https://www.youtube.com/watch?v=j7af3--EWWQ


1. Kap! Kap! Z nieba leci woda

Pokazujemy  deszczyk- podnosimy i opuszczamy dłonie z góry na dół ruszając paluszkami.

 

Kap! Kap! Weź parasol, weź.  

Pokazujemy, że rozkładamy parasol i spacerujemy po pokoju (możemy użyć prawdziwego parasola).

 Kap! Kap! Jesienna pogoda.

Ciesz się, ciesz!


Ref.

Pierwsza kropelka, Liczymy na paluszkach kropelki liczone w piosence.

druga kropelka,

trzecia kropelka.

Chyba idzie deszcz! Wykonujemy z paluszków lornetki i się rozglądamy.

 

2.Kap! Kap! Na nogach kalosze. Udajemy zakładanie kaloszy.

Kap! Kap! W wodzie cały świat. Skaczemy po kałużach.

Kap! Kap! Do kałuży wskoczę:

Chlap! Chlap! Chlap!    Udajemy, że chlapiemy wodą z kałuży..


Ref.

Pierwsza kropelka,  Liczymy na paluszkach kropelki liczone w piosence.

druga kropelka,

trzecia kropelka.

Chyba idzie deszcz! Wykonujemy z paluszków lornetki i się rozglądamy.


3.Kap! Kap! Choć jesienią szaro. Pokazujemy deszczyk.

Kap! Kap! Nie nudzimy się. Ruszamy paluszkiem na boki, że się nie nudzimy.

Kap! Kap! Dziś w jesienne dźwięki Przykładamy rękę do ucha i słuchamy.

Wsłucham się.

Ref.

Pierwsza kropelka, Liczymy na paluszkach kropelki liczone w piosence.

druga kropelka,

trzecia kropelka.

Chyba idzie deszcz! Wykonujemy z paluszków lornetki i się rozglądamy.

 

 Miłej zabawy.

P. Basia


2.Praca plastyczna „Deszczowa chmura”


Dziecko:

- Dba o estetyczny wygląd pracy oraz o zachowanie porządku podczas jej wykonywania.

Rodzic przygotowuje:

Klej,

Kartkę A4 w dowolnym kolorze,

Wata ( możemy zastąpić ją wacikami kosmetycznymi),

Plastelina


Wykonanie: 

Rodzic rysuje na kartce papieru kontur chmury. Zadaniem dziecka jest naklejenie na chmurę zrolowanej w kulki waty bądź wacików, patrz zdj. niżej) Następnie dziecko samodzielnie bądź z pomocą rodzica robi niewielkie kuleczki z plasteliny i rozciera je na kropelki.

! Rodzic nadzoruje cały czas pracę dziecka, pomaga mu w ewentualnych trudnościach.



Miłej zabawy,

P.Kasia :)

16.11.2020

Kochani… Jesień to pora roku, w której szczególnie dbamy o zdrowie. Jesienią jesteśmy bardziej podatni na choroby. Pamiętajcie, aby jeść dużo owoców i warzyw, w których jest mnóstwo witamin. Wychodźcie na spacery. Świeże powietrze dobrze wpływa na nasz organizm. Odpowiedni ubiór jest bardzo ważny, starajmy ubierać się ciepło ;)

Proponuję zatem, aby dziecko na dzisiejszy spacer samo wybrało ubrania, które założy oraz samo ubrało się ćwicząc przy tym samoobsługę (bądź z niewielką pomocą rodzica.) J


1. Poniżej znajdują się cztery ilustracje. Postaraj się odgadnąć jaka pora roku jest na danym zdjęciu. Opisz jaki ubiór pasuje do :wiosny, lata, jesieni, zimy.


2. Połącz ubrania z częściami ciała : 

Trzymam za Was kciuki, 
P. Kasia 

13.11.2020

1.Praca plastyczna – „Jarzębina”

Dzisiaj zachęcamy Kotki do wykonania pracy plastycznej za pomocą techniki stemplowania.

Potrzebne nam będą takie materiały jak:

-kolorowa lub biała kartka,

-farba: brązowa, zielona, czerwona, pomarańczowa,

-ręcznik papierowy.

Rodzic pokazuje dziecku jak wykonać pracę. Następnie w razie potrzeby, instruuje krok po kroku co trzeba wykonać.

Cała instrukcja jest w załączonym filmiku:


Miłej zabawy. P. Basia :)

 12.11.2020

1. ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE, PODZIAŁ NA SYLABY

·                    Rodzic/opiekun prezentuje dziecku nagranie znajdujące się w linku i wspólnie wykonują ćwiczenia artykulacyjne warg ( do  1:17 min)

https://www.youtube.com/watch?v=I6DOLa1zjHg

- puszczamy całuski

- oblizujemy wargi

- czeszemy wargi

- parskamy

- wypowiadamy samogłoski  : „ i-u” , „ i-e” , i-o”

 

·                    Drugie zadanie polega na nazwaniu przez dziecko przedmiotu znajdującego się na ilustracji i podzieleniu go na sylaby:



Deszcz

ka-łu-ża

li-ście

dy-nia

cza-pka

ka-lo-sze

grzy-by

pa-ra-sol


 

 

·         Kolejne zadanie polega na dokończeniu przez dziecko słowa. Rodzic/opiekun podaje pierwszą sylabę a dziecko kończy np.:

 

MO (opiekun)- TYL (dziecko)

Podaję przykłady:


DY-NIA

CHMU-RA

SAR-NA

JA-RZĘ-BI-NA

KLO-CKI

CU-KI-NIA


Dziękuję, p. Kasia


 

2. ĆWICZENIA UMUZYKALNIAJĄCE „Wodne dźwięki”

·         Rodzic/opiekun prezentuje dziecku nagranie znajdujące się w linku, i wspólnie próbują zgadnąć co to za dźwięki.

https://www.youtube.com/watch?v=oUgNe1fts-0

·         Następnie prowadzący pyta dziecko gdzie można w domu usłyszeć wodę. Kiedy dziecko odpowie rodzic/opiekun zachęca je do poszukania tych dźwięków w domu (np. mycie naczyń, woda w prysznicu, woda z kranu podczas mycia rąk, nalewanie wody do szklanki).

 

·         Kolejnym zadaniem będzie zrobienie instrumentu z butelki i wody. Dziecko nalewa do butelki wodę i wydobywa z niej różne dźwięki: gra cicho i głośno. Następnie rodzic gra na tym instrumencie (najpierw tłumaczy w jaki sposób dziecko ma reagować na dane dźwięki):

 

-cicho- dziecko chodzi na paluszkach,

-głośno-dziecko mocno tupie nóżkami.

 

 




·         „Bąbelki”- ostatnia zabawa do której będzie nam potrzebna szklanka z wodą i słomka. Dziecko nabiera powietrza i dmucha w słomkę  umieszoną w szklance, wykonuje bąbelki tworząc kolejny dźwięk wody. Ćwiczenie powtarza 3x.


Dziękuję, p. Basia

 

Miłej zabawy 😊



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz