Społeczny obszar rozwoju

13.12.2021 Poniedziałek

Drogie Sówki!

Zabawy plastyczne - Niewidzialny bałwanek :

Do wykonania: Niewidzialnego Bałwanka potrzebujemy:

- kredki świecowe

- świeca

farby akwarelowe

- pędzelek

- kartka papieru

Narysuj bałwanka kredkami świecowymi. Dorysuj kredkami oczy, usta, szalik, miotłę, kapelusz, możesz narysować śnieżynki. Następnie obrysuj bałwanka i inne elementy rysunku świecą. Kolejnym krokiem jest naniesienie na rysunek farby akwarelowej za pomocą pędzelka.    

10.12.2021 

Drogie Sówki!

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, zachęcamy was do przygotowania świątecznych pierniczków.

Składniki:

- 0,5 kg mąki

- 20 dag miodu

- 1 szklanka cukru

- 1 łyżka sody

- 3 całe jajka

- przyprawa do piernika

Ze wszystkich składników zagnieść ciasto i włożyć do miski. Następnie miskę przykryć ściereczką i zostawić na tydzień. Po tygodniu ciasto zagnieść, rozwałkować i wykrajać pierniczki.

Smacznego !


9.12.2021

Drogie dzieci zapraszamy do wspólnej gry "Wyturlaj Mikołaja"

Do gry potrzebna będzie wydrukowana plansza, kostka oraz czysta kartka dla każdego z Graczy. Gracze kolejno rzucają kostką i rysują części ilustracji znajdujące się w kolumnie pod wylosowaną liczbą oczek. W grze każdy jest zwycięzcą, a gra kończy się po 5 kolejkach rzutów, kiedy każdy z Graczy ma kompletny rysunek twarzy Mikołaja. Gotowy rysunek można dodatkowo pokolorować. Na koniec proponujemy urządzić wystawę z prac stworzonych podczas gry.



8.12.2021 

Kochani.

Za oknami mroźno a nasi mali przyjaciele szukają pożywienia. Zapraszamy Was do wykonania zawieszek zawieszek z ziarnami dla ptaków.

Do wykonania zawieszki z ziarna dla ptaków potrzebne będą:

- gotowa mieszanka ziaren dla ptaków (1,5 szklanki)

- paczka żelatyny

- szklanka gorącej wody

- garnek miska

- foremka do wykrawania ciastek

- słomka 

- opcjonalnie papier do pieczenia

- sznurek lub wstążka

Sposób przygotowania :

1) Do miski wsypujemy paczkę żelatyny, zalewamy ją szklanka gorącej wody. Mieszamy żelatynę z wodą, odstawiamy na kilka minut do momentu, aż będzie ona nadal płynna, ale już nie gorąca.

2) Następnie do miski z rozpuszczoną żelatyną wsypujemy ziarno, tak aby uzyskać gęsta masę. Do gotowej mieszanki ziaren dla ptaków można dodać ziarna słonecznika, jednak nie jest to obowiązkowe. 

3) Całość dokładnie mieszamy i zostawiamy do przestudzenia na około pół godziny.

4) W międzyczasie możemy wyłożyć blachę do pieczenia papierem zaś foremki wysmarować od środka olejem roślinnym.

5) Foremki wypełniamy przestudzoną mieszanką ziaren i żelatyny. Nie przejmujemy się jeśli z foremek zacznie wypływać żelatyna. Po stężeniu wystarczy ją odciąć od foremki.

6) Wypełniając foremki mieszanką ziaren pamiętaj o umieszczeniu kawałka słomki w pobliżu krawędzi foremki. Dzięki temu później będzie nam łatwiej przewiązać tasiemkę w zawieszce.

7) Wkładamy blachę do lodówki na około 1 godzinę lub do czasu aż mieszanka ziaren z żelatyną całkowicie zastygnie.

8) Po stężeniu żelatyny delikatnie wypychamy z foremek nasze zawieszki. Wyciągamy z nich fragmenty słomek, a przez powstałe dziurki przewiązujemy sznurek lub wstążkę.  

GOTOWE .

16.04.2021

Kochani,

W przedszkolu macie swojego ulubionego kolegę bądź koleżankę. Wspólnie lubicie bawić się i jesteście ze sobą zżyci. Narysujcie dla nich rysunek, który wręczycie po powrocie do przedszkola przyjacielowi.


15.04.2021

Opisywanie charakterystycznych cech środowiska wiejskiego oraz zapoznanie dzieci z wartością "Odpowiedzialność" za zwierzęta domowe i gospodarskie.

 

Rodzic układa na stole obraz przedstawiający krajobraz wiejski. Dzieci opisują jego charakterystyczne cechy. Rodzic wyjaśnia dzieciom, co to "odpowiedzialność" i rozmawia z dziećmi na temat dbania o zwierzęta - nie tylko wiejskie, o których aktualnie jest mowa, ale również o te, które na codzień towarzyszą Wam w domach np. jak należy się opiekować zwierzakami, co zrobić, aby nie chorowały. Niech dzieci podają jak najwięcej swoich pomysłów.



14.04.2021- Środa

Narysuj to co mówię
Do tej zabawy będzie Wam potrzebna kartka, kredka.
Zadaniem jednej osoby jest, możliwie jak najwierniej,
opisać obrazek. Pozostałe osoby mają za zadanie go narysować.
Rysujący może zadawać pytania pomocnicze. 

Powodzenia !



13.04.2021 - Wtorek


Karta pracy ,,Dobre i złe zachowanie”
Przyjrzyj się obrazkom, opowiedz co na nich widzisz. Narysuj wesołą minę obok właściwych zachowań a smutną przy złych. 

12.04.2021 - Poniedziałek

„Kim jestem?”

Do zabawy potrzebujemy ilustracje zwierząt z wiejskiego podwórka np. kaczka, pies, owca, kura itp.

Ilustracje kładziemy obok siebie obrazkiem do dołu, aby nie było widać co na nim znajduje się.  Rodzic odkrywa obrazek, nie pokazując dziecku co na nim znajduje się.  Następnie rodzic naśladuje wybrane zwierzę (np. za pomocą odgłosu, sposobu poruszania się, sposobu jedzenia itp.) a zadaniem dziecka jest odgadnięcie co to za zwierzę. Role zmieniają  się po wykonaniu zadania.



09.04.2021 - Piątek

Kwiecień plecień..

Jak wiemy kwiecień to miesiąc o zróżnicowanej pogodzie. Rano świeci słoneczko a już za chwilkę pada śnieg. Zachęcam Was do stworzenia z rodzicami kalendarza pogody ( poniżej przykładowy kalendarz wraz z symbolami) oraz do uzupełniania go codziennie.





08.04.2021 - Czwartek

 

Zabawa „Rodzinny wywiad”.

Uczestnicy (rodzice, dzieci) siedzą w kręgu. Prowadzący (rodzic/dziecko) zadaje pytania, na które każdy udziela odpowiedzi np. „Jaki kwiat lubisz najbardziej?”, „Gdzie chciałbyś pojechać na wakacje?”, „Co lubisz robisz?”, „Którą naszą wspólną zabawę lubisz najbardziej?”, „Czy masz przyjaciela?”, „Czy lubisz psy?”, „Co ostatnio sprawiło ci radość?” itp. (Pytania mogą dotyczyć upodobań, zwyczajów, radości itd.).

 

 

07.04.2021

Kochani w wolnej chwili posłuchajcie bajki muzycznej „Ptasie przygody: Wróbelek”. Następnie porozmawiajcie na temat bajki.

 

 

06.04.2021

Rodzinny Gest

Wymyślcie Wasz tajemny gest, który będzie znała tylko Wasza rodzina. Wasz sekretny gest może składać się z szeregu ciekawych ruchów - klaśnięcia, pstryknięcia palcami, mrugnięcia...wszystko zależy od waszej fantazji.

Posługujcie się nim, gdy się witacie, żegnacie lub mówicie sobie dobranoc. 😊




02.04.2021
 
Proponujemy Wam zagranie w jakąkolwiek grę planszową, którą posiadacie w domu. Jeśli nie macie żadnej, możecie samodzielnie ją stworzyć. Gry planszowe są doskonałe w ćwiczeniu umiejętności wygrywania, ale również umiejętności przegrywania. Zwracajcie uwagę na to, aby po rozegranej turze pogratulować osobie, która wygrała. Można np. powiedzieć:

– Gratuluję, dobrze Ci poszło, miło mi było z Tobą grać.

Natomiast osobie przegranej warto dodać otuchy i wzmocnić pozytywnym słowem. np.:

– Nic się nie martw, może kolejny raz Ci się uda, może zagramy w inną grę, dziękuję za grę, jesteś dobrym graczem.

To od odpowiedniej reakcji na przegraną bądź wygraną zależy czy chętnie będziemy grali z innymi, czy ten element zabawy nie będzie przyjemny, bo nacechowany strachem o przegraną czy reakcję współtowarzysza. Pamiętajmy, aby wszystkie zabawy odbywały się za zgodą dziecka. Nie powinniśmy go do niczego przymuszać bo odniesie to odwrotny skutek. Ma to być wyłącznie zabawa i okazja do tego, aby dziecko w miłej i przyjaznej atmosferze spojrzało na siebie, nauczyło nowych umiejętności i poznało swoje dobre, pozytywne strony. 😊

 
01.04.2021

Miejsce w domku – zabawa ruchowa wdrażająca do dzielenia się przestrzenią

Rodzic rozkłada na dywanie gazety – „domki”. Każde dziecko wybiera swój „domek” i staje na nim. Dzieci „wychodzą na spacer”, gdy w tle słychać dźwięk instrumentu. Gdy instrument cichnie, wracają do swoich „domów”. W trakcie „spaceru” rodzic zabiera komuś gazetę. Do swojego „domku” mogą zaprosić te osoby, którym „domki” nie zostały zabrane – wołając: Mam miejsce w domku!

Poruszając temat dzielenia się, warto porozmawiać z dziećmi, że nie każdy może pozwolić sobie na co tylko ma ochotę, np. nowe zabawki, słodycze, książki. Dzięki takim rozmowom uwrażliwiamy dzieci na krzywdę i niedostatek innych.

31.03.2021 
 
Dziś wspólna zabawa dla całej rodziny - "Nie stłucz jajka!"
 
Potrzebujemy:
  • opaski z emblematami np. kurczaczek, kura, baranek,
  • łyżki - tyle ile jest uczestników,
  • jajka styropianowe lub plastykowe,
  • koszyk również tyle ile jest uczestników.
 
Uczestnicy ustawiają się w rzędzie zgodnie z emblematami na opaskach. Na sygnał rodzica uczestnicy przenoszą na łyżkę jajka. Wkładają je do koszyka znajdującego się po przeciwległej stronie pokoju. Jajko, które upadło w trakcie przenoszenia, uznaje się za "stłuczone", więc nie można włożyć go do koszyczka. Zwycięża osoba, w koszyku której znajduje się najwięcej jajek.

30.03.2021

"Czarodziejska różdżka" - zabawa pantomimiczna
Pomoce: coś co będzie udawało czarodziejską różdżkę
Usiądźcie wszyscy razem na dywanie. Wspólnie powtarzajcie krótką rymowankę podając sobie w tym czasie różdżkę. Osoba, która trzyma rekwizyt, gdy pada ostatnie słowo rymowanki, staje na środku i naśladuje ruchem jedną z wybranych bajkowych postaci. 

Abrakadabra, nie do wiary - 
różdżka potrafi czynić czary!
Abrakadabra, abrakadi - 
jaką postacią będziesz Ty?

Możecie najpierw omówić z dzieckiem, jakie postacie bajkowe zna, bądź przygotować obrazki, które dana osoba będzie losować. 😊

29.03.2021
 
Wraz z początkiem tygodnia, proponujemy Państwu zabawę w 
"rodzinny gest". 😊
 
Usiądźcie wspólnie z dziećmi i wymyślcie swój tajemny gest, który będzie znać tylko wasza rodzina. Może składać się z szeregu ruchów, np. klaśnięcia, pstryknięcia, mrugnięcia, obrotu itp. Wszystko zależy od fantazji Waszej i dziecka. Posługujcie się gestem, gdy się witacie, żegnacie lub mówicie sobie dobranoc. 

19.11.2020
 
Dzisiejsze zadania są bardzo proste. 
1. Pamiętajcie o tym, że macie dyżur w domu. Pomagajcie rodzicom każdego dnia np. pomoc w nakrywaniu do stołu do posiłku.
2. Przypominamy również o stosowaniu zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach w ciągu dnia (proszę, dziękuje, przepraszam, dzień dobry, do widzenia).
 
18.11.2020
 Zabawa przy piosence – „nie chce cię, nie chce cię, nie chcę cię znać"
 

 

Rozmowa na temat własnych doświadczeń związanych z wizytą u lekarza.

Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcie przedstawiającą przychodnię lekarską oraz lekarza przy pracy. Dziecko wypowiada się na temat swoich doświadczeń związanych z wizytą u lekarza. Wymienia po kolei czynności, które należy wykonać przed wizytą lekarską, w trakcie wizyty i po niej (np: rejestracja, spokojne oczekiwania na wezwanie przez lekarza, wejście do gabinetu, wykonywanie poleceń lekarza, opanowanie lęku, uważne słuchanie zaleceń). Zwracają uwagę na strój i narzędzia używane przez lekarza. (Nazywa je z ewentualną pomocą rodzica).

 

 
16.11.2020 
  1. Pełnienie dyżuru przydzielonego na bieżący dzień np. pomoc w nakrywaniu do stołu do posiłku. 
  2. Stosowanie zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach w ciągu dnia (proszę, dziękuje, przepraszam, dzień dobry, do widzenia).


13.11.2020

Zabawa utrwalająca znajomość miejsca zamieszkania – „Nazywam się…”

Rodzic rozpoczyna zabawę, prosząc, aby dziecko go naśladowało: Nazywam się... (przedstawia się). Miejscowość w której mieszkam, to… (wymienia nazwę miasta/ miasteczko/ wsi). Mieszkam przy ulicy…/numer mojego domu to… (podaje nazwę ulicy/ nr bloku, lokalu lub domu).

Zabawę można przekształcić w zależności od rozwoju dziecka. Dodatkowo można zadawać pytania i rozmawiać z dzieckiem, aby określało swoje cechy fizyczne: płeć, wiek, kolor oczu (…).


 12.11.2020
 
✅ Kolejnym zadaniem jest oczywiście przestrzeganie wspólnie ustalonych zasad dotyczących kodeksu obowiązków rodzinnych oraz pełnienie dyżuru przydzielonego na bieżący dzień, np. pomoc w nakrywaniu do stołu przy posiłku.

✅ Dodatkowo, zawsze zwracamy uwagę na to, aby dzieci używały zwrotów grzecznościowych. Dlatego, kolejnym zadaniem jest więc stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji, w domu i na ulicy. Dodatkowo, zamieszczamy wierszyk, który można wspólnie z dzieckiem omówić.

Choć jesteśmy jeszcze dziećmi,
grzecznościowe zwroty znamy
a gdy tylko jest potrzeba,
to je zawsze używamy.

Proszę, gdy coś chcemy,
dziękuję, gdy to coś dostaniemy,
dzień dobry, gdy znajomego widzimy,
do widzenia, gdy wychodzimy,
zapraszam, gdy na wizytę prosimy,
przepraszam, gdy coś źle zrobimy,
dobry wieczór, gdy wieczorem kogoś spotykamy,
dobranoc, gdy w nocy z kimś się żegnamy.

To nie koniec wszystkich słów,
jeszcze jedno wam powiemy,
że magiczne słowo proszę,
też mówimy, gdy dajemy.
 

10.11.2020

Jak wspomagać społeczny rozwój dziecka podczas pobytu w domu?
Aktualnie zaproponujemy Państwu dwie opcje.

1. Co robimy w przedszkolu w każdy poniedziałek rano? Wybieramy dyżurnego! Zróbcie to samo w domu - osoba odpowiedzialna za sztućce podczas posiłków, osoba odpowiedzialna za zabawki, osoba odpowiedzialna za sprzątnięcie po obiedzie. Poprzez takie codzienne czynności w prosty sposób wdrażamy się do pełnienia obowiązków. 

 
2. Ustalcie wspólny Kodeks obowiązków rodzinnych. Najlepiej stworzyć to w formie plakatu - ustalcie zasady wspólnie z dzieckiem, narysujcie je, podpiszcie. Możecie oczywiście wykorzystać gotowe obrazki, które przykleicie, jednak poprzez rysowanie ćwiczymy dodatkowo kreatywność dzieci, a dzięki kolorowaniu motorykę małą. Powodzenia!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz