Zrób to sam!

XIV. 22.06.2020r. - PONIEDZIAŁEK 

Moje Drogie Przedszkolaki,
Dzisiaj zachęcamy Was do zabawy w Małego Chemika 😃
Przygotowałyśmy dla Was propozycje wykonania dwóch ciekawych eksperymentów. 

Pierwszy z nich to eksperyment z BALONEM. Dowiecie się w nim, jak za pomocą octu i sody nadmuchać balon 😃. 




Natomiast drugi eksperyment to LAMPA LAWA. Dowiecie się w nim, jak domowym sposobem zrobić własną lampę lawę 😃. A więc, do dzieła!




XIII. 18.06.2020r. - CZWARTEK 


BUTELKA W KRANIKIEM



Kochane dzieci!
Zbliża się lato, a wraz z nim zaczynają się gorące dni. Wszystkim robi się wtedy bardzo gorąco. Wiadomo, że najlepsza na gaszenie pragnienia w upalną pogodę jest zwykła woda. Przygotowałyśmy dla Was propozycję zrobienia własnej butelki z kranikiem.

Potrzebować będziecie:

  • plastikowej butelki z korkiem 0,5l
  • kubeczka papierowego
  • taśmy klejącej,
  • słomki
  • nożyczek z ostrą końcówką
  • biała kartka i flamastry




Butelkę włóżcie w środek kubeczka. Poproście rodziców, aby nożyczkami zrobili dziurkę w kubeczku i butelce.



Utnijcie kawałek słomki (na długość około 4 cm).




Słomkę włóżcie w kubeczek i butelkę. Dla ładniejszego wyglądu butelki możecie narysować jakiś obrazek, np. głowę słonia i przykleić go w taki sposób na kubeczek, aby rurka była trąbą słonia (otwór, w którym jest słomka można czymś uszczelnić, np. taśmą klejącą).




Podczas nalewania wody do butelki koniec rurki musicie zakryć palcem. Inaczej woda będzie przez nią wypływać. Rurkę zakrywamy do momentu, aż nakręcimy na butelkę nakrętkę.



Zobaczcie na filmiku jak będzie działać nasza butelka ☺☺☺




XII. 03.06.2020R. - ŚRODA 

„Bańka w bańce”

Kochani zapraszamy Was do zabawy z mydlanymi bańkami.


Życzymy Wam miłej zabawy! ☺


XI. 28.05.2020r. - CZWARTEK 

NIEWIDZIALNY ATRAMENT

Drogie dzieci!
Każde z was na pewno lubi sprawiać przyjemności ukochanej osobie. Uśmiech na twarzy rodziców lub dziadków uszczęśliwia każdego. Tym bardziej jeśli uśmiech wywołują wykonane przez was prezenty lub wypowiedziane miłe słowa :)
Mamy dziś dla was propozycję wykonania czegoś niesamowitego i magicznego, a jest nim list, ale taki bardzo niezwykły, bo napisany niewidzialnym atramentem. 
Atrament robi się bardzo prosto, bo z samego soku z cytryny. To bardzo łatwe.
List możecie napisać samodzielnie. Może to być miłe słowo lub obrazek. 

Będziecie potrzebować:
  • pół cytryny
  • wyciskarkę do cytrusów (ale można wycisnąć sok ręcznie)
  • kartkę
  • pędzelek
  • świeczkę lub żelazko, ale to będzie potrzebne dla kogoś, komu podarujecie list


Obejrzyjcie film i dowiedzcie się jak go wykonać.

Do dzieła kochani!

Zobaczcie jeszcze jak kolorowo i słodko wyglądają kolorowe kryształy z poprzednich zajęć ☺



X. 21.05.2020 - CZWARTEK 

Kolorowe kryształy

Dzisiaj pokażemy Wam, jak samodzielnie wyhodować swój własny kryształ! A to wszystko przy użyciu produktów i przedmiotów, które każdy znajdzie w swoim domu. Jesteście gotowi? Zaczynamy! 😊

Potrzebne nam będą: 
- cukier,
- słoik lub kilka słoików, w zależności od tego ile chcecie otrzymać kryształów, 
- barwniki spożywcze
- patyczki drewniane (np. do szaszłyków), 
- woda
- spinacze do bielizny. 



I. Zadanie dla rodzica! W garnuszku gotujemy jedną szklankę wody. Dodajemy do niej stopniowo 3 szklanki cukru. Dokładnie mieszamy i czekamy aż cukier się rozpuści. Gotujemy przed ok. 10 minut (na małym ogniu). Gotową miksturę wlewamy do słoików. Dziecko obserwuje nasze czynności, rodzic tłumaczy co robi. 

II. Drewniany patyczek zwilżamy w wodzie i obtaczamy w cukrze. Zostawiamy do wyschnięcia. 

III. Kiedy mikstura jest w słoikach dziecko może dodać do niej barwniki spożywcze, dzięki temu nasze kryształy będą kolorowe. Czekamy, aż woda trochę ostygnie (woda musi być ciepła, ale nie gorąca.). 

IV. Kiedy patyczki z cukrem są suche, a woda jeszcze ciepła, patyczek wkładamy do słoików, w taki sposób, aby nie dotykały ścian i dna słoika. Tutaj możemy wykorzystać spinacze do bielizny. 

V. A teraz…. czekamy! ⌛ Kryształy będą się tworzyć przez około 6 dni. Obserwujcie je codziennie i patrzcie jak rosną. To jakiej będą wielkości zależy od Was, jeśli zostawicie je dłużej będą większe. Powodzenia! 👍😀


_____________________________________________________

Dostosowanie: 

Podczas obserwacji tworzenia się kryształów róbcie codziennie zdjęcia, aby dziecko mogło później porównać zmiany, jakie zaszły w słoiku. 📷

IX. 15.05.2020r. - PIĄTEK 

Drogie dzieci!
Przez cały tydzień ciężko pracowaliście. Na pewno dużo dowiedzieliście się o zwierzętach egzotycznych. Znacie niektóre ich nazwy, wiecie gdzie mieszkają i co jedzą. 
Na umilenie końca tygodnia proponujemy wam zrobienie wspólnie z rodzicami pysznego ciasta. Jest to ciasto bardzo niezwykłe i bardzo “zwierzęce”, bo nazywa się “Zebra”. Jest ono bardzo proste do wykonania i zawsze się udaje! Jeśli chcecie się dowiedzieć, dlaczego jest to właśnie “Zebra”, a nie “Żyrafa” koniecznie obejrzyjcie film, a potem zabierzecie się do pieczenia https://www.youtube.com/watch?v=74nXoGv-L3o&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2vREPseUnlscCt1If9mKLAcym_qw8eRmAR2iZVouo_C6BJNInib2zLxz8


PYSZNA, MIĘCIUTKA DWUKOLOROWA “ZEBRA”

Do ciasta potrzebujecie:
  • 5 jaj
  • 1, 5 szklanki cukru
  • 2,5 szklanki mąki pszennej
  • 1 szklanka oleju
  • 1 szklanka wody lub wody gazowanej
  • 3 łyżki mąki pszennej
  • 3 łyżki kakao
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia


(Podczas robienia ciasta możecie pobawić się w ważenie. Skorzystajcie z wagi, którą wykonaliście kilka dni temu i sprawdźcie co waży więcej, a co mniej: 1 jajko czy szklanka cukru, 1 łyżka czy 2 łyżeczki, itp.)

Sposób przygotowania:
  1. Oddzielamy żółtka od białek. Białka ubijamy na sztywną pianę. Dalej ubijając dodajemy stopniowo cukier. Na końcu dodajemy po jednym żółtku.
  2. Zmniejszamy obroty miksera i dodajemy stopniowo 2,5 szklanki mąki wymieszanej z proszkiem do pieczenia. Dalej mieszamy ciasto i dodajemy na przemian olej i wodę.
  3. Ciasto dzielimy na dwie części. Do jednej dodajemy 3 łyżki kakao, a do drugiej 3 łyżki mąki.
  4. Tortownicę o średnicy 26cm (na zdjęciu ciasto z tortownicy o średnicy 24 cm) wykładamy papierem do pieczenia, a boki smarujemy olejem. Wlewamy na środek tortownicy ciasto ciemne na przemian z jasnym (lub nakładamy na przemian po parę łyżek ciemnego i jasnego ciasta). Pieczemy w nagrzanym piekarniku ok. 60 minut w temperaturze 180°C, do suchego patyczka.
Smacznego! 😁😄😄

VIII. 12.05.2020r. - WTOREK 

Waga i zabawy z ważeniem


Kochane dzieci!
Umiejętność ważenia różnych przedmiotów przydaje się każdemu niemal codziennie. Często też słyszycie jak dorośli posługują się jednostkami masy, np. kupując warzywa w sklepie spożywczym. Pewnie nie raz słyszeliście od mamy zdania: “Ważysz 30 kilo, nie uniosę cię!”, “Moje zakupy ważą 10 kilo, chyba mi ręka odpadnie!”, “Poproszę 30 dekagramów wędliny” i zastanawialiście się, co to wogóle znaczy. Chciałybyśmy troszkę pomóc wam to zrozumieć. Potrzebne nam w tym będą: ryż (lub inne sypkie produkty), woreczki strunowe i waga. Pomoc rodzica będzie też bardzo potrzebna. 
(->Rodzice odważają na wadze ryż i wsypują odpowiednią ilość do woreczków strunowych. W pierwszym musi być 1 gram, w drugim 1 dekagram a w trzecim 1 kilogram.) 


1 gram to podstawowa jednostka masy. Zobaczcie, że w woreczku z 1 gramem jest bardzo mało ryżu. 1 dekagram składa się z 10 takich małych woreczków ryżu, zaś kilogram - ten największy woreczek, to najbardziej popularna jednostka masy, która służy do określania waszej wagi lub średnich przedmiotów.
Weźcie do ręki po kolei każdy woreczek. Porównajcie je ze sobą, podnoście je i przekładajcie. Powiedzcie, który woreczek jest najcięższy, a który najlżejszy? Takie woreczki mogą posłużyć jako odważniki do innych zabaw.


Waga z wieszaka

Do zabaw w ważenie potrzebna jest waga. Bardzo łatwo i szybko możecie ją zrobić samodzielnie w domu. Im prostsza waga tym lepiej. Mamy dla was dwie propozycje wag:

  1. Wagę z wieszaka i torebek foliowych (do ważenia większych przedmiotów).

2. Wagę z wieszaka i kubeczków papierowych (do mniejszych przedmiotów).


Do obu wersji potrzebny będzie wieszak na ubrania i sznurek. Do wieszaka przymocujcie woreczki lub pojemniki (ważne, żeby były takie same i wisiały na takiej samej wysokości od podłogi) i możecie zacząć ważyć co tylko chcecie. Wagę zawieście na klamce od drzwi lub poproście rodzica, żeby ją wam przytrzymał. 
Przyjrzyjcie się wadze. Przedmiot, który będzie bliżej podłogi, będzie cięższy. Sprawdzajcie i porównujcie różne przedmioty: Co jest cięższe? - Ogórek czy marchewka, samochodzik  czy klocek, słoik waty czy słoik cukru? Ostatni przykład pokaże wam, że nie zawsze przedmioty tej samej wielkości mogą mieć też taką samą wagę. 


Sprawdźcie też, czy rzeczywiście kilogram ryżu waży tyle samo co kilogram makaronu. Co zauważacie? - Zobaczcie, że kilogramowe opakowanie makaronu jest dużo większe od kilogramowego opakowania ryżu, a mimo to, nie waży więcej, tylko tyle samo. 


Możecie dojść do wniosku, że duże opakowanie produktu nie musi być cięższe od mniejszego opakowania. Do określenia czy coś jest cięższe lub lżejsze wykorzystajcie wagę lub weźcie przedmioty do rąk i porównajcie. W tym przypadku wzrok może się mylić. 

Ile kulek waży moja zabawka?


Do tej zabawy przydadzą się szklane kulki, koraliki itp. Wykorzystajcie do niej drugi wariant wagi - ten z kubeczkami. Kulki będą waszymi odważnikami. Porównajcie czy jedna kulka waży tyle samo co druga, czy trzy kulki są cięższe od jednej itp. Patrzcie jak będzie poruszała się waga. Do jednego kubeczka włóżcie jakąś zabawkę, a do drugiego wkładajcie kulki do momentu, aż waga się zrównoważy (kubeczki będą na równej wysokości).


Po kilku pomiarach kulkami, spróbujcie sami oszacować ile kulek jakiś przedmiot może ważyć, a potem sprawdzajcie za pomocą wagi czy się wam to udało.

Mamy nadzieję, że zabawy się wam podobały, a ważenie nie jest już dla was tak wielką tajemnicą.

Brawo!


VII. 07.05.2020r. - CZWARTEK 

Drogie dzieci!
Pogoda nas dalej nie rozpieszcza i na pewno szukacie pomysłów na rozpędzenie nudy, która każdego czasem dopada. Dlatego przygotowałyśmy dla was ciekawą zabawę kolorami. Deszcz, chociaż bardzo roślinom potrzebny, nie jest zbyt przyjemnym towarzyszem długich zabaw na łące lub w ogrodzie. Na szczęście tylko z jego powodu (i zimna) nie możemy teraz wyjść na spacer na łąkę i podziwiać bogactwa jej barw. Podczas opadów wiele kwiatów zwija swoje płatki i czeka na ciepłe promienie słońca. 
Wiemy, że wy się tym nie zrazicie i z pomocą odrobiny wyobraźni odtworzycie kolory łąki i ogrodu na płatkach kosmetycznych.

ZABAWY KOLORAMI

Potrzebujecie do tego:
  • płatków kosmetycznych 
  • bibułę w trzech podstawowych kolorach
  • 3 szklanki lub słoiki z wodą
  • 3 strzykawki, pędzelki, a najlepiej pipety
  • ceratka lub gazeta do zabezpieczenia stołu (barwnik z bibuły bardzo brudzi)
  • tacka

Zaczynamy! :)

Czy pamiętacie jakie mamy 3 podstawowe kolory? - To czerwony, żółty i niebieski
Jeśli zmieszamy ze sobą dwa różne kolory, powstaje zupełnie inny. Możecie sami się przekonać jaki. 
Najpierw musicie zabarwić wodę za pomocą bibuły. 



Utnijcie kawałek rulonu bibuły i włóżcie do szklanek z wodą. Każdy kawałek oddzielnie.
Woda zabarwi się na trzy kolory podstawowe. Powiedzcie na głos ich nazwy.

ŻÓŁTY, CZERWONY, NIEBIESKI

Rozłóżcie na tacy płatki kosmetyczne.



Każdą ze strzykawek napełnijcie kolorową wodą. Starajcie się to zrobić sami. Uważajcie, aby jej nie wylać. 
(Wskazówka dla rodziców -> Jeśli wasze dziecko ma problem z korzystaniem ze strzykawki, wykorzystajcie do zabawy pipetę. Wasze dziecko poćwiczy chwyt trójpalczasty potrzebny do prawidłowego trzymania długopisu.)

Strzykawkami z kolorową wodą możecie zacząć barwić wasze płatki.
Najpierw nalejcie żółtą wodę i dodajcie do niej czerwoną. Jaki kolor powstanie? - Pomarańczowy.
Potem nalejcie czerwoną wodę i dodajcie niebieski. Jaki kolor powstanie? - Fioletowy.
A na koniec nalejcie wodę niebieską i dodajcie żółtą. Jaki kolor powstanie? - Zielony.

Do barwienia wody możecie wykorzystać też inne kolory bibuły.

To świetna zabawa!

Możecie zabarwić kilka takich wacików i utworzyć z nich kwiecistą łąkę.


Mamy nadzieję, że się wam podobało i czekamy z niecierpliwością na zdjęcia waszych łąk. (Poproście rodziców, aby wasze prace przesyłali na naszego maila: przedsz.zabki@wp.pl). 


VI. 30.04.2020r. - CZWARTEK 

Kochane dzieci!
Wiemy, że nuda potrafi dopaść w każdej chwili, a zabawki też po pewnym czasie już nie sprawiają wam tak dużej frajdy. Dlatego mamy dziś dla was propozycję zrobienia bardzo prostej, ale niezwykle zajmującej zabawki. Do zrobienia jej będziecie potrzebować naprawdę niewielkiej ilości rzeczy, które bez problemu znajdziecie u siebie w domu. 
(Będzie też potrzebna mała pomoc osoby dorosłej.)

DMUCHAJKA

Potrzebować będziecie:
  • pustą butelkę 1,5 litrową z nakrętką
  • słomkę
  • gruby gwóźdź lub śrubę (o średnicy słomki)
  • kombinerki
  • wata
  • nożyczki

Koniec butelki trzeba odciąć, żeby utworzyć coś w rodzaju lejka. Możecie poprosić rodziców, aby wam przebili butelkę nożyczkami, a następnie spróbujcie sami odciąć lejek.


Do następnego kroku na pewno będziecie potrzebowali pomocy mamy lub taty.  
W nakrętce  trzeba zrobić dziurkę, w której umieszczona będzie  słomka. 
Drodzy rodzice, trzymając w kombinerkach gwóźdź nagrzejcie go nad ogniem, np. nad palnikiem kuchenki lub zapalniczką, a potem wypalcie dziurkę w nakrętce od butelki.




W otworze mocujemy słomkę (końcówkę słomki, która jest w środku lejka można odrobinę uciąć)



Z waty zróbcie kulkę. Dobrze ją ściśnijcie, żeby się nie rozwijała.




Bawcie się nią w ten sposób:








Kiedy dmuchacie w słomkę, strumień powietrza wpada bezpośrednio pod kulkę. Kulka leżąc na dnie lejka blokuje ujście powietrza i wytwarza się wysokie ciśnienie. To ono wyrzuca kulkę do góry. Wyżej w lejku strumień powietrza się rozszerza,  ciśnienie maleje więc kulka opada. Jeśli będziecie dmuchać z odpowiednią siłą kulka „zawiśnie” w powietrzu. Zabawka świetnie ćwiczy wasze języki i usta - zajmuje na naprawdę długie godziny 

V. 24.04.2020r. - PIĄTEK 

Przepis na kanapkowe zwierzątka

Chyba wszystkie dzieci lubią zjadać kanapki. Najlepiej smakują te, które smacznie wyglądają, są kolorowe i zrobione przez ukochaną osobę. 
Wiecie, że kanapki mogą zamienić się w zwierzątka? Z niewielką pomocą osoby dorosłej możecie sami takie kanapki zrobić. Poproście tylko o przygotowanie składników i do dzieła!

Potrzebujecie: 
  • kilka kromek chleba
  • masło do posmarowania kanapki
  • plasterki ulubionej szynki
  • plasterki sera żółtego
  • jajko pokrojone w plastry
  • oliwki zielone lub czarne pokrojone w plasterki
  • papryka (kawałek)
  • ogórek surowy pokrojony w plasterki
  • por pokrojony w cienkie słupki lub szczypiorek 
  • szklanki o mniejszej i większej średnicy do wydrążania kół
  • nożyk dla rodzica do wycinania różnych drobnych elementów


Z tych produktów możecie przygotować kilka zwierzątek. Ja ułożyłam kotka, myszkę i krówkę. Prawda, że smakowicie wyglądają?
Z gotowych plastrów szynki i sera możecie śmiało sami wydrążyć koła za pomocą szklanki. Postarajcie się też sami posmarować kanapki masłem. O wycięcie drobnych elementów z papryki czy szynki i o pokrojenie warzyw na cienkie plasterki poproście rodziców, ale plasterek ogórka możecie już sami przekroić na pół. To samo zróbcie z oliwkami. 
Przygotowane produkty będą wyglądały jak elementy układanki. Może macie pomysły na inne kanapkowe zwierzątka?
Z niecierpliwością czekamy na zdjęcia waszych kanapek ☺



Smacznego!


IV. 16.04.2020r. - CZWARTEK

Kochane dzieci♥

Woda jest nieodzownym elementem naszego życia. Dzięki niej możemy dbać o naszą czystość i higienę oraz przygotowywać zdrowe potrawy. Wiecie też, że wodą można się świetnie bawić. Przygotowałyśmy dla was dwa bardzo proste doświadczenia, do których będziecie potrzebowali wody, mleka i kilku innych produktów, które znajdziecie w swojej łazience.
Pierwsze doświadczenie pokaże wam jak dokładnie działa mydło, a drugie jak można zrobić magiczny deszcz z pianki do golenia i atramentu.

A więc do dzieła kochani!

Jak działa mydło?

Codziennie widzimy zbawienne działanie mydła głównie przy myciu brudnych rąk. Wiemy, że używanie go powoduje, że pozbywamy się z ciała wszelkiego rodzaju brudu, wirusów i bakterii. Sama woda do tego nie wystarczy. W efektowny sposób sami możecie zobaczyć jak myje mydło.

Przygotujcie sobie:
  • płaski talerz (głębszy, jeśli dziecko ma problem z nalewaniem płynów)
  • mleko (niewielka ilość) lub woda (wtedy będzie potrzebny biały talerzyk)
  • atrament lub barwnik spożywczy w płynie
  • mydło w płynie lub płyn do mycia naczyń
  • patyczek do uszu, ale może wystarczyć własny palec


Do talerzyka nalewamy mleko, tak żeby pokryło całe dno. 



Następnie wlewamy do mleka troszkę atramentu, który będzie odgrywał rolę brudu.


Patyczek do uszu (lub palec) zatapiamy w mydle lub płynie do mycia naczyń i dotykamy nim dna talerzyka. Możemy teraz zobaczyć co się będzie działo:


Teraz już wiecie jak ważne jest używanie mydła podczas mycia rąk. Prawda, że ciekawe?

Jak już bawimy się wodą i atramentem, możemy zrobić magiczny deszczyk.

Deszcz w słoiku

Przygotujcie sobie:
  • słoik
  • piankę do golenia
  • atrament lub barwnik w płynie
  • wodę 




Może chociaż w ten sposób przywołamy troszkę deszczu, którego tak wiosną potrzeba.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dostosowanie: 
Drodzy rodzice -> Zachęcamy, aby dzieci wykonały oba doświadczenia samodzielnie. Nalewanie odpowiedniej ilości płynu do płaskiego naczynia, wyciskanie atramentu czy używanie pianki do golenia w sprayu to świetne ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i małej motoryki.


III. 10.04.2020r. - PIĄTEK 

Kochane dzieci!
Nie ma nic lepszego jak własnoręcznie zrobione ozdoby wielkanocne, a jeszcze lepiej, jak je można potem zjeść :).
Zobaczcie, co można zrobić cudnego z naprawdę niewielkiej ilości produktów:


Tak! To kogucik i kurczaczek z jajek. 

Możecie je zrobić sami. Potrzebujecie tylko niewielkiej pomocy mamy i taty przy krojeniu nożem (można się skaleczyć!) i oczywiście kilku niezbędnych produktów.

Wielkanocny kogucik z jajka

Potrzebujemy:
  • jajka ugotowane na twardo
  • kilka plasterków surowej marchewki
  • ziarenka pieprzu
  • sałata, roszponka inne zielone liście do dekoracji
  • nóż i deskę do krojenia

Z jednego jajka powstanie jeden kogucik. Sami możecie zdecydować ile ich chcecie zrobić.

Pierwszy krok, to obranie jajek ze skorupek. Zróbcie to sami, ale starajcie się nie uszkodzić tej białej części jajka, czyli białka (ćwiczenie - małej motoryki - sprawności ręki i palców).


Spróbujcie delikatnie naciąć jajko w jego węższej części, w taki sposób aby można było umieścić koguci grzebień. O tak:


Następnie poproście rodziców aby pokroili wam marchewkę w cienkie plasterki.


3. Wykrójcie z plasterków kogucie grzebienie, dzióbki i nóżki. O tak:



 4. Teraz przymocujcie wszystkie marchewkowe elementy kogucika do jajka. Starajcie się to robić na tyle delikatnie, aby białko nie popękało. 


Na koniec zróbcie kogucikom oczka z ziarnistego pieprzu.


Prawda, że fajny? :) 

A teraz zróbcie dla kogucika przyjaciela.

Wielkanocny kurczaczek z jajka

Potrzebujecie:

  • jajek
  • ziarenek pieprzu
  • rzodkiewek
  • sałatę, rukolę lub inne zielone listki do ozdoby
  • nóż i deskę do krojenia

Tutaj także z jednego jajka robimy jednego kurczaczka.


Przepis na gotowanie i obieranie jajek bez uszkodzeń:
Jajka wkładamy do garnuszka, zalewamy zimną wodą i zagotowujemy. Jajka gotujemy 9 minut, a czas liczymy od momentu zagotowania.
Następnie odcedzamy, przelewamy zimną wodą. Zostawiamy jajka w zimnej wodzie. Każde jajko delikatnie obijamy o twardą powierzchnię, tworzymy małe pęknięcia, przez które dostanie się zimna woda i jajka będą się łatwiej obierać.
Obieramy ze skorupek. 



Wyjmijcie delikatnie całe żółtko z białka.
W obu częściach białka powycinajcie małe trójkąciki na brzegu, aby utworzyć skorupkę. Jeśli macie z tym problem, poproście rodziców o pomoc.
Spróbujcie sami odkroić czubek jajka. Róbcie to delikatnie, aby nie uszkodzić żółtka (będzie potrzebne w całości).
Żółtkową kulkę włóżcie ponownie pomiędzy białka. O tak:

A teraz pokrójcie rzodkiewkę w cienkie plasterki. W tym zadaniu także możecie także poprosić rodziców o pomoc.


Z czerwonej części rzodkiewki zróbcie dziubek, a z białych plasterków łapki.


Oczy zróbcie z ziarenek pieprzu. Końcowy efekt będzie następujący:

Kogucika i kurczaczka połóżcie na liściu sałaty lub innym zielonym warzywku.
Zrobiliście piękną i smakowitą dekorację świątecznego stołu, której widok ucieszy na pewno całą rodzinę.

Brawo!

-------------------------------------------------------------------------------------------------Dostosowanie: 
Drodzy rodzice. Jeśli wasze dzieci nie umieją jeszcze sprawnie posługiwać się nożem, możecie przygotować dla nich sami elementy kogucika i kurczaka, a dzieci poprosić tylko o umocowanie ich w odpowiednie miejsca. Najlepiej jeśli dzieci same przygotują produkty potrzebne do ich wykonania: obiorą jajka, umyją sałatę, obiorą marchewkę (przynajmniej spróbują to zrobić). Im więcej same zrobią, tym więcej im to sprawi radości :) Można też ugotować marchewkę, wtedy będzie łatwiejsza do krojenia przez dzieci (tylko żeby nie była zbyt miękka). Życzymy miłego czasu spędzonego wspólnie w kuchni ;-) 


II. 02.04.2020r. - CZWARTEK

DOMOWY WULKAN

Kochane dzieci!
Wiemy jak bardzo chcieliście zobaczyć erupcję naszego przedszkolnego wulkanu. Obserwacja wypływającej z niego lawy byłaby naprawdę fascynująca. Na szczęście taki wulkan razem z lawą możecie z łatwością zrobić w domu wraz z rodzicami. Ale zanim się za niego weźmiecie, poproście rodziców, aby pokazali wam zdjęcie prawdziwego wulkanu (np. wulkanu Etna na Sycylii).

Wiecie już jak wygląda wulkan? 

Zbierzcie więc przedmioty potrzebne do jego budowy.

Do zrobienia wulkanu potrzebne będą:
  • talerzyk plastikowy lub papierowy
  • słoik po dżemie lub inne wysokie naczynie
  • folia aluminiowa
  • gazety
  • taśma klejąca lub klej
  • nożyczki
  • taca dla zabezpieczenia przed zalaniem

Do zrobienia lawy potrzebne będą:
  • woda (może być zabarwiona barwnikiem spożywczym lub kolorową bibułą)
  • pół szklanki octu
  • soda oczyszczona

Słoik postawcie na środku talerzyka. Przymocujcie go za pomocą taśmy klejącej



Weźcie stare gazety i pozgniatajcie je wzdłuż. Otoczcie nimi słoik. Dobrze wzmocnijcie konstrukcję taśmą klejącą, aby nie rozpadła się podczas erupcji.



Efekt będzie następujący:


Wulkan z gazet nie wygląda zbyt ładnie. Owińcie go folią aluminiową, ale tak, żeby nie zasłaniała otworu słoika. 


Postawcie go na tacy, żeby erupcja wulkanu nie zalała wam pokoju :)


Srebrny wulkan - TO JEST TO!





A teraz zabieramy się za zrobienie lawy.



Do słoika wlejcie wodę. Mniej więcej do   jego wysokości. Poproście rodziców, żeby wam w tym pomogli.



Dolejcie octu - około ½ szklanki. 
Uważajcie, żeby ocet nie dostał wam się do oczu!


Wołamy całą rodzinę na to niezwykłe widowisko :)

Czy wszyscy już są?


Jeśli tak, wsypujemy sodę oczyszczoną (około 1 łyżki).



Podziwiamy własnoręcznie zrobioną erupcję wulkanu!





Dlaczego tak się dzieje?
Kwas octowy, który jest w occie reaguje na wsypywaną sodę. Te dwie substancje po prostu się nie lubią, stąd ta reakcja wybuchowa. Syczący dźwięk, który podczas tej reakcji powstaje, to pękające pęcherzyki powietrza.


I. 26.03. 2020r. - CZWARTEK

Po wielu dniach niecierpliwych oczekiwań przyszła do nas cudowna wiosna, a wiosną wszystkie roślinki budzą się do życia. To wspaniałe zjawisko możemy oglądać na spacerach i za oknem, ale także możemy zobaczyć je we własnym domu. Wystarczy kilka przedmiotów, które można znaleźć w różnych jego zakamarkach i ziarna fasoli :)

ZAKŁADAMY HODOWLĘ FASOLI

Co jest potrzebne?

- 3 nasiona fasoli (proponujemy fasolę "Jaś", bo nasiona są duże i dobrze widoczne są ich wszystkie części oraz zmiany w nich zachodzące, inne odmiany są również dobre)
- słoik 0,25 l
- gaza
- gumka recepturka
- podstawka - miseczka pod słoik
- woda

Co robimy?

Bierzemy słoik i wlewamy do niego wodę.
Następnie gazę składamy 2-krotnie, naciągamy ją na słoik i mocujemy ją do słoika za pomocą gumki recepturki.

Palcem wciskamy gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołeczek.

Wkładamy nasiona fasoli do dołeczka :)
                                                                                

Dolewamy wody do słoika, aby nasiona były stale w niej zanurzone. Gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem woda będzie spływała do spodeczka (nadmiar gazy należy odciąć). Słoik umieszczamy na spodeczku.

                       

Warto, żeby dzieci zaglądały często do fasolki, gdyż trzeba kilka razy dziennie dolewać do niej wodę.

Gdy pojawią się korzenie, nie trzeba już jej tak często podlewać.




Fasolkę umieszczamy w dogodnym do obserwacji miejscu, np. na parapecie.

                                    

Dzieci obserwują zachodzące w fasolce zmiany. Te najważniejsze spostrzeżenia przedstawiają za pomocą rysunków.




Życzymy przyjemnej zabawy i owocnych obserwacji :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz