Zrób to sam!

Czwartek 14.05.2020

Lew-maska 

Potrzebujemy:
Talerzyk papierowy 
Papier pomarańczowy 
Farba pomarańczowa
Pędzel 
Klej
Nożyczki 
Gumka 
Flamaster

Wykonanie:
1. Z talerzyka wycinamy kształt maski.
2. Malujemy maskę farbą.
3. Pomarańczowy papier tniemy na wąskie paski.
4. Przyklejamy paski od spodu talerzyka-to będzie grzywką naszego lwa.
5. W masce wycinamy otwory na oczy.
6. Dorysowujemy nos i elementy pyska lwa.
7. Robimy dziurki po bokach i przywiązujemy gumkę.

Maska gotowa w podobny sposób można zrobić maski różnych zwierząt- czekamy na Wasze propozycje.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Dostosowanie

Rysujemy dziecku wyraźne linie po których samodzielnie będzie wycinało potrzebne elementy. Zwracamy uwagę na prawidłowy sposób trzymania nożyczek. 


Pomagamy w przyklejeniu pasków – pierwszy pasek przyklejają rodzice i podając instrukcję słowną, jak należy je przyklejać. Kolejny możemy przykleić z dzieckiem, a następnie dziecko samodzielnie przykleja  paski tworząc grzywę. 
Otwory na oczy wycinają rodzice.
Ołówkiem rysujemy elementy pyska lwa, a dziecko poprawia je czarnym flamastrem lub kredką. Wykorzystajcie maskę do wspólnej zabawy! 
_________________________________________________________
Wtorek 12.05.2020

"Czary Mary - doświadczenia z wodą"

1. Potrzebne rzeczy: miska z wodą, szklanka i chusteczka. 
Umieszczamy chustkę w szklance następnie wkładamy do wody. 
Co obserwujemy?
Woda utrzymuje się na zewnątrz i nie wpływa do szklanki.



2. Potrzebne materiały: miska, pojemnik z wodą, szklanka i kartka.
Wlewamy wodę do szklanki (aż będzie pełna). Kładziemy kartkę na szklance. Trzymając kartkę szybko przekręcamy szklankę nad miseczką.
Co obserwujemy ?
Woda nie wypływa ze szklanki. Cząsteczki wody przyklejają kartkę do siebie.


____________________________________________________________
Poniedziałek 04.05.2020

Wiosenna łąka w donicy


Ponieważ trudno nam jest obserwować przyrodę wiosenną, postanowiłyśmy troszeczkę tej przyrody zaprosić do naszych domów. Łąka to cudowny ekosystem, w którym możemy obserwować różne gatunki roślin i zwierząt. Mamy nadzieję, że jak nasza łąka wyrośnie będzie schronieniem dla wielu owadów. Jeżeli ktoś posiada kawałek działki, łąka może być alternatywą dla trawnika, który trzeba intensywnie nawadniać, a jak pewnie wiecie, dużo się mówi, że w naszym kraju panuje susza.

Potrzebne będą:
1. Nasiona dzikich kwiatów (można kupić gotowe mieszanki)
2. Ziemia ogrodowa na bazie kompostu
3. Doniczka 
4. Konewka z wodą

Co dalej? 
1. Donicę wypełnij ziemią.


2. Przygotuj porcję nasion odpowiednią do wielkości donicy. Żeby powstała łąka o powierzchni 1 metra kwadratowego wystarczy łyżka gotowej mieszanki nasion.


3. Nasiona wysiej równomiernie w donicy. Żeby ułatwić sobie równomierny wysiew, mieszankę nasion można wymieszać z niewielką ilością wypełniacza, np. piasku.


4. Lekko wgnieć nasiona w ziemię.Dzięki temu nasiona zostaną na miejscu. Można je dodatkowo oprószyć ziemią. Ważne jest, żeby miały dostęp do słońca, a jednocześnie zapewniony dobry kontakt z wilgotnym podłożem.



5. Podlej i postaw donicę na balkonie albo tarasie. Na koniec wysiane nasiona należy obficie podlać. Wkrótce pojawią się pierwsze korzenie, które zwiążą roślinę z ziemią. Kiedy rośliny zakończą intensywny wzrost regularne podlewanie nie będzie już tak ważne.Rośliny z każdym dniem będą większe i silniejsze.



 Zapraszamy do podzielenia się z nami zdjęciami Waszych łąk. 🍀🌼🌻🌺🌼

___________________________________________________________
Czwartek 30.04.2020
Flaga Polski 

Przygotujcie:
                  * białą kartkę
                  * linijkę, ołówek
                  * czerwoną kredkę
                  * klej, plastikową rurkę

A teraz podzielcie kartkę na 2 równe części. Dolną część pokolorujcie na czerwono. Następnie odwróćcie kartkę i przyklejcie rurkę. Jeśli chcecie, możecie wykonać flagę z wykorzystaniem papieru kolorowego.








------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie

Kochani, zamiast kolorowania kredkami możecie pomalować flagę czerwoną farbą. Podczas malowania pamiętajcie o prawidłowych chwycie pędzla lub kredek. Jeśli decydujecie się na wykonanie flagi z papieru kolorowego, zwrócicie uwagę na to, jak dziecko trzyma nożyczki. Plastikową rurkę przyklejcie na klej lub taśmę klejącą. Jeśli nie macie rurki, użyjcie patyk. 

___________________________________________________________
Poniedziałek 27.04.2020

"Moje memory"


Dziś proponujemy zabawę ćwiczącą pamięć wzrokową i koncentrację uwagi.

        Potrzebne będą:
                               * kartka A-4 z brystolu
                               * linijka, ołówek
                               * nożyczki
                               * flamastry lub kredki

Z pomocą dorosłych przygotujcie kwadraty dowolnej wielkości, na nich narysujcie po dwa takie same wzory (wiemy, że macie dużo pomysłów). 





W memory graliście nie raz w przedszkolu. Ciekawe, czy Wy, czy Wasze rodzeństwo, a może Wasi rodzice, zdobędziecie tytuł "sokole oko".
Zobaczcie jak można samodzielnie przygotować grę. Miłej zabawy!!!

_________________________________________________________
Czwartek 23.04.2020

Doświadczenie „Piramida gęstości”

Potrzebne będą:
płynny miód
olej
szklanka wody
wysokie naczynie
piłka pingpongowa (zamiennie kawałek styropianu)
nakrętkę (zamiennie plastikowy klocek lub guzik)
niewielkie okrągłe warzywo,owoc , np. winogrono, rzodkiewka
drobny, metalowy przedmiot, np. moneta.

Krok 1. Ostrożnie wlej do naczynia miód, później wodę, a na końcu olej. Zrób to w taki sposób, by zminimalizować mieszanie się cieczy.

Krok 2.Po kolei umieszczaj w naczyniu wszystkie przedmioty.


Co obserwujemy?

Ciecze ułożyły się w naczyniu warstwowo. Możemy wyodrębnić granice między miodem, wodą i olejem. Nie zaobserwowaliśmy ich przemieszczania, ponieważ wlaliśmy je w kolejności.

Wrzucone do naczynia przedmioty zanurzyły się w różnych warstwach. Świadczy to o tym, że i one mają różne gęstości. Moneta ma większą gęstość od gęstości wszystkich użytych cieczy, dlatego opadła na dno szklanki. Piłka pingpongowa ma mniejszą gęstość niż olej, dlatego pływa na jego powierzchni. Natomiast rzodkiewka ma gęstość większą niż woda, ale mniejszą niż miód. W przypadku plastikowej nakrętki możemy stwierdzić, że jej gęstość jest mniejsza od gęstości wody,
ale większa od gęstości oleju.
_________________________________________________________

Piątek 17.04.2020 

Ciasto z jabłkiem bez cukru

Składniki:
  • Kostka masła Kasia
  • Serek waniliowy
  • 2,5 szklanki mąki
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia


1. Składniki zmieszać w misce lub na stolnicy, ugnieść ciasto. Przedzielić na pół.


2. Jedna połowę rozwałkować włożyć do brytfanki, na poukładać to pokrojone na ćwiartki jabłka.


3. Druga połowę rozwałkować i włożyć do brytfanki na jabłka.


4. Piec 35 min i w temperaturze 180˚C.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie

Przygotowywanie ciasta to doskonały sposób na usprawnianie motoryki małej. Dostarczamy dziecku wrażeń dotykowych i tym samym usprawniamy precyzyjność ruchów dłoni. Jest to bardzo ważne, bo w przyszłości wpływa na wiele sfer rozwoju, a w tym na naukę pisania. 
Podczas przygotowywania ciasta, pozwólmy dziecku samemu wsypywać produkty, wszystkie dotykać oraz wąchać, a serek i masło nawet spróbować. Dokładnie mieszamy wszystkie składniki w dłoniach,  ugniatamy, formułujemy kule i wałkujemy ciasto. Smacznego! 

__________________________________________________________

Czwartek 16.04.2020

Dlaczego należy myć zęby? 

Jednym z aspektów naszego zdrowia jest stan naszej jamy ustnej, stan naszego uzębienia.W naszej buzi produkowane przez bakterie kwasy atakują i osłabiają szkliwo naszych zębów. 
Oto doświadczenie pokazujące, jak działa pasta do zębów na szkliwo.
 Potrzebne będą: 
  •  dwa jajka, 
  • pasta do zębów,
  •  dwie szklanki,
  •  ocet. 

Jedno jajko porządnie nacieramy pastą do zębów, zostawiamy na dobę.



 Do dwóch szklanek nalewamy ocet, do każdej wkładamy jedno jajko. Warto podpisać, które jajko miało do czynienia z pastą do zębów, a które nie. 




Po kilkunastu minutach powinny być widoczne efekty działania octu na skorupki jajek. 



To z pastą pozostanie nienaruszone, ponieważ pasta do zębów zabezpiecza przed działaniem kwasu, skorupka jajka „bezpastowego” zacznie się rozpuszczać. Jeśli pozostawimy obydwa jajka w occie na kolejnych kilka godzin, zobaczymy, że również jajko posmarowane wcześniej pastą poddaje się działaniu kwasu, ale znacznie wolniej niż jajko bez pasty. 
Oto uzasadnienie, dlaczego nie wystarczy umyć zęby raz na tydzień, ale trzeba robić to systematycznie, by podtrzymywać ochronę szkliwa.
_______________________________________________________

Wtorek 07.04.2020

 Barwienie Kwiatów

Potrzebne będą:
- trzy cięte białe albo jasne kwiaty my użyliśmy tulipanów
- trzy szklanki z wodą
- barwniki spożywcze w trzech kolorach (farby  albo atrament)
-trochę cierpliwości

1. Wlewamy wodę do szklanek  tak do połowy objętości.



2. Barwimy wodę na trzy różne kolory



3. Wkładamy po jednym kwiatku do szklanki dla szybszego efekty możemy pozbawić roślinę liści.





4. Czekamy cierpliwie ok 24 godzin.

5. Sprawdzamy co się wydarzyło - czy udało się wam zabarwić wasze kwiaty?  Jak myślicie dlaczego zmieniły kolor?


_________________________________________________
Poniedziałek 01.04.2020 


Wiosenne kwiaty

   Potrzebne będą:
plastikowe nakrętki różnej wielkości
papier kolorowy
nożyczki
wąska taśma klejąca
materiały plastyczne dostępne w domu

  Wykonanie: 
Dorosła osoba wycina “płatki” kwiatów (mogą być różnych kształtów) i w różnych kolorach.
Dziecko za pomocą taśmy przykleja “płatki” na nakrętce.
Mamy już gotowy “kwiatek”.




    “Liczymy wiosenne kwiaty”

Przygotowane wcześniej kwiaty mogą posłużyć nam do przeliczania. W zależności od ilości  przygotowanych kwiatów  oraz ilości płatków na kwiatkach możemy zacząć liczenie. Prosimy, aby dziecko policzyło wszystkie wykonane kwiaty.Jeśli dziecko poprawnie przeliczyło, dorosły potwierdza,że jest poprawna liczba. Jeśli kwiaty zostały błędnie przeliczone, liczymy razem z dzieckiem. Pytamy, ile jest? Według pomysłów rodzica możemy prosić, aby dziecko policzyło np.kwiaty z żółtymi płatkami, czerwonymi itp. Dziecko może też przeliczać płatki na każdym kwiatku.
Następnie proponujemy wykorzystanie kwiatów do wykonania przez dziecko samodzielnej pracy plastycznej, do której można wykorzystać standardowe materiały plastyczne, a także surowce wtórne.


Dostosowanie 

1. Wiosenne kwiaty:  zamiast małej nakrętki przygotujcie coś większego o okrągłym kształcie, może być to podkładka pod kubek. Większy obszar do przyklejania pozwoli dziecku zrobić to staranniej i ułatwi mu pracę. Przygotuj pociętą, na małe kawałki taśmę klejącą. 




2. A teraz czas na liczenie. Pamiętacie jak to robimy? Jeśli nie, to mamy małą podpowiedź 😊 Na początku gestem wyodrębnijcie obiekty do policzenia np.: to są kwiaty. Zapytaj dziecko „Jak myślisz ile ich jest?” (skłaniamy dziecko do szacowania- dziecko kieruje uwagę na pokazywane kwiaty i wie, czego od niego oczekujemy). Teraz zaproponuj dziecku, żeby policzyło kwiaty. (Pamiętaj, nie przeszkadzaj dziecku w liczeniu, spoglądaj na czynności dziecka i podpowiadaj zapomniane liczebniki. Na koniec chwal za wysiłek włożony w liczenie. Jeśli widzisz, że dziecko ma problemy z prawidłowym liczeniem, pokaż mu, jak to się robi. Zaproponuj dziecku, że pokażesz mu, jak ty  to robisz, poproś dziecko o pomoc, liczcie razem. Ułóż kwiaty w szeregu. Wskazuj każdy liczony przedmiot gestem (palec wskazujący) i wymieniaj liczebniki. Kończąc liczenie, akcentuj ostatni liczebnik mówiąc głośno i wyraźnie „Pięć”, „Jest pięć kwiatów”. W taki sam sposób przeliczajcie inne obiekty. Po przeliczeniu każdego obiektu pytajcie dzieci: Ile jest kwiatów? 
________________________________
Wtorek 31.03.2020 

"Pogodowe memory"

Potrzebne będą: kartka z  bloku lub kawałek tektury, nożyczki, flamaster, opcjonalnie kredki.

  1. Kartkę tniemy na parzystą liczbę części.
  2. Na pociętych kartonikach rysujemy po dwa takie same symbole pogody, ilość symboli ogranicza tylko nasza kreatywność  i ilość kartoników 😉.
  3. Symbole można oczywiście z dzieckiem ozdobić-pokolorować, tak żeby były takie same.
  4. Gotowe kartoniki układamy na stole obrazkami do dołu i zaczynamy zabawę: gracze jeden po drugim odkrywają po dwa kartoniki, wygrywa ten, który odnajdzie większą liczbę par. Gra kształtuje pamięci i spostrzegawczość. 







____________________________________________________

Czwartek 25.03.2020 
 EKSPERYMENT

„Hodowla na oknie” 

Potrzebne będę: ziarna fasoli, woreczek strunowy lub torebka foliowa, ziemia, woda , łyżka oraz taśma. 
  1. Przygotuj na stole potrzebne materiały .
  2. Ziarna fasoli można wcześniej namoczyć w wodzie.
  3. Do woreczka strunowego wsyp za pomocą łyżki ziemię tak aby warstwa miała  ok 3 cm. 
  4. Wlej odrobinę wody żeby ziemia była dobrze wilgotna.
  5. Włóż w ziemię ziarno lub kilka ziaren najlepiej tak żeby było widoczne przez folię.
  6. Przykleja woreczek na okno i obserwuj jak ziarenko kiełkuje, puszcza korzenie- jak rozwijają się poszczególne elementy rośliny.









OTO NASZA FASOLKA! Jesteśmy ciekawi, jak Wam udał się eksperyment. Wyślijcie nam swoje zdjęcia na maila :) 



 __________________________________________________________


DOSTOSOWANIE


Hodowla na oknie: 

1. Przygotowujemy trzy pojemniki, do jednego wsypujemy ziemie –proponujemy dziecku zabawy sensoryczne z ziemią- dzieci dotykają, wąchają, przesypują przez sitko lub dłonie, nazywają kolor, powtarzają nazwę „ziemia”.
2. Do drugiego pojemnika wlewamy wodę- proponujemy dziecku zabawy sensoryczne z wodą – przelewanie, słuchanie dźwięków przelewanej wody, dotykanie. Powtarzanie nazwy „woda”, określanie koloru i jej właściwości. 
3. W trzecim pojemniku przygotowujemy „fasole” – określamy właściwości fasoli (kolor, kształt, miękkie/twarde).  Fasole moczymy w pojemniku z wodą. 
4. Za pomocą dużej łyżki przesypujemy ziemie do woreczka/ lub jeśli dziecku sprawia to problem przesypujemy ziemie do naczynia (miski/słoika). 
Proszę zwrócić uwagę na to aby dziecko jedną ręką trzymało słoik, a drugą wsypywało ziemie do słoika. My tylko asekurujemy i pomagamy jeśli jest taka potrzeba. 
Pamiętamy o prawidłowym chwycie łyżki. 
Następnie rodzic przesypuje ziemię do woreczka. 
5. Włóż w ziemię ziarno lub kilka ziaren najlepiej tak żeby było widoczne przez folię.
6. Dziecko z pomocą rodzica przykleja woreczek na okno i obserwuj jak ziarenko kiełkuje, puszcza korzenie- jak rozwijają się poszczególne elementy rośliny.
7. Zachęcam do fotografowania  codziennie/lub co kilka dni rośliny, tak aby dziecko mogło później porównać zamiany. Udanej zabawy! 


Jeśli nie macie Państwo wszystkich potrzebnych materiałów lub zadanie wydaje Wam się za trudne to przygotowaliśmy alternatywną zabawę – proponujemy  zasianie rzeżuchy.
Potrzebny będzie nam do tego pojemnik, wata/waciki kosmetyczne/rzeżucha oraz woda.
Najpierw proszę namoczyć watę, następnie wkładamy ją do pojemnika, posypujemy rzeżuchą (kontrolujemy ruch dziecka). Podlewamy – zwracamy uwagę na wylewanie na rzeżuchę małej ilości wody, przechylamy konewkę bardzo delikatnie i czekamy aż woda zacznie się wylewać. Pamiętamy o codziennym podlewaniu  rośliny przez dziecko. Zachęcamy do zrobienia kilku zdjęć przedstawiających, jak rozwijała się rzeżucha. Udanej zabawy! 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz