PIĄTEK 16.04.2021
ĆWICZENIA SŁUCHOWE – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
W terapii logopedycznej można z powodzeniem wykorzystać to, co mamy w domu. Przedstawię kilka propozycji, które urozmaicą dziecku ćwiczenia logopedyczne, a równocześnie pomogą usprawniać percepcję słuchową.
Ćwiczenia nie powinny trwać długo, wystarczy kilka minut dziennie, a domowe sprzęty albo niektóre produkty spożywcze świetnie zastąpią pomoce z gabinetu logopedycznego. Najważniejsze są chęci działania i ciekawość dziecka.1.
Wykorzystajcie pojemniki po zabawkach z jajek niespodzianek. Stwórz z dzieckiem
własne „Memo słuchowe”! Włóżcie do jajek ryż, makaron, fasolę lub kaszę (mogą
być też drobne przedmioty, np. guziki, śrubki), pamiętając, aby stworzyć zawsze
dwa takie same dźwięki. Podzielcie jajka na dwa zestawy – jeden dla dorosłego,
drugi dla dziecka. Wybierz jajko i zaprezentuj dziecku dźwięk. Zadaniem dziecka
jest odnalezienie takiego samego dźwięku spośród swoich pojemników. Aby
sprawdzić, czy dziecko odnalazło pasującą parę, zamiast otwierać jajka, warto
wsłuchać się w dźwięk, jaki wydają. Można odkładać wykorzystane jajka – jednak
będzie trudniej, jeśli dźwięki będą się powtarzać!
2. „Grzechotka”:
wsypcie do jajka ryż, kaszę lub inny sypki produkt. Zabawkę można wykorzystać
jako akompaniament do śpiewanych piosenek lub do naśladowania rytmów.
3. „Skąd ten
dźwięk”: dziecko siada na środku pokoju z zamkniętymi oczami. Rodzice
potrząsają „grzechotką”, którą wcześniej stworzyli razem z dzieckiem. Dziecko,
nie otwierając oczu, wskazuje skąd dochodzi dźwięk. Alternatywą dla jajek mogą być opakowania po
jogurcie lub małe pudełka na żywność. Szukać możemy też ukrytego zegarka, radia lub
dzwoniącego budzika.
8. „Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
9. „Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.
SYLABOWE PISANKI
Przyjrzyj się
koszyczkowi wielkanocnemu. Powtórz sylaby tyle razy, ile jest pisanek danego
koloru.
Pamiętaj, że podczas
wymowy głoski [s]:
- język leży płaski na
dole jamy ustnej;
- zęby są złączone;
- wargi są
uśmiechnięte (szerokie jak przy przesadnym mówieniu i ).
Powietrze wydostaje
się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą
tworzą zęby i czubek języka.
Ważne! Podczas
artykulacji język nie może wysuwać się między zęby.
„SMACZNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA”
Cel: usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych.
- przytrzymywanie słonego paluszka między górną wargą a nosem,
- jedzenie paluszków bez pomocy rąk,
- trzymanie wargami lekkich produktów na łyżeczce (rodzynki, chrupki kukurydziane),
- picie gęstego soku lub jogurtu przez słomkę,
- zlizywanie językiem rozsmarowanego dżemu / ketchupu z talerzyka,
- oblizywanie warg posmarowanych dżemem/nutellą,
- przytrzymywanie rodzynka/żelka/chrupka kukurydzianego językiem na podniebieniu (przy otwartych ustach),
- odklejanie językiem z podniebienia opłatka/chrupka kukurydzianego (przy otwartych ustach),
- zlizywanie językiem z podniebienia dżemu/nutelli (przy otwartych ustach). ,
Cel: ćwiczenia prawidłowego odgryzania i żucia
Do tego ćwiczenia logopedycznego idealne będą marchewki, ogórki, papryka, kalarepa, rzodkiewki lub seler naciowy. Wspólnie z dzieckiem kroimy owoce, a następnie układamy na talerzyku owocowo-warzywny obrazek. Prosimy, żeby dziecko zjadało po kolei warzywa i owoce odgryzając je przednimi zębami, a gryząc trzonowymi.
Podczas żucia wargi dziecka są domknięte, a żuchwa wykonuje ruchy okrężne.
„GOTUJEMY WODĘ”
Cel: wydłużenie fazy wydechowej, ćwiczenie kontroli oddechowej.
Potrzebne będą: szklanka do połowy wypełniona wodą oraz słomka. Do szklanki wkładamy słomkę i wdmuchujemy powietrze. W ten sposób woda zaczyna bulgotać, jak w trakcie gotowania. Jeśli dmuchamy delikatnie – woda gotuje się powoli, a jeśli dmuchamy mocno – woda „wrze”. W trakcie ćwiczenia rób wdech nosem i wydech ustami.
„LATAJĄCE PŁATKI”
Cel: wzmocnienie mięśni pierścienia zwierającego gardło, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Przygotuj słomkę, 2 talerzyki i garść płatków kukurydzianych. Na jeden z
talerzyków wsypujemy – płatki śniadaniowe. Prosimy dziecko, żeby
zasysając słomką pojedyncze płatki przeniosło je na drugi talerzyk. Proszę
zwracać uwagę, aby dziecko trzymało słomkę ustami (nie zębami), a słomka
znajdowała się na środku warg.
Pozdrawiam i życzę dobrej zabawy 🙂
Marta Mirkowska
WTOREK 17.11.2020
ZABAWY LOGOPEDYCZNE NA POPRAWĘ MOWY
Gimnastyka warg i języka jest niezwykle ważna. Tylko odpowiednio wygimnastykowane narządy zapewniają poprawną wymowę. Jednak w przypadku dzieci niejednokrotnie musimy dopuścić się małego fortelu, bo gdy ćwiczenia nazwiemy nauką albo obowiązkiem, dzieci szybko z nich zrezygnują. Co innego jeśli będzie to dla nich zabawa, naturalnie włączona w ich tryb życia. A jeszcze lepiej, gdy będzie się ona opierać na naśladowaniu odgłosów i czynności, które dzieci już znają i co pozwoli im zabłysnąć. Wówczas stanie się ona nie tylko świetnym treningiem aparatu mowy, ale i wspaniałym sposobem radosnego spędzenia czasu z rodzicami.
Oto kilka przykładów zabaw logopedycznych na poprawę mowy:
BAW SIĘ ZE SWOIM DZIECKIEM
1. Konik jedzie na przejażdżkę
– pokaż jak kląska, stukając
językiem o podniebienie.
2. Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył
– wysuń język jak najdalej, jak dyszący wilk.
3. Huśtawka
- rób językiem jak ona: raz w górę, raz w dół.
4. Zrób ryjek świnki
– wysuń obie wargi do przodu, na górnej wardze połóż
językiem raz z prawej, raz z lewej strony.
6. Język malarz
– pomaluj językiem swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
MIŁEJ ZABAWY!
ONIEDZIAŁEK 29.03.2021
----------------------------------------------------------------------------------
rok szkolny 2019/2020
PIĄTEK 26.06.2020
Pani Ela Więckowska przedstawia przykłady zabaw rozwijających mowę małego dziecka. Zapraszamy do przeczytania i stosowania.PIĄTEK 19.06.2020
Dziś Pani Asia Chojnacka-Łoń proponuje letnią logopedię w rymach! Zagrajcie z rodzicami w grę on-line. Bądźcie uważni i dobrze słuchajcie, znajdujcie rymy i zbierajcie punkty. Powodzenia 😀https://kahoot.it/challenge/02320949?challenge-id=2c3586df-cbba-44c6-ad46-546a51189df7_1592514515581
PIĄTEK 05.06.2020
W masażu logopedycznym wyodrębniamy masaż zewnętrzny twarzy i wewnętrzny jamy ustnej.
Dziś przedstawię masaż zewnętrzny twarzy ze stymulacją punktów neuromotorycznych Castillo Moralesa.Oto jego kolejne etapy:
ŚRODA 03.06.2020
Pobudźcie swoją wyobraźnię i stwórzcie niesamowite historie z tych obrazków, z jednej planszy mogą powstać niezliczone historie. Wszyscy wiedzą, że dziecięca wyobraźnia nie zna granic!WTOREK 26.05.2020
Oto krótki test na przypomnienie lub poszerzenie słownictwa związanego z rodziną. Kto jest kim dla Ciebie? Super zabawa dla całej rodziny. Po teście macie doskonałą okazję, żeby porozmawiać o rodzinie.PIĄTEK 21.05.2020
Wyruszmy z Karolkiem do bajkowych przygód, za góry za lasy a razem z Wami niech wyruszy języczek, którego czubeczek pięknie drga na wałku dziąsłowym.WTOREK 19.05.2020
Gra eskowa dla wszystkich przedszkolaków.CZWARTEK 14.05.2020
Czytajcie o krokodylu i podnoście język jak najwyżej. Oczywiście języczek nie wychodzi z buzi, unosi się za ząbki do wałka dziąsłowego 🙂PONIEDZIAŁEK 11.05.2020
Na dobry początek w poniedziałek Języczek Podróżniczek zabierze Was do ZOO. Zobaczcie jakie zwierzęta tam zobaczy nasz bohater i nie zapomnijcie wykonać wszystkich ćwiczeń buzi i języka!PIĄTEK 08.05.2020
Wykonaj żabę według instrukcji. kiedy dmuchniesz w słomkę język żaby się rozwinie. Pamiętaj, rurka jest po środku ust, obejmują ja tylko wargi.
ŚRODA 06.05.2020
Wszystkie dzieciaki uwielbiają Języczka Podróżniczka i jego przygody, dziś zabiera Was na łąkę. Przyłączcie się do niego i nie zapominajcie wykonać wszystkich ćwiczeń z Języczkiem!CZWARTEK 30.04.2020
Nasza Paczka to klub wspaniałych dzieciaków, które w prosty a zarazem ciekawy sposób pokazują nam o co chodzi w Świętach Narodowych. Obejrzyjcie, przeczytajcie, posłuchajcie 😊PONIEDZIAŁEK 27.04.2020
Dziś dwie propozycje od od Pani Asi Chojnackiej-Łoń: zaproszenie do quizu o Polsce oraz karta pracy.https://wordwall.net/play/1772/779/386
CZWARTEK 23.04.2020
WTOREK 21.04.2020
Dziś Pani Asia Chojnacka-Łoń proponuje dwie następujące zabawy:1. Dopasuj części ciała zwierząt, nazwij je. Powiedz, które można je trzymać w domu, a które lepiej na podwórku?
2. Dopasuj głowę zwierzęcia do reszty, nazwij zwierzątka i postaraj się je pokolorować tak, żeby przypominały prawdziwe.
CZWARTEK 16.04.2020
Pani Asia Chojnacka-Łoń zaprasza do szybkiej zgadywanki: ćwicz spostrzegawczość i słuchaj uważnie.
https://wordwall.net/pl/resource/1489643
PIĄTEK 07.04.2020
Dziś Pani Asia Chojnacka-Łoń zaprasza nas do ważnych czynności logopedycznych, które niezwykle wpływają na wszechstronny rozwój naszych dzieci... O czym Pania Asia opowie? Co poleci? zobaczcie sami Cały film z przykładami co czytać z młodszymi dziećmi znajdziecie tu
https://youtu.be/piq6x6dMcsY
Niebawem pani Asia poleci tytuły dla starszych przedszkolaków 😊
WTOREK 07.04.2020
Propozycja zabawy domowej od Pani Asi Chojnackiej - Łoń:
PONIEDZIAŁEK 06.04.2020
Pani Asia Chojnacka-Łoń zaprasza do wspólnej gimnastyki buzi i języka. Dziś ćwiczymy usta.
Przygotujcie lusterka i uśmiechnięte buzie 😊
ŚRODA 01.04.2020
Pani Asia proponuje dziś ćwiczenie dla wszystkich syczków i tych, którzy chcą. Kto się bawi z nami 😊?
https://wordwall.net/pl/resource/1177912
WTOREK 31.03.2020
Burza? W domu? Czemu nie? Pani Asia zaprasza 😊
PIĄTEK 27.03.2020
Oto nowa propozycja od Pani Asi - zabawa logopedyczna na platformie e-learningowej
https://wordwall.net/play/1074/667/537
CZWARTEK 26.03.2020
Pani Asia Chojnacka-Łoń zaprasza do wspólnej gimnastyki buzi i języka.
Przygotujcie lusterka i uśmiechnięte buzie 😊
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz