XIV - 20.05.2020 r.
Dzisiaj proponujemy Wam kartę pracy pt. "Kwiatowe wróżki", która doskonali koordynację wzrokowo - ruchową i motorykę małą. Zadaniem dziecka jest połączenie wróżki z kwiatkiem. Kiedy uda mu się to zrobić, każdy kwiatek maluje na inny kolor. 😊🧚
DOSTOSOWANIE:
Stwórzcie swoją własną kartę pracy, w której każda ścieżka będzie miała swój kolor. Wykorzystajcie linie przerywane, aby dziecko mogło je połączyć. Niech najpierw Wasza pociecha poprawi daną ścieżkę palcem i wskaże, do którego kwiatka doszła. Następnie niech poprawi ją kredką lub flamastrem. Tak samo postępujcie z każdą następną ścieżką. Gdy już skończy, niech pomaluje kwiatki według własnego pomysłu. Po skończonej pracy, możecie spróbować wykonać powyższą kartę pracy, również pokonując ścieżkę najpierw palcem.
XIII - 18.05.2020 r.
Zadaniem dziecka jest pomóc świnkom w dojściu do ich domków. 🐷🏠 Pamiętajcie o prawidłowym chwycie narzędzia pisarskiego! 😊
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
XII - 14.05.2020 r.
Dzisiaj poćwiczymy spostrzegawczość. 😊👀
___________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Możecie
samodzielnie narysować kartę pracy. Niech w każdym rzędzie znajdują się dwa
takie same zwierzaki i jedno inne. Przed wykonaniem karty możecie przygotować
małe kwadraty, na których będą znajdować się te same zwierzęta, które
wykorzystacie później na karcie.
Układajcie przed dzieckiem po kolei po jednym
kwadracie i pytajcie „Co to jest?”, np. słoń, słoń, lew. Następnie powiedzcie
„Popatrz. Tu jest słoń, słoń i lew (pokazujcie każdy obrazek palcem). Lew nie
pasuje do słoni.”, pomieszajcie obrazki i zapytajcie „Co tu nie pasuje?”. Kiedy
dziecko wskaże lwa odwróćcie go obrazkiem do dołu i zbierzcie obrazki. Możecie
również powiedzieć „Brawo, masz rację!” – niech dziecko wie, że wykonało
zadanie poprawnie. Następnie zróbcie to samo z pozostałymi obrazkami, które
znajdą się na Waszej karcie.
Jeśli chcecie, zamiast rysować kartę pracy,
możecie na kartce przykleić te obrazki, które wykorzystujecie w pierwszej
części zadania.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
XI - 11.05.2020 r.
Załączamy dwie karty pracy.
Do Was należy wybór czy wolicie kolorową czy czarno - białą. 😊
_____________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Możecie wykorzystać poniższą kartę pracy lub stworzyć własną, która zawiera nieco mniej elementów niż powyższa. Następnie wspólnie z dzieckiem omówcie obrazek, co się na nim znajduje itp. Porozmawiajcie, które elementy nie pasują do całości. Dziecko niech najpierw wskaże je palcem, a następnie spróbuje powiedzieć dlaczego nie pasują. Jeśli ma z tym trudność, to wytłumaczcie mu, dlaczego tak jest, np. Marchewka nie rośnie na drzewie. Marchewka rośnie w ziemi. Na koniec niech dziecko skreśli elementy, które nie pasują. Możecie pokazać mu, jak to zrobić.
X - 07.05.2020 r.
Dzisiaj zapraszamy do wykonania karty pracy w formie gry. Zadaniem dziecka jest policzenie, ile owadów znajduje się na obrazku, a następnie wybranie kostki z odpowiednią liczbą oczek. 🐞🐛🐝Powodzenia!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
IX - 04.05.2020 r.
Dzień dobry! Jak widzicie - wiosna w pełni! W związku z tym, przygotowałyśmy dla Was wiosenną kartę pracy. 🌸🦋
DOSTOSOWANIE:
1.Wytnijcie obrazki, które znajdują się poniżej.
2. Pokażcie dziecku po kolei po jednym obrazku kolorowego motyla.
Następnie pokażcie jego cień omawiając go, np. ten motyl ma małe skrzydła.
Pokazujcie palcem każdy omówiony element. Możecie wyciąć te poniżej lub narysować samodzielnie i z nich stworzyć kartę pracy.
3. Zostawcie przed dzieckiem ułożone w szeregu cienie motyli. Pokażcie
mu jeden obrazek pytając, który to motyl. Możecie początkowo ograniczyć liczbę
cieni przed dzieckiem do 2.
4. Jeśli dziecko nie potrafi wskazać odpowiedniego cienia,
przykładajcie obrazek motyla po kolei do każdego cienia pytając: „Czy ten motyl
i ten motyl są takie same?”.
5. Kiedy uda Wam się przerobić wszystkie cienie i
dziecko potrafi dobrać cień do motyla, to możecie przejść do karty pracy. Niech
dziecko najpierw pokaże palcem odpowiednie pary, a dopiero później je połączy.
Oczywiście pamiętajcie o prawidłowym chwycie narzędzia pisarskiego.- - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
VIII - 27.04.2020 r.
Dzisiaj przygotowałyśmy aż dwie karty pracy. 😊
Pierwszą z nich jest flaga Polski, którą należy pokolorować według znajdującego się obok wzoru.
Drugą kartą pracy jest godło. Zadaniem dziecka jest pocięcie obrazka wzdłuż linii, a następnie ułożenie go i przyklejenie na innej kartce.
_________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Przy
fladze – omówcie z dzieckiem jej wygląd, nazwijcie jakie ma kolory. Następnie
niech dziecko pokaże palcem, gdzie będzie biały, a gdzie czerwony kolor i
pokoloruje ją. Pamiętajcie o prawidłowym chwycie kredki.
Przy
godle – pokażcie dziecku cały obrazek. Następnie dajcie mu obrazek podzielony
na dwie części. Niech dziecko spróbuje przeciąć go po linii, jeśli tego wymaga
– pomóżcie mu. Następnie niech ułoży części w całość. Jeśli ma trudność,
możecie położyć mu cały obrazek godła, a dziecko niech układa na nim pocięte
części. Następnie w ten sam sposób możecie wykonać pracę dzieląc godło na 3 i
na 4 elementy.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
VII - 23.04.2020 r.
Dzień dobry! Dzisiaj proponujemy dwie karty pracy, ale w różnej formie!
Każde dostosowanie znajduje się pod konkretnym zadaniem.
1. "Wiejskie dobra" - zabawa dydaktyczna 😊🐔🥚
Nazwijcie produkty przedstawione na obrazkach i przyporządkujcie do konkretnych zwierząt. Powodzenia!
DOSTOSOWANIE:
Pokazujcie dziecku po kolei po jednym obrazku - kura, krowa, owca. Niech dziecko je nazywa, możecie dodatkowo je opisać, wydać dźwięk danego zwierzęcia - urozmaicajcie to. Następnie pokażcie po kolei produkty - jajka, mleko, skarpety. Niech je również dziecko nazywa. Kładźcie produkt przy odpowiednim zwierzęciu.
Na koniec możecie wymieszać obrazki i zapytać co do czego pasuje, a następnie zagrać w łatwiejszą wersję gry.
https://learningapps.org/watch?v=py818gu83202. "Znajdź różnice" - karta pracy 👀
Przyjrzyjcie się dokładnie obrazkom i wskażcie jak najwięcej elementów, którymi różnią się od siebie.
Odpowiedzi:
DOSTOSOWANIE:
Zacznijcie od obrazków, na których należy znaleźć mniej różnic - świnka (3 różnice) oraz domek (5 różnic). Pokażcie dziecku obrazek świnki, zasłońcie prawą połowę i opiszcie lewą stronę wspólnie z dzieckiem. Zwróćcie uwagę na uśmiech, nogi i ogonek. Następnie odsłońcie prawą stronę i zapytajcie czym różnią się świnki. To samo zróbcie z domkiem.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
VI - 20.04.2020 r.
Dzień dobry! 😊 Zaczynamy tydzień od czegoś prostego. Poniżej znajduje się karta pracy, która polega na dorysowaniu u kotka brakujących części. 🐱 Następnie zadaniem dzieci jest pokolorowanie go według własnego pomysłu.
DOSTOSOWANIE:
Pokażcie dziecku obrazek kota.
Wspólnie opiszcie jego wygląd - nos, oczy, uszy, łapy, ogon. Następnie pokażcie dziecku kartę pracy (wybierzcie wersję bez ramki, aby nic go nie rozpraszało) i zapytajcie czego brakuje waszemu kotkowi? Jeśli dziecko powie, czego brakuje, niech pokaże Wam, gdzie dany element powinien chciałby dorysować.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - V - 14.04.2020 r.
Nie ma tygodnia bez karty pracy! 😊 Dzisiaj przygotowałyśmy dla dzieci ćwiczenie percepcji wzrokowej - "znajdź odpowiedni cień". Zadaniem dziecka jest połączyć/wskazać owoce i warzywa z odpowiadającymi im cieniami. 🍌🍅
____________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
Pokażcie dziecku po kolei wszystkie wycięte obrazki (w kolorach) –
wspólnie je nazwijcie. Następnie połóżcie przed dzieckiem obrazek truskawki i
obok obrazek przedstawiający jej cień. Powiedzcie dziecku, że na jednym i na
drugim obrazku jest truskawka. Postępujcie tak z każdym kolejnym obrazkiem.
Kładźcie obrazek, obok niego cień i nazywajcie je.
Przed wykonaniem karty pracy (a po tym, jak nazwiecie wycięte
obrazki i ich cienie) warto zaproponować dziecku różne warianty zabawy:
Wariant 1:
Połóżcie przed dzieckiem kolorowe obrazki, a ich cienie pochowajcie
po pokoju (w miejscach widocznych i dostępnych dla dziecka). Następnie
podnieście jeden obrazek ze stołu, zapytajcie co to jest, a następnie poproście
dziecko, aby znalazło cień danego przedmiotu w pokoju.
Wariant 2:
Memory – ułóżcie obrazki na stole przed dzieckiem (dwa rzędy po 5
obrazków w rzędzie w różnej konfiguracji). Nazwijcie każdy z nich i poczekajcie
chwilę, aż dziecko spróbuje zapamiętać ich ułożenie. Następnie odwróćcie
obrazki rysunkami do dołu (nie zmieniając ich ułożenia!). Dziecko odkrywa jeden
obrazek, nazywa go i próbuje przypomnieć sobie, gdzie jest jego odpowiednik.
Jeśli nie trafi, zakrywa obydwa obrazki i następuje kolej rodzica.
Po zabawach z obrazkami,
kiedy dziecko już wie, który cień odpowiada danemu rysunkowi, możecie wykonać kartę
pracy. Niech dziecko najpierw pokazuje palcem odpowiednie pary, a następnie je
łączy. W razie dużych trudności, możecie prowadzić rękę dziecka, pamiętając o
prawidłowym chwycie narzędzia pisarskiego. 😊
IV - 07.04.2020 r.
Dzisiaj proponujemy wykonanie zadania - "rysuj to, co ja". 😊
Czego potrzebujemy?
- kartek
- kredek
Zabawa polega na nauczeniu
dziecka rysowania prostych przedmiotów oraz kształtów, co wspaniale rozwija jego
wyobraźnię. Na stole kładziemy dwie kartki – jedna dla rodzica, druga dla
dziecka. Rodzic rysuje na początek prostą linię, po czym prosi dziecko, aby
narysowało na swojej kartce taką samą linię. Z każdym kolejnym ruchem ołówka staramy się mówić dziecku aby nas naśladowało.
Dobrze jest na początku powiedzieć, co się chce namalować np. dom.
____________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
1. Połóżcie
jedną kartkę przed sobą, a drugą przed dzieckiem. Możecie powiedzieć „teraz
narysujemy dom”. Możecie również zaprezentować dziecku gotowy rysunek.
2. Określcie
dziecku przestrzeń do malowania: „Ja będę rysować na mojej kartce (pokażcie
palcem swoją kartkę), a Ty będziesz rysować na swojej kartce (pokażcie gdzie
jest jego kartka)”.
3. Postarajcie
się dokładnie wytłumaczyć dziecku o co chodzi. Narysujcie na swojej kartce
prostą linię i powiedzcie: „Ja narysowałam/em tutaj linię (przejedźcie palcem po
swojej linii), teraz Ty narysuj taką samą linię tutaj” – pokażcie dziecku gdzie
ma narysować linię. Możecie również zaznaczyć mu dwa punkty, które ma połączyć.
Jeśli tego wymaga, pomóżcie mu w tym pierwszym ruchu.
Następnie postępujcie
dokładnie tak samo rysując poszczególne elementy (1-6) przedstawione na
poniższym schemacie. Jeśli dziecko ma trudność z wyobrażeniem sobie, gdzie
powinna kończyć się linia, to podobnie jak wcześniej możecie zaznaczyć mu to
kropką.
4. Kiedy uda Wam się
narysować dom według poniższych kroków pozwólcie dziecku go pokolorować wedle
własnego pomysłu. Spokojnie, nie musicie od razu rysować okien, drzwi i klamek.
Skupcie się na tym, aby dziecko powtórzyło te 6 ruchów. Jeśli powie Wam, że
brakuje jeszcze okien albo drzwi, pozwólcie mu je dorysować. Możecie również
najpierw zapytać „Gdzie będzie okno? Gdzie będą drzwi?” – niech dziecko wskaże
a później rysuje.
Schemat rysunku:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
III - 03.04.2020 r.
Dzień dobry! Dzisiaj prezentujemy Wam aż dwie
propozycje. 👀 Do Was należy decyzja, którą z nich wykorzystacie, ale oczywiście
możecie wykorzystać obydwie!😊
Pierwszą z nich jest zabawa na
rozwijanie spostrzegawczości – „Ukryte jajko”. 🥚
Zadaniem dziecka jest odnalezienie
wszystkich ukrytych na obrazku jajek i poprawienie pisakami ich konturów, a
następnie pokolorowanie kredkami. Na dole dziecko rysuje tyle kropek, ile jajek
udało mu się odnaleźć.
Drugą z nich śmiało możecie
wykorzystać podczas wspólnego przygotowywania posiłku lub nakrywania do stołu –
proponujemy jednak zacząć zabawę wcześniej niż przed samym posiłkiem, bo może
to chwilę potrwać. 😂 W tej zabawie rozwijamy motorykę małą, percepcję wzrokową
oraz koordynację wzrokowo – ruchową. Nosi ona tytuł „Sztućce” i polega na
układaniu ciągu sztućców, który dziecko ma odwzorować. 🥄🍴
W przypadku braku drukarki, karty
można otworzyć na smartfonie/tablecie, narysować bądź ułożyć ciąg sztućców z
tych, które macie w domu.
Dostosowanie zabaw znajduje się pod wszystkimi sztućcami.
___________________________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
„Ukryte jajko” – początkowo pokażcie dziecku łatwiejszą kartę pracy
(zamieszczoną poniżej). Sprawdźcie, czy poradzi sobie z mniejszą ilością
elementów. Następnie palcem powoli obrysujcie każdy element nazywając go lub
pytając dziecko co to jest (jajko, koło, kwadrat). Następnie zapytajcie dziecko
„gdzie są jajka?”. Niech dziecko je pokaże i obrysuje ich kontur paluszkiem.
Jeśli wyszuka wszystkie jajka to dajcie mu flamaster lub kredkę i poproście,
aby je obrysowało. Podobnie jak we wcześniejszych ćwiczeniach - możecie pomóc
obrysować jedno jajko prowadząc rękę dziecka (pamiętając o prawidłowym
chwycie), ale tym razem postarajcie się zachęcić dziecko, aby drugie jajko
obrysowało całkowicie samodzielnie. Gdy już skończy obrysowywać to wspólnie
policzcie ile jajek jest na kartce. Niech dziecko wskazuje palcem po kolei
jajka i wymawia głośno liczebniki. Możecie każde jajko obrysować innym kolorem,
aby łatwiej było je liczyć. Jeśli uda Wam się zrobić pierwszą kartę pracy, to w
ten sam sposób (z zachowaniem wszystkich wymienionych wcześniej kroków) możecie
wykonać drugą, tym razem trudniejszą.
„Sztućce”
Pokażcie dziecku sztućce – łyżeczkę, łyżkę, widelec, nóż. Ułóżcie je
na kartce tak, aby dziecko wiedziało, który sztuciec na stole pasuje do danego
sztućca na obrazku. Następnie zaprezentujcie dziecku na czym dokładnie polega
zabawa. Wskazujcie po kolei sztućce na kartce i dopiero układajcie realny
przedmiot przed dzieckiem na zasadzie jeden do jednego, np.:
Pokazujemy palcem na obrazku łyżkę (nazywamy ją, mówimy, że to jest
łyżka) i układamy łyżkę,
Pokazujemy palcem na obrazku nóż (nazywamy go, mówimy, że jest to
nóż) i układamy go itd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
II - 02.04.2020 r.
Czas na kolejne karty pracy! Dzisiaj przychodzimy z propozycją ćwiczeń grafomotorycznych - "Pszczółki". 🐝
Jeśli nie mają Państwo możliwości wydrukowania karty pracy, to jak najbardziej możecie ją narysować. Jeśli jest Wam łatwiej - zastąpcie pszczółkę np. motylkiem. Zadaniem dziecka jest narysowanie po śladzie drogi pszczoły do kwiatka. 🌸🌷
_______________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
1.
Poproście dziecko, aby pokonało wskazaną drogę palcem – zwróćcie uwagę, aby
patrzyło na to, co robi i wiodło wzrokiem za palcem. Jeśli dziecko ma z tym
trudność, złapcie jego palec i prowadźcie go po drodze.
2. Następnie
dajcie dziecku flamaster, aby pokonało drogę flamastrem. Jeśli sobie z tym nie
radzi, ponownie trzymajcie jego dłoń (pamiętając o prawidłowym chwycie
narzędzia pisarskiego) i wspólnie z nim malujcie pozwalając, aby ostatni
fragment drogi pokonało samodzielnie.
3.
Wykonajcie najpierw łatwiejszą kartę pracy zamieszczoną poniżej.
4. Pochwalcie dziecko za wysiłek włożony w samodzielną pracę! 🏆👏
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I - 26.03.2020 r.
"Kwiaty rosną" - ćwiczenia percepcji wzrokowej
Kartę pracy mogą Państwo narysować samodzielnie dbając o to, aby elementy były czytelne dla dziecka. Zadaniem dzieci jest połączenie dwóch części kwiatków i ich pokolorowanie.
_______________________________________________________
DOSTOSOWANIE:
DOSTOSOWANIE:
1. Jeśli dziecko ma trudności z dopasowaniem do siebie identycznych połówek, to rysujemy dwa kwiatki - każdy na oddzielnej kartce. Następnie na oczach dziecka przecinamy je na pół, mieszamy i dopasowujemy puzzle do siebie. Kiedy to zrobimy, mieszamy puzzle ponownie i prosimy, aby dziecko wykonało to zadanie. Jeśli mu się uda, to wracamy do karty pracy. Możemy rozpocząć zadanie od narysowania dwóch kwiatków na kartce, nie musimy od razu rysować czterech. Jeśli sobie z nimi poradzi, to możemy później wrócić do karty z trzema kwiatkami, a następnie z czterema.
2. Jeśli dziecko radzi sobie z dopasowaniem do siebie identycznych połówek, ale ma trudność z rysowaniem kredką - pozwólmy mu połączyć kwiatki palcem umoczonym w farbie (możemy również trzymać jego dłoń i pomagać w ruchu). Niech dziecko widzi, że wykonuje zadanie poprawnie. Zależy nam na tym, aby się nie zniechęciło. Następnie możemy trzymać dłoń dziecka, w której trzyma kredkę i również prowadzić ją od kwiatka do kwiatka. Możemy również jeden kwiatek połączyć z dzieckiem, a drugi niech zrobi samo.
Jeśli pomagamy dziecku przy ruchu, to starajmy się, aby ostatni ruch zrobiło samodzielnie!
3. Jeśli zadanie jest za łatwe i dziecko bez trudności radzi sobie z dopasowaniem czterech kwiatków oraz ich połączeniem, możemy narysować ich więcej. 😊
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz